مساعدة في الزراعة - الصفحة 2
صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 41

الموضوع: مساعدة في الزراعة

المهنة
    هاوي جنة

ابدا اخي الكريم ( alfrawn2 ) لاتشكرني والواجب الشكر اولا لله ثم لكم ولمن تفضل عليكم بإجابتك على تلك التساؤلات

فبعدما شاهدت تساؤلاتك وتلك الاجابات من الغاليات على تساؤلاتك ذهبت لبذور بذرتها وهي لنبته عندي (صبارة) ولم تكن الاولى

فقد بذرت بذورها للمرة الثانية فاسابقة فشلت فعاودت الكره مره اخرى وكنت اضعهم في غرفة المعيشة جميعا وهي تقريبا

تتجاوز الـ (300 ) بذرة فأخيك في الله يريد ان يفتتح مشتل للصبار ..( فقط امزح )

لم اعلم ماذا افعل بهذا الكم من البذور فقلت لنفسي لو يطرح الله فيهم البركة وتنتج جميع تلك البذور ماذا افعل بهم

ارجو ان تكون قد فهمت مقصدي من تلك المزحة

المهم فعلت مثلك تماما بعد ان زرت صفحتك قسمتهم الا قسمين وضعت قسم في الخارج في فنائي وتركت القسم الثاني

كما هو في غرفة المعيشة..........اخي الكريم ( alfrawn2 ) اوصيك بالصبر وبمعاودة الكرة مرة اخرى اذا فشلت

فطعم النجاح بعد الفشل ...

كما طعم الايس كريم التوفي الذي به مكسرات عين الجمل ممزوجا بنكة الفراولة وانت تتناولة بعد يوما شاق في عز الحر

ارجو من العلى القدير ان يوفقنا جميعا انت وانا ومن بهذا الصرح الجميل وجميع اخوتنا في كل مكان

It's true that we never know what we've got until we lose it
    It's also true that we never know what we've been missing until something or someone else arrives

المهنة
    محاسبه

من خلال تجربتى جربت ازرع فى مكان مظلل الى ان يتم الانبات وانقله لمكان تانى مشمس

الى حصل ان النبات طلع فيه استطاله فى الساق ولم يحتمل مده ومات

وده طبعا انا معرفتوش الا بعد ما اخدت كورس فى الزراعه وسالت المهندس الزراعى

وهو قال ان افضل طريقه للزراعه تعريض البذور لضوء الشمس وتغطيتها بطبقه رقيقه من التربه

لتفادى عمليه الاستطاله وليكون النبات متعود على درجه الحراره العاليه لانى زرعت فى شهر 6 و 7

وكمان الى قاله ان لاتمام عمليه الانبات محتاج درجات حراره توصل ل 70 فهرنهايت

المهم انى فعلا اشتريت البذور وجربت تانى فى مكان شمس فى الاول عملت مظله تدخل نور الشمس فقط

واكتشفت ان الانبات بيتم بنجاح فى خلال من 3 او 5 ايام لكل البذور

ومع الاهتمام بالسقايه مره فجرا ومره اخرى عند المغرب النبات بيكبر ويستجيب جدا وبنشاط جميل اوى

مجربتش انى ازرع اى نبات يؤكل اللهم الا فلفل الزينه

انما انا اهتمامى بنباتات الزينه فى الاغلب الونكا وعرف الديك و القرنفل الى رافض ينبت باى طريقه

اتمنى انى اكون قدرت افيدك

المهنة
    طالب

أكيد حضرتك بتفدينا كتير على الأقل أن لما بغلب ببقى عارف أني في الأخر هرجعلك وتقليلي أعمل أيه بدل ماأحاول على الفاضي نتائج التجربة حتى الأن:
    1-بعد مرور أسبوع نمت واحدة من بذور القطيفة و3من بذور الونكا
    أنا هجرب تاني والمراضي هضع مجموعه في الظل ومجموعة في شمس متوسطة ومجموعه في شمس مباشره
    ممكن أعرف حضرتك ختي الكورس ده في وبكام علشان أنا عندي أرض فضا ورا بيني معمولة مقلب زباله وانا نفسي أنضفها وأزرعها نضفوها وناقص أزرعها بس

المهنة
    محاسبه

متقولش كده احنا كلنا هنا بنتعلم من بعض فى الاول والاخر وبننقل تجاربنا قد تنجح وقد تفشل

وجرب تانى وتلت وعاشر هتنجح فى حاجات وتفشل فى حاجات بس المهم انك هيكون عندك خبره عمليه اكتر

الكورس كان فى جمعيه رساله كان كورس مجانى عن طريقه الزراعه المائيه

بالنسبه لزراعه لو حضرتك حابب ممكن تسالى فى مكان اسمه المعمل المركزى للمناخ ده فى الدقى

هو مكان مخصص للزراعه وتقدر تشترى من هناك الشتلات والمحلول المغذى للنبات وغيره

وممكن برضه تروح كليه الزراعه الى فى شبرا اعرف ان اسعارها رخيصه جدا للشتلات

وعلى حسب علمى لو الارض دى ارض الدوله انت ممكن تقدر تقدم طلب لرئاسه الحى الى تابع عليك

وهو بيساعدك فى تشجير الارض دى و زراعته بيتحمل نص التكلفه وحضرتكم النص التانى

المهنة
    طالب

ياعني ممكن يكون في فكلية الزراعة كورس, هيه بصراحه أنا مش عارف هية أرض مين بس أنا مش عايز حاجه من الدوله أنا بأذن الله هزرعها بدل متيقى مقلب زباله تاني
    المهم حتى لان لم تنبت سوى بذره قطيفة من أصل 10 ومضى 3 أيام ولم تنبت التى وضعتها في الشمس ولاكني سأصبر سأصبر
    عادي ولاكن مش عارف ليه القطيفة بتنبت معدل قليل جدا كدا

المهنة
    محاسبه

فى كليه الزراعه هتلاقى اكيد كورسات للزراعه وزراعه الاسطح كمان

بالنسبه للبذور 3 ايام فتره قليله فى بذور بتاخد اسبوع وفيه بتمتد لشهور كمان

زى عصفور الجنه مثلا بياخد شهرين على ما تنبن وبرضه التمر حنه بتاخد وقت كبير جدا

انت ممكن تجرب فى بذور تانيه انا اسرع شئ نبت عندى كان الونكا والبلاب واللوف ونبات عرف الديك

وزرعت نبات اسمه ابو خنجر ده تقريبا بياخد اسبوع او 5 ايام على ما ينبت

وعندى بذور القرنفل مش بتنبت خالص وفكرت انى ادخلها فى التلاجه مثلا لكسر فتره السكون

او احطها فى الفريزر ومع التغير من البارد للجو الساخن ممكن تنبت

جرب وجرب كتير واصبر وطول بالك وان شاء الله هتتعلم كل حاجه بالراحه وبطوله البال

المهنة
    طالب

أنا جربت تاني وحطتها في الشمس زي ماقلتلى ولاكن لأني بنسى أسقيها حطيتها (الفازا) في أناء ووضعت به الماء ونسيت الزرع وطلعت أبص على الزررع لقيته لأول مره منبت ونضر وطولة فعلا مناسب وهقلكو على التطورات

المهنة
    محاسبه

طيب تمام الف مبروك الانبات

بس نصيحه اوعى اوعى تنسى تسقى الجو دلوقتى بقى يميل للبروده اكتر ممكن تسقى كل يوم

بس لازم الميه علشان دى روح النبات ويقدر يكون جذور قويه

المهنة
    طالب

طب معلش هو أنا بونائا على أيه بختار العقل الساقية علشان أعرف أختارها ولا أي فرع أخه يطلع وبيكون أمتى أفضل وقت للكلام ده

المهنة
    محاسبه

انا معنديش فكره كبيره عن حكايه التعقيل دى رغم انى جربتها ونجحت فى نبات اسمه كاليوس

والى اعرفه انه سهل جدا تعقيله واكثاره

المهم يعنى انا هقولك على حد علمى ويمكن يكون غلط او صح

العقله بتختلف على نوع النبات يعنى فيه نباتات سهل تعقيلها ونباتات بيكون صعب ومحتاجه اجواء معينه ونباتات اسهل تزرع بذورها

النبات بتاخد منه عقله طرفيه بتختار فرع يكون اخضر وصغير مش متخشب يعنى

وتقل بطول من 10 ل 20 سم وتاخده وتعمل قطع بين اخر ورقتين

وبعدين تشيل الورقتين الى فوق القطع على طول وتغرسه فى التربه وتحطه فى مكان رطب

وتبعده عن الشمس خالص نور فقط

ده على حد علمى

بالنسبه لامتى افضل وقت غالبا غالبا فى الشتا لان الجو بيكون بارد جدا والشمس مش قويه

بس برضه على حسب النبااااات فيه نباتات فى الشتا فى نباتات فى الربيع فيه نباتات سهل تعقيلها فى الصيف

عموما المنتدى فيه تجارب كتير اوى للتعقيل من الاخوه والاخوات ممكن تدور وتجرب

مره واتنين وعشره

انا جربت كتير فيه حاجات ماتت وحاجات كملت وعاشت وفى الشتا باذن الله ناويه اجرب فى الجهنميه وفى الياسمين بامر الله

دور هتلاقى ناس كتير اوى تفيدك

المهنة
    طالب

شكرا وانا هدور في الموقع هجرب وأقول لحضرتك النتيجة

المهنة
    محاسبه

الموضوع ده خطير وفيه رح وافى

واسئله واجابات هتفيدك كتير اوى

كيفية عمل العقلة و زراعتها بالصور أ د ربيع أبو الخير

المهنة
    طالب

شكرا دلوقتي التربة أنا لحظت أنا أخضرت تقريبا عفت هقليلها الماء

المهنة
    محاسبه

لا الخضار ده بكتيريا او طحالب مفيده للتربه

لو عفنت النبات هيدبل ويصفر

المهنة
    طالب

أه عندك حق طب انا شوفت الموضوع بتاع العقل لاكن مش كل النباتات بينطبق عليها هذه الطريقة فمثلا الياسمين أريد أن أخذ من عقل ولا أجد ساق بها أربع براعم وأن وجد يكون رفيع وصغير

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة