لو عايز تعمل حديقة جميلة هاكلمك بالبلدى
النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: لو عايز تعمل حديقة جميلة هاكلمك بالبلدى

المهنة
    مهندس زراعى

لو عايز تعمل حديقة جميلة هاكلمك بالبلدى

لو حابب اساعد فى انك تعمل حديقة بسيطة وجميلة فى مصر وبسعر كويس جدا ممكن احكى واتكلم معاك بالبلدى من غير اسماء علمية ولا اى تعقيد لو عايز تزرع نجيل حدد مساحة مسطحك الاول شوفه تقريبا كام متر مربع وروح اقرب مشتل اطلب منه على قد المساحة وزيادة كذا متر مربع فوقهم هتلاقى سعر النجيل النضيف مثلا تلاتة جنيه ونص او اربعة غير تحميله وانصحك بنوع اسمه باسبوليم جزر البحر ده من احسن الانواع اللى انا بفضلها
    المهم
    خلصنا النجيل
    وظبطنا مسطحنا حسب ما احسن صورة فى خيالنا بتقول
    طبعا عايزين نكمل جمال الحديقة
    لو عندك مكان وعايز تعمل اسوار مثلا جميلة انا هقولك ازاى احفر مكان السور اللى عايز تعمله خندق نص متر فى نص متر واملاه سماد بلدى ورمل مخلوطين واملاه مية وسيبه ويلا نروح المشتل نجيب اللى انت عايزه باسعار للنبات الواحد من نص جنيه لغاية 3 او اربعة جنيه بص يا سيدى عندك حاجة اسمها دورانتا مبرقشة لون ورقها جميل فى الاسوار مبرقش اخضر فى ابيض لو مش حابب فى هبسكس يعملك صور مزهر روعة بجميع الوان الازهار اللى تحبها احمر وردى موف مش عاجبك وعايز سور اجمل ارشحلك نبات اسمه تكومريا ازهاره جميلة ورقيقة جدا وهيديك سور روعة لو مش عايز الوان ازهار وعايز الوان اوراق عندك نبات اسمه كوكنسيرا ده جميل برضه لو عايز السور كله لونه اخضر بس ارشحلك ديدونيا او فيكس نتدا او بزروميا
    زهقت من الاسوار
    كل نبات قولته فى الاسوار سعره رخيص جدا فى مصر
    نخش على احواض الزهور
    هديك اسماء لزهور رخيصة وجميلة
    اقحوان - جازانيا -خطمية - جارونيا -قرنفل - ونكا - شرانيا - شيح بابونج - بيتونا -
    كل الحاجات دى هتلاقيها بتطلعلك بذرة تجدد منها او خلفات المهم مش هاتخلص من عندك واسعارها رخيصة جدا ممكن تلاقى النبات بجنيه او اقل لو الكلام عجب حد وعايزنى اكمل اشجار وشجيرات ونخل يقول بس عشان اكمل اصل حاسس دمى تقيل قوى عشان كده مش هاكمل

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    مدرسة

ان اريد ان اعمل سياج حول الحديقة المنزلية ورشحوا لي البزروميا اريد ان اعرف ما البعد بين كل شجرة والاخرى عند زراعتها وما هو افضل وقت للزراعة

الصورة الرمزية م / محمد بدر
     غير متصل  مشرف سابقا على قسم أمراض النبات
    المهنة
    استشاري زراعي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام ديالى مشاهدة المشاركة
    ان اريد ان اعمل سياج حول الحديقة المنزلية ورشحوا لي البزروميا اريد ان اعرف ما البعد بين كل شجرة والاخرى عند زراعتها وما هو افضل وقت للزراعة

موضوه جميل ومبسط دون تعقيد

رجاء التكملة

ام ديالى

وللحصول على سياج جميل يفضل الزرعة على مسافة 20 سم بين كل نبات وأخر

ولكن هناك انواع من النباتات افضل من البابروميا كما قال اخى زيزو هناك نبات الدورنتا بأنواعها المختلفه وايضا الدادونيا وأيضا الهبسكس وللتعرف عليها ممكن نضيف صور

للإتصال 00966561867082 / 00966539477763 واتس اب
    eng_mo_badr[at]yahoo.com

المهنة
    خريجة زراعة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zizo elrahip مشاهدة المشاركة
    لو حابب اساعد فى انك تعمل حديقة بسيطة وجميلة فى مصر وبسعر كويس جدا ممكن احكى واتكلم معاك بالبلدى من غير اسماء علمية ولا اى تعقيد لو عايز تزرع نجيل حدد مساحة مسطحك الاول شوفه تقريبا كام متر مربع وروح اقرب مشتل اطلب منه على قد المساحة وزيادة كذا متر مربع فوقهم هتلاقى سعر النجيل النضيف مثلا تلاتة جنيه ونص او اربعة غير تحميله وانصحك بنوع اسمه باسبوليم جزر البحر ده من احسن الانواع اللى انا بفضلها
    المهم
    خلصنا النجيل
    وظبطنا مسطحنا حسب ما احسن صورة فى خيالنا بتقول
    طبعا عايزين نكمل جمال الحديقة
    لو عندك مكان وعايز تعمل اسوار مثلا جميلة انا هقولك ازاى احفر مكان السور اللى عايز تعمله خندق نص متر فى نص متر واملاه سماد بلدى ورمل مخلوطين واملاه مية وسيبه ويلا نروح المشتل نجيب اللى انت عايزه باسعار للنبات الواحد من نص جنيه لغاية 3 او اربعة جنيه بص يا سيدى عندك حاجة اسمها دورانتا مبرقشة لون ورقها جميل فى الاسوار مبرقش اخضر فى ابيض لو مش حابب فى هبسكس يعملك صور مزهر روعة بجميع الوان الازهار اللى تحبها احمر وردى موف مش عاجبك وعايز سور اجمل ارشحلك نبات اسمه تكومريا ازهاره جميلة ورقيقة جدا وهيديك سور روعة لو مش عايز الوان ازهار وعايز الوان اوراق عندك نبات اسمه كوكنسيرا ده جميل برضه لو عايز السور كله لونه اخضر بس ارشحلك ديدونيا او فيكس نتدا او بزروميا
    زهقت من الاسوار
    كل نبات قولته فى الاسوار سعره رخيص جدا فى مصر
    نخش على احواض الزهور
    هديك اسماء لزهور رخيصة وجميلة
    اقحوان - جازانيا -خطمية - جارونيا -قرنفل - ونكا - شرانيا - شيح بابونج - بيتونا -
    كل الحاجات دى هتلاقيها بتطلعلك بذرة تجدد منها او خلفات المهم مش هاتخلص من عندك واسعارها رخيصة جدا ممكن تلاقى النبات بجنيه او اقل لو الكلام عجب حد وعايزنى اكمل اشجار وشجيرات ونخل يقول بس عشان اكمل اصل حاسس دمى تقيل قوى عشان كده مش هاكمل
    كمل رجاء

المهنة
    مدرسة

كمل الموضووووووووووووووع جميل جدااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااا

المهنة
    محاسب

يا ريت الموضوع يكمل و تكلمنا على زراعة الاسطح

المهنة
    وتخصص ليسانس فرنسى ازى معرفش خصائيه مكتبه

السلام عليكم اخى كمل وتقيل ولا حاجه جزاك الله كل الخير عندك معلومه كملها ى مصرى شكرا روحك قصير ولا ايه كمل

من يتقى الله يجعل له مخرجا

المهنة
    مدرس

الموضوع جميل جدا وشامل الاسعار كمان بجد الله ينور عليك كمل بقى مستنيت

المهنة
    طبيب

لا دمك مش تقيل خالص............................... . لازم تكمل

المهنة
    مخرج

موضوع جميل .. كمل
    بس الأسعار دي فين بالضبط؟

المهنة