اخر اخبار نباتاتى و نباتات جديدة و استفسارات - الصفحة 3
صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 123
النتائج 31 إلى 43 من 43

الموضوع: اخر اخبار نباتاتى و نباتات جديدة و استفسارات

المهنة
    طالب

يعنى انا اجيب انى واحد على نباتاتى دى و ايه هو السماد npk

المهنة
    فني مختبر زراعي

اخي محمد سماد N.P.K هوعباره عن سماد يحنوي على ثلاثة عناصر الزئيسيه الذي يحتاجها النبات هي النيتروجين N والفسفور P والبوتاسيوم K بتركيبات مختلفه .

العمل للدين مسئولية الجميع
    مختبرات النوى للزراعه النسيجيه

المهنة
    طالب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو هيثم مشاهدة المشاركة
    اخي محمد سماد N.P.K هوعباره عن سماد يحنوي على ثلاثة عناصر الزئيسيه الذي يحتاجها النبات هي النيتروجين N والفسفور P والبوتاسيوم K بتركيبات مختلفه .
    طريقة استخدامه ايه وشكله ايه

المهنة
    فني مختبر زراعي

اخي محمد يوجد منه سماد ورقي ويرش على النباتات بواسطه اله رش المبيدات ونسبة استخدامه 20-30غم ونوع اخر على شكل مسحوق يذاب مع الماء ويسقى به النيات ونسبة استخدامه من20-30 غم لكل 20 لترماء

المهنة
    طالب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو هيثم مشاهدة المشاركة
    اخي محمد يوجد منه سماد ورقي ويرش على النباتات بواسطه اله رش المبيدات ونسبة استخدامه 20-30غم ونوع اخر على شكل مسحوق يذاب مع الماء ويسقى به النيات ونسبة استخدامه من20-30 غم لكل 20 لترماء
    ​شكرا على ردك الوافى

المهنة
    طالب

السلام عليكم ده اخر صور للزرع
    الجرجير نبت

و اشتريت من وزارة الزراعة زرعة فلفل طارحة و مزهرة و الطماطم كبرت الذرة و الفراولة بوتسودى اصارى الى بزرع البذور فيها الى منبت هو الفجل بس لسة الباقى ملوخية و بامية و فاصوليا و جرجير تانى و بذور ريحان و بذور ليمون يارب يطلعو و عايز اعرف اسم الصبار ده ومعلومات عنه و انا اشتريت سماد بس مش عارف ولا اسمه ولا حتى طريقة استخدامه انا قولت للراجل عايز سماد كويس ادانى ده وقالى حط معلقة ممسوحة على لتر مية يعنى ايه معلقة ممسوحة هو انا هامسحها ليه مش هى لسة جديدة ولا كل مرة امسحة كويس

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

لا الله الا الله

المهنة
    مساعد مهندس في الاعلامية

مما زادنــي فخـــــرا و تيـــــها و كدت بأخمصي أطأ الثريا
    دخولي تحت قولك يا عبادي و أن صيرت أحمد لي نبيا

المهنة
    طالب

اه

المهنة
    طالب

انا عايز اعرف ايه طريقة السماد و هو اسمه ايه و بيعمل ايه مع النباتات و اسم نوع الصبار و تقيم النباتات عموما

المهنة
    صاحبة مزرعه

صباح الخير اخي محمد حسنين

اكيد حضرتك حبيت تلطف الاجواء بالسؤال عن مسح الملعقه والعزيزه وردا قامت مشكوره في الرد والتوضيح

طبعا النباتات الورقيه مثل الجرجير والبقدونس والنعناع (على سبيل المثال) تحتاج اكثر للتسميد بسماد اليوريا ليساعدها على النمو الخضري وهذا يشمل ايضا النباتات التي تسعى لنموها الخضري في اول مراحلها قبل فترة التزهير

اما عند وقت التزهير فه النبات يضره استخدام اليوريا لان بذلك ستغلب النمو الخضري ويوقف بشائر التزهير

لذا انصح باستخدام السماد المتكامل واللي اعتقد ان النوع اللي في الكيس هو نوع منه

هذه صوره لاحد الانواع اللي استخدمه والتركيز منك حضرتك على العناصر المذكوره ولا تركز على اسم المنتج لانه قد يختلف

ماشاءاللـه نباتاتك رائعه والفلفل ممتاز ربي يهنيك بهم

نـــوره حــبيب

المهنة
    طالب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan مشاهدة المشاركة

صباح الخير اخي محمد حسنين

اكيد حضرتك حبيت تلطف الاجواء بالسؤال عن مسح الملعقه والعزيزه وردا قامت مشكوره في الرد والتوضيح

طبعا النباتات الورقيه مثل الجرجير والبقدونس والنعناع (على سبيل المثال) تحتاج اكثر للتسميد بسماد اليوريا ليساعدها على النمو الخضري وهذا يشمل ايضا النباتات التي تسعى لنموها الخضري في اول مراحلها قبل فترة التزهير

اما عند وقت التزهير فه النبات يضره استخدام اليوريا لان بذلك ستغلب النمو الخضري ويوقف بشائر التزهير

لذا انصح باستخدام السماد المتكامل واللي اعتقد ان النوع اللي في الكيس هو نوع منه

هذه صوره لاحد الانواع اللي استخدمه والتركيز منك حضرتك على العناصر المذكوره ولا تركز على اسم المنتج لانه قد يختلف

ماشاءاللـه نباتاتك رائعه والفلفل ممتاز ربي يهنيك بهم

اولا شكرا جدا على هذه المعلومات بس انا ماكنش قصدى الطف الجو ولا حاجة انا فلا ما كنتش اعرف يعتى ايه بس طب انا اسقى كل اد ايه من السماد ده و عايز اسم الصبار

المهنة
    طالب

اخر صور لنباتاتى و نباتات جديدة و ياريت تقولى اسماء كل النباتات الى تشوفوها كلها و تقولوا رائيكم فى كل حاجة ولو فى نصائح و على فكرة انا كنت رايح اجيب سماد اليوريا قالى الراجل فى الصبف هايموت الزرع هل الكلام ده صح ؟ و تقريبا الباذنجان هيطلع ورد صح ولا لا

المهنة
    طالب

صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 123