لأسئلتكم في مجال الدواجن بكل انواعها - الصفحة 23
صفحة 23 من 44 الأولىالأولى ... 1319202122232425262733 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 331 إلى 345 من 654

الموضوع: لأسئلتكم في مجال الدواجن بكل انواعها

المهنة
    مدرس

تربية الحمام بهدف اللحم افضل في شبك مغلق او اقفاص مفتوحة يمكنة الطيران وكم تكفي مساحة مغلقة وخاصة الارتفاع ل 100 طائر تقريبا

المهنة
    مدرس

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtaa545 مشاهدة المشاركة
    البيتر سايم هو اجود شى بالسوق
    ولا تسئلنى عن اى شركة مصرية لان معظم اصحاب الشركات اعرفهم فمفيش داعى للاجراج
    البيتر سايم سالت عليها عند وكيلها فى مصر ، سعرها مرتفع جدا ، 20 الف بيضه معدية 130 الف جنية .
    مضطر استخدم المصرى : كلهم بيقولوا الكنترول ايطالى والتقفيل (الهيكل) من الفيبر والمعزول بالفوم .
    انا تقريبا مريت على الكل ، يا اخى انت تقدم نصيحة والموضوع مش فيه أى احراج
    لو مش نصحتنى مش هقدر لا أنا ولا كتير اننا نعمل المشروع ، لأن المستورد غالى جداااااا ومحتاج رأس مال ومشروع متوسع .
    وعموما أنا هحصرلك الإختيار فى 2 ، هما أكتر 2 حسيت بالجدية والخبرة فى كلامهم :
    - جولد تايجر .
    - المكتب الفنى للدواجن بالاسكندرية .
    * بدون اى احراج قول رأيك ورشحلى حد ثقة من الشركات المصرية .
    وبعدين ازاى اضمن ان الكنترول ايطالى فعلا .

المهنة
    مهندس زراعى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النطاش مشاهدة المشاركة
    تربية الحمام بهدف اللحم افضل في شبك مغلق او اقفاص مفتوحة يمكنة الطيران وكم تكفي مساحة مغلقة وخاصة الارتفاع ل 100 طائر تقريبا

فى برج هرمى مفتوح من فوق افضل
    واعمل كل فتحة الى زوج

خبير فى مجالات الدواجن والادوية والاعلاف بكل انواعها
    http://eng-atef.ahlamontada.com/index.htm

المهنة
    مهندس زراعى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة agcnet مشاهدة المشاركة
    البيتر سايم سالت عليها عند وكيلها فى مصر ، سعرها مرتفع جدا ، 20 الف بيضه معدية 130 الف جنية .
    مضطر استخدم المصرى : كلهم بيقولوا الكنترول ايطالى والتقفيل (الهيكل) من الفيبر والمعزول بالفوم .
    انا تقريبا مريت على الكل ، يا اخى انت تقدم نصيحة والموضوع مش فيه أى احراج
    لو مش نصحتنى مش هقدر لا أنا ولا كتير اننا نعمل المشروع ، لأن المستورد غالى جداااااا ومحتاج رأس مال ومشروع متوسع .
    وعموما أنا هحصرلك الإختيار فى 2 ، هما أكتر 2 حسيت بالجدية والخبرة فى كلامهم :
    - جولد تايجر .
    - المكتب الفنى للدواجن بالاسكندرية .
    * بدون اى احراج قول رأيك ورشحلى حد ثقة من الشركات المصرية .
    وبعدين ازاى اضمن ان الكنترول ايطالى فعلا .
    المكتب الفنى (د عماد)

المهنة
    مهندس زراعى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtaa545 مشاهدة المشاركة
    المكتب الفنى (د عماد)
    لانة راجل مختص فقاسات وبيدرسها بالجامعة لكن مواعيدة فى التسليم غير جدية يعنى مبيلتزمش بميعاد التسليم

المهنة
    طالب جامعى

important اماكن وعناوين مجازر الطيور فى مصر

لو سمحتو كنت عايز اعرف اماكن المجازر الموجودة فى القاهرة او الاسكندرية او المدن المختلفة وازاى ممكن اتعامل معاهم ؟ هل بعقود ولا بالنقلة ؟ ولا ازاى؟ ودة ميلى mr_eldahrwy[at]yahoo.com ياريت الرد السريع والصحيح من اهل الخبرة واكون شاكر جدااااااااا

المهنة
    خريج تجارة

شكرا rtaa545 وبارك الله فيك ، أنا فعلا عندي مش استفسار واحد ولكن عدة استفسارات أرجو الإجابة عليها
    حيث أرغب في عمل مشروع صغير لتربية الأرانب ويتوفر لدي بدروم بمساحة وتهوية جيدة أسفل عمارة سكنية وعندي الاستفسارات التالية:
    1. هل تسبب تربية الأرانب روائح كريهة أو مزعجة، حيث أخشى أن تسبب رائحة الأرانب إزعاجا للسكان.
    2. هل يمكن أن تنقل أمراضا للإنسان بصورة عامة ولسكان العمارة فوق البدروم بصورة خاصة.
    3. هل يمكن أن تسبب الفئران والجرذان ضررا للأرانب مثل العض أو الافتراس أو نقل المرض لهم (حيث يحتمل وجودها في البدروم) ؟
    4. هل يمكن أن تجتذب الأرانب حشرات كالنمل والصراصير؟
    5. هل يمكن أن تسبب الحشرات كالنمل ضررا للأرانب؟ حيث ينتشر النمل الصغير (وليس الفارسي) في الحديقة أمام العمارة التي بها البدروم.
    2. ما هي أفضل الشركات في القاهرة والجيزة لشراء الأرانب والأعلاف؟
    ولك مني جزيل الشكر والامتنان

المهنة
    مهندس زراعى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memowarawer مشاهدة المشاركة
    شكرا rtaa545 وبارك الله فيك ، أنا فعلا عندي مش استفسار واحد ولكن عدة استفسارات أرجو الإجابة عليها
    حيث أرغب في عمل مشروع صغير لتربية الأرانب ويتوفر لدي بدروم بمساحة وتهوية جيدة أسفل عمارة سكنية وعندي الاستفسارات التالية:
    1. هل تسبب تربية الأرانب روائح كريهة أو مزعجة، حيث أخشى أن تسبب رائحة الأرانب إزعاجا للسكان.
    2. هل يمكن أن تنقل أمراضا للإنسان بصورة عامة ولسكان العمارة فوق البدروم بصورة خاصة.
    3. هل يمكن أن تسبب الفئران والجرذان ضررا للأرانب مثل العض أو الافتراس أو نقل المرض لهم (حيث يحتمل وجودها في البدروم) ؟
    4. هل يمكن أن تجتذب الأرانب حشرات كالنمل والصراصير؟
    5. هل يمكن أن تسبب الحشرات كالنمل ضررا للأرانب؟ حيث ينتشر النمل الصغير (وليس الفارسي) في الحديقة أمام العمارة التي بها البدروم.
    2. ما هي أفضل الشركات في القاهرة والجيزة لشراء الأرانب والأعلاف؟
    ولك مني جزيل الشكر والامتنان
    1)الروائح حسب الاهتمام والنظافة من قبل المربى
    2)لا تنقل امراض
    3)الفئران هتخسرك علف بس وتنقل لهم امراض
    4)ما فى علاقة بين النمل والارانب بس كلة متوقف على النظافة
    5)لا تسبب ضرر
    6)شركات كتيرة جدا جدا ادخل على النت وفية منتدى اسمة منتدى المهندس عاطف للدواجن ابحث عنة وهتلاقى مشرف اسمة مهندس ياسر فى المنتدى تواصل معة وهو هيفيدك باللى هتعملة

المهنة
    خريج تجارة

شكرا على ردك الجميل والمفيد
    معنى هذا أنه يمكن بالحرص اعلى النظافة التغلب على أغلب المشكلات التي سألت عنها وهو إن شاء الله ما سأحرص على اتباعه.
    شكرا مرة أخرى

التعديل الأخير تم بواسطة memowarawer ; 08-01-2011 الساعة 10:17 AM سبب آخر: إضافة

المهنة
    جامعي

السلام عليكم
    انا اللي بربي بياض مائدهخ وسالت حضرتك قبل كده
    متشكر علي اجاباتك السابقه

انا عندي بقالي اسبوعين كده كل 3 ايام الاقي فرخه منهم مش قادره تقف علي رجليها وبتقع لورا ومعظم الوقت واقفه علي مفصل الرجل كلهاحتي الركبه الي ان تفقد القدره علي الوقوف اساسا
    والحاله دي ظهرت علي مدار 10 ايام في 3 فرخات مع العلم ان الكميه هي 1000 فقط

متشكر جدا علي تعبك معانا

المهنة
    مهندس زراعي

أولا جزاك الله كل خير يا بشمهندس وجعل الله كل ذالك في ميزان حسناتك ان شاء الله وانا مع حضرتك بالنسبه للأجابه الموجه للأخ محمود الشيخ بالنسبه للنظام المغلق لازم يروح علي الاقل زياره لشركة الدقهليه ويا خد فكره علي النظام المغلق انا كنت بعمل هناك والحمد لله يا ما علمت مهندسين ودكاتره بيطريين انا كنت في العاشر 1 وكنا بنشتغل بلوحه shore timeوزي محضرتك قولت لابد أنه يكون ملم بالاساسيات زي الامونيا ويعرف الامونيا عاليه ازاي من خلال دخوله للعنبر ويراقب شغل الهياتر وحركة الفراخ ودرجات الحراه من حيث أستقبال الصيصان او الكتاكيت وبعد كده حيكون حصيلة ما توصل اليه من معلومات جميل جدا وبعد كده حيقترح حجات كتير ممكن يفكر يعمل ساعه أظلام علشان الاجهاد الحراري وكيفية التخلص من الاجهاد الحراري ودي أشياء مهمه جدا وأساسيات زي منا قولتحضرتك مينعش أروح السعوديه أبيض يا وردو او ممكن لحد مييجي لحضرتك العقد تقتدر تشتغل في الدقهليه حتروح الشركه في دماص ميت غمر حتقابل الدكتور علاء خليل راجل بجد ملوش حل محترم جدا حيرحب بيك في نفس اليوم حتشتغل بس لازم تستحمل لآني شركة الدقهليه مدرسه لتعليم الدواجن و الراتب ضعيف تقريبا من 750 الي 800 دا في قطاع الامهات معرفش التسمين غالبا 750 وربنا ييسر

المهنة
    مهندس زراعى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer.khalefa مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    انا اللي بربي بياض مائدهخ وسالت حضرتك قبل كده
    متشكر علي اجاباتك السابقه

انا عندي بقالي اسبوعين كده كل 3 ايام الاقي فرخه منهم مش قادره تقف علي رجليها وبتقع لورا ومعظم الوقت واقفه علي مفصل الرجل كلهاحتي الركبه الي ان تفقد القدره علي الوقوف اساسا
    والحاله دي ظهرت علي مدار 10 ايام في 3 فرخات مع العلم ان الكميه هي 1000 فقط

متشكر جدا علي تعبك معانا
    راقب الكالسيوم بتاع العلف او اغسل الكلى

المهنة
    مهندس زراعى

urgent

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة انا اشرف الشيخ على اريد اعرف كل شى عن حضانة البط البكينى من عمر يوم حتى خمسة عشرة يوما من ناحية الاكل والعلاج المستخدم

المهنة
    مهندس زراعى

notice

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أشرف الشيخ على مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة انا اشرف الشيخ على اريد اعرف كل شى عن حضانة البط البكينى من عمر يوم حتى خمسة عشرة يوما من ناحية الاكل والعلاج المستخدم

المهنة
    مهندس زراعى

notice sheref.fathe[at]yahoo.com

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أشرف الشيخ على مشاهدة المشاركة