افيدوني فى معرفة نوع الورد ده لو سمحتم - الصفحة 2
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 21 من 21

الموضوع: افيدوني فى معرفة نوع الورد ده لو سمحتم

المهنة
    ربة منزل

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت سومر مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

تشرفنا بك اختي العزيزة ونورتينا ^_^

اجل انها الجهنميه الرائعه كما تفضلوا الاخوات .... وهي تعطي منظر جميل جدا في الحديقه او اي مكان تزرع فيه ..وانا املك شجرة جهنميه في حديقتي وماشاء الله عليها
    روعه .... ومجرد النظر اليها تبعث في نفسك الراحه
    تتهني في زراعتها ان شاء الله

تحياتي للجميع

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
    شكرا ليكي يا بنت سومر على ترحيبك بيه و سورري انى مردتش عليكي معلش مخدتش بالي من مشاركتك .... منورة موضوعي حبيبتي
    الله ماشاء الله اكيد منظر الشجرة فى الحديقة يجنن اذا كان بشوفه فى البلكونة شكله بيبقي خطير فمابالك بالحديقة بسم الله ماشاء الله ربنا يبارك لك يا قمرة
    وشكرا حبيبتي على المرور و المشاركة

المهنة
    ربة منزل

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بسمه مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم
    ميرسي نيرفانا على النصيحه
    ان شاء الله اجربها
    انا اتعقدت من النمل فعلا لدرجه انه وصل للبوتجاز ...في نمل يعيش في بوتجاز؟!!!!
    انا كمان ان شاء الله حجيبها كنت المفروض اجيبها النهارده بس مش حينفع
    بس مش حرتاح الا لما اشوفها منوره البلكونه ان شاء الله

اهلا يا بسمة
    انا بقي النمل عندي بيمشي على حبل الغسيل و عند مامتى بيدخل جوه كولمان الشرب ... يعنى اماكن غريبة بصراحة فعلا .. هو غالبا بييجي من بره انتى بس تتبعي اثره وشوفي الخرم بتاعه اللي عايش فيه فين بالظبط ورشي جواه مبيد او احقنيه بحقنة جاز و رشي البن زي ما قلت لك فى الاماكن اللي فيها اكل و شرب و خايفة عليها من المبيد
    كويس انك لقيتي الشجرة .. ياريت تقوليلي عرفتي سعرها كام ولا ايه ؟؟؟ و كمان حجمها ؟ عشان لما اشتري ابقي عارفة
    تعرفي انا كمان موش هرتاح غير لما اجيبها و نفسي تنزل كده على البلكونة و تكبر و تنمو وتعمل منظر حلو .. بس انا كمان مستنية لما اجيب لها حوض اعلقه على سور البلكونة لان السور عندي حديد ومفيش مكان احط عليه الاصيص ... عموما ربنا يسهل و ربنا يوفقنا فى شراها ان شاء الله و ياريت لما تجيبيها ان شاء الله تقوليلي ايه الاخبار

المهنة
    مجنونة زراعة

بسم الله الرحمن الرحيم
    والله انا لسه مش عارفه انا عارفه انها موجوده في مشتل قريب
    بس المشكله ان بابا هوا اللي حيجيبهالي ان شاء الله وهو مش فاضي
    ده لاني لما بطلب من جوزي ورد بيحسسني بانى فاضيه وبيطنش هههههههههههه
    فادعيلي بابا يجيبهالي بسرعه بقى
    يا اما حنتهز اي فرصه وانزل مع واحده صاحبتي اشتريها انا بس خايفه لاني مفهمش فيها كويس اشتريت قبل كده ورد شكله حلو طلع الراجل ضحك عليا وباعلي اعشاب من اللي بتنمو حوالين الورود وماتت تاني يوم هههههههههههههههه

المهنة
    ربة منزل

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بسمه مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم
    والله انا لسه مش عارفه انا عارفه انها موجوده في مشتل قريب
    بس المشكله ان بابا هوا اللي حيجيبهالي ان شاء الله وهو مش فاضي
    ده لاني لما بطلب من جوزي ورد بيحسسني بانى فاضيه وبيطنش هههههههههههه
    فادعيلي بابا يجيبهالي بسرعه بقى
    يا اما حنتهز اي فرصه وانزل مع واحده صاحبتي اشتريها انا بس خايفه لاني مفهمش فيها كويس اشتريت قبل كده ورد شكله حلو طلع الراجل ضحك عليا وباعلي اعشاب من اللي بتنمو حوالين الورود وماتت تاني يوم هههههههههههههههه

يا بنتي هو في واحدة تطلب من جوزها برده يشتري لها ورد !!!!!!! انتى بتحلمي ههههههههههه
    اذا كان انا لما بطلب من جوزى ينزل معايا نجيب نباتات ظل للبيت بيبقي موش طايق نفسه بس بضطر اخده معايا عشان بيبقي الاصيص ساعات كبير و تقيل اوى وموش بعرف انقله لوحدى ولازم يتشال فى العربية ... انا اصلي بحب نباتات الظل اوى جوه البيت وبحب اشوف اللون الاخضر حواليه .. بس انا لسه جديدة برده فى الموضوع ده و معنديش بس غير بوتس جميل اوى عندي و عايش و بينمو ماشاء الله و جبت كذا نوع قبل كده شكلهم حلو اووووووى بس ماتوا فى ظروف غامضة هههههههههه و اخرهم كان الشفليرا ..... ولما عملت بحث هنا فى المنتدي لقيت ان كتير بيشتكوا من كده و السبب تقريبا بيقولك ان النبات بياخد صدمة لما بيطلع من جو المشتل و احيانا موش بيقدر يتأقلم على جو البيت ..
    و بالنسبة للجهنمية انا مجربتش احط اى حاجة فى البلكونة قبل كده عشان مشكلة السور عندي وكمان الارض مفيهاش مساحة اوى بس لما شوفت الجهنمية هبلتني بصراحة وعاوزة اجيبها بأي طريقة و لما انتى كمان تشتريها راعي ان الاصيص يكون كبير زي ما الاخت ندوة قالت و كمان بصي فيها ميكونش فيها حشرات او التربة موش سليمة او كده و تكون صحتها حلوة و من المعلومات اللي عرفتها من المنتدي هنا برده ان احسن حاجة تشتري اى زرع من كلية الزراعة لان السلالات عندهم بتبقي احسن و بيشكروا فى الزرع من عندهم انه بيعيش و يتحمل اكتر
    وياريت لو حد عنده معلومات و نصايح اكتر يفيدنا

المهنة
    مهندس زراعي

شكر خالص للكل على هذه المعلومات ودمتم برعاية الله واثابكم على جهودكم

المهنة
    مجنونة زراعة

بسم الله الرحمن الرحيم
    هههههههههههههههههه
    هوا حد قاله يجيبلي بوكيه ورد ؟انا كمان عايزه ورد ازرعه ويوم ماقلتله واصريييييييت راح جابلي ورده بلدي في اصيص صغير
    وحاسس ياعيني انه عمل اللي عليه وزياده
    كتر خيره هههههههههههههه
    انا كمان عايزاها لنفس الغرض انه يشيل الزرع في العربيه ويدفع ههههههههههههههه
    عموما ياريت تصوريلنا الزرع اللي عندك انا بمووووووووت في الحاجات دي بس مشكلتي اني في شارع عمومي التراب بيبهدلني فلو حطيت زرع جوه البيت
    حيترب ولو تعبت او كسلت عنه حيبقى شكله مش لذيذ بالتراب اللي عليه
    انما في البلكونه محدش شايف حاجه ههههههههههه
    صعب عليا الورد اللي اخد صدمه ده سبحان الله .. له في خلقه شئون
    انا اليومين دول مهتميه شويه بزراعه الخضروات
    زرعت فول ولوبيا من كام يوم وحبدأ بكره ان شاء الله ازرع جرز وبطاطس وبصل
    وعندي بذور كوسه وخيار وفجل وجرجير وبحاول استخلص بذور الطماطم من طريقه اتعلمتها في المنتدى
    ان شاء الله حوريكي صور الورد اللي عندي حاليا واللي زرعته ومات الله يرحمهم جميعا
    سلام يا قمر

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12