المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال عن بذور ورد الزينة

nadiaalihafez
29-01-2009, 12:05 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
يا جماعة هل يوجد بذور ورد و يكون نبات ظل .....لو سمحتم لو حد يعرف يقولى على اسمائها......شكرا ليكم

ندوة
29-01-2009, 07:44 PM
اهلا بك نادية

بالتأكيد يوجد واليك هذه الاسماء :

*انواع البيجونيا
* الكاميليا
*الكوليوس ( اوراق ملونة )
*كالاثيا ( مرانتا مزهرة)
*كليفيا
*كوزمانيا
*فوشيا
*بريميولا
*البنفسج الافريقي

م:نواره
30-01-2009, 12:37 AM
ماشا ءالله عليكي اخت ندوه انا بس عايزه اقول ان ممكن تلاقي ابذور دي تحت الربع بما انك من مصر اكيد تعرفي المكان ده ممكن تلاقي جزء منها ولو عايزه ومش لاقيه قوليلي وممكن اساعدك

ندوة
30-01-2009, 06:45 AM
اهلا بك نوارة

كيف الحال
توجد من هذه النباتات مامتوفر من البذور والبعض الآخر ممكن تجده كنباتات تباع في محلات بيع الزهور ..

م.هانى
30-01-2009, 01:49 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
يا جماعة هل يوجد بذور ورد و يكون نبات ظل .....لو سمحتم لو حد يعرف يقولى على اسمائها......شكرا ليكم

يوجد فرق كبير بين الورد ونبات الظل
ولكنى اعرف ماهو المقصود والاجابة لهذا السؤال انه لايوجد بذور لنباتات الظل ( كالبوتس والسنجونيم و الانتوريم ..... )
ويكون التكاثر بالعقلة الساقية

nadiaalihafez
01-02-2009, 02:15 PM
ميرسى يا جماعة جدا على اهتمامكم و ردكم ......انا فعلا اعرف ان فى فرق بين نبات الضل و الورد بس انا عندى نباتات ضل و كنت عايزة يكون معاهم بعض الورود نظرا لالوانها الكتيرة و الجميلة و فى نفس الوقت تستطيع ان تعيش بدون شمس

ملحوظة هامة:انا كل ما اشترى ورد ضل بيموت بسرعة فا اظن ان لو اشتريت بذور و انبتها انا من الاصل ان شاء الله سوف تعيش معى فترة اطول

شكرا

ندوة
01-02-2009, 02:59 PM
اكثر النباتات التي ذكرتها لك هي مزهرة وتعيش داخل البيت ..

nadiaalihafez
01-02-2009, 04:37 PM
شكرا يا ندوة كتيييييييير و لكل من اعطانى نصيحتة .....و ادعولى الاقى البذور دى بسهولة