المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما الفرق بين كليات التعليم المفتوح وكليات الزراعة العادية

yoo0ssef
03-01-2009, 10:47 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
لو سمحتم انا بفكر اخش كلية زراعة بإذن الله
بس محتار وعندى سؤال؟
كليات التعليم المفتوح مثلا جامعة القاهرة تكنولوجيا استصلاح واستزراع الاراضى الصحراويه
وجامعة عيش شمس تكنولوجيا و ادارة المشروعات الزراعي
وبين الكليات العادية التى انتم ادرى باقسامها وما بها
واريد من اهل الخبرة منكم يفتينى انهو افضل دلوقتى هنزل هنا رابطين لتفاصيل القسمين بتوع التعليم المفتوح
وعاوز رايكم فيهم ؟
وايه افضليتهم او نقصهم عن الكليات العادية؟
وانهو افضل القسم الخاص بكلية زراعة القاهرة ولا عين شمس؟
هل يوجد لهم تشابه بقسم بالكليات العادية؟

ده رابط لكليه زراعة عين شمس تعليم مفتوح
http://www.olc.shams.edu.eg/olc_guide.aspx
ابقو اختاروا زراعة وانتظروا تحميل الشعبة واختاروها واختاروا السنة وهتنزل المواد

وده رابط كلية زراعية القاهرة تعليم مفتوح
http://www.ou.cu.edu.eg/NewsDetails.aspx?NewNumber=196

وليكم جزيل الشكر
منتظر ارائكم المفيدة

وردة زراعية
03-01-2009, 04:55 PM
يااخي لاتورط نفسك بتعليم عن بعد انا طالبة دراسات عن طريق نت اي جامحة سانت كليمنتس جامحة فاشلة ومزورة وحتى تصليح اوراقها ووضع اسئلة لااعرف شلون يسوها
بس هدفهم المادة المادة فقط

yoo0ssef
03-01-2009, 05:30 PM
رد حضرتك والنصيحة فى عينينا واشكرك عليها
واهو ادينى باخذ برضه نصيحة اهل الخبرة هنا
وادينى بانتظار مزيد من الردود

eyad attar
07-01-2009, 09:59 PM
ياأخي الكريم أنا طالب تعليم مفتوح في سوريا أن التعليم المفتوح يقوم بتأمين الفرص للدراسة وعليك أنت أن تقوم بجمع المعلومات والخبرات وهذا رأي بأن التعليم مهما كان لايفيد ألا الأنسان الذي يريد أن يستفاد منه وشكرا

yoo0ssef
08-01-2009, 04:39 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
اشكرك لكلامك الجميل وده الصح
بس انا بقصد شىء تانى
ان التعليم المفتوح فى الجامعتين اللى انا ذكرتهم حاطيين قسمين بس ومختلفين عن اقسام كلية الزراعة العادية
وكنت عاوز اعرف الفرق وهل الاقسام دى جيدة فى سوق العمل
يعنى كنت عاوز رايهم بصراحة عنهم وفى القسمين اللى فى الرابطين
شكرا

زهرتي
14-02-2009, 06:08 PM
انا من رأيى ان كليات الزراعة العادية افضل لأنها شاملة كل حاجة ودى عن تجربة لاني فى كلية زراعة والدراسة فيها متعة تانية بس المشكلة ان اقسامها وموادها كتيرة وعايزة تركيز جامد بس فى الاخر هتوصل لحقيقة واحدة ان الله موجود وسبحان الله ونصيحة لو حبيت تدخل زراعة ياريت تكون شعبة عامة لان فرص الشغل اكبر من التخصصات
والله اعلم

yoo0ssef
15-02-2009, 01:53 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لردك الجميل
بس انتى قصدك ايه بقسم عام قصدك مثلا اقتصاد زراعى ولا ايه
وانا لما بصيت على مواد التعليم المفتوح هى متنوعة وده اللى خلانى احتار
هو حضرتك دخلتى على الرابطين اللى انا حطيتهم وشفتى المواد
بس رايك برضه جميل ويأخذ به لان الجامعات العادية فيها فوائد كتير برضه
لكن انا كان سؤالى عن المواد واختلافها بين المفتوح والانتظامى
فانا حاسس ان التعليم المفتوح جامع الاقسام كلها بس انا مش متاكد فقلت اسئل اهل الخبرة
شكرا

مهندي
15-02-2009, 08:34 AM
لاانصح الشباب التوجه نحو التعليم المفتوح فهو مخصص للذين شغلهم العمر لاسباب اقتصادية او سياسية او غير ذلك

ALAA FEKREY
16-02-2009, 12:01 PM
مشكووووووووووووووووووووور على المجهود

yoo0ssef
17-02-2009, 12:14 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
لمجرد زيارتكم موضوعى وتشريفه بردودكم شىء غالى عندى
ولكن للجميع ارجوكم انتبهوا لعنوان الموضوع
انا عايز اعرف ايه الفرق بين المواد اللى فى التعليم المفتوح واللى فى التعليم غير المفتوح
انا عايز اقارن من حيث المواااد والاقسام
لان فى التعليم المفتوح مواد جديدة ومواد متنوعة من اقسام كتير من كليات التعليم غير المفتوح
وكنت عاوز اعرف جدوى تلك المواد فقط القوا نظرة عليها من خلال الروابط ومن خلال دراستكم بكليات الزراعة احكموا وافيدونى
ارجوا ان تكونوا تفهمتم المطلوب
ولكم جزيل الشكر

سهيل نعيم
25-04-2009, 06:56 PM
انت حابب تدرس في كلية علمية عملية فعليك اختيار الكلية بشكل انت تستفيد من خبرتها العملية الجامعات المفتوحة مش بتوفر الجوانب العملية فعليك الدراسة بكلية زراعة مهنية 100% عادية وبالتوفيق يا هندسة

yoo0ssef
26-04-2009, 03:03 PM
اشكرك فعلا ردك مقنع بشكل كبير يا هندسة
لك تحياتى:thumb1::thumb1::thumb1:
ومازل النقاش مفتوح عن رايكم عن المواد ايهما افضل

خالد38
02-05-2009, 01:52 AM
اخى انا برائى ان كليات الزراعة تعتمد على المعامل والعمل الميدانى وهدا لايتوفر فى الدراسة عن بعد ولهد ننصحك بالدراسة فى الكليات النضاميه التى بها الخبرات والاستفاده من معاملها والتطبيق المباشر

abuharon
02-05-2009, 11:59 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي العزير
انا تخرجت من جامعة القاهره برنامج التعليم المفتوح سنه2004
وكنت احصل علي درجات عاليه
لكوني حصلت ع الخبره قبل الدراسه
يعتمد برنامج التعليم المفتوح علي كون الشخص غير متفرغ او فاته فرصة التعليم النظامي
فهي فرصه لمن لم يستطيع اكمال دراسته بمراحلها الطبيعيه
المهم
الكتب العلميه ع اعلا مستوي بس اكثر الموضيع لا تناقش بل يلغيها الدكتور المحاضر
يدرس بالبرنامج تعمير الصحاري على احدث الطرق العلميه الحديثه
شامل كل شي بالزراعه
المناج
الارض
النبات
الميكنه
المحاسبه الزراعيه
المياه
انا اعتقد ان هذا البرنامج لو طبق على التعليم النظامي
لتخرج منها مهندسون اكفاء ممكن ان يعملو شيء للمستقبل

yoo0ssef
03-05-2009, 07:15 AM
بالظبط ده تقريبا الرد اللى كنت منتظره
اصل انا كنت شايف ان المواد فى التعليم المفتوح متنوعة وجديدة وجامدة ومثلا فى جامعة القاهرة اضافة على ما قلت بتاخذ طاقة متجدده فى اخر سنة ودى جميلة اوى والميكنة دى اصلا بتاعة هندسة زراعية يعنى تقريبا بتدرس كل الاقسام وفى جامعة عين شمس يوجد ماده لتربية الاسماك ولكن فى الكليات العادلية تقسم اقسام كتييررر والمفروض تتخصص فيها والمفروض انك هتحتاج اكثر من قسم
يلا اشكرك اخى ابو هارون فعلا ردك مميز و جميل
ويعنى افهم من كلامك ان حتى النظامى محتاج خبرة جامدة عشان تستفيد منه وتفيد ولا ايه
يعنى مثلا يبقى اثناء الدراسة الشخص يحاول ياخذ خبرة
وشكرا تانى اخ ابو هارون وللاخ خالد
لان ردك يا استاذ خالد اهو بيدينا امل فى الكليات النظامية
الشكر للجميع:thumb1:

dfffm2004
13-05-2009, 06:55 PM
مووووووووووووضوع جميييييييييييييييييييل جدا اااااااااا

تحيتى

yoo0ssef
15-05-2009, 03:49 PM
لك تحياتى واحترامى لردك الجميل
واتمنى ايضا ان يعجب الموضوع جميع الاعضاء ويشرفونا بردودهم و تعليقاتهم
و نورت الموضوع

dalila7777
28-12-2009, 08:27 AM
السلام عليكم انا طالبه فى سنه تالته تعليم مفتوح كليه زراعه جامعه عين شمس وبجد بناخد المواد
على ايد استاذه ممتازين جدا ومعاك الكتاب وى استفسار بتسال اساتذه الماده ولينا تدريبات صيفيه وبجد بجد عندنا المشرفين على التعليم هناك بيعملونا كاننا اولادهم بجد ومش ندمانه الا انى اتاخرت فى الخطوه الهامه دى رغم حصولى على بكالوريوس التجاره لكن دراسه الزراعه كانت حلمى واى استقسار عن اى شىء انا موجوده

yoo0ssef
28-12-2009, 09:28 AM
ابلغك تحياتى الكبيرة لاصرارك على تحقيق حلمك
وانا الصراحة عاجبنى اوى برنامج كلية زراعة عين شمس المفتوح
و يسعدنى انك رحبتى باسئلتى لان عندى اسئلة كتيرررر
مثلا فى سنة اولى عندكم قسم انتاج اسماك هل بتدرسوا الكلام ده بتوسع ولا نظرة عامة
انا شايف فى اسماء مواد كتير اوى حلوة زى استصلاح اراضى زراعة و انتاج نتباتات طبية وعطرية و صناعات غذائية ده قسم صناعات غذائية ده لوحده قسم فى كلية زراعة القاهرة الانتظامى
انتوا بتدرسوا الكلام ده كله ازاى ازاى بيكون شكل المادة
وهل مثلا ممكن من دراستى لماده زى دى اقدر اشتغل بيها كويس اوى لما اتخرج
مثلا ماده انتاج فاكهة هل ده معناه انا ممكن عادى ازرع اراضى فاكهة و بكفاءة زى اللى متخصص بس انتاج فاكهة فى كليات الزراعة الانتظامية
معلشى انا طولت اوى فى اسئلتى بس انا كنت مليان اسئلة و كان نفسى فى حد فاهم اسئله
و شكرا ليكى لتشريفك الموضوع

dalila7777
28-12-2009, 04:10 PM
اولا احنا عندنا فى كليه الزراعه فى فعلا انتاج اسماك فى سنه اولى وللعلم التخصص عندنا حسب مشروع التخرج يعنى ممكن تتخصص فى مشروع تخرج مفتوح المجال وباستفاضه ومش حكدب واقولك كل ماده بناخدها باستفاضه لا انت معاك الكتاب وبتسال وفى تدريب يعنى مثلا انتاج الدواجن بناخدها على مدار الاربع سنين والاعشاب والنباتات العطريه والوراثه ومواد كتير حتستهويك ما يعيب الموضوع ان طبعا فى مواد تجاريه كتير لكن ده لان اول قسم قام بتبنى فكره التعليم المفتوح هو قسم الاقتصاد لكن بامانه كلها مواد مفيده وكل اساتذتنا فيهم وزرا سابقين وعمداء للكليه سابقين ايضا وبجد اعلى اساتذه بيدرسوا للتعليم المفتوح والتدريب السنوى بيخليك تدرس كل المواد العمليه باستفاضه زى عيش الغراب وما شابه وتقدر تكمل ماجستير ودكتوراه وانا تحت امرك فى اى استفسار

dalila7777
28-12-2009, 04:12 PM
حقولك حاجه احنا عندنا شباب فى الكليه بيعملوا فى مصانع جبنه وبجد بعد تسلمهم الكارنيهات بتاعت الكليه وبعضهم اتخرج لان فى دفعات تسبقنى وكان مشروعهم انتاج البان مرتبتهم بقت ممتازه جدا واكتر من مهندسين زراعيين قدام لانهم بيشتغلوا بموهلهم + خبره عندهم من الاول ارجوا اكون افدتك

مهندس زراعة
28-12-2009, 06:15 PM
السلام عليكم
مع احترامى لكل الاراء ,ولكن لى راى شخصى متواضع ارجو ان يفيد ان شاء الله فى موضوع التعليم المفتوح بالنسبة لكلية الزراعة .
حيث اننى درست بكلية العلوم قسم العلوم البيولوجية ثم حولت كلية الزراعة انتظام وحصلت على البكالوريوس بتقدير جيد جدا ومن اوائل دفعتى وعملت باحث بالكليةو التحقت بماجستير امراض الفاكهة بالاضافة لعملى الميدانى كمهندس زراعى فى مجال اشراف ومتابعة المزارع والاسمدة والمخصبات والكيماويات الزراعية وتصميم شبكات الرى والان التحق بكلية التجارة تعليم مفتوح السنة الاولى ومن واقع دراستى بكليتين علميتين عريقتين هما العلوم والزراعة والتحاقى بكلية التجارة بنظام التعليم المفتوح الذى يعتمد اساسا على التعليم الذاتى وليس التجريب والخبرات المكتسبة ,ارى هناك تحفظ على فكرة دراسة الزراعة -وكذلك كل الكليات العلمية بالتعليم المفتوح- وذلك لانها تخصص علمى عملى تجريبى صرف يعتمد على التجريب والخبرات المكتسبة وهذة الامور لا يمكن ان توفر باى حال من الاحوال من خلال الدراسة الذاتية ولا النظرية وحتى ان كان استاذك بالمراسلة عالم او وزير سابق حتى ,واذا كان خريج الكليات النظامية التى تكون دراسته 60% نظرى و40% عملى فى المعامل-كل التخصصات عدا الاقتصاد والاجتماع-بالاضافة للتدريب العملى فى اجازة السنة الثانية شهر ونصف والسنة الثالثة 3 شهور طوال الاجازة ومشروع وبحث تخرج طوال السنة الرابعة بالاضافة الى الزيارات الميدانية والرحلات العلمية وكل ذلك لايكفى للتاهل لسوق العمل ويجب على الطالب والخريج البحث والقراءة واكتساب الخبرة العملية بعيدا عن الكلية التى تعطى الاساسيات فقط فكيف لخريج التعليم المفتوح التى تكون دراسته اساسا ذاتيه وبالمراسلة ان يؤهل لسوق العمل , التعليم المفتوح ناجح وممتاز فى التخصصات النظريةوالادبيةو العلوم الانسانية والاجتماعية فقط ولكن لايصلح للتخصصات العملية العلمية التجريبية كالطب والصيدلة والهندسة والزراعة والعلوم وليس هناك معهد او كليةتدرس الزراعة بالتعليم المفتوح و الخريج بشهادته معتمدة فى العالم الا فى مصر .

dalila7777
28-12-2009, 08:49 PM
بصراحه كلامك مظيوط لو ما فيش دبلومات وتدريب عملى متخص لكل قسم وحضرتك صح لحد كبير ده لو اللى داخل داخل ياخد شهاده ويس سوال انت خريج زراعه ليه ما دخلتش اقتصاد زراعى وفيه نفس مواد كليه التجاره وكل المواد اللى عندنا بيخدها الطالب فى اقتصاد وعلوم سياسيه ونفس الاستاذه وانا درست الاقتصاد على ايد فطاحله واهمهم فى تجاره استاذنا الكبير دكتور عبد المنعم راضى يعنى عارفه كويس اللى بتقوله لكن عايزه اسالك سوال انت استفدت ايه بدراستك للزراعه ومسارك فى دراسه التجاره ليه
ورغم انى انتمى لكليه التجاره اولا قبل الزراعه لكن ب اللهى عندنا بيجيلنا طلبه ابناء وزراء كوزير خارجيه عمان واساتذتنا كانوا اساتذته واللى عايز يقدم عندنا فى الكليه ومحتاج اى معلومه واللهى استاذتنا مش بيبخلوا على حد رغم اى كلام واللى عايز يعرف بيعرف واللى مش فى امكانه ماديا يكمل ممكن الانترنت موجود وممكن يحاول ويتواصل مع المنتديات المتخصصه الدراسه العمليه مفيده جدا لكن بدايه المعرفه العلميه للشىء معرفه اسسه وخطوه خطوه بنفهمه وبيتهيالى انى الان ملمه بلمواضيع الزراعيه وبشهاده استاذه كبار فى المجال الزراعى وافخر وانا فى وسط وفد زائر لمزرعه سيكم كنت بسال واستفسر احد الاساتذه الكبار قالى مستقبلك كبير فى المجال الزراعى ودول كلامهم شهاده وافخر انى زراعه عين شمس واول من علمنى الف باء زراعه هم اساتذتى هنا ك وتعليم مفتوح

yoo0ssef
29-12-2009, 12:45 AM
اهلا بيك ونورت الموضوع يا مهندس زراعة
متشكر اوى لردودك يا مهندسة داليا
طيب يعنى اللى فهمته كدا ان انا لازم من اول سنة اكون محدد انا عاوز اتخصص فى ايه عشان ابدا اهتم فيه واقرا عنه واتدرب فيه
يعنى مثلا لو انا حابب انتاج اسماك ابدا اهتم بيه من دلوقتى واحاول اتدرب عليه طول سنين الدراسة و اتخصص فيه مشروع تخرج عشان اقدر اكون كفائة
لان كلامكم انتم الاتنين بيقول اهم حاجة التدريب العملى
انا حاليا ب 3 ث عام السنة الجاية ان شاء الله هكون فى كلية زراعة عشان كده كنت محتار اخش تعليم مفتوح عين شمس بالذات ولا كلية زراعة القاهرة انتظامى
واللى مخلينى ميال للتعليم المفتوح عين شمس انه متنوع و خصوصا ان فيه انتاج اسماك
وانا حاولت اخش على موقع كلية الزراعة الانتظامية كنت بلاقى اقسام كتير بس مكنتش عارف فى جوا الاقسام دى انتاج اسماك ولا لأ
و عندى سؤال تانى لو سمحتم يعنى انا ف الصيف مثلا اروح المزارع عشان اتدرب بمعرفتى الخاصة ولا ممكن الكلية تساعدنى فى موضوع المزارع ده
وشكرا للجميع وانا سعيد جدا بيكم وانتم افتدونى بشكل كبير
تحياتى لكم

مهندس زراعة
29-12-2009, 02:56 AM
الاخت الفاضلة المهندسة داليا السلام عليكم
اولا الخلاف فى الراى لايفسد للود قضية
ثانيا ايتها الاخت الفاضلة انا كنت اتكلم عن دراسة الزراعة بالتعليم المفتوح عامة ولا اقصد حالة حضرتك او اى حالة خاصة اخرى واقصد من كلامى النفع للجميع من واقع تجربتى الخاصة ليس اكثر لانفع غيرى بتجربتى , وبالنسبة لتوجهى لدراسة التجارة فهو ليس تغييرا للمسار بل هو طموح وحلم حيث انى محب للقراءة والدراسة عامة فى كل المجالات وبالاخص ادارة الاعمال التى انوى دراستها مثل حلم حضرتك بدراسة الزراعة بالضبط وبالنسبة للاقتصاد الزراعى فهو يدرس العلوم الاقتصادية المتعلقة بالزراعة وليس العلوم الاقتصادية البحتة التى تدرس بكلية الاقتصاد او التجارة وبالنسبة لدراستى للزراعة والعلوم البيولوجية فهى حب ايضا وطموح منذ كنت طفلا صغيرا والتحاقى بكلية الزراعة جاء عن حب واقتناع وليس للشهادة او مكتب التنسيق حيث ان مجموعى كان يوهلنى للدراسة بكليات كثيرة غير الزراعة وان شاء الله مستمر فى مجالى الذى احبه حتى احصل فيه على ارفع الدرجات واكمل دراسة الدكتوراة والبوست دكتورال ان شاء الله بالتوازى مع دراستى للتجارة التى احبها حيث قال الحبيب المهدى صلى الله عليه وسلم فى التجارة تسعة اعشار الرزق وهذا يكفى لان يجعلنى احبها وادرسها, ويكفى ان مشاكلنا فى العالم العربى والاسلامى اقتصادية وادارية مما يجعلنا ندرس ونبحث فى هذا المجال لنعدل حالنا وفى النهاية اختى ان القصد من وراء كلامى ان الزراعة تخصص عملى يجب دراسته عمليا وبالتلقين المباشر ليس ذاتيا عن بعد وذلك من واقع تجربتى المتواضعة
وفقنى الله واياكم وارجو زوال سوء الفهم غفر الله لى ولكم

مهندس زراعة
29-12-2009, 03:13 AM
اخى العزيز يوسف بارك الله فيك ووفقك فى مسعاك , اخى الفاضل اذا كان متاح لك الدراسة الانتظامية فتوكل على الله وهو حسبك وعليك بالتزود بالمعارف المختلفة والاستفادة من مكتبة الكلية ومتابعة الدوريات العلمية الاجنبية مثل ناتشر وغيرها التى ستجعلك متابع كل الابحاث الجديدة فى كل المجالات العلمية البيولوجية والزراعية وكذلك لمتابعة التخصص التى تهواه وعليك بالاستفادة من اساتذتك ومعيدينك فى كلية الزراعة وستشعر باحساس اخر وانت تجرى التجارب بيدك فى المعمل وتكتسب خبرة التجريب فهى متعة ليس بعدها متعة يعلمها كل محب للعلم مارسها بنفسه ,وشتان بين ذلك وبين التعليم عن طريق جهاز الحاسب فى التعليم المفتوح فرؤيتك للتجربة فيديو على النت او الحاسب غير ممارستها واذا كان التعليم المفتوح به تدريب صيفى فالانتظام به تدريب اطول منه بالاضافة للدراسة العملية بنسبة 40% وكذلك مشروع التخرج والتدريب بالتعليم المفتوح وان كان يضفى صيغة العملية على البرنامج ولكنه لا يكفى ابدا فالتعليم المفتوح ما هو الا تثقيف زراعى فقط
وبالنسبة للتدريب فعليك السعى بنفسك وان شاء الله اذا احتجت المساعدة فالعبد الفقير الى الله فى خدمتك
والله الموفق

yoo0ssef
29-12-2009, 07:35 AM
الاستاذ المحترم احب الاول اوضح نقطة مهمة للكل
انا نطاق بحثى حاليا من حيث المواد وده اللى انا وضحته فى الاول لما وضعت لروابط لمواد التعليم المفتوح
عشان نعمل مقارنة فى المواد ونعرف
وخصوصا انى سمعت هنا فى الموضوع ده او مش فاكر فين ان التعليم المفتوح المواد فيه محدثة عن الكليات الانتظامية
وعموما حضرتك ذكرت تجربتك فى الكلية الانتظامية و هى ذكرت تجربتها فى التعليم المفتوح
فلا تفضيل من حيث العملى فقط نعم هو مهم لكن الماده برضه مهمة
ومعلشى انا اللى خلانى افضل برنامج عين شمس المفتوح عن القاهرة هوا انه متنوع
و اللى شدنى اكتر انه فيه انتاج اسماك
وهى الماده اللى فعلا ببحث عنها
ولو انا دلوقتى اتأكدت انها موجودة بكلية زراعة انتظامية لذهبت اليها لو كانت كفائة المادة واحده
فهل حضرتك ممكن تجاوبنى فين اقدر ادرس القسم ده بتوسع
انا فعلا مش عارف فين
المكان الوحيد اللى لقيته فيه هوا تعليم مفتوح عين شمس والتدريب العملى هنحاول فيه بكل وسعنا
وانا بجد بشكركم جدا لاهتمامكم بالموضوع وحرصكم على كتابة رايكم وتجرتكم واتمنى التواصل دائما

yoo0ssef
29-12-2009, 07:56 AM
توضيح اخر لشكل المقارنة
كفائة المواد
التدريب عليها
تنوع المواد و تلبيتها لسوق العمل

--------
فى الاول كنت بستغرب مثلا كنت بلاقى قسم افات وقسم انتاج فاكهة
قلت يعنى عشان ازرع ارض اجيب مهندس افات و انا مهندس فاكهة مثلا
لما بصيت ع التعليم المفتوح لقيت فى تنوع فى المواد و كده بقى بيجمع معظم الاقسام فى قسم واحد
وبعدين جالى سؤال ما ممكن يكونوا مش بيدرسوها بتوسع زى الاقسام بالكليات الانتظامية
وده اللى قالته المهندسة داليا بس اسمك بتاخد فكرة عامة عن كله وبتتخصص فى جزء واحد يكون هوا مجال شغلك عن طريق مشروع التخرج
وبعدين المهندس الفاضل "ياريت نتشرف باسمك" قال نقطة مهمة وهى التدريب وده اكدته المهندسة داليا انه مهم جدا للخبرة وسوق العمل و عموما لاى حاجة علمى لازم يكون فى عملى
وكان قبل كده سمعت كلام تانى بيقول ان التعليم المفتوح مصمم لسوق العمل مش عارف ده صح ولا لأ
و بعدين انا كنت عاوز اعرف هوا فى فعلا تجديد فى التعليم المفتوح عن الكليات الاخرى و لا مجرد كلام ناس
وهل هى فعلا مناسبة لسوق العمل مع التدريب العملى
فهل ممكن اجابات لو سمحتم
الشكر للكل
و منتظر ردكم

مهندس زراعة
29-12-2009, 12:59 PM
اولا سلام عليكم اخى اسمى هو وليد محمد ,ان شاء الله ساجاوب كل استفساراتك , كلامك على ان التعليم المفتوح يدرس الزراعة ككل سليم وقد كان هناك شعبة تسمى الشعبة العامة كانت تدرس كل ذلك فى الكليات النظامية فى اللائحة القديمة لكليات الزراعة وقد تخرجت منها وهى ميزة وعيب فى نفس الوقت وساوضح ذلك لاحقا فى هذه المشاركة ان شاء الله , وهذه الشعبة تم الغائها منذ اربع سنوات من جميع جامعات مصر -واخر دفعة تخرجت منها كانت العام الماضى وكانت الطلاب المتخلفين عن دفعات سابقة- فى اطار حل مشكلات كلية الزراعة وتطويرها لمواكبة سوق العمل حيث ان الخريج كان يدرس كل شى فى الزراعة ولكنه لا يتخصص فى شى فهى ثقافه زراعية وليست علم تخصصى مثل دراسة التعليم المفتوح بالضبط كما انها تزيد عن التعليم المفتوح بالدراسة العملية وكانت لائحتها الدراسية كالاتى
السنة الاولى
1- مبادىء اقتصاد 2-اجتماع ريفى 3-رياضة 4-كيمياء عامة 5-مورفولوجى نبات 6-هندسة مساحةورى
7- حاسب الى 8-كيمياء عضوية 9-تقسيم مملكة نباتية 10-حيوان زراعى عام 11- مبادىء احصاءاقتصادى
12- طبيعة 13- هندسة مبانى واللات 14- لغة انجليزية
السنة الثانية
ا- اقتصاد زراعى 2-كيمياء حيوية 3-اساسيات محاصيل 4-اساسيات بساتين5 -ميكربيولوجى زراعى 6-حشرات اقتصادية 7-كيمياء تحليلية 8-اساسيات اراضى 9-انتاج محاصيل أ 10-اساسيات وراثة 11-فسيولوجى نبات 12-فسيولوجى حيونات المزرعة
السنة الثالثة
ا-امراض نبات 2- تربية ورعاية حيوان 3-انتاج محاصيل ب 4-انتاج فاكهة متساقطة 5-تسويق زراعى 6-صحة حيوان 7- نحل وحرير 8-تربية نبات 9-استصلاح اراضى 10-اساسيات البان 11- اساسيات علوم اغذية 12- تغذية نبات
السنة الرابعة
1- انتاج فاكهة مستديمة 2-تكنولوجيا اغذية 3- مبيدات افات 4- ادارة اعمال زراعية 5-احصاء حيوى وتصميم تجارب 6-تغذية حيوان 7-تكنولوجيا البان 8-انتاج خضر 9- نباتات زينة وتنسيق حدائق ونباتات طبية10-حشرات اقتصادية 11-ارشاد زراعى 12-دواجن 13- مقرر بحث
وكان يدرس هذا البرنامج كليات الزراعة والهندسة والعلوم والطب البيطرى والاداب وبالرغم من ذلك كان لا يؤهل الخريج لسوق العمل لان دراسته متشعبة وغير تخصصية فتم الغائه واستحداث برامج جديدة تواكب سوق العمل وذلك لتطبيق معايير الجودة على الكلية واعتمادها وتطبيق نظام الساعات المعتمدة الذى يتيح للطالب الاختيار لما يحبه فى اطار البرنامج المتخصص فيه , وبالنسبة للتخصص فهو مهم فى العمل وهو كذلك فى كل المجالات العلمية كالطب والهندسة فهناك طبيب جراحة واخر باطنة الخ ولايوجد طبيب خبير فى كل الامجالات وكذلك الهندسة هناك المدنى والعمارة الخ وفى النهاية ان شاء الله ساسرد لك اللائحة الجديدة المطبقة الان فى جميع كليات مصر مع تخصاصاتها واماكن دراسة الثروة السمكية كل ذلك بالتفصيل فى مشاركة لاحقة.

مهندس زراعة
29-12-2009, 01:07 PM
توضيح اخر لشكل المقارنة
كفائة المواد
التدريب عليها
تنوع المواد و تلبيتها لسوق العمل

--------
فى الاول كنت بستغرب مثلا كنت بلاقى قسم افات وقسم انتاج فاكهة
قلت يعنى عشان ازرع ارض اجيب مهندس افات و انا مهندس فاكهة مثلا
لما بصيت ع التعليم المفتوح لقيت فى تنوع فى المواد و كده بقى بيجمع معظم الاقسام فى قسم واحد
وبعدين جالى سؤال ما ممكن يكونوا مش بيدرسوها بتوسع زى الاقسام بالكليات الانتظامية
وده اللى قالته المهندسة داليا بس اسمك بتاخد فكرة عامة عن كله وبتتخصص فى جزء واحد يكون هوا مجال شغلك عن طريق مشروع التخرج
وبعدين المهندس الفاضل "ياريت نتشرف باسمك" قال نقطة مهمة وهى التدريب وده اكدته المهندسة داليا انه مهم جدا للخبرة وسوق العمل و عموما لاى حاجة علمى لازم يكون فى عملى
وكان قبل كده سمعت كلام تانى بيقول ان التعليم المفتوح مصمم لسوق العمل مش عارف ده صح ولا لأ
و بعدين انا كنت عاوز اعرف هوا فى فعلا تجديد فى التعليم المفتوح عن الكليات الاخرى و لا مجرد كلام ناس
وهل هى فعلا مناسبة لسوق العمل مع التدريب العملى
فهل ممكن اجابات لو سمحتم
الشكر للكل
و منتظر ردكم
اخى الفاضل تخصص الفاكهة مثلا يدرس كل مايتعلق بالتخصص من اساسيات وانتاج وامراض وافات وتسويق وعلوم مساعده للتخصص وخلافه وهذه هى ميزته , والتعليم المفتوح او التعليم المستمر مصمم لمن لديه خبرة عملية كبيرة وينقصه الجانب النظرى او لمن يريد تثقيف نفسه فى المجال الزراعى ولايستطيع الدراسة الانتظامية لاى سبب ,وبالنسبة للتطوير فكل كليات الزراعة المصرية الانتظامية الان تشهد ثورة تغيير ان صح التعبير بسبب اعراض الطلاب عنها وذلك عن طريق الساعات المعتمدة والجودة وتطوير الكورسات والتدريب العملى واى استفسار فى الخدمة

mohamad_ali
29-12-2009, 10:52 PM
التعليم المفتوح معترف به رسمى فى مصر

dalila7777
30-12-2009, 01:48 AM
سلام عليكم الاخ الفاضل مهندس زراعه انا كل الكلام اللى انت قلته فعلا صحيح والمواد بتاعت اللائحه الجديده هى دى قعلا واحنا فى سنه اولى ما اخدناش اسماك وظهرت واخدتها الدفعه 18 اللى هى الدفعه اللى بعدى وكل المواد عندنا فى زراعه عين شمس بجد بجد رائعه ومش بناخد المواد باستفاضه الا لو
كان فى جديه منك زيه زى التعليم الانتظامى فى طالب جاى ياخد شهاده وطالب محب للماده العلميه ولو انت محب لدراسه الاسماك والمزارع السمكيه ممكن تعمل دبلومه وتتخصص فيها ودى سهله جدا لكن المهم تكون محدد هدفك انت داخل زراعه عشان يبقى مجالك ولا حب فى ماده معينه ممكن تعرف كل شىء عنها بمجهود بسيط ولو ناوى على انك تعرف جميع النواحى الزراعيه وناوى تكون مجالك فالحق وقدم لان بجد الدقايق محسوبه من عمرنا والترم الجديد شهر تلاته وحقولك حاجه لو الموضوع فلوس يبقى شوف معاك كام الماده ب160 جنيه سجل فى تلات مواد حتى وامتحنهم واعرف النظام وربنا حيسرلك الاحوال وحيرتك انا مريت بيها وحسه بجد انت بتفكر ازاى اتمنى انى اكون افدتك وللعلم انا فاكره اول يوم دخلت فيه كليه الزراعه وقلت لزميلتى اللى جنبى يا ترى حنكمل اتمنالك التوفيق وربنا يهديك للصواب

yoo0ssef
30-12-2009, 03:44 AM
اولا مهندس وليد احب اشكرك جدا على كلامك انا بجد استفدت منه جدا وصححلى حاجات كتير
ويبقى الف الف شكر لو فعلا جبتلى اللايحه الجديدة و اماكن تدريس الثروة السمكية الله يكرمك
والمهندسة داليا انا برضه بشكرك جدا انا برضه استفدت من كلامك كتير اوى وخصوصا تحديد الهدف
لكن طبعا الدبلومة دى بعد ما اخد البكالريوس ودى مدتها اد ايه تقريبا ؟ ممكن تعرفينا اكتر عنها
انا لسه حاليا ف 3 ث/ع ولسه هخلص فى شهر 6 بس انا بحاول احدد طريقى من دلوقتى
والمهندس محمد الف شكرا للمعلومة ونورت الموضوع
ومهندس وليد و مهندسة داليا الموضوع بقالوا شهور متقالش فيه المعلومات دى قبل كده وهى دى بالظبط الاجابات اللى عاوزها منكم
وهنتظر ردودكم ع الاسئلة لو سمحتم
ومتشكر جدا جدا ليكم الله يكرمكم

dalila7777
30-12-2009, 08:16 PM
الله يكرمك يا رب يا يوسف وانا لاحظت صغر سنك والدبلومه حسب مدى تخصصها مثلا ممكن تكون سنه
ا اكثر وهناك دبلومه سته شهور حسب المدى او المستوى اللى حتصل ليه

yoo0ssef
30-12-2009, 08:28 PM
الف شكر يا مهندسة داليا على مجهودك بس عندى سؤال هل الدبلومة دى لازم بعد اخلص البكاليريوس ولا ايه
ومعلش يا مهندسة داليا سؤال تانى فين بقى الدبلومة دى كليات الزراعة مثلا ولا فين؟؟
والله يكرمك انا مش عارف اشكرك او اشكركم كلكم ازاى

dalila7777
30-12-2009, 10:00 PM
واللهى يا اخ يوسف المفروض سوالك المنتدى كله يجاوب عليه لان الكل هنا بيترددوا على النقابه او الكليه
اما الدبلومه ممكن حسب التحصص يعنى فى دبلومه مثلا فى عيش الغراب بيديها استاذ دكتور عالمى محمد على اسمه ده بيديها فى شهر ونص ومش شرط الموهل خالص قيها حسب نوع الدبلومه يعنى الدبلومه دى بتدرس فى الشتا الصيف صعب لان المكان بيكون قى الصيانه وعسل النحل ايضا وفى دبلمات اكاديميه وليست عمليه وللعلم اسعار الدبلومات دى فى متناول الكل تقريبا 75 جنيه دبلومه عيش الغراب وفى دبلومات اكاديميه زى دبلومه فى زراعه الانسجه واكيد انت متفق معايا انها لازم اللى يدرسها يكون خريج رراعه وللعلم انت كمان ممكن تدرس اثناء دراستك فى الكليه دبلومه تحاليل طبيه لان مجال التحاليل الطبيه متاح لتلات كليات علوم وطب وزراعه ارجوا انى اكون افدتك

yoo0ssef
31-12-2009, 12:45 AM
لا الف شكر بجد يا مهندسة داليا اجابة شاملة وجهد يستحق الف تحية
وانا عارف للاسف الموضوع الاقبال عليه ضعيف رغم ان فى ناس كتير ممكن تفيد الموضوع بشكل كبير اوى....................
وكل الشكر لمن ساهم فى هذا الموضوع
واخيرا نقدر نقول انت لازم تبقى عارف انت عاوز ايه الاول عاوز مجرد تثقيف ولا مجال للعمل
الجزء العملى و التدريبات مهمة جدا لتكون مهندس زراعى ناجح فى مجالك
تعليم مفتوح او انتظامى الافضل لك هو حسب اختيارك
مع العلمان التعليم الانتظامى التدريب العملى فيه اكتر
الاهم هو هدفك و التدريب العملى المكثف اينما وجد
شوف انت واختار
لكن الموضوع لسه مفتوح لو لسه عندكم اراء
وبجد انا عاوز اشكر من كل قلبى المهندس والمهندسة وليد و داليا لانهم فادونى جدا جدا فى الموضوع ده
والشكر للكل
وهنتظر ردك يا مهندس وليد
شكرا

مهندس زراعة
01-01-2010, 10:01 PM
اخى العزيز يوسف اعتزر لتاخير الرد ولكن يعلم الله كم مررت بظروف صعبة فلاتنسانى من صالح دعائك
ثانيا اجابة استفسارات تنص الائحة الجديد ة على ان الدراسة تكون بالساعات المعتمدة ويختار الطالب المواد التى يريد دراستها من مجموعة مواد اختيارية فى السنة الاولى و الثانية تؤهله للتخصص فى السنة الثالثة والرابعة وساذكر لك التخصصات والمواد حسب نظام جامعة القاهرة
اولا البرامج
1-البيوتكنولوجي وينقسم إلى توجه البيوتكنولوجي وتوجه الكيمياء الحيوي
2-الإنتاج النباتي ينقسم الى محاصيل وبساتين
3- الإنتاج الحيواني ينقسم إلى الأسماك والدواجن والإنتاج الحيواني
4-علوم الأغذية والألبان ينقسم إلى ألبان وعلوم أغذية
5-الاراضى والمياه شعبة واحدة فقط
6-الوقاية والأمراض ينقسم إلى أمراض نبات وحشرات و مبيدات
7- الاقتصاد والعلوم الاجتماعية الزراعية ينقسم إلى اقتصاد وإرشاد
ويكون التخصص من العام الثالث
المواد كالاتى
اولا مواد المستوى الاول والثانى والدراسة بهما عامة ويختار الطالب 5 مواد من المواد الاختيارية على أساسهم يكون التخصص و المواد هي
أ‌- المواد الإجبارية:
1- نبات زراعي 2- حيوان زراعي 3- كيمياء عضوية 4- كيمياء حيوي 5- فيزياء وأرصاد جوية 6-أساسيات علوم الأغذية والألبان 7-أساسيات بساتين 8-أساسيات محاصيل 9-ميكروبيولوجى زراعية 10-أساسيات علوم الاراضى 11- أساسيات الإنتاج الحيواني والداجنى 12- وراثة عامة 13- أساسيات هندسة زراعية 14- إحصاء 15- رياضة 16- مقدمه فى الاجتماع الريفي 17- أساسيات اقتصاد 18- انجليزي 19- حقوق إنسان 20-أسس وقاية نبات 21-التفكير العلمي وكتابة التقارير
ب‌- المواد الاختيارية :
1- فسيولوجي حيوان 2- رعاية حيوانات المزرعة 3- تغذية حيوانات المزرعة يؤهلوا(للانتاج الحيوانى)
4- اسس حشرات 5- اسس امراض نبات 6- مبيدات الافات ( وقاية نبات)
7-اسس البان 8-اسس صناعات 9- كيمياء تحيلية (علوم اغذية )
10-فسيولوجى نبات 11-محاصيل بساتين 12- محاصيل حقل( انتاج نباتى)
13- موارد ارضية ومائية 14- الاستشعار عن بعد فى الزراعة 15- نظم معلومات جغرافية (الاراضى)
16-اقتصاد زراعى 17- ارشاد زراعى 18- اسس تنمية مجتمع ريفى ( اقتصاد زراعى)
19-تكنولوجيا حيوية 20- وراثة حديثة (بيوتكنولوجى )
مواد المستوى الثالث والرابع التخصص لكل برنامج
اولا برنامج الإنتاج الحيواني
فسيولوجى حيوان-نظم انتاج حيوان ودواجن-السلوك والرفق بالحيوان-امراض حيوان ودواجن واسماك-مواد علف وتجهيزها- تغذية دواجن –الغددالصماء والاقلمة-تغذية اسماك وقشريات-تحسين حيوان ودواجن – تكنولوجى لحوم والبان- انتاج محاصيل علف وحبوب-مبانى زراعية-تمثيل غذاء وطاقة- تغذية حيوان
ادارة مشروعات-ارشاد-محاسبة وتسويق
مواد الاقسام
1- الانتاج الحيوانى :-فسولوجى التناسل فى حيوانات المزرعة-انتاج الماعز والاغنام-انتاج اللحوم-رعاية ماشية اللبن- الاتجتهات الحديثة فى الإنتاج الحيواني
2- الدواجن: فسيولوجي دواجن- الاتجاهات الحديثة فى الدواجن-رعاية امهات الدجاج- رعاية الطيور الداجنةوالارانب- انتاج لحم وبيض دجاج
3- قسم الاسماك : انتاج سمك – فسيولوجى سمك – مزارع سمكية- التفريخ والحضانة فى السمك- الاتجاهات الحديثة فى الاسماك
ثانيا الانتاج النباتى
الحشائش ومقاوتها-اسس تربية المحاصيل الحقلية والبستانية-انتاج النباتات الطبية والعطرية-انتاج خضر المواسم المعتدلة والباردة-الزراعة العضوية فى المحاصيل والبساتين-انتاج نباتات الزينة- انتاج الفاكهة المتساقطة الاوراق-انتاج المحاصيل الصناعية الياف وزيت وسكر-افات زراعية-انتاج المحاصيل الغذائية حبوب وبقول وعلف- امراض نبات ونيماتودا –خصوبة اراضى وتسميد- انتاج خضر مواسم دافئةوحارة-انتاج فاكهة مستديمة خضرة-ادارة- ارشاد- محاسبة وتسويق
1-قسم محاصيل : اسس تصميم وتحليل تجارب- طرق تربية محاصيل زراعية- نظم وبرامج محصولية- فحص وفرز الياف- تكنلوجيا انتاج تقاوى.
2-قسم بساتين: انتاج موالح- انتاج نباتات الصوب والتنسيق الداخلى-تكنولوجيا اكثار الخضر- انشاء وخدمة مزارع الفاكهة-اكثار نباتات الزينة- انتاج العنب –تنيسق حدائق-اعداد وتداول وتخزين الخضر-معاملات ماقبل وبعد الحصاد لثماراشجار الفاكهة-تربية محاصيل الخضر-انتاج الخضر المحمية-فسيولوجى الخضر-اشجار وشجيرات ونخيل الزينة-تربية وتحسين واكثار اشجار الفاكهة-تداول نباتات الزينة والطبية والعطرية
ثالثا برنامج العلوم الاقتصادية والاجتماعية والارشاد
ادارة اعمال زراعية- السكان والتغير الاجتماعى والتنمية الريفية-ادارة التربة والمياه وصيانتها-ديناميكية الجماعة والقيادة-ثروة حيوانية وداجنة-تغذية انسان-الانتشار طرق التعليم الارشادى-اقتصاديات انتاج زراعى-تسويق زراعى-انتاج المحاصيل البستانية-محاسبة زراعية-انتاج محاصيل رئيسية-البحث والتحليل التشخيصى الاجتماعى والاقتصادى-المؤسسات والمنظمات الاجتماعية والريفية-الاحصاء الاقتصادى والاجتماعى-تخطيط وتقييم البرامج الارشادية
1- قسم الاقتصاد: تقييم المشروعات الزراعية-تمويل زراعى-تحليل اسعاد زراعية-التجارة الدولية الزراعية- تنمية اقتصادية وسياسة زراعية.
2- قسم ارشاد: نظم ارشاد زراعى-تعليم كبار-ادارة التنظيمات الارشادية- ادارة تنميةالموارد البشرية والطبيعية بالريف- مقدمة فى تخطيط وتقييم مشروعات التنمية الريفية
رابعا برنامج الاراضى والمياه
طبيعة اراضى وعلاقات مائية-اساسيات زراعة عضوية-تدوير مخلفات زراعية- تكوين ومورفولوجى اراضى-كيمياء ومعادن الارض-اصلاح وتحسين الارض-حصر وتصنيف وتقييم الاراضى-ادارة الرى والصرف المزرعى- تلوث اراضى ومياه ومعالجتها-الاسمدة وادارة التسميد- خصوبة الاراضى وتغذية النبات-ادارة مشروعات-ارشاد-محاسبة وتسويق-انتاج محاصيل بستانية-ميكربيولوجى اراضى-ادارة محميات طبيعية-التغيرات المناخية وتاثيرتها-زراعة لا ارضية-اسس علم بيئة-صيانة وخدمة اراضى- انتاج محاصيل حقلية

خامسا برنامج علوم الاغذية
ميكربيولوجى عملى –اغذية والبان ومكوناتها – نظم تعبئة وتغليف اغذية والبان –ميكربيولوجى تصنيع اغذية ومعالجة مياه ومخلفات- انتاج حيوانى وداجنى –مثلوجات لبنية ونواتج ثانوية-تكنولوجيا انزيمات-اعداد وتداول الحاصلات الزراعية-الشروط الصحية وادارة جودة الاغذية والالبان-تغذية انسان-اللبن السائل والمركز والمجفف-هندسة تصنيع الاغذية والالبان-كيمياء وتكنولوجى حبوب-ميكربيولوجى تصنيع لبن ومنتجاته
ادارة مشروعات- ارشاد-محاسبة وتسويق
1- قسم الصناعات : تكنولوجيا حفظ الاغذية-تكنولوجيا زيوت عطرية وغذائية ومكسبات-صناعات ميكروبية-تكنولوجيا السكر والمنتجات الخاصة- تكنولوجيا منتجات حيوانية
2- قسم الالبان : الالبان المتخمرة-تصنيع الجبن-تقييم اللبن ومنتجاته- كيمياء تصنيع اللبن ومنتجاته-تكنولوجيا نواتج اللبن الدهنية وبديلاتها
سادسا وقاية النبات
افات نيماتودية-الحشائش ومقاومتها-امراض نبات فطرية-تربية نحل العسل وديدان الحرير-حشرات اقتصادية1-المكافحة الحيوية –سمية المبيدات- امراض نبات بكتيرية وفيروسية-اختبارات وتقديرات حيوية للمبيدات-الحشرات الناقلة لامراض النبات-انتاج محاصيل البساتين-افات اكاروسية-ادارة متكاملةللافات-انتاج محاصيل حقلية-ادارة مشروعات- ارشاد – محاسبة وتسويق
1- قسم حشرات اقتصادية: ادارة مناحل- بيئة وفسيولوجى حشرات-حشرات اقتصادية 2-تطبيقات مكافحة حيوية- القوارض والطيور الضارة
2- مبيدات : تحليل مبيدات –مستحضرات المبيدات-مبيدات فطريات وحشائش- القوارض والطيور الضارة-تلوث البيئة بالمبيدات
3- امراض نبات: مورفولوجى وتقسيم فطر- افات وامراض ما بعد الحصاد-افات وطفيليات لافقارية-تشخيص امراض نبات- ديناميكية مقاومة النبات للامراض
سابعا برنامج التكنولوجيا الحيوية
كيمياء انزيمات وتمثيل غذائى-كيمياء طبيعية حيوية-اسس تربية محاصيل-وراثة كائنات دقيقة-انتاج النباتات الطبية والعطرية-اكثار وانتاج شتلات الفاكهة-دراسات خاصة وندوة-وراثة مناعة-كيمياء البروتينات والاحماض النووية-بيئة كائنات دقيقة-تقسيم كائنات دقيقة-وراثة سيتولوجية- فسيولوجى كائنات دقيقة- كيمياء بيولوجى جزيئية ومناعة- ادارة مشروعات- ارشاد- محاسبة وتسويق
قسم الكيمياء الحيوية: كيمياء زيوت ودهون – كيمياء حيوية نباتية ومركبات ثانوية- كيمياء كربوهيدرات-كيمياء تحليل الكيمائى بالطرق الطبيعية-كيمياء فيتامينات وهرمونات
واخيرا هذة اللائحة كاملة , وبالنسبة للتخصص الاسماك فهو فى كل الجامعات التى تطبق اللائحة الجديدة وبالاخص الاسكندرية وقناة السويس التى كانت تدرسه قبل اللائحة فى كلية العلوم تخصص احياء بحرية وكلية الزراعة تخصص انتاج حيوانى قسم الثروة السمكية وعلى العموم زراعة القاهرة بها, وبالنسبة للدبلومات فهناك فرق بين الدورات التدريبية التى لا تعتبر شهادة دراسية وبين دبلومات الدراسات العليا التخصصية والمهنية والتى تكون عبارة عن عام اوعامين حسب نظام كل جامعة ,واخيرا وليس اخرا نرجو النفع للجميع وان اكون افدتكم ولاتنسونى من صالح دعائكم

yoo0ssef
02-01-2010, 01:56 PM
الله يكرمنا ويكرمك و يسهلنا كلنا حالنا
والله يجازيك الف الف خير ع المجهود ده
بجد انا مش عارف اشكرك ازاى ع المجهود الجبار ده ... ده حتى موقع كلية زراعة القاهرة مش كاتب بالتفاصيل دى بجد الف شكر
وانا بجد كنت تايه على موضوع انتاج الاسماك ده
ومش عارف ال10 كلمات اللى قولتهم دول هيكفوا شكرا لجهدكم كلم فى الموضوع ده خصوصا المهندسة داليا وطبعا المهندس وليد
و برضه الموضوع ده اكيد هيبقى مفيد لناس كتير
والف شكر لكم كلم بجد
وان كانت الكلمات تعجز عن الشكر
الله يكرمنا و يكرمكم

dalila7777
05-09-2010, 11:11 AM
اخى العزيز يوسف اعتزر لتاخير الرد ولكن يعلم الله كم مررت بظروف صعبة فلاتنسانى من صالح دعائك
ثانيا اجابة استفسارات تنص الائحة الجديد ة على ان الدراسة تكون بالساعات المعتمدة ويختار الطالب المواد التى يريد دراستها من مجموعة مواد اختيارية فى السنة الاولى و الثانية تؤهله للتخصص فى السنة الثالثة والرابعة وساذكر لك التخصصات والمواد حسب نظام جامعة القاهرة
اولا البرامج
1-البيوتكنولوجي وينقسم إلى توجه البيوتكنولوجي وتوجه الكيمياء الحيوي
2-الإنتاج النباتي ينقسم الى محاصيل وبساتين
3- الإنتاج الحيواني ينقسم إلى الأسماك والدواجن والإنتاج الحيواني
4-علوم الأغذية والألبان ينقسم إلى ألبان وعلوم أغذية
5-الاراضى والمياه شعبة واحدة فقط
6-الوقاية والأمراض ينقسم إلى أمراض نبات وحشرات و مبيدات
7- الاقتصاد والعلوم الاجتماعية الزراعية ينقسم إلى اقتصاد وإرشاد
ويكون التخصص من العام الثالث
المواد كالاتى
اولا مواد المستوى الاول والثانى والدراسة بهما عامة ويختار الطالب 5 مواد من المواد الاختيارية على أساسهم يكون التخصص و المواد هي
أ‌- المواد الإجبارية:
1- نبات زراعي 2- حيوان زراعي 3- كيمياء عضوية 4- كيمياء حيوي 5- فيزياء وأرصاد جوية 6-أساسيات علوم الأغذية والألبان 7-أساسيات بساتين 8-أساسيات محاصيل 9-ميكروبيولوجى زراعية 10-أساسيات علوم الاراضى 11- أساسيات الإنتاج الحيواني والداجنى 12- وراثة عامة 13- أساسيات هندسة زراعية 14- إحصاء 15- رياضة 16- مقدمه فى الاجتماع الريفي 17- أساسيات اقتصاد 18- انجليزي 19- حقوق إنسان 20-أسس وقاية نبات 21-التفكير العلمي وكتابة التقارير
ب‌- المواد الاختيارية :
1- فسيولوجي حيوان 2- رعاية حيوانات المزرعة 3- تغذية حيوانات المزرعة يؤهلوا(للانتاج الحيوانى)
4- اسس حشرات 5- اسس امراض نبات 6- مبيدات الافات ( وقاية نبات)
7-اسس البان 8-اسس صناعات 9- كيمياء تحيلية (علوم اغذية )
10-فسيولوجى نبات 11-محاصيل بساتين 12- محاصيل حقل( انتاج نباتى)
13- موارد ارضية ومائية 14- الاستشعار عن بعد فى الزراعة 15- نظم معلومات جغرافية (الاراضى)
16-اقتصاد زراعى 17- ارشاد زراعى 18- اسس تنمية مجتمع ريفى ( اقتصاد زراعى)
19-تكنولوجيا حيوية 20- وراثة حديثة (بيوتكنولوجى )
مواد المستوى الثالث والرابع التخصص لكل برنامج
اولا برنامج الإنتاج الحيواني
فسيولوجى حيوان-نظم انتاج حيوان ودواجن-السلوك والرفق بالحيوان-امراض حيوان ودواجن واسماك-مواد علف وتجهيزها- تغذية دواجن –الغددالصماء والاقلمة-تغذية اسماك وقشريات-تحسين حيوان ودواجن – تكنولوجى لحوم والبان- انتاج محاصيل علف وحبوب-مبانى زراعية-تمثيل غذاء وطاقة- تغذية حيوان
ادارة مشروعات-ارشاد-محاسبة وتسويق
مواد الاقسام
1- الانتاج الحيوانى :-فسولوجى التناسل فى حيوانات المزرعة-انتاج الماعز والاغنام-انتاج اللحوم-رعاية ماشية اللبن- الاتجتهات الحديثة فى الإنتاج الحيواني
2- الدواجن: فسيولوجي دواجن- الاتجاهات الحديثة فى الدواجن-رعاية امهات الدجاج- رعاية الطيور الداجنةوالارانب- انتاج لحم وبيض دجاج
3- قسم الاسماك : انتاج سمك – فسيولوجى سمك – مزارع سمكية- التفريخ والحضانة فى السمك- الاتجاهات الحديثة فى الاسماك
ثانيا الانتاج النباتى
الحشائش ومقاوتها-اسس تربية المحاصيل الحقلية والبستانية-انتاج النباتات الطبية والعطرية-انتاج خضر المواسم المعتدلة والباردة-الزراعة العضوية فى المحاصيل والبساتين-انتاج نباتات الزينة- انتاج الفاكهة المتساقطة الاوراق-انتاج المحاصيل الصناعية الياف وزيت وسكر-افات زراعية-انتاج المحاصيل الغذائية حبوب وبقول وعلف- امراض نبات ونيماتودا –خصوبة اراضى وتسميد- انتاج خضر مواسم دافئةوحارة-انتاج فاكهة مستديمة خضرة-ادارة- ارشاد- محاسبة وتسويق
1-قسم محاصيل : اسس تصميم وتحليل تجارب- طرق تربية محاصيل زراعية- نظم وبرامج محصولية- فحص وفرز الياف- تكنلوجيا انتاج تقاوى.
2-قسم بساتين: انتاج موالح- انتاج نباتات الصوب والتنسيق الداخلى-تكنولوجيا اكثار الخضر- انشاء وخدمة مزارع الفاكهة-اكثار نباتات الزينة- انتاج العنب –تنيسق حدائق-اعداد وتداول وتخزين الخضر-معاملات ماقبل وبعد الحصاد لثماراشجار الفاكهة-تربية محاصيل الخضر-انتاج الخضر المحمية-فسيولوجى الخضر-اشجار وشجيرات ونخيل الزينة-تربية وتحسين واكثار اشجار الفاكهة-تداول نباتات الزينة والطبية والعطرية
ثالثا برنامج العلوم الاقتصادية والاجتماعية والارشاد
ادارة اعمال زراعية- السكان والتغير الاجتماعى والتنمية الريفية-ادارة التربة والمياه وصيانتها-ديناميكية الجماعة والقيادة-ثروة حيوانية وداجنة-تغذية انسان-الانتشار طرق التعليم الارشادى-اقتصاديات انتاج زراعى-تسويق زراعى-انتاج المحاصيل البستانية-محاسبة زراعية-انتاج محاصيل رئيسية-البحث والتحليل التشخيصى الاجتماعى والاقتصادى-المؤسسات والمنظمات الاجتماعية والريفية-الاحصاء الاقتصادى والاجتماعى-تخطيط وتقييم البرامج الارشادية
1- قسم الاقتصاد: تقييم المشروعات الزراعية-تمويل زراعى-تحليل اسعاد زراعية-التجارة الدولية الزراعية- تنمية اقتصادية وسياسة زراعية.
2- قسم ارشاد: نظم ارشاد زراعى-تعليم كبار-ادارة التنظيمات الارشادية- ادارة تنميةالموارد البشرية والطبيعية بالريف- مقدمة فى تخطيط وتقييم مشروعات التنمية الريفية
رابعا برنامج الاراضى والمياه
طبيعة اراضى وعلاقات مائية-اساسيات زراعة عضوية-تدوير مخلفات زراعية- تكوين ومورفولوجى اراضى-كيمياء ومعادن الارض-اصلاح وتحسين الارض-حصر وتصنيف وتقييم الاراضى-ادارة الرى والصرف المزرعى- تلوث اراضى ومياه ومعالجتها-الاسمدة وادارة التسميد- خصوبة الاراضى وتغذية النبات-ادارة مشروعات-ارشاد-محاسبة وتسويق-انتاج محاصيل بستانية-ميكربيولوجى اراضى-ادارة محميات طبيعية-التغيرات المناخية وتاثيرتها-زراعة لا ارضية-اسس علم بيئة-صيانة وخدمة اراضى- انتاج محاصيل حقلية

خامسا برنامج علوم الاغذية
ميكربيولوجى عملى –اغذية والبان ومكوناتها – نظم تعبئة وتغليف اغذية والبان –ميكربيولوجى تصنيع اغذية ومعالجة مياه ومخلفات- انتاج حيوانى وداجنى –مثلوجات لبنية ونواتج ثانوية-تكنولوجيا انزيمات-اعداد وتداول الحاصلات الزراعية-الشروط الصحية وادارة جودة الاغذية والالبان-تغذية انسان-اللبن السائل والمركز والمجفف-هندسة تصنيع الاغذية والالبان-كيمياء وتكنولوجى حبوب-ميكربيولوجى تصنيع لبن ومنتجاته
ادارة مشروعات- ارشاد-محاسبة وتسويق
1- قسم الصناعات : تكنولوجيا حفظ الاغذية-تكنولوجيا زيوت عطرية وغذائية ومكسبات-صناعات ميكروبية-تكنولوجيا السكر والمنتجات الخاصة- تكنولوجيا منتجات حيوانية
2- قسم الالبان : الالبان المتخمرة-تصنيع الجبن-تقييم اللبن ومنتجاته- كيمياء تصنيع اللبن ومنتجاته-تكنولوجيا نواتج اللبن الدهنية وبديلاتها
سادسا وقاية النبات
افات نيماتودية-الحشائش ومقاومتها-امراض نبات فطرية-تربية نحل العسل وديدان الحرير-حشرات اقتصادية1-المكافحة الحيوية –سمية المبيدات- امراض نبات بكتيرية وفيروسية-اختبارات وتقديرات حيوية للمبيدات-الحشرات الناقلة لامراض النبات-انتاج محاصيل البساتين-افات اكاروسية-ادارة متكاملةللافات-انتاج محاصيل حقلية-ادارة مشروعات- ارشاد – محاسبة وتسويق
1- قسم حشرات اقتصادية: ادارة مناحل- بيئة وفسيولوجى حشرات-حشرات اقتصادية 2-تطبيقات مكافحة حيوية- القوارض والطيور الضارة
2- مبيدات : تحليل مبيدات –مستحضرات المبيدات-مبيدات فطريات وحشائش- القوارض والطيور الضارة-تلوث البيئة بالمبيدات
3- امراض نبات: مورفولوجى وتقسيم فطر- افات وامراض ما بعد الحصاد-افات وطفيليات لافقارية-تشخيص امراض نبات- ديناميكية مقاومة النبات للامراض
سابعا برنامج التكنولوجيا الحيوية
كيمياء انزيمات وتمثيل غذائى-كيمياء طبيعية حيوية-اسس تربية محاصيل-وراثة كائنات دقيقة-انتاج النباتات الطبية والعطرية-اكثار وانتاج شتلات الفاكهة-دراسات خاصة وندوة-وراثة مناعة-كيمياء البروتينات والاحماض النووية-بيئة كائنات دقيقة-تقسيم كائنات دقيقة-وراثة سيتولوجية- فسيولوجى كائنات دقيقة- كيمياء بيولوجى جزيئية ومناعة- ادارة مشروعات- ارشاد- محاسبة وتسويق
قسم الكيمياء الحيوية: كيمياء زيوت ودهون – كيمياء حيوية نباتية ومركبات ثانوية- كيمياء كربوهيدرات-كيمياء تحليل الكيمائى بالطرق الطبيعية-كيمياء فيتامينات وهرمونات
واخيرا هذة اللائحة كاملة , وبالنسبة للتخصص الاسماك فهو فى كل الجامعات التى تطبق اللائحة الجديدة وبالاخص الاسكندرية وقناة السويس التى كانت تدرسه قبل اللائحة فى كلية العلوم تخصص احياء بحرية وكلية الزراعة تخصص انتاج حيوانى قسم الثروة السمكية وعلى العموم زراعة القاهرة بها, وبالنسبة للدبلومات فهناك فرق بين الدورات التدريبية التى لا تعتبر شهادة دراسية وبين دبلومات الدراسات العليا التخصصية والمهنية والتى تكون عبارة عن عام اوعامين حسب نظام كل جامعة ,واخيرا وليس اخرا نرجو النفع للجميع وان اكون افدتكم ولاتنسونى من صالح دعائكم

اخونا الفاضل غير دقيق فى معلوماته ما ذكره عن عين شمس صحيح اما كل ما قاله عن التعليم المفتوح فى جامعه القاهره مجرد كلام وخيال ولا يوجد سوى قسم استصلاح الاراضى

بكل اسف لم يتم الرد عليه مع ان هنا كل من هم موجودين مهندسين زراعيين

محمد عبد السلام
06-09-2010, 07:54 AM
اخونا الفاضل غير دقيق فى معلوماته ما ذكره عن عين شمس صحيح اما كل ما قاله عن التعليم المفتوح فى جامعه القاهره مجرد كلام وخيال ولا يوجد سوى قسم استصلاح الاراضى

بكل اسف لم يتم الرد عليه مع ان هنا كل من هم موجودين مهندسين زراعيين
الاخت داليا
نشكركك على التصحيح و نرجى الافاضة فى التفاصيل للفائدة العامة .... علماً بأنه يوجد الكثيرين من أعضاء المنتدى من خارج مصر و بالتالى ليست لديهم معلومات للرد على الموضوع بها ... كما أدعو الاخوة المهندسين من داخل مصر لزيادة التوضيح ......

مهندس زراعة
20-11-2010, 01:08 AM
الاخوة الافاضل عندما تحدثت عن التخصص كنت اقصد التعليم النظامى وليس التعليم المفتوح وذلك للتوضيح فقط ونرجو من سيادتكم القراءة الواعية بعناية والتعليم المفتوج برامج دراسية وليس اقسام وذلك للتوضيح والمشاركة كانت للرد على الاخ يوسف ولفهم الكلام جيدا يجب متباعة المشاركة من بدايتها وشكرا للجميع

احمدتيتو200
11-12-2011, 02:29 PM
يا جماعة انا متخرج من كلية تجارة عادى بس حبيت ادخل تعليم مفتوح كلية زراعة لانى اخويا فى المجال دة وهوة مهندس زراعى وانا باخد خبرة منة دلوقتى من قبل ما ادرس وانا عايز ادخل تعليم مفتوح وكنت عايز اعرف معلومات عن كلية زراعة جامعة القاهرة تعليم مفتوح كام مادة ومصاريفها كام وفيها عملى ولا لا كدة يعنى ياريت حد يفدنى واكون شاكر لية انا احمد ؟؟

خالد هليوبوليس
11-12-2011, 06:19 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
لو سمحتم انا بفكر اخش كلية زراعة بإذن الله
بس محتار وعندى سؤال؟
كليات التعليم المفتوح مثلا جامعة القاهرة تكنولوجيا استصلاح واستزراع الاراضى الصحراويه
وجامعة عيش شمس تكنولوجيا و ادارة المشروعات الزراعي
وبين الكليات العادية التى انتم ادرى باقسامها وما بها
واريد من اهل الخبرة منكم يفتينى انهو افضل دلوقتى هنزل هنا رابطين لتفاصيل القسمين بتوع التعليم المفتوح
وعاوز رايكم فيهم ؟
وايه افضليتهم او نقصهم عن الكليات العادية؟
وانهو افضل القسم الخاص بكلية زراعة القاهرة ولا عين شمس؟
هل يوجد لهم تشابه بقسم بالكليات العادية؟

ده رابط لكليه زراعة عين شمس تعليم مفتوح
http://www.olc.shams.edu.eg/olc_guide.aspx
ابقو اختاروا زراعة وانتظروا تحميل الشعبة واختاروها واختاروا السنة وهتنزل المواد

وده رابط كلية زراعية القاهرة تعليم مفتوح
http://www.ou.cu.edu.eg/NewsDetails.aspx?NewNumber=196

وليكم جزيل الشكر
منتظر ارائكم المفيدة

جزاك الله خيرا

عادل الدالي
25-10-2015, 11:54 PM
مهندسة داليا ذكرت إن الكتاب بيقى موجود وتسألي عن أي حاجه من الدكتور بس هو بيلغي أجزاء منه يبقى المذاكرة تكون من الكتاب أم لابد من حضور المحاضرات وشغل الصحفيين في الكتابة والتبييض وبعدين نذاكر منها ..