المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أي الأرضين أختار؟

العنان
22-11-2008, 10:54 AM
لوخيرت بين أرضين
الاولى في واجة سيوه والسعر فيها لا بتجاوز 600 جنيه وبجانبك مزرعة 500 فدان مزروعين موالح وغيره

وبين أرض في اللواء صبيح وافرب مزرعة على بعد 2 كيلو في واحات الفرافر ة والسعر يعدي 1500 فايهما تختار

لزراعة الفول السوداني وزراعة البطاطس

ارجوا الافادة لوقوعي في حيرة ولكي تعم الفائدة

تحياتي

ام شكيب
22-11-2008, 11:32 AM
الاخ العزيز عنان بما انه انت من مصر فأكيد مراح اكدر اساعدك بأختيار واجة سيوة او اللواء صبيح ولكن الافضل ان تختار مكان يكون مصادر توفير المياه سهلة وتكون قريبة على الطرق المؤدية الى السوق بدون ان يؤثر على المحصول وتختار المنطقة اللي تكون اقرب للسوق وبعدها تبدي تقيس phالتربة وايهما انسب ونوع التربة مهم للبطاطا يعني لازم تكون هشة حتى تنتج بطاطا متناسقة الشكل والحجم وملاحظة اخيرة يفضل ان يكون مكان سكن الفلاح اللي يعمل معك قريب ...وارجو من الله التوفيق للجميع ونسمع اخبار المزرعة انشاء الله

العنان
22-11-2008, 10:00 PM
أشكرك على المساعدة أم شكيب بس المنطقتين تبعد عن القاهرة تقريبا 600 كيلو
ولكن فيهم ميزة ممتازة ان نسبة الملوحة في المياه تصل الى 300 جزء في المليون
وكمية المياه تكون وفيرة ولا خوف على نقص كمية المياه

بس المشلكة ان عمق البير يعدي 1100 متر
بس المياه تكون فيها فوارة اي تخرج لوحدها من باطن الارض

واشكرك على المرور

تحياتي

yasernor
03-12-2008, 07:59 PM
اولا الاسعار اللى فى سيوه غاليه جدا فهناك المياه الجوفيه قريبه على عمق 3متر على الاكثر وايضا نسبة الملوحه فى الارض هناك متفعه تصل الى 24الف جزء بالمليون وملوحة المياه هناك 129جزء بالمليون ودا كان تحليل ليا انا شخصيا وانا شفت نتائجه بنفسى
وثانيا بالنسبه لارض الفرافره الارض هناك جيده وافضل من سيوه والبعد عن القاهره واحد
والاتنين احسن من بعض سواء سيوه او الفرافره
وبعدين معلوماتك عن الابار فيها لخبطه شويه البئر اللى عمقه 1100متر دا يكفى لاكثر من بيفوت يعنى ممكن يروى 3بيفوت منه
ومش لازم تعمل بئر بالعمق ده احفر على عمق 500او 600متر ودا كافى جدا

صحراوية
09-12-2008, 01:18 AM
اخي استخر الله ولن تضيع ان شاء الله