المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عاوز مشورتكم وايه رأيكم فى قسم الوراثة

mesk_islam
18-03-2007, 09:06 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بداية احب اهنىء نفسى بتواجدى فى هذا المنتدى الاكثر من رائع
برغم من انى اكتشفته صدفة
واريد منكم ان تعلنوا عنه وتزيدوا من الاعلانات
مش هو ده موضوعنا ........ المهم بقى
انا بفضل الله طالب فى كلية الزراعة سنة تانية
وخلاص قربت اكتب استمارة الرغبات بتاعة دخول الاقسام
وامنية حياتى ادخل قسم وراثة او ميكروبيولوجى
بس لقيت ناس كتير هتدخل ميكرو وانا اصلا بميل لوراثة اكتر وباذن الله بحاول ابقى معيد
ادعولى بقى انى افيد البشرية
المهم سمعت ان القسم ملهوش شغل مع انى عارف غير كده خالص على الاقل فى معامل زراعة الانسجة!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

فعاوز مشورتكم وايه رأيكم فى قسم الوراثة ومعلومات حضراتكم عن شغله

معلهش طولت عليكم
جزاكم الله خيرا

samikralla
18-03-2007, 09:38 PM
السلام عليكم
بص اخي العزيز
لو حضرتك نااوي علي معيد شوف القسم الي فيه اعداد طلاب اقل
فازراعه القاهره مثلابيكون قسم اراضي 4 افراد مثلا
فبتكون فرصه معيد اكبر
وبعدين في معلومه عند حضرتك غلط
وهي ان معامل الانسجه بيشتغل فيها تخصص وراثه فقط
طبعا ده مش صحيح لانه بيشتغل فيها كل التخصاصات
وافضل شيئ هو ركعتين تصليهم بليل بنيه الاستخار
واتمني لك التوفيق

mesk_islam
19-03-2007, 08:27 AM
السلام عليكم جزاكم الله خيرا على الرد
ثانيا انا معلوماتى مش غلط بس انا مجرد اعطى مثال وانا على علم بل يقين ان زراعة الانسجة يعمل فيها الجميع
فمثلا عيش الغراب من تخصص امراض النبات والميكروبيولوجيا ولكن يعمل فيها الجميع....

ولكنى اريد بعد النصائح

محمد الحسينى
20-03-2007, 08:20 PM
سلامى للجميع
بالنسبة لموضوع الوراثة ام الميكروبيولوجى
فانصحك بالوراثة
فانا وللة الحمد اعشق الوراثة بما تحتوية من جينات ودنا ونقل وفصل الجينات الاقتصادية
ادخل على الرابط موجود علية الجديد شهريا فى الهندسة الوراثية
http://www.egypt-bic.com/index.htm
فانا انصحك بدخول قسم الوراثة ويحتوى على 5 اقسام وهم
1- وراثة كمية
2- وراثة عشائر
3- وراثة ميكروبية
4- وراثة اشعاعية
5- تكنولوجيا حيوية ( زراعة انسجة - هندسة وراثية )
وبالتالى انصحك بدخول القسم الاخير وتدرس الهندسة الوراثية وزراعة انسجة ولكن الدراسة فى زراعة الانسجة تجارب وليس اكثار ام ان كنت عاوز اكثار فعليك بقسم البساتين
وهذا القسم الاخير موجود فى زراعة القاهر وعين شمس والمنوفية فقط فى مصر

agrosaid
20-03-2007, 11:33 PM
حظ سعيد للاخ
القسم الذي نصحك به الاخ هو القسم الاروع بالفعل فذاك هو تخصصي لدي ميتريز maitrise في التكنولوجيا الحيوية المطبقة لتحسين النبات

وفقك الله

yasser2212
21-03-2007, 01:52 AM
اخى العزيز

لو تسمح لى ان اعطى رايي فى استفسارك

قسم الوراثة قسم قوى و لة مستقبل باهر و لكن قبل ان تكتب رغباتك ارجو ان تسال نفسك هذة الاسئلة

هل تجيد اللغة الانجليزية بشكل كبير ؟
هل قرات اى كتاب عن الوراثة غير كتب الدراسة و التى اغلب الظن انها مبادئ فقط لانك كما قلت فى سنة تانية؟

اذا كانت الاجابة انك قرات فلك ان تقرر ما سوف تفعلة بناء على قدرتك على فهم مادتها اما اذا لم تقرا فارجوك ان تحاول القراءة فى موضوعات وراثية و لكن باللغة الانجليزية فقد تغير رايك

اما مستقبل القسم فى العمل فاسف لاننى سوف اصدمك فى هذا فاللاسف المجال ليس كبير فى مصر الا من خلال المراكز البحثية او الجامعات فقط اما العمل فى الشركات او المؤسسات الخاصة فهو تقريبا معدوم اما تخصص الميكروبيولوجى فهو اكثر قليلا و ليس بالشائع كما اعتقد بشكل كبير

و نصيحتى لك ان تحاول فى مجال الانتاج الحيوانى فيمكن ان تجمع بين اكثر من هدف فى خطوة واحدة حيث ان دراسة الانتاج الحيوانى لا تنفصل عن الوراثة بشكل كبير و فى نفس الوقت تفتح امامك مجالات العمل الخاص بشكل كبير اكثر من الوراثة و الميكروبيولوجى و اعتقد انة مجال شيق ايضا

و لكن يتبقى شئ اهم من كل هذا و هو ميولك الشخصى و حبك للمجال الذى تريد ان تتعلمة

فكل انسان يحب مجال يبدع فية و العكس طبعا

و تمنياتى لك بالتوفيق

دكتور ياسر محمد احمد
مدرس بكلية الزراعة - جامعة القاهرة

mesk_islam
21-03-2007, 08:03 PM
جزاكم الله خيرا بالفعل على النصيحة الاخوية الكبيرة
وشكرا للاهتمام
وبفضل الله اتخذت القرار واتمنى ان يكون صائب
بالنسبة لدكتور ياسر نعم بفضل الله اجيد اللغة الانجليزية بدرجة امتياز فى القراءة والكتابة
وقرأت كثيرا عن الوراثة منذ تعلمت اساسياتها فى الصف الاول الثانوى
وقد ادركت اخيرا انى ...................... اعشقها وسأحاول ان اضيف ما ينتفع به الاسلام والمسلمون

نورس
27-03-2007, 08:11 PM
لا الصراحه فعلا الوراثه ليها ناسها برضه

mesk_islam
28-03-2007, 08:57 AM
انا لسه محتااااااااااااااااار وراثة ولا ميكربيولوجى اروكم انصحوا اخوكم الصغير

سما عبد الحميد الوحيدي
28-03-2007, 03:22 PM
السلام عليكم

التخصصين اللي بتحكي عنهم في منطقتنا استخدامهم في محطات البحوث أما كعمل ويمكن كثير يوافقوني الرأي غير متاح بالشكل الذي يمكن أن يشبع طموحك اذا كان لك هوى في الوراثة والتحسن وهندسة الجينات فتخصصات الزراعة (بستنة ،محاصيل ...الخ ) ممكن ثشبع ميولك من خلال اتلجانب التطبيقي ، ما بعرف كيف الوضع في مصر بس غالبية اللي في هالتخصص بعرفهم رجعوا للتدريس علوم أحياء .... عند الأختيار بحكمك مجال العمل دير بالك

Citrus
28-03-2007, 05:33 PM
سلام عليكم:
انصحك بصلاة الاستخارة اولا
بعدين راى ان قسم الوراثة مجال واسع واهتماماته متعددة وشغله كتير ومطلوب فى الخارج اكثر
وراى ان تتبع ميولك والمجال اللى انت حبه لان ده يحقق لك التفوق فية.

وربنا يوفقك لما فيه الخير لك....شكرا

zaitouna
24-04-2007, 11:31 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخي الكريم

أولا أحب اعرفك أني معيدة بقسم الوراثة بإحدى جامعات مصر

بشكر إدارة المنتدى على تواصلها معي وبعتذر عن التأخر في المشاركة

بالنسبة لسؤالك عن تخصص البيوتكنولوجي......
معنى كلمة بيوتكنولوجي أخي الكريم هي استخدام كل ما هو حيوي في التقدم داخل أي مجال سواء زراعي كان أو صناعي
وبالتالي لو حضرتك اطلعت على لائحة المواد داخل هذه القسم ستجدها ليست مقتصرة على الوراثة فقط بل متنوعة بين الوراثة والكمياء الحيوية والميكروبيولوجي...

بالنسبة للمجال العمل داخل مصر لخريجي هذا التخصص فعلا أشهرها معامل زراعة الأنسجة يليها المراكز البحثية التابعة لوزارة الزراعة وأكاديمية مبارك للبحث العلمي ومدينة مبارك للبحث العلمي أو لو كنت أول قسمك ممكن تتعين معيد أو بنوك الجينات والـgerm plam في مصر وهذه عددها قليل أو مزارع الزراعات الحيوية المنتشرة في سينا وبعض المزارع في الساحل الشمالي.

أما بخصوص مجال الهندسة الوراثية نفسه في مصر فكلها تجارب صغيرة ولم تسفر إلى الآن إلى نتائج معتمدة ومنتشرة بصورة كبيرة ولا يقوم بها سوى مكان واحد في مصر حسب معلوماتي وهو مركز الهندسة الوراثية في مركز بحوث الجيزة والسبب الرئيسي قلة الإمكانيات المادية وعدم توفر الاحتياطات اللازمة داخل المعامل للقيام بهذه التقنية.

وكما قالت لك الأخت citrus الاستخارة مفتاح الراحة وعلامة الإذن التيسير أخي الكريم بمعنى أنه بعدها ستجد أن الله ييسر لك الأمر الأصلح لك وللمسلمين

اسأل الله لك التوفيق وأن يستعملك دائما في الخير وإذا كان عندك أي استفسار يسعدني مساعدتك وإن شاء الله تبقى طالب عندي عن بعد:grin:

mohamad_ali
02-08-2007, 07:31 PM
قسم المحاصيل بزراعة الاسكندرية به معمل التقنية الحيوية ويزرع الانسجة ان شاء الله

عمرو مشاحيت
30-03-2009, 07:06 PM
بسم اللة الرحمن الرحيم

أنصح الأخ الكريم بدخول قسم الوراثة لأنة قسم لة مستقبل باهر والزمن القادم هو زمن الهندسة الوراثية والبيوتكنولوجى بشكل عام