المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلمبات الاعماق الغاطسة

amr5500
18-03-2007, 03:41 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اقوم الان بحفر بير عمقه 35 متر او اقل قليلا
هل يمكن استعمال ماكينه ري عادية لاستخراج المياة
ام انه لابد من استخدام طلمبه اعماق غاطسة
وياريت اعرف سعرها اذا امكن بالتقريب
مع العلم ان المساحة المراد ريها حوالي 6 فدادين
وياريت تردوا على بسرعه
والف شكرا مقدما
وجزاكم الله خيرا
تحياتي

م/أحمد البطراوي
20-03-2007, 11:30 AM
نص مقتبص:
وياريت تردوا على بسرعه
والف شكرا مقدما
وجزاكم الله خيرا
تحياتي

أمامك خيارين لا ثالث لهما.
الأول أن تركب طلمبة غاطسة وهي نوعان أحدهما يكون المحرك علي سطح الارض( وتسمي أكسات) والأخر يكون المحرك نفسه غاطس مع الطلمبة . لكن في الحالتين الطلمبة نفسها غاطسة.

الحل الثاني أن تقوم بعمل بيارة مستديرة تشبه الأبار الرومانية وتكون بعمق لا يقل عن 30 متر في حالتك وتركب عنئذ طلمبة عادية في قاع هذه البيارة. وتسحب من البئر الذي قمت بحفره. وأنا أعتقد أن هذا الإقتراح صعب تنفيذه وسيكون مكلف مع هذا العمق.
لذلك أنا أحبذ النظام الأول ولا أجد فيه أي مشاكل مطلقاً. كما أنه سهل التنفيذ وسريع.

amr5500
20-03-2007, 05:23 PM
نص مقتبص:
نص مقتبص:

أمامك خيارين لا ثالث لهما.
الأول أن تركب طلمبة غاطسة وهي نوعان أحدهما يكون المحرك علي سطح الارض( وتسمي أكسات) والأخر يكون المحرك نفسه غاطس مع الطلمبة . لكن في الحالتين الطلمبة نفسها غاطسة.

الحل الثاني أن تقوم بعمل بيارة مستديرة تشبه الأبار الرومانية وتكون بعمق لا يقل عن 30 متر في حالتك وتركب عنئذ طلمبة عادية في قاع هذه البيارة. وتسحب من البئر الذي قمت بحفره. وأنا أعتقد أن هذا الإقتراح صعب تنفيذه وسيكون مكلف مع هذا العمق.
لذلك أنا أحبذ النظام الأول ولا أجد فيه أي مشاكل مطلقاً. كما أنه سهل التنفيذ وسريع.

الف شكر على الرد اخي الفاضل مهندس/أحمد البطراوي
ممكن اعرف سعر هذه الطلمبة بالتقريب اذا امكن
وماهو احسن نوع متواجد في مصر
وجزاك الله خيرا

م/أحمد البطراوي
21-03-2007, 11:13 AM
السعر علي حسب المواصفات المطلوبة
فيجب أن تحدد معدل التصرف المطلوب بالمتر المكعب لكل ساعة
وتحدد أيضاً مقدار الضغط المطلوب علي سطح الأرض بالإضافة لعمق مستوي المياه تحت الأرض.
أما الأنواع فأنا لا أريد أن أعمل دعاية لأي شركة. ولكن الأنواع الجيدة كثيرة وأغلبها لا توجد مشاكل منها ومنها المعقول في السعر وهناك الخمس نجوم

amr5500
22-03-2007, 12:07 AM
خالص شكري وامتناني
وجزاك الله خيرا
تقبل تحياتي

سعدون السيد
16-05-2007, 02:15 PM
اين توكيل كوبوتا فى مصر

البرنس محمود الجوجري
19-05-2007, 04:53 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

بالنسبه لموضوع طلمبات الري التي سال فيها الاخ amr5500

احب ان استوفي منه اولا بعض المعلومات قبل ان نجيب علي تساؤله

اولا : ماطبيعة التربه في المنطقه المراد انشاء البئر بها؟

ثانيا: عمق مستوي الماء الارض ( وش الميه )

ثالثا: نسبة الملوحه في المنطقه المجاوره لمكان انشاء البئر علي سبيل الاشترشاد ( ماء- تربه)

اخي علي المعلومات يمكن ان نحدد لك نوع الطلمبه وبغير ذلك فالتحديد يكون غير واقعي

مهندس/ البرنس الجوجري

البرنس محمود الجوجري
19-05-2007, 05:00 PM
ارسل الينا المعلومات وسنفيدك ان شاء الله سواء نوع الطلمبه والمحرك المناسب للحصول علي التصرف المطلوب والمتناسب مع نوع الزراعات التي نرغب في زراعتها وكذلك الادوات والمعدات المطلوبه لذلك وافضلانواعها واماكن الشراء وحساب التكلفه المبدئيه

علي بركة الله

amedo111
26-05-2008, 12:11 AM
بسم اللة الرحمن الرحيم
اولا احب اعبر عن مدى اعجابى بالموقع دة انا اسمى محمد شكرى خطاب مهندس رى اعمل بالسعودية وارجو ان اضيف تعليقى على السوال الذى طرحة الاستاذ الفاضل بانة يجب ان يحاول جمع معلومات كافية عن التربة والملوحة و وهل هو متاح لة مصدر كهرباء لتشغيل الطلمبة او يفضل عملها بماتور ديزل وتحديد نوع الزراعة التى سوف تحدد من خلالها كمية المياة التى سوف يخرجها البئر فى الساعة وبالتالى مواصفات الطلمبة ومواصفات لوحة الكنتروال او قدرة موتور الديزل بالحصان حتى تحصل على كمية مياة وضغط يتناسبوا مع فترة زمنية محددة لرى نوع الزراعة التى تحددها

HASSEN KARIM
03-06-2008, 03:18 PM
اسمحولي انوضح الموضوع شوي مع احترامي لكل المهندسين و الاطارات المشكلةهي يجب سقي 6 فدادين بمضخة يجب ان نعرف خصائصها كالقدرة الالكهربائية و الضغط و قوة رفع الماء ولاكن السائل لم يوضح وجود مخزن المياه

اذا كان المخزن غير موجود اي السقي يكون من المضخة الي التوزيع مباشرة فكمية التدفق يحدده الاحتياج المائى ل النباتات وبقوانين هيدروليكية نعرف خصائص المضخة وهي انواع كثيرة جدا الافقية و العمودية اذا كان لديك مخزن في منطقة مرتفعة فهناك عملية اخري اسهل من الطريقة التي ذكرناها تحيات المهندس في الري الزراعي كريم حسن :no:

auoda
25-07-2008, 06:30 PM
لم تفودونا بشي نرجو ان تفصلو هذا الموضوع

محمد الباز
25-07-2008, 10:43 PM
السلام عليكم
ما دام البيئر 35 متر يحتمل ان يكون وش المياة من 4 الى 5 متر وما دام المساحة 6 فدان افضل حاجة ماكنة كليسكار 9 حصان والطلمبة 4 /4 ماصه كابسة وثمنها 3500 جنية تقريبا
م / محمد الباز 0127692810

mrdmohamed
02-08-2008, 09:18 PM
السلام عليكم

تقريبا افضل تعليق الذي ذكرة الصديق م محمد الباز

وهذا منطقي جدا لهذه المعلومات

واضيف للسائل / ان وش سطح المياه الحر حتي لو وصل حتي 10 متر ممكن ان يفحت بيارة باللودر حتي 5 متر وتبني بيارة بالطوب اهم شي ان لاتزيد المسافة بين وش الميه والطلمبة 6م وكل ماتقل المسافة عن ال6 م تزداد كفائة الضخ للطلمبة مع احتساب عامل الهبوط لسطح مياه الري عند تشغيل البئر

eng_abdullah
17-10-2008, 02:40 AM
السلام عليكم
انا كنت محتاج اعرف بعد المعلومات عن الزراعة فى الاراضى الصحراويه عشان مطولش
انا امتلك 20 فدان وكنت عايز اعرف تكلفة البئر هتكون تقريبا كام وش الماء بيكون على 150 متر وكنت عايز اعرف طلمباة الرفع المناسبه مواصفاتها ايه ومحرك الديزل الى انا محتاجه عشان المساحه دى وياريت مواصفات الطلمبه والجنيراتور لان الارض مش واصل ليها كهرباء علما بان الزراعه هتكون برتقال صيفى
ياريت لو محتو الرد يكون بسرعه لانى محتاجه جد ااااااااااااااا وانا مش عارف اعمل ايه ولا اتصرف ازاى
شكراااااااااااااااااااااا
السلام عليكم

yasernor
17-10-2008, 10:07 AM
السلام عليكم
انا امتلك 20 فدان وكنت عايز اعرف تكلفة البئر هتكون تقريبا كام وش الماء بيكون على 150 متر وكنت عايز اعرف طلمباة الرفع المناسبه مواصفاتها ايه ومحرك الديزل الى انا محتاجه عشان المساحه دى وياريت مواصفات الطلمبه والجنيراتور لان الارض مش واصل ليها كهرباء علما بان الزراعه هتكون برتقال صيفى
ياريت لو محتو الرد يكون بسرعه لانى محتاجه جد ااااااااااااااا وانا مش عارف اعمل ايه ولا اتصرف ازاى
السلام عليكم
اخى الكريم البير دا هيكون مكلف جدا جدا وخاصة ان المساحه بتاعتك صغيره وعمق المياه بعيد جدا
لانك هتحتاج الى غطاس على الاقل 100حصان حتى يرفع المياه من ذلك العمق
وتكلفة البئر ده هتكون فى حدود 90الف جنيه حفر فقط لعمل بئر مظبوط والحفر يكون على عمق 300متر ودا غير التكييس
وتحتاج جنراتور فى حدود 150كبلو وات
التكلفه الاوليه فقط فى حفر البئر وشراء المعدات وتكيس البئر
اما بالنسبه لتكلفة الرى فتكون مقبوله لان الرى بالتنقيط ولايحتاج الى ديزل كثير

تامر محمود
24-11-2008, 12:22 PM
]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اقوم الان بحفر بير عمقه 160 متر او اقل قليلا
عايز اعرف اعمل ايه بالضبط و حتكلف كام و محتاج كلسات و لا لازم غاطسة
مع العلم ان المساحة المراد ريها حوالي 60 فدان سوف تزرع بامر الله نخيلو خوخ و مانجو
وياريت تردوا على بسرعه
والف شكرا مقدما
وجزاكم الله خيرا
تامر محمود ]

تامر محمود
26-11-2008, 10:58 AM
السلام عليكم
فيه قطعة ارض مساحتها 100 فدان وش المياه حوالي 17 متر - مقترح بئر حسب رئ المهندس بعمق 160 متر ( اناشايف ده عمق كبير ) المهم ما هو نوع الطلمبة المقترح و ما هي مواصفات البئر المقترح وما هي كمية التصرف المقترحة حتى يكو البئر مناسب لهذه المساحة
وجزاكم الله خيرا

yasernor
26-11-2008, 11:29 AM
السلام عليكم
فيه قطعة ارض مساحتها 100 فدان وش المياه حوالي 17 متر - مقترح بئر حسب رئ المهندس بعمق 160 متر ( اناشايف ده عمق كبير ) المهم ما هو نوع الطلمبة المقترح و ما هي مواصفات البئر المقترح وما هي كمية التصرف المقترحة حتى يكو البئر مناسب لهذه المساحة
وجزاكم الله خيرا

اولا انا شايف ان ده عمق كبير جدا
واود ان اعرف ماهى نوعية المحاصيل التى تنوى زراعتها وانا احددلك نوع نظام الرى وايضا عمق البير والماكينه

تامر محمود
27-11-2008, 09:32 AM
الاخ ياسر نور
المحاصيل المقترحة هي نخيل -مانجو - خوخ- تين
ولك جزيل الشكر

حسني محمد حسان
28-11-2008, 12:29 AM
أنا مقاول في حفر الابار الارتوازية واريد معلومات إضافية عن بعد المياه عن سطح الارض ولكن هذ ه العمق لايحتاج الى طرمبة اعماق وهذا رقم تلفوني للاستفسار عن أي شيء بخصوص الابار 0127655586أو0117576142

عبدالله 753
18-12-2008, 09:13 PM
السلام عليكم جميعا اخواني الاعزاء قمت بحفر بئر علي عمق 600 فوت اي 180 متر وقد قمت بتركيب غطاس 5.5 حصان وعدد 24 فراشة لبيروانة وقد نحج في رفع المياة علما بانها مالحة 8000 جزء في المليون وهذا يقلل تكاليف الطاقة المطلوبة ولكم مني جزيل الشكر

ابوحازم المصرى
04-04-2009, 01:28 AM
امتلك 80 فدان فى ارض صحراء وش الماء على مسفة60 متر عمق الحفر 120 متر ارجو ان اعرف ما هى مواصفات الطلمبة المطلوبة والمولد الازم لتشغيلها علما بان الارض تعد لزراعة الزيتون والرى بالتنقيط
شكرا

حسني محمد حسان
06-04-2009, 10:51 PM
السلام عليكم
وجزاكم الله خيرا

حسني محمد حسان
06-04-2009, 11:01 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة أخي العزيز المهند س تامر محمود معك أخيك حسني حسان بناء على المواصفات التي بدأت بها فمن المفروض لعمل البئر الارتوازي عمل بياره بعمق حوالي 16 متر وتترك متر من بداية الارض حتى المياة الجوفية وهي مكلفة ولكن أفضل من أستخدام طلمبة الاعماق لان مشاكل الاعماق كثيرة وفي هذه الحالة سوف تستخدم موتور كهرباء حوالي 30حصان ويكون عمق البئر الارتوازي حوالي 60 متر فقط إذا كانت المياة في المنطقة غير مالحة أما إذا كانت مالحة تحتاج منك معلومات أكثر عن المكان وإذا كنت تريد تنفيذ هذا البئر يمكن الاتصال على أرقمي وأرقام أخوتي ونحن نعمل في حفر الابار بجميع المقاسات وأفضل المواصفات ت 0119337702/0553441979 بإسم عزت محمد حسان لأني أنا الأن خارج مصر في مهمة عمل وسوف أعود قريبا إن شاء الله

Ayman El Kotamy
26-05-2009, 07:40 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

الاخوة الاعضاء

موضوع شق

السلام عليكم

الشامخي
26-05-2009, 09:00 PM
السلام عليكم .
عندي بئر بعمق 14 متر (وش الماء 12), والمشكلة ان الفرشة المائية توجد في تربة رملية .هده المشكلة اوقفتني عن تعميق البئر .والان الرمال تنزل مع الماء عبر شقوق وتملأ البئر رغم عدة محاولات لسد تلك الشقوق الصغيرة التي توجد في اصطوانات اسمنتية مركبة في في اسفل البئر.ونظرا لقلة المياه في البئر قمت ببناء صهريج لجمع الماء ,لكنه يقل مع تدفق الرمال ويضطرني كل مرة لافراغ البئر منها وهدا فيه خطر ودون جدوى .لدا اطلب من الاخوان مهندسين ودوا التجربة لافادتي بحلول واقعية وسهلة التنفيد وغير مكلفة,ولكم جزيل الشكر.:donnoz:

النطاش
19-06-2009, 10:47 PM
الاخ الشامخي تحية طيبة وبعد البئر عمقة 14م والماء على 12م اقترح عليك حفر بئر عادي 3*3م و يطوي بالطوب او صبات اسمنت
يريحك ويعطي كمية ماء كبيرة خصوصا في الرمال وتقدر تزيد العمق .

ملاحظة مهمة عن تجربة عمر مواسير الطرنبة في البئر العادي 3*3 م اطول بثلاث اظعاف البئر الارتوازي

أخوك ابو نواف

عبدالحق
16-07-2009, 12:28 PM
السلام عليكم
السلام عليكم

أخي الكريم إن الجواب على سؤالك ستجده في موضوع طريق الألف ميل بقسم أفكار وتجارب زراعية
شكرا

عبدالحق
16-07-2009, 12:37 PM
السلام عليكم
لتحديد فوة المضخة الغاطسة اللازمة لكل بئر وبشكل علمي دقيق، يجب إجراء تجارب الضخ بعد عملية الحفر، هده التجارب مدتها 72 ساعة من الضخ مع قياس المستويين الديناميكي والستاتيكي للمياه كل 6 ساعات من الضخ. عندها فقط يمكننا تحديد نوع المضخة المطلوبة وبشكل علمي دقيق
شكرا

يوليسيس
17-07-2009, 07:12 AM
الله يعطيكم العافيه المشكله بالاخوان المهندسين
يتكلمون بمصطلحات هندسيه بحته انا شخصيا لا اعرف اغلبها انما احاول تخمينها
واعتقد بعض الاخوان مثل حالتي اتمنى من الاخوه المهندسين اختيار كلمات عاميه مفهومه عند
المزارعين ، ثانيا اتمنى اختيار كلمات غير الكلمات المحليه لان الكثير هنا غير مصرين عموما
والله احيانا احتاج بان اتصل باصدقاء مصرين لترجمة بعض الكلمات الزراعيه فقط واكرر الزراعية فقط

تمنياتي للجميع بالتوفيق والاستفاده من هذا الصرح الرائع

احمد الزعليك
21-07-2009, 11:33 PM
امتلك 80 فدان فى ارض صحراء وش الماء على مسفة60 متر عمق الحفر 120 متر ارجو ان اعرف ما هى مواصفات الطلمبة المطلوبة والمولد الازم لتشغيلها علما بان الارض تعد لزراعة الزيتون والرى بالتنقيط
شكرا
الاخ ابو حازم
انت فى حاجة الى طلمبة غاطس فى حدود 90 حصان حتى تحصل على 120 م .م ماء /س
والمولد فى حدود 150 ك/و
واتمنى لك التوفيق

احمد الزعليك
21-07-2009, 11:58 PM
السلام عليكم
وجزاكم الله خيرا
المهندس تامر .السلام عليكم
اولا:بالنسبة للعمق .المحدد له هو قياس نسبة الاملاح الكلية فى الماء وهذا عن طريق أخذ
عينة كل 10 متر عمق بعد وصول الحفر الى بداية وش الماء وقياسها.
ثانيا : قطر البئر وطول الفلتر ومسامية التربة التى بها الفلتر هو المحدد لمغدل تصرف البئر الآمن .
ثالثا :وعموما عند ك وش الماء 17 م فإنطلمبة اكسات 8 مرحلة 5 بوصة محلى +جربكس 60 حصان +محرك روسى 90 حصان سيعطيك 120 م./س .
رابعا :أنصح بعمل 2 بئر فى هذه المساحة وربطهما ببعض تحسبا لأى عطل .
وأدعو الله أن يوفقق .

kahmosha
12-10-2009, 05:07 PM
وياريت تردوا على بسرعه
والف شكرا مقدما
وجزاكم الله خيرا
تحياتي

السلام عليكم
أنا شايف أن المعلومات إللى ساعتك ذاكرها مش كاملة
أولا لازم نعرف المية فين يعنى مستوى المية الإستاتيكى على بعد كام متر
ثانيا أنت عاوز تروى رى واللا تنقيط بعنى بمعنى أصح البئر بيطلع تصرف كام م3/ساعة
ثالثا المية فيها شوائب واللا لأ يعنى فيها مثلا كبريت أو رمل أو حديد ولازم تحدد بالضبط
رابعا البئر دة فى أى منطقة عشان أعرف احدد عمرة الآفتراضى ودرجة ملوحة المية وعمق الخزان الجوفى اللى عندك
خامسا انت عندك شبكة رى واللا خزان تجميع مية لو شبكة رى لازم تقوللى طولها كام لو خزان توللة ارتفاعه كام عن وش البئر
بالنسبة للسعر انا لازم أعرف الحاجات اللى فاتت عشان أعرف أحدد رفع الطلمبة وتصرفها وماركتها المناسبة وبالتالى احدد سعرها
تحياتى مهندس كريم شلبى ت 0143737136

الالفى
10-02-2010, 12:58 PM
عندى مزرعة سبعة افدنة وش المياة 16 م حفرت بئر 146م والملوحة 280 جزء عملت بيارة واصبح وش المياة حاليا 7م والرى تنقيط ومفيش كهرباء والزراعة هاتكون خضار وهاشتغل ديزل المطلوب نوع الطلمبة والموتور ومواصفاتهم واسعار المستعمل وهل وش المياة بعيد وعاوز الرد علشان مواعيد زراعة البطيخ

الالفى
10-02-2010, 01:14 PM
عندى مزرعة سبعة افدنة وش المياة 16 م حفرت بئر 146م والملوحة 280 جزء عملت بيارة واصبح وش المياة حاليا 7م والرى تنقيط ومفيش كهرباء والزراعة هاتكون خضار وهاشتغل ديزل المطلوب نوع الطلمبة والموتور ومواصفاتهم واسعار المستعمل وهل وش المياة بعيد وعاوز الرد علشان مواعيد زراعة البطيخ

الالفى
10-02-2010, 01:54 PM
لدى 7 فدان ووش المياة 17م وحفرت بير 146م والملوحة 280جزء وعملت بيارة واصبح وش المياة 7م وهشتغل ديزل وهازرع خضار والمطلوب نوع ومواصفات الطلمبة والموتور وهل وش المياة بعيد على قوة سحب الطلمبة وشكرا لك

الالفى
10-02-2010, 02:06 PM
لدى 7 فدان وش المياه 17 محفرت بير 146م والملوحه 280 جزء وعملت بياره واصبح وش المياه 7م ومفيش كهرباء وهشتغل ديزل وهزرع خضار تنقيط المطلوب نوع ومواصفات الطلمبه والموتور وهل المستعمل يصلح واسعاره افيدونا

الالفى
10-02-2010, 02:09 PM
لدى 7 فدان ووش المياة 17م وحفرت بير 146م والملوحة 280جزء وعملت بيارة واصبح وش المياة 7م وهشتغل ديزل وهازرع خضار والمطلوب نوع ومواصفات الطلمبة والموتور وهل وش المياه بعيد على قوة سحب الطلمبه

الالفى
10-02-2010, 02:12 PM
لدى 7 فدان ووش المياة 17م وحفرت بير 146م والملوحة 280جزء وعملت بيارة واصبح وش المياة 7م وهشتغل ديزل وهازرع خضار تنقيط والمطلوب نوع ومواصفات الطلمبة والموتور وهل وش المياه بعيد وما مدى تاثيره على قوه سحب الطلمبه والموتور

عصام بكر
02-03-2010, 05:49 AM
موضوع مميز جدا من اسئله مفيده واجوبه قيمه
ارجو ذكر كم سعر متر الحفر فى ارض صحراويه وادى النطرون وهل طلمبه الاعماق مطلب ضرورى او يمكن استبدالها بفكره اخرا اوفر

محمد رضا حنفي
02-03-2010, 02:33 PM
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
لابد اولا اعرف تفصيل اخري او توضيح اكثر المزراعة دي فين ووسيلة الري المتبعة داخلين يعني البئر بيغزيها مباشر او بمكاينة (مثل ماتور15 حصان)وبعدين تعرف بداية المياة علي كام متر وبعدين كمية المياة الموجودة بالبئر كام وعلي هذا الاساس تحدد الطلمبة الاعماق علشان اعرف افيدك كويس مع العلم ان في طلمبة اعماق ب 22الف وب28الف ومكانها الشركة الدولية للسيارت

محمد رضا حنفي
02-03-2010, 02:42 PM
يا استاذ عصام بالنسبة للاراضي الصحراوية مثل منطقة وسط سيناء المتر ب150 جنية بيبقي عمق البئر 350 متر لا اعتقد ان في وسيلة اخري بدل الطلمبة الغاطس

عصام بكر
04-03-2010, 07:09 PM
اشكرك مهندس محمد رضا على الرد السريع
لاكن سؤالى على ارض وادى النطرون كم سعر متر الحفر فيها
وكم سعر سعر المولد

hegazyr
20-03-2011, 08:32 PM
مواصفات البئر
static water level 25-30 m
Well depth 250 m
Well discharge 250 m3
مطلوب رى 100 فدان ايه مواصفات الطلمبه اللازمه
وعدد ساعات التشغيل اليومى
المحصول برسيم حجازى المنطقه شرق العوينات

meriam
16-04-2011, 02:04 AM
تتشرف شركة ميريام لمقاولات حفرالاباروشبكات المياه واحدةمن أقوى الشركات العاملة فى مجال المياه والبيئة والتى تضم طاقم من الاداريين والاستشاريين والمهندسين على اعلى مستوى من الكفاءة بوضع خبراتها بين ايديكم فى جميع مجالات حفر ابار المياه والطلمبات بجميع انواعها.
*مجالات عمل الشركة:-
· تقوم الشركة بحفر ابار المياه وتوريد وتركيب جميع انواع طلمبات الاعماق وحفر الخوازيق ( سند جوانب ) وتجفيف التربة والنزح الجوفى .
· أنظمة معالجة المياه بجميع أنواعها.
· توريد وتركيب وصيانة جميع أنواع فلاتر حمامات السباحة.
· توريد وتركيب جميع محطات تحلية مياه البحار والابار.
· توريد وتركيب وصيانة جميع أنواع الفلاتر للمنازل والشركات والبنوك.

- المهام التى تقوم بها الشركة فى مجال حفر ابار المياه :

1- حفر ابار المياه بطريقة البركشن والقيسون والروترى حسب نوع التربة حتى اعماق تزيد او تصل الى 355 متر. كما تقوم الشركة بتوريد وتركيب جميع انواع طلمبات الاعماق .
2- حفر جميع انواع اخوازيق ( سد جوانب وغيرها ) .
3- تعمل الشركة فى تجفيف التربة والنزح الجوفى مستخدمة أحدث اللالات والطلمبات ( طريقة الحرب ديب ويل deep well) .
4- توريد وتركيب محطات معالجة مياه الابار لجميع الاستخدامات لأغراض ( شرب – حمامات سباحة – معامل ......) المستخدمة فى القيلات . القرى السياحية . العمارات السكنية . وغيرها .

محمد سيد
09-08-2011, 02:25 AM
عندي طلمبات ري عاديه اريد ان اعرف الى اى عمق يمكن ان تسحب واقصى ضغط لها

3mor
07-11-2011, 02:38 AM
طلمبات الأعماق :
هى معدة تقوم بتحويل الطاقة المكانيكية الى طاقة هيدروليكية فى صورة طاقة وضع أوطاقة حركة أو طاقة ضغط وتصل قدراتها ما بين (1 - 150حصان) وتعمل هذه الطلمبات بالطاقة الكهربائية عن طريق مولد كهربائي ضخم يعطى 380 فولت ويكون بجوار الطلمبة وتسحب الطلمبة المياه من باطن الأرض من مسافات بعيدة ما بين (5 -300م) تحت سطح الأرض .

ادخل على اللينكات دى هاتستفاد اكتر

http://alatrbeypumps.blogspot.com/2011/11/blog-post.html
http://alatrbeypumps.blogspot.com/

hamzayomtok
19-05-2013, 05:58 PM
طلب مساعدة وعاجل
عندى مزرعة جديدة بوادى النطرون حفرت البئر وكان وش المياة 107 متر وتم الحفر حتى مستوى 200 متر ونسبة ملوحة المياة 1500 جزء
وأريد أن أزرع ال 100 فدان برسيم حجازى فما هو مواصفات وقدرة الطلمبة المضبوطة وكذلك قدرة المولد ويؤخذ فى الإعتبار حالة أننى أردت زراعة أشياء أخرى تحتاج إلى مياه أكثر ولكم جزيل الشكر

wmuhanny
12-10-2013, 06:22 AM
ممكن اعرف البئر ده كلف كام اتا عندى مزرعة فى تفس المتطقة

mostafa hagagy
22-10-2014, 09:49 AM
شكراااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااا

gesc
17-12-2014, 11:11 AM
اخي الكريم الامر يتوقف على وش المياه بالنسبة للبئر المزمع حفره

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

هل مطروح فكرة تركيب طلمبات بنظام الطاقة الشمسية ويتم الاستغناء تماما عن السولار والديزل ومشاكل الصيانة والنقل وخلافه والاعتماد فقط على الطاقة الشمسية ؟