المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عدم تمليك الاراضي للشباب المصري

ابوعمرو
27-09-2008, 04:31 AM
.
.
.
.
.
.
الكثير منا يريد ويتمنى الحصول على قطعه ارض للزراعه فى وقت ضنت علينا الحكومه بأى فرصه للحصول على اى قطعه ارض و جعلت همها الاكبر هو تمليك اراضينا للمستثمرين
اقتراحى هو عباره عن عده نقاط
اولا _ تحديد الاسباب وراء عدم تمليك الاراضى للشباب المصرى
ثانيا _ مواصفات الاراضى اذا رغبنا فى تملكها
ثالثا _ و هو الاهم اقترح ان نجمع حوالى 1000 توقيع على الاقل و ممكن ان نكون جمعيه لذلك و نقدم طلب الى الهيئه المسؤله عن تمليك الاراضى لتملك قطع فى حدود معينه و يتم مثلا دفع ثمنها على اقساط
- و انا هنا اقترح عده مواصفات لهذه الاراضى منها
_ وجود مرافق حيويه مثل الطرق و الكهرباء و مصدر للمياه
_ ان تكون فى حدود 20 فدان ليس اقل من ذلك لكل فرد
_ ان يتم عمل نموذج لقريه او على الاصح تقسيمات اراضى صغيره للبناء عليا و يكون هدفها تجميع الخدمات فى مكان موحد و ان تكون تكاليف البناء على مقدمى الطلب
النتيجه من ذلك هى استزراع مساحه حوالى 20 الف فدان فى خلال مده زمنيه اعتقد انها لن تزيد على 5 سنوات و نكون بذلك حققنا رقم قياسى لان فى توشكى مثلا قام الوليد بن طلال بزراعه 2 % فقط من المساحه المخصصه له و هى 100 الف فدان ( 2000 فدان فقط ) خلال المده من 1997 و الى الان و ذلك بناء على تصريح من وزير الزراعه
ايضا المساهمه فى حل قضيه البطاله
رابعا اذا كانت الفكره قابله للتنفيذ فأقترح ان نعمل مقر للجمعيه و ذلك لتلقى التوقيعات و ليكن المقر مكتب محامى مفوض من قبل احد الاعضاء
خامسا _ ان تكون التوقيعات لاى مصرى يريد تملك قطعه ارض و ليست ملزمه لاعضاء المنتدى
ارجو المشاركه بالرأى من الجميع
لن نقبل ان نكون أْجراء فى املاكنا
فنحن ملاك لا اجراء
و شكرا

ابوعمرو
27-09-2008, 06:29 AM
و ده ملف عن احد الاماكن الممتازه و التى يمكن ان تكون احد الاماكن المقترحه و هى
الواحات البحريه (http://www.4shared.com/file/64648555/8e6100f2/2_online.html)

و دى مقاله عن توشكى ممكن تفيدنا كتير فى الموضوع
http://www.masrawy.com/news/2006/mideast/reuters/february/16/oegtp-egypt-food-al69831010.aspx (http://www.masrawy.com/news/2006/mideast/reuters/february/16/oegtp-egypt-food-al69831010.aspx)

و هذا موقع اخر انا اعتبره احسن موقع يدينا بيانات عن اماكن و مساحات الاراضى القابله للاستصلاح و كمان نوعيه و مصدر مياه الرى و نوعيه التربه و ...و ...............
http://www.mazra3a.com/land-reclamation.html (http://www.mazra3a.com/land-reclamation.html)

arabesk313
27-09-2008, 07:27 AM
مشكور اخي ابو عمرو علي هذا المجهود

واتمني ان يتم هذا المشروع

محمودالسيدبدير
30-09-2008, 12:53 AM
اخوانى الاعزاء كلام جميل وتطبيقة فى صورةجمعية صعب شوية لما لهذه الكيانت من مشاكل اثناء مراحل التنفيذ من قصور ونقص الموارد المالية (سداد المستحقات والاشتراكات) وذلك يرجع اما الى اختلاف فى اهداف الاعضاء (مجموعة جادة واخرى نظام تسقيع اوللتجارة ) او لاختلاف القدرات المالية للاعضاء مما يؤثر سلبا على سير الخطوات التنفيذية للبنية الاساسية او لعدم الالتزام بتطبيق قانون التعاونيات للمجاملات والخواطر وتكون النتيجة النهائية سلبية على الغالبية الجادة بالاضافة الى ان تكلفة استصلاح واستزراع الفدان اليوم حتى الوصول للمرحلة الحدية تفوق 15000 جنية للفدان بالاضافة الى المدة الزمنية والتى تختلف حسب نوع التربة والمحاصيل المنزرعة 2-5 سنوات واحد اسباب المشكل الحالية يرجع الى غياب هذة الحقائق عن الكثيرين اللذين دخلوا هذا النشاط مما كان لة الاثر اما بالتراجع او التوقف

احمد مرسى
30-09-2008, 06:40 AM
انا اعتقد ان الحكومه بطلت توزع اراضى على الخريجين من زمان و اعتقد ان الاخ ابو عمر بيفكر ياخد ارض من الحكومه ببلاش
هو حقه مش الدوله ها تمن عليه بس ازاى هايعرف ياخد ارض هى دى المشكله انا اعتقد ان ممكن يكون فيه حل فى حكايه ال 1000 توقيع ممكن يكون لها تأثير
و لكن هنا بعض المشاكل
ازاى هاتزرع الارض دى اساسا
لو ( بفرض ) ان الحكومه وزعت اراضى فى توشكى ( 10 فدان مثلا ) هاينفع تروح هناك
اما حكايه الجمعيه اللى انت بتفكر فيها فعلا دى صعبه شويتين لإنها عايزه رأس مال جامد و الشباب ( الغالبيه ) ما معهوش
انا شخصيا لو هايدونى ارض فى توشكى مش هاروح اقل من 50 : 100 فدان مش لانى معايا فلوس noooo لإن انا مش اروح اخر الدنيا عشان ماعرفش ارجع تانى :)
اهم حاجه فعلا يكون هناك ماء + كهرباء + وصله نت dsl لزوم الشئ و الله انا لو فعلا اتملكت 50 فدان هناك لازرع فيهم اقل واجب كده 5 فدادين و كل سنه ازود 5 زيهم يعنى خلال 10 سنين اكون زرعتهم و ادور على المحاصيل اللى مش بتحتاج مصاريف نقل كتير او سرعه فى النقل زى القمح مثلا
و حكايه الامكانيات ( الاستصلاح و خلافه ) دى بسيطه
انا ادور على احسن مكان فى ال 50 فدان تكون تكاليف استصلاحه بسيطه و ابدا بيه و ازرع زى ما ابويا و جدى و جد جدى زرعوا
و لا انا لازم اعمل فيها مستثمر و اجيب بيفوت او اعملها شبكه رى على اعلى مستوى
انا ابدأ بشويه قمح على برسيم على كام راس ماشيه و ها تمشى و ها تبقى فل الفل
على فكره انا مش بأقول كده عشان اخلى البحر طحينه noooo دا فعلا من واقع تجربه لى ان هاحكيها فى توبيك منفصل بإذن الله
على العموم انا ايدى مع الاخ ابو عمر و اعتبر اول توقيع من ال 1000 توقيع هو توقيعى

خالد ابوعيسى
29-10-2008, 12:03 AM
.
.
.
.
.
.
الكثير منا يريد ويتمنى الحصول على قطعه ارض للزراعه فى وقت ضنت علينا الحكومه بأى فرصه للحصول على اى قطعه ارض و جعلت همها الاكبر هو تمليك اراضينا للمستثمرين
اقتراحى هو عباره عن عده نقاط
اولا _ تحديد الاسباب وراء عدم تمليك الاراضى للشباب المصرى
ثانيا _ مواصفات الاراضى اذا رغبنا فى تملكها
ثالثا _ و هو الاهم اقترح ان نجمع حوالى 1000 توقيع على الاقل و ممكن ان نكون جمعيه لذلك و نقدم طلب الى الهيئه المسؤله عن تمليك الاراضى لتملك قطع فى حدود معينه و يتم مثلا دفع ثمنها على اقساط
- و انا هنا اقترح عده مواصفات لهذه الاراضى منها
_ وجود مرافق حيويه مثل الطرق و الكهرباء و مصدر للمياه
_ ان تكون فى حدود 20 فدان ليس اقل من ذلك لكل فرد
_ ان يتم عمل نموذج لقريه او على الاصح تقسيمات اراضى صغيره للبناء عليا و يكون هدفها تجميع الخدمات فى مكان موحد و ان تكون تكاليف البناء على مقدمى الطلب
النتيجه من ذلك هى استزراع مساحه حوالى 20 الف فدان فى خلال مده زمنيه اعتقد انها لن تزيد على 5 سنوات و نكون بذلك حققنا رقم قياسى لان فى توشكى مثلا قام الوليد بن طلال بزراعه 2 % فقط من المساحه المخصصه له و هى 100 الف فدان ( 2000 فدان فقط ) خلال المده من 1997 و الى الان و ذلك بناء على تصريح من وزير الزراعه
ايضا المساهمه فى حل قضيه البطاله
رابعا اذا كانت الفكره قابله للتنفيذ فأقترح ان نعمل مقر للجمعيه و ذلك لتلقى التوقيعات و ليكن المقر مكتب محامى مفوض من قبل احد الاعضاء
خامسا _ ان تكون التوقيعات لاى مصرى يريد تملك قطعه ارض و ليست ملزمه لاعضاء المنتدى
ارجو المشاركه بالرأى من الجميع
لن نقبل ان نكون أْجراء فى املاكنا
فنحن ملاك لا اجراء
و شكرا
السلام عليكم الشكر كل الشكر لاستاز المهندس اجمد مرسى على ما علمنا بة وان شاء الله سنجرى هذة التجربة قريبا ساحدث عما فعلنا

fayedm1
29-10-2008, 09:00 AM
السلام عليكم يا ابو عمر
معك اخوك محمد مصري واعمل بالكويت انا من دمياط واهلي ناس فلاحين
تصدق بالله انا لو واثق من تحقيق كلامك ده انهي سفري من الصبح
ليه لاني السفر الوقتي بصراحة زي قلتله ولاني كمان بدات بتجهيز نفسي للجواز
وانا معاك ولو عاوز مني انا 50 توقيع لخمسين شاب انا جاهز
وعندي خبر كويسه في مجال الزراعة
بس اهم شي مين هيسمع كلامنا
علي راي ام كلثوم اقول يامين ومين هيسمع كلامي
انا بإنتظار ردك وبخصوص موضوع الزراعة طالم ان هناك الأرض وهناك المياه الغير مالحه ولو كانت الارض ماله مفيش حاجه مستحيله بس في حجات صعبه ومع الوقت ربنا يهون الصعب
انا معاك وده إيمليلي الخاص fayedm1[at]yahoo.cmo
ياريت نتراسل مع بعض انا علشان ابدأ مشروع زي ده لازم لي غ=علي الاقل 50 فدان منهم 3 فدادين لمزرعة المواشي
والبقي زراعة محاصيل لاكلي انا وعائلتي واكل المواشي بتاعتي بإذن الله
وطالم وجدت الماء وجرار زراعي يسهل كل شي بإذن الله والله الموافق
اتمني من الله ان تكون هذه الرسالة بداية تعارف جيده بإذن الله لأخ وصديق جديد اخوك محمد فايد
ارجو الرد والسلام عليكم ورحم الله وبركاته

مصطفى رجب محمد
30-10-2008, 04:46 AM
يا اخ ابو عمرو الكلام ده فى جمهريه مصر العربيه الاصيله يتم بسهوله جدا جدا,
ولاكن جمهريه مصر العربيه انتهت منذ 1952 منذ تولى او رئيس من اب وام مصريين منذ 2000 سنه وهو جمال عبد الناصر وممكن ان يتحقق هذا بعض الشى فى عهد الرئيس محمد انور السادات .
حضرتك بتقول الوليد بن طلال محققش غير 2 % من الارض هل 1.000 او 10.000 او
100,000او مليون يقدروا لازم 50 مليون على الاقل يعتصموا لهذا القرار
نحن ننشاد السيد الرئيس محمد حسنى مبارك وكل السئولين المحبين لمصر لمسانده هذا المشروع وتوقيعى وتوقيع 10 معاكوا ان شاء الله

م / محمد بدر
31-10-2008, 03:01 AM
اخ ابو عمرو انا بضم صوتى لصوتك وأنا مستعد للمشروع دة
ودى امضائى / محمد بدر
ومستعد اضمن 50 امضاء انا كمان
بس يكون الموضوع جاد

مؤمنه بالله
01-11-2008, 08:26 PM
الاخ ابو عمرو
انا مع حضرتك فى موضوع الامضاء دى بس
فيه مشكلتين وانا بتهيالى انهم اصعب من بعض
اولا ان الارض اللى الحكومه هترميها للشباب مستحيل تديهالهم على طبق من فضه اقصد يعنى ان احنا هناخد قروض من البنك عشان بس نقدر نستصلحها ونخليها صالحه للزراعه ووطبعا انا مش هاقولك ان التكاليف هتكون ازاى جرارات ومحاريث واوعى تنسى العماله طب وده كله منين والاهم ان انت عندك اقساط ارض لازم تندفع طب وهنعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ثانيا :ان الدوله لو وافقت ان تدينا الارض ده بردو مش لوجه الله يعنى لازم نتنازل عن حقنا فى اى وظيفه حكومى ممكن تطلع لينا فى يوم من الايام
انا اسفه اذا كنت بحبط الفكره المطروحه بس دى الحقيقه وياريت ان المشكله هتكون على اد التوقيع فقط .

م / محمد بدر
02-11-2008, 02:54 AM
ربنا يوفقك يا أخت ( مؤمنة بالله )
الاول احنا معاكى فى الكلام دة بس كمان انتى عارفه دلوقتى لايوجد اصلا تسليم اراضى حتى بالعقبات دى
فحنا من خلال منتدا زراعة نت نريد تغيير النظام دة او نخلى المسؤلين يبحثوا فى اى مميزات جديده فى ظل المعيشة الصعبة التى نعيشها
مع العلم ان دا كلة لصالح الدولة قبل ميكون لصالحنا
والله الموفق

مؤمنه بالله
02-11-2008, 05:34 PM
ياريت يا اخ محمد بدر الله المستعان
فعلا الحياه اصبحت صعبه جدا

gamal amin amin
08-11-2008, 01:37 PM
الله المستعان
اخوانى الشباب المسكين
الحكومه لن تعطى لأحد شيئا واذا فعلت فسيكون لمده محدوده ولغرض فى نفس يعقوب ولن يكون لكم نصيب فيها
يا اخوانى الفساد فى الحكومه للركب وكبراء البلد واعضاء المجلسين الموقرين هم من يمتلكوا تلك الاراضى والمميزه منها وببلاش
ثم يعطوها بمبالغ ضخمه لشركات او جمعيات تبيعها بمبالغ طائله ثم تستردها الحكومه بعد ان يصبح لها شكل وطريق اسكندريه الصحراوى هو الدليل وسمعنا عن مدحت بركات وغيره
وعلى فكره قريبا جدا ستصدر قوانين قطران بشأن الاراضى الزراعيه الصحراويه ستكون نكسه على كل اصحاب الاراضى الغلابه
اخوانى الحكومه عايزه فلوس بأى شكل والاراضى تباع فى المزادات بأسعار خياليه
وفى الاخر يقولوا الناتج القومى والنمو الاقتصادى
الله يعطيه الصحه احمد نظيف
عايز ينظف البلد منا
ولكم الله يا شباب مصر

adelnabil
08-11-2008, 04:43 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك أخي الكريم.. وأنا معاك في هذا الموضوع.. وعشر توقيعات أخرى معي
أنا أعمل في الإمارات منذ 11 عاماً .. وكل أملي أن أمتلك قطعة أرض صحراوية.. وقد قررت بإذن الله في أجازاتي القادمة التي أرجو من الله أن تكون الأخيرة.. أن أشتري أنا ومجموعة من أقاربي وزملائي قطعة أرض صحراوية. بتحويشة العمر. وبإذن الله سنستقر فيها ونزرعها..

أخي الكريم.. كانت لي تجربة سابقة مع أحد زملائي لشراء أرض من محافظة الوادي الجديد..
الموضوع ليس سهلاً رغم كل التصريحات البراقة.. ورغم عدم وجود معوقات حقيقية.. ورغم إعلان المحافظة عن تشجيعها لذلك ..
لكن في الواقع تجد أن المسؤولين هم من يصنعون المعوقات ويقفون في وجه من يريد أن يعمر ويزرع..
لمن يريد أن يطلع على هذه التجربة فالموضوع على هذا الرابط (http://ourpetclub.com/vb/-t30861.html)

م/ فوفو
08-11-2008, 05:04 PM
الله المستعان
اخوانى الشباب المسكين
الحكومه لن تعطى لأحد شيئا واذا فعلت فسيكون لمده محدوده ولغرض فى نفس يعقوب ولن يكون لكم نصيب فيها
يا اخوانى الفساد فى الحكومه للركب وكبراء البلد واعضاء المجلسين الموقرين هم من يمتلكوا تلك الاراضى والمميزه منها وببلاش
ثم يعطوها بمبالغ ضخمه لشركات او جمعيات تبيعها بمبالغ طائله ثم تستردها الحكومه بعد ان يصبح لها شكل وطريق اسكندريه الصحراوى هو الدليل وسمعنا عن مدحت بركات وغيره
وعلى فكره قريبا جدا ستصدر قوانين قطران بشأن الاراضى الزراعيه الصحراويه ستكون نكسه على كل اصحاب الاراضى الغلابه
اخوانى الحكومه عايزه فلوس بأى شكل والاراضى تباع فى المزادات بأسعار خياليه
وفى الاخر يقولوا الناتج القومى والنمو الاقتصادى
الله يعطيه الصحه احمد نظيف
عايز ينظف البلد منا
ولكم الله يا شباب مصر

:bravo::bravo::bravo:

no comment after that

بس برضة ورغم كل دا خلينا نحلم
ماعادش لينا غير الأحلام
تخرجنا شوية من الاكتئاب اللى ساكن جوانا

خالد ابوعيسى
08-11-2008, 05:49 PM
السلام عليكم الموضوع دة لم اقرأئة من بعد ولكن جأءت الفرصة والله ياخى دة طلبى ونفسى اقوم بة صحيت فينا الامل ووووووووووريت الجماعة المتخصيص يدلونا على كيف نمتلك الارض فى الوحات بطريقة قانونية دة مستقبل وان شاء الله هنريكم احلى عمل فى هذة الارض والاخ الفاضل ابو عمرو بشكرة على ذلك الموضوع وووووريت تتكلم فية تانى واحنا معاك جزاك الله خير الجزائ ابوعيسى

احمد كوجار
09-11-2008, 11:48 AM
احب ان اضيف كلمة لهذا الموضوع :
طبعا دى سؤال محرج هل الحكومة تمليك الشباب الاراضى ام لا
حسبى الله ونعم الوكيل
عصام الحضرى بتاع الكورة كان فى برنامج يقول ايه اسمع (حلم كل شاب مصرى انة يسافر باره)
بمعنى ان حلم كل مصرى انه يسيب مصر
ما هو دخل الحضرى فى السنة
كم يساوى امام دخل الف شاب بيشتغل سيبك من ما بيشتغلش او مش لاقى شغل
ما هو راى الحكومة فى هذا الكلام
و اعتذر عن العنف فى الاجابة
ونفسى اعرف من وضع شباب مصر فى هذا الوضع
لقد ذكرت مصر فى القران الكريم وعزيمة شبابها و قوتهم
حسبى الله ونعم الوكيل

م/ فوفو
10-11-2008, 08:58 PM
احب ان اضيف كلمة لهذا الموضوع :
طبعا دى سؤال محرج هل الحكومة تمليك الشباب الاراضى ام لا ?

ياجماعة بلاش نحرج الناس أصلهم وش كسوف مش كدا
هم هيعملو اية أكتر من اللى عملوة بقا
هههههههههههه
كل الشباب بيشتغل لدرجة انهم مش لاقيين حد للوظائف الخالية اللى عندهم
كفاية بقا نظلم الناس
وعلى رأى المسؤليين بتوعنا الكرام طبعا
احنا حلينا كل مشاكلنا لدرجة اننا مش لاقيين مشاكل للحلول اللى عندنا
حيعملو اية اكتر من كدا

يا أخى الفاضل الناس دى لو بتتحرج كان زمان الوزارة دى اتغيرت مليون مرة
لما العبارة غرقت!!!!!!!!!!
ولما مبنى مجلس الشورى اتحرق!!!!!!!!!
ولما ......ولما.........ولما.......
......... حاجات كتير
بس مين يقرا ومين يسمع
حسبى الله ونعم الوكيل

دى أفضل حاجة نقولها تخفف عنا اللى احنا حاسينة واللى احنا عايشينة

عصام الحضرى بتاع الكورة كان فى برنامج يقول ايه اسمع (حلم كل شاب مصرى انة يسافر باره)
بمعنى ان حلم كل مصرى انه يسيب مصر
ما هو دخل الحضرى فى السنة
كم يساوى امام دخل الف شاب بيشتغل سيبك من ما بيشتغلش او مش لاقى شغل
ما هو راى الحكومة فى هذا الكلام
و اعتذر عن العنف فى الاجابة
ونفسى اعرف من وضع شباب مصر فى هذا الوضع
لقد ذكرت مصر فى القران الكريم وعزيمة شبابها و قوتهم
حسبى الله ونعم الوكيل

فعلا أنا واحدة من الناس
ورغم انى بـنت
بس دا حلم كبيييييييييييير اوى بحلم بيه بعد مافشلت إنى أحصل على أى حاجة تقريبا
دراسة .........شغل ....... إلخ
والله يكون ف عون الشباب بقا

حسبى الله ونعم الوكيل

خالد ابوعيسى
03-12-2008, 01:06 AM
السلام عليكم بصرحة سمعت كلام يسد النفس وفى الاخر بعد التحطيم مفيش احسن من المواطن الاسرائيلى لانة سبحان الله يحتل واين نحنون من الاحتلال وجهان لعملة واحدة (نصيحة ) الى كل من فى المنتدى لو عيزين الارض انتة اصحابها الحقيقيون اعملا زى العرب فى مصر وانت اعلم بما يتم هوة دة افضل حلا ازرع بدون تكلفة زى بتوع مطروح سبحان الله نجح فى التين والزيتون وبعض الزراعات الاخرى ووووريات بلا النظرة الا فيها تحطيم نعمل زى المواطن الصينى فى مصر المهم اين البديل والتفكير لمجرات الامور ووووووو ياريت بلاش النظرة السوداء الا مغمية عيونيا على الاخر علشان احنة فى كمت الاهمال والكسلا هوة دة المواطن العربى والتفكير السلبى انا مش بدافع عن الحكومة ولكن اناصر اخوانى فى المنتدى ولهذة تحدثت بلاش تفكير سلابى وريت نعيش زى العرب فى مصر وويات نزرع بدون تكلفة عالية وريت نرى امام اعينا جميعا ماذا فعل الصنيون فى مصر ووريت نغير من النظرة التشائمي وبلاش الكلام الكتير ونحدد اة فين من الواقع وشكر الى اهلى فى المنتدى الجميل الطيب الطاهر والله لم اقصد الا المصارحة من اجل عمل شريف ابو عيسى

احمد كوجار
03-12-2008, 11:23 AM
يا جماعة البلد بتخرب ومش عارفين هنعمل ايه حرام ان بلد زى مصر تتخرب كدى واحنا واقفين نتفرج كل حاجة كلام وبس كدى الدور هيجى علينا زى باقى دول العرب انا لو اعرف اقابل الريس اقابله واعرف منه فى ايه بيحصل لان الوزارة مش عارف ملهم فين القرارات فين الصح وفين الغلط
حسبى الله ونعم الوكيل

سامى سعد الدين محمد م
03-12-2008, 02:30 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على رسولنا الكريم وعلى صحابته أجمعين

وفى الآخر بعد التحطيم مفيش أحسن من المواطن الإسرائيلى لأنه سبحان الله واين نحنون من الإحتلال
لا ..لا يا أخى الكريم أنت أحسن من أى إسرائيلى بمراحل كبيره وإن كنت تريد أن تعرف لماذا أنت أحسن من أى إسرائيلى فالتراجع القرآن الكريم لكى تعرف ( ومهما كانت الأسباب ) أنك أحسن منهم على الإطلاق .
راجع الإذاعه والتليفزيون .. راجع الإعلام العالمى والصحف والمجلات لتعرف أن سبب كل بلاء فى جميع أنحاء العالم من الإسرائيليين حتى مع بعضهم البعض .
وأنا مقدر لك مروئتك وشهامتك وغيرتك على من هم من بنى جلدتك لكننى لا زلت مصمماً على أنك أحسن من أى إسرائيلى . وستجد الفساد والرشوه والسلطان الجائر فى جميع البلدان بدرجات مختلفه - ليس دفاعاً عن أحد !! - فالجميع يعلم تماماً ما وصل إليه حالنا من تردى وفساد وإفساد وخراب فى الذمم . فإن استطعت أن تغير فبيدك أو بلسانك أو بقلبك وهذا أضعف الأيمان .
اللهم افرق بينى وبين قومى بالحق وأنت خير الفارقين . آمين

عمرو محمد الدواخلي
04-12-2008, 04:20 AM
أخي العزيز أبوعمرو أوافقك تماما على هذا المطلب العادل والضروري جدا اما بالنسبة لتكاليف استصلاح واستزراع تلك الأراضي فهي لاتمثل أدنى مشكلة لاعلينا ولاعلى القطاعات الحكومية المختلفة حيث قمت بعمل دراسة لهذا الموضوع وسوف أقوم بعرضها على صفحات هذا المنتدى ثاني أيام عيد الأضحى المبارك علها تصل الى أي مسؤول قد تكون لديه غيرة على البقية الباقية من أرض بلده التي تباع بأبخس الأسعار وأمام أعين الجميع أو لديه احساس بالمسؤولية تجاه شباب يئس من المستقبل في هذا البلد فبدأ ينحرف أو يغرق على أعتاب شواطئ الأمل أي شواطئ أوروبا ولاحول ولاقوة الا بالله 00000 كل عام وأنتم بخير

خالد ابوعيسى
04-12-2008, 07:26 PM
السلام عليكم

لا ..لا يا أخى الكريم أنت أحسن من أى إسرائيلى بمراحل

والله انا نفسى اكون كما خلقنى ربى ولكن اين مما نعيش الموضوع انك فى بلدك بتكون غريب السؤال مين صاحب البلد دية ( تل وشوف العرب بتعمل اة قبل ان تشترى اى ارض فى الصحراء لازم تتدفع للعرب هل هم دولا اصحاب الارض ولا
الشىء الاخر بعد ماتشتغل فى الارض وتسلم العقد الاحضر ولا حتى الاسود وحلان لم يسأل فيك تعالا شوف اليهود ادئة خايف على المواطن بتاعوهم ومعيشة احلى عيشة لدرجة انة يحتل مش صاحب ارض انتة ياصاحب الارض اين انت منها اخوك واخوة وقريبك وقريبى عطلان كل اسرة فى مصر ربنا يعنها وحضرتك بتقول انا احسن من الاسرائيلى ( من الدين ممكن ) ومن شىْ اخر مش ممكن
هية الحقيقة بلاش مجاملة حس بية
ابو عيسى

مصطفى رجب محمد
05-12-2008, 06:42 AM
لو حد عايز اى استشاره فى تربه الماعز او الاغنام انا مستعد اشارك معاكوا يبعتلى على
mostafa_ragab70[at]yahoo.com
انا مش مهندس زراعى ولا دكتور بيطرى انا طالب فى تجاره انجليش رابعه متخصص فى التسويق
لاكن بحب الغنم جدا ومربى منذ 5 سنوات

احمد ابو عيسى
21-12-2008, 04:46 PM
السلام عليكم الاستازذ العزيز الغالى بعد التحية موضوعك حلم كلنا بنحلم بة ولكن كيف وهذا الحال من الدولة والقائمين عليها والله نفسى ولكن اشياء كتيرة بتعوق هذا الامر وريت مصر بلدنا للاسف بلادنا مش بتعتنا معرفش امتة هكون بتعتنا هنا الشباب اين الحكومة منك ومنى والله عندنا شباب زى الورد ولكن حسبا الله ونعم الوكيل انا ابى اشترى هوةواصدقاء لية 500 فدان ولهم ورق بسؤال تابعة للجيش وضاع الامل هية دى مصر بلد الاغراب
الا بترد اولادها لية مش عارف علشان اهة بردة مش عارف فكرتك حلم ونفسى ارها استاذ ابو عمرو
الاستاز العزبز الغالى ممكن الدولة تعطى مستسمر اسرائيلى ونتة لالالالالالالا

علشان احنة وكمل المشوار وعم طريق مسدود عند الحكومة بذات
وانا عندى فكرة كل واحد يغير جنستة ويجى مصر مثتثمر ربنا يكرمة انا عارف هنفضل لحد امتة فى المعملة الزفت دى يارب عليك بالظالمين نحنو عبادك انظر الينا ومن تنظر الية فقد رحمتة

افوض امرى الى الله افو ض امرى الى الله افوض امرى الى الله ان الله بصيرا بالعباد
احمد

walood73
18-01-2009, 11:08 AM
السلام عليكم الموضوع جمييييييييييل وانا يارييييييييييييت اتحصل على ارض زراعية زي ما بتقول بدل البهدله اللي الواحد فيها هنا في الامارات انا بشتغل طبعا في غير مجال الزراعه يعني بشتغل باللغة اللي عندي وبمعرفتي بالقيادة وحصولي على رخصة سواقه بشتغل عبد للاسف لشوية هنود وانا عبدلله فقط وده حلمي منذ عشر سنوات وانا اعمل هنا بس مش لاقي الفرصة دي وده توقيع مني بذلك

بحراجاج
18-01-2009, 12:33 PM
فعلا فكره ممتازه ويارب تتحول من احلام الى ارض الواقع وطبعا حتنقل الشباب من البطاله او الغربه الى العمل ودعم اللبلد اقتصاديا
على فكره ده كان حلمى اثناء الكليه وبعد التخرج اخدتنى الدراسات العليا اللى اخدنى منها الزواج والاولاد وصغر الحلم لغايت ما اصبح اخرى ازرع فى المطبخ واللبلكونه
وانا حضم صوتى معاكى بااخى الفاضل

سالم حجازى
22-01-2009, 12:54 PM
حكومة مين يا جماعه اللى تعطى الناس حاجه انا كثيرا ما اشعر ان دول اعداء الناس و موجودين للعكننه على الناس نفسنا نشوف اى اجراء لمصلحة الناس ربنا يأخده جميعا و يريحنا منهم كلهم كده مرة و احده مفيش امل يا اخوانا مفيش مفيش مفيش

راوى الهش
05-02-2009, 04:37 PM
اخوانى واخواتى السلام عليكم
فى الامس القريب كانت الدوله فعلا مهتمه بتوزيع الاراضى المستصلحه حديثا
على شباب الخريجينفى اطار
مشروع مبارك القومى للخريجين
ومقره الكيلو 82 طريق الاسكندريه القاهره الصحراوى
ولكن هنال شى لفت انتباه
القياده السياسيه
وجد ان من يستفيد من شباب الخريجين بواقع خمسة افدنه فى اى من مناطق الاستصلاح
وجد انه اما قد باعهم الى فلاح واما انه اجرهم ثم وقف ثانيا فى طابور المتعطلين عن العمل
واما نه اصبح من وى الاملاك على سبيل العنجهيه والتفاخر واشترى بثمنهم سيارة ملاكى وليس بمقدوره ان يوضع لها الوقود الخاص بها
فعلا من حق الدوله ان توزع الاراضى على من هو مهنته بالحقيقه فلاح
يجد ويجتهد ويفلح ويصبر لانه مهنة ليست سهله
واسال مجرب وانا من ضمن المستفيدين من هذا المشروع ب5 افدنه
فى منطقة يوسف الصديق الفيوم
والله المستعان
ولا حول ولا قوة الا يالله
والسلام عليكم

حسام جعفر
05-02-2009, 04:39 PM
كل التحيه للسيد الاستاذ صاحب هذه الفكره نعم لابد ان نجد فرصه نحن الشباب لتملك ارض صحراويه لزراعتهاوتفريغ كل ما بنا من طاقه لتشجيرهاونجعل منها جنه لبلدنا والمساهمه بها للنهوض بوطننا\اماعن العقبات التى قد تحدث فبالصبر والايمان الله سنتغلب عليها ان شاء الله\\فلك منى يا سيدىالدعم والمسانده \\علما (file://\\علما) اننى صاحب مشاتل اولاد دياب موالح حلويات مصدات رياح 0182810376 سماليج تلا منوفيه\ومستعد لزراعه وتوصيل الشتله بسعر المشتل دون ادنى ربح بالتوفيق ان شاء الله

khaledsherifm
01-03-2009, 12:28 PM
يا جماعه ممكن ننشأ شركه مساهمه و نكون مساهمين فيها و نقوم باستصلاح مساحه ارض كبيره تدر عائد و تنفع البلد. استصلاح الارض محتاجات بنيه تحتيه و تضافر جهود خبراء و فنيين و دراسات تجاريه.

انا عندى فكره زراعه ارض بالجوجوبا و هى محصول صناعى يصلح فى الاراضى الصحراويه و المناطق الحاره و عملت دراسه مبدئيه عنه و اتضح انه مربح بس بعد عده سنوات و محتاج رأس مال و المساحه المبدئيه لا تقل عن 30 فدان.
www.natoileg.com (http://www.natoileg.com)

ممكن الافكار تتنظم و نطلع بحاجه مفيده بدل من الكلام فقط. اللى عند افكار احسن ممكن و عايز يشارك ممكن نبدأ بعمل على الارض.
http://f.zira3a.net/showthread.php?t=10219

خالد ابوعيسى
14-03-2009, 09:53 PM
السلام عليكم لعل كلامك فتحت خير اخى العزيز ابو عمرو هل من الممكن نجمع فى هذا المنتدى على اساس المشاركة فى زراعت قطعت ارض وريت ننسق هذا الموضوع احسن ونشوف ازى ننفذ هذا
هذة دعوة وللكل ونوضع لها اساس وانا شايف فى هذا المنتدى خبرة ليس لها مثلا وممكن تتحول الى واقع وريات الكلام لاهل الخبرة وانا مستعد وربنا يكرمنا ووووو نبداء

خالد ابوعيسى
14-03-2009, 09:58 PM
[quote=khaledsherifm;81524]يا جماعه ممكن ننشأ شركه مساهمه و نكون مساهمين فيها و نقوم باستصلاح مساحه ارض كبيره تدر عائد و تنفع البلد. استصلاح الارض محتاجات بنيه تحتيه و تضافر جهود خبراء و فنيين و دراسات تجاريه.

السلام عليكم معلشى اخى الفاضل لم اقرء موضوعك الا ماكتبت ولكن انا معاك بكل مأملك ولى تجاربى فى الشرء وريات تجعلها دعوة للكل وتزيد المساحة ونزيد الناس على اساس المشاركة الحقيقة وهذا تليفونى 0105170984

khaledsherifm
14-03-2009, 10:40 PM
استاذ خالد
موضوع الاراضى الجديده غير منظم و غير رسمى
انا اعرف صديق لى كان عنده 40 فدان فى وادى النطرون و وزراه السياحه قالوا دى فيها اثار و اخدوها
انا بحثى الان عن ارض مسجله فقط و ليست وضع يد و بعيده عن المناطق التى بها مشاكل التى تخلقها الحكومه السعيده و الذكيه فى نفس الوقت.

لو عندك خبره سابقه انشرها هنا جايز نستفيد او حد تانى يستفيد.

د. ياسر التلمسانى
14-03-2009, 11:07 PM
أخوانى المشاركين فى هذا الموضوع، أتكلم معكم اليوم بصفتى مستثمر زراعى و مسئول عن منتدى للأستثمار الزراعى و لى خبرة فى شراء الأراضى منذ 11 سنة.

هذا الكلام ليس للتفاخر و لكن لكى أعطى شىء من المصداقية لما سأقول لاحقا.

1. لا يوجد فى مصر من يستطيع أن يجعل سكان عمارة واحدة يتفقون على صيانتها فما بالكم ب 1000 شخص؟!!

2. الأخوة الحالمين بالرجوع الى مصر من الغربة و حكاية "المزرعة الصغيرة و أزرع أكلى و أعيش فيها" هذا ضرب من الفانتازيا الذى يثيره الحنين الى الوطن، و لكنى أؤكد لكم أنكم لن تستطيعوا العيش هنا و مجابهة كافة الصعاب التى يراها و يعيشها يوميا من أختار هذه المهنة، و ستعودون سريعا الى بلد العمل و لكن بعد أن تكونوا قد خسرتم نقودكم، و هذا الكلام ليس ببعيد عنى فكل وقت يتصل بى من جاء من السعودية او الخليج و يريد شراء أرض و قد جابه الكثير من المشاكل الموجودة على أرض الواقع (بعيدا عن الأحلام) أو من أشترى بالفعل و خسر جزء من أمواله و لا يجد من يعينه على أستثمارها أو الخروج بالباقى و النجاة من هذا الموضوع.

3. أكبر مشكلة تواجهة من يريد الأستثمار فى الزراعة فى مصر هى مشكلة العماله، فالعامل أما أن يكون غير ماهر و هذه هى الأغلبية أو يكون كسول و يريد أن يعمل اقل وقت و يحصل على أكبر أجر و هذا الكلام ليس تجبرا على أحد فأنا فى مزرعتى الخاصة أعانى الأمرين من العمالة و قد وصلت المرتبات الى 700 جنيه شهريا و مع ذلك لا ضمير و لا جودة فى الأداء حتى أننى فكرت فى بيعها و الدخول فى أى مشروع آخر.

4. أيضا الدولة تعامل المستثمر الزراعى كما لو كان تاجر بانجو يكسب من الأرض الملايين فمقايسة دخول الكهرباء تصل فى بعض الأحيان الى مائة الف جنيه أو يزيد، و لابد من وجود رخصة بئر، و وزارة الرى ترفض أعطاء رخص آبار جديدة بدعوى عدم كفاية المخزون الجوفى و بالتالى لا تجد أمامك سوى السولار و أعرف واحد من أصدقائى عنده مزرعة 60 فدان يدفع 12000 جنيه شهريا (نعم أثنى عشر ألف جنيه شهريا) تكلفة السولار لمزرعته، هذا يخلاف أجور العمال و الكيماوى و التسميد و المبيدات و الأكراميات بكافة أنواعها، و فى النهاية تجد تاجر من سوق الفاكهة قادم ليشترى منك المحصول بأبخس الأسعار و تجد أنك لو كنت وضعت ما تملك فى البنك لكان خيرا لك مما أنت فيه.

5. تسألونى لماذا اذا التكالب على شراء الأراضى الزراعية؟ و اقول لكم أن الشعب المصرى بالكامل (أو على الأقل من يملك بعض النقود الكافيه للأستثمار) قد تحول الى مضارب و تاجر أراضى بدءا من المدن الجديدة الى أراضى الزراعة الكل يريد أن يكسب بدون أن يعمل، فيشترى الأرض ليتركها بعض الوقت ثم يعود لبيعها بأضعاف ثمنها بدون أى مجهود يذكر، و الأقلية التى تسعى الى الزراعة بالفعل أما قادره على الشراء و لكن تجابه بالمشكلات الموضحة سابقا و أما غير قادره و تحلم فقط بدون القدرة على تحقيق هذا الحلم.

6. الدولة المصرية نفضت يدها من مشروعات الأستصلاح و تمليك الأراضى للشباب و ذلك بعد فشل هذه الطريقة فى مشروعات كالبستان و غرب النوبارية، فالشاب يتملك 5 أفدنة مثلا و يذهب بدون خبرة عملية و بدون مال كاف فيفشل و يبيع الأرض بعقد أبتدائى و يعود بالفلوس ليفعل بها أى شىء آخر، و بالتالى يذهب الدعم الى غير مستحقيه، و المعروض حاليا هو شركات مساهمة يكون للمستثمرين فيها 75% و لصغار الملاك و الشباب 25% و الملكية عبارة عن أسهم على المشاع لكى نجتنب التفتيت و عدم القدرة على الصرف و فى النهاية البيع بدون تحقيق الهدف.

7. أستصلاح أرض و أستزراعها هو مشروع عالى التكلفة جدا و لا يجوز الخوض فيه الا لمن يمتلك المال و الخبرة الكافية و أعنى هنا الملايين و ليس الآلآف.

8. أخيرا نصيحتى لمن يريد أن يستثمر مبلغا صغيرا من المال و لا يحب سوى الزراعة أن يلجأ الى الأيجار فهو الحل الأمثل مع عدم المخاطرة بمبالغ مالية ضخمة قد تكون هى "تحويشة العمر".

مع تمنياتى للجميع بالتوفيق.

خالد ابوعيسى
14-03-2009, 11:19 PM
السلام عليكم فعلا المنتدى دة احسن منتدى وبسرعة جانى رد والحمد لله اولاا احياكم جميعا اهلاى فى المنتدى ولكن هناك نعم بعض الامور الصعبة معاك ولكن لابدمن التفكير فى كل شىء على سبيل المثال ادخل على محافظة المنيا ومالارضى الا طرحها للاستثمار http://www.miniainvest.com/default_ar.aspx?PID=576 (http://www.miniainvest.com/default_ar.aspx?PID=576) فكرة بسيطة من يريد ان يعمل فى هذا المجال فعلية اولاا دفع التكاليف بالمشاركة يعنى مافيش حد غريب يعنى كلة يعمل يعنى الارباح والخسائر تخص الكل وانا واحد من الناس مجهز نفسى وريت ينسق العمل ما بيننا جمعيا على اساس شركة برأس مال مايكون المهم اين اهل الخبرة فى ذلك خسرنا كتير والان وفى المنتدى بصريحة اتعلمنا منة كتيرجدا واهل الخبرة فية اكتر استعينو بالله واقضى مصلحة ياهل مصر العزيزة
ابو عيسى مستنى الرد ونرجو مشاركة الاخ الفا ضل ابو عمرو

د. ياسر التلمسانى
14-03-2009, 11:23 PM
بخصوص الأستثمار فى المنيا رجاء مراجعة مشاركتى التالية:

http://www.alkherat.com/vb/showthread.php?t=8306

خالد ابوعيسى
14-03-2009, 11:34 PM
السلام عليكم دكتور ياسر فكرتى بسيطة جدا يعنى شركة برأس مال والكل فيها يعمل وانا واحد من الناس ممكن اكون مالى فيها حتى 100000 جنيها مصرى والا موافق على الموضوع يشوف يحط كام ثم يتحدث عند الامور الاخرى هل ممكن نتم ذلك من خلال المنتدى مع اهل الخبرة والله بجد
وبردة منتظر على احر من الجمر

م.عبداللطيف زمزم
14-03-2009, 11:51 PM
موفق ان شاء الله اخى ابو عمرو
ياريت يكون زى زمان مش زمان اوى
كان فيه تسليم اراضى
اشكرك على هذا الاهتمام

خالد ابوعيسى
15-03-2009, 12:37 AM
السلام عليكم ياريت نجمع اراء حول هذة الافكار تكويين شركة برأس مال وانا جاهز

fayedm1
25-03-2009, 11:30 AM
السلام عليكم
انا اسمي محمد من دمياط واعمل محاسب بالكويت كنت بسأل هو يمكن لو تكونت جمعية ان تحصل هذه الجمعية علي الارض من الحكومة أم لا الرجاء المراسله علي الايميل fayedm[at]yahoo.com

د. ياسر التلمسانى
26-03-2009, 10:24 AM
أخوتى الأعزاء،

حلكم فى تكوين جمعية زراعية حيث ينص القانون 143 لسنة 1981 فى المادة 11 منه بجواز تمليك الجمعيات التعاونية مساحات حتى 10000 فدان على الا يزيد ملكية العضو فيها عن 30 فدان.

نصيحتى لحضراتكم تكوين جمعية تعاونيه زراعية و عمل دراسة جدوى مبسطة لما سيتم زراعته بالأرض و التكلفة الأستثمارية و عدد فرص العمل التى سيتيحها المشروع و ما الى ذلك من البيانات.

بعدها يتم الذهاب الى الحكومه و أعتقادى الشخصى أن أفضل مكان حاليا هو محافظة المنيا لقربها النسبى من القاهرة و توافر الأرض الجيدة و المياة الجوفيه بها و لأنها تعطى الأرض مقابل 10000 جنيه للفدان يدفع من 1000 جنيه عند التعاقد ثم 3 سنوات فترة سماح و يسدد الباقى على 10 سنوات .

أسم السيد رئيس أدارة حماية أملاك الدوله و رقم تليفونه المحمول موجود طرفى و كذلك مسئول الأستثمار بالمحافظة، لمن يريد السؤال عن الموضوع, يرجى مراسلتى لأعطائه البيانات.

خالد ابوعيسى
26-03-2009, 11:03 PM
السلام عليكم السيد الاستاذ ابوعمر ومشكور على هذة الدعوة واتمنى من الله العزيز القدير ان نتجمع على الاستفادة منكم ومن خبراتكم فى المجال الزراعى كما انى اتمنى ان يستفيد الكل من ذلك فى ظل البطالة الموجودة بين المسلمين
فهى مجرد فكرة وان شاء الله مستعد لها انا ومن يرحب بذلك ومن يتعاون فى ذلك
هنا يوجد السادة العلماء والمهندسيين وايضا الزراعيين وايضا التجار وايضا اصحاب رؤوس الاموال.
فهل من الممكن تجميع هذة القدرات على مشروع جماعى نتفق علية وعلى شروطة الملزمة للكل بما يرضى الله ورسولة
رائت فى هذا المنتدى الطيب خبرات فى بيع وشراء الارضى وايضا خبرات فى المجالا التجهيزى للزراعة وايضا السادة المهندسيين الزراعيين ويعنى ممكن مشرع منا فينا نضم فية كل التخصصات بما فية العمال يعنى مشروع متكامل والكل يعمل فية ( او ماتروه ) هذة مجرد افكار
هل الحلم ممكن يصبح حقيقة
مجرد قول 100 فرد من اصحاب رؤوس الامول فى 100,000جنيها مصر يا =10,000,000مليون جنيه هذة الامول تزرع كام فدان
هذة الاموال كم من الناس تستفيد وكم من الايدى تجنى ثمرة هذا المشروع
كم انفقنا على اشياء غير مفيدة وجنينا ضرارها على الفرد والمجتمع
كما اتمنى مشاركة الاستاذ الطبيب ياسر التلمسا نى وهذة دعوة ولكل مع شكر واتمنانى للاستاذ المهندس ابوعمرو وارجو منة المشاركة لانة صاحب الفكرة
هذا وبالله التوفيق والسداد
ابو عيسى

احمد المحلاوى
29-03-2009, 12:10 PM
السلام عليكم أحبائي وأخواني في الله كل هذا الكلام جيد جدا
أن الله لايغير مابقوما حتى يغيروا مابأنفسهم.
ثانيا لابد من التخصص في مجال عمل الأن والتميز فيه ممايرفع دخلك لما أصبحت متميز .فالتخصص يساوي التميز .وأنا أوافقك يااخ( أبوعمر) في التفكير في الطموح ولاكن أذا قابلتنا عقبات فحاول أن تعرف السبب فمن الممكن انك لم تدرس الأمر جيدا . وعليك أن تسعى وليس عليك أدراك النجاح ولاكن بالدراسه والمحاولة بأن تكون متميز ومتخصص في أي مجال تفضله وأعلم أن اي نعمه ينعم الله علينا بها لابد وان يكون فيها أبتلاء او اختبار فمثلا الاولاد قرة عين لأبيهم وامهم ونعمة من الله رغم مايجلبوه من متاعب او مشاكل وكذلك الزوجه لزوجها .وكذلك العمل والبحث على النجح والله المستعان فعلا يااخت ( مؤمنة بالله) واحسنت بجمال رضك على المشاركة والله يوفقنا جميعاً إلى مايحبه ويرضاه. وأرجوا من الله أن يجمعنا تحت ظله يوم لاظل إلا ظله ويقول أين المتحابون في جلالي فنقول جميعا لبيك رب العالمين .
وأسألكم الدعاء لي بصلاح النفس

فراشة
29-03-2009, 03:09 PM
السلام عليكم
والله الموضوع ده كان حلمى الى كان يشغل كل وقتى فانا انشاء الله من الموقعين معاك انشاء الله وياريت يكون هناك جدية فى التنفيذ
ويجماعة والله هى بس الحكومة تعطى الشباب الارض والى هيمتلك حلم اكيد هيبذل كل ما فى وسعة لتحقيق هذا الحلم
ولكن السهل فى القرار ما تديش عشان هما بيبيعوها ماشى انا معاك ان فى شباب بتبيع بس برده فى شباب بتحقق حلمها وكمان الى بيشتر اكيد بيشترى الارض على انها زراعية يبقى هيحقق الى الحكومة عاوزاه وخلاص يبقى بتكسب فى الحالتين مش خسرانة حاجة بالعكس المشترى يكون يملك مايستطيع ان يصرف به على تلك الارض
اشكرك اخى العزيز على مناقشة هذا الموضوع وارجوا الجدية فىة ونحن انشاءالله معك
على فكرة انا اعرف ناس كانوا بيعملوا بشرق العوينات والارض هناك بمجرد وجود مصدر الماء تكون بها انبات بس هى المشكله هى الماء
وكمان من ضمن معلومات ان هناك ارض يمتلكها الجيش المصرى وتاجر لرجل سعودى بزرعها العسكرى المصرى مع بعض المهندسين الزراعيين وبعد كده تصدر الى الخارخج والاسواء المرتبات الى بيحصل عليها المزارع والمهندس 000000000 واكيد انتم عارفين الباقى :donnoz::donnoz:

فراشة
29-03-2009, 03:20 PM
السلام عليكم يا اخ خالد ابو عيسى والله فكرة جميلة جدا وبرده من الافكار التى يسهل تحقيقها والله فى افكار كتيير عاوزيين تنفيذ وجدية وانشاء الله معاكككككككككككم بس نتفق على حتى مكان للنقاش بجدية والتعاون بفكرة حية وتتحقق

خالد ابوعيسى
29-03-2009, 09:31 PM
السلام عليكم
شكرا لكى اختى العزيزة الغالية نحنو حتى الان لن ننطلق الى تحقق الحلم ماعرفش هل فأدعو الكل بدخول فى هذا الرابط لعلا نتفقhttp://f.zira3a.net/showthread.php?t=11038 على تنفيذ الحلم بدل الفلوس ماتنصرف عندى اعمال اخرى
وشكرا للجميع
ابو عيسى

vip_2010_2
30-03-2009, 07:39 PM
بجد ياريت نبداء فى نقاش واخذ خطوات جدية واعرف شركة مساهمة بدات بنفس النظام فى السوق بس فى مجال الكيماويات وبقت شركة رائدة
يارب وفقنا جميعا لما هو فية خير لنا

abuharon
03-05-2009, 09:34 PM
الحكومه لن تعطي اي شاب شبر واحد
عارفين ليش؟
لان البرنامج القديم هدفه تحويل الشاب الجامعي المتعلم الي فلاح يزرع الارض ويربي الحيوانات
ولو كان البرنامج ذو هدف وطني لحوى الزراعيين من مهندسين ودبلومات وفلاحين
وجدت الحكومه ان الشاب والذي خرج من القاهره الي الصحراء
يملك الان ارض الفدان بها يتعدى 100.0000 جنيه
وبأمكانه ان يبيع ويرجع الي وطنه يشتري شقه وسياره .......الخ
من هنا
لن تكرر الدوله غلطتها
وتعالو هنا الارض اليوم مثل الذهب والحكومه بتبيع وبتصرف
كيف بدك اياها توزها ببلاش
بنكون بنحلم اذا فكرنا بذلك
وحلم واحنا صاحيين مش نايمين
يا اخي بلاش نتملك بمصر
انروح السودان
وزارة الري مستصلحه الاف الافدنه
والحكومه بتاخذ الارض ببلاش نزرع ونقلع ونصدر لمصر
ارز قمح ذره.................الخ

خالد ابوعيسى
06-05-2009, 10:25 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اولاا اشكر الاستاذ المهندس ابو هارون على ما قال وهذا ما انوهة الية دائما . كل من داخل هذا المنتدى يريد ذلك وبشدة ولكن هل نتفعلا فعلا لذلك كلة يريد ان يمتلك وحدة وكل يريد أن ينفصل عن الاخر .( اولاا هو مخطىء )
لماذا يريد الامتلاك وحدة وهذا لن ولن تعطية الدولة ولا الحكومة ذلك بمزيد من التعقيدات فى القوانين .( فاذن الموضوع على هوى الحكومة )
وايضا لماذا لانشترك سويا على صناعة هذا الشىء المهم لنا جميعا حتى لو مجموعة من الاسر او الاصداقاء او الاقارب على سبيل المثال ( يكون جمعية او شركة صغيرة )
وايضا لماذا لانشترك كلنا فى هذا المنتدى على زراعة مثلا 100000 فدان ونحنون هنا يوجد الكثير من الخبرات التى تشترها انت واحدك بكثير من الاموال ( فأين العقل فينا لكى ننهضم بقام الشعوب وليست الحكومات )
اخوتى واخواتى فى هذا المنتدى الطيب الو سع الشامل نرجو من الاخوة اصحاب الاموال أن نهضو بشعوبهم الفقير وأ، يرحو الشباب من معانات البطالة وعليهم بالحفاظ على اموالهم بأى طريقة صحيح تنفع الكل )
علينا جميعا أن نترك السلبيات والخوف من ومن ومن ونتقدم نحو المستقبل لكى نضع سويا هذا الامل لهذة الامة .
معلشى بتكلم يعنى اسف لللاطالعة
شكرا للاستاذ المغربى والاساتذة المشاركين وخاصتا الاستاذ ابو هارون لهذا الموضوع الشائك المؤلم
تقبلو تحياتى فى أمان الله

هشام فاروق رفاعى
23-09-2009, 07:23 PM
بسم اللة الرحمن الرحيم وبة نستعين اخى الفاضل هذا موضوع اكثر من شيق ولا بد ان يتكاتف كل انسان يحب ان يشارك واتمنى ان اكون ضمن هولاء

بطاطا
26-09-2009, 12:17 AM
السلام عليكم
فعلا لازم نحلم لأن أي مشروع أو أي اكتشاف أو إنجاز كبير كان في الأساس دراسة على ورق وقبلها كان مجرد حلم . عباس ابن فرناس حلم بالطيران فهل أهل عصره ممن وصفوه بالجنون كانوا بتوقعون الطائرات الحالية التي تخترق في سرعتها حاجز سرعة الصوت ؟ لن أطيل ولكني معك أخي أبو عمرو وأتمنى أ، يكون لي دور تكلفني به وأحيطك علما بأن عملي بالسعودية ولي أصدقاء كثيرون جدا يتمنون حتى ولو خمسة أفدنة ملك حتى يعودوا لأرض الوطن حتى ولو عملوا بها ليل نهار حتى تنتج ليتخلصوا من آلام الغربة ومرارتها التي لاتنقطع وأنا على أتم الاستعداد لجمع توقيعاتهم مرفق معها طلب وهذا الطلب ستحدد أنت صيغته إن شاء الله وترسلها لنا لكي نبدء ولنا شرف المحاولة حتى ولو لم يعطونا وفقك الله وتوقيعي معك ولكن في حالة عدم اللجوء للقروض الربوية . لا أريد أن أدخلها لحياتي .
وفقنا الله وإياك
ملحوظة
أنا ألتزم معكم الفصحى لأن تلك تعليمات مدير المنتدى وهو مصيب في ذلك

zeranet
29-10-2009, 01:48 PM
اخي ابو عمرو فكره ممتازه
لكن والله الفساد اصبح في مصر لايطاق ولن نصل الي حل مع الحكومه انتم عارفين الارض دي بتم ازاي فيه 5000 الف فدان علي طريق شركه رمسيس من ناحيه العاشر وحتي وادي الملاك سيتم طرحهم للبيع وهما اصلا تم بيعهم علي 10 من المحافظين وكل محافظ جايب له 15 اسم مهندس وحاج علي كل اسم 20 فدان بتراب الفلوس وبيدي كل مهندس مبلغ صغير وبعدين يبيع له ويمتلك سعادت الباشا الارض وبيوصل ليهل كل المرافق من دمنا ده مثال واحد بس والامثله كتير والادله كتير ولو هما عايزين اصلاح هيلاقو كل الادله ضد الفاسدين
تخيلو كده سيدنا عمر بن الخطاب كان ماسك وزاره او رئيس وزراء الان وسمع زي ما نحن نسمع عن الفساد مجرد سماع هل ينتظر ادله ولا علي طول يحقق في الموضوع ربنا كبير وان شاء الله حقنا سنأخده من الله فقط

fares_1492
29-10-2009, 03:08 PM
بدون مقدمات وفقكم الله

وتوقيعي ومعايا ثلاث توقيعات معاكم ان شاء الله

د / أحمد إبراهيم
29-08-2010, 05:57 AM
يا ترى الفكرة وصلت لغاية فين و لا انتهت قبل ما تبدأ

Dr.Ahmed Abdo
30-08-2010, 04:39 AM
الطبيعي ان اي فكرة ممكن تقدم الخير لاهل هذا البلد
ببتتطلع في الاخر " حمل كاذب "
مش حتي بتموت قبل ما تتولد ؟؟؟

لك الله يا مصر .........

ahmed ykteen
13-12-2010, 01:45 AM
نتمنى ان فكرة زى دى تتنفذ لانها هتعود بالمنفعه

alkheer
23-02-2011, 04:09 PM
الاخوه الافاضل /
الموضوع مش سهل صحيح لاكن انشاء الله خلاص مباش في مستحيل بعد ثورة الحرية والتحرير ولو الحكومة مدتناش الارض ممكن احنا نختار المكان المناسب ونروح نحتله ونعمل الي احنا عوزينو وطبعا المضوع ده سهل عشان احنا رجالة ............. مش كده ولا ايه ....
وانا علي استعداد لتقديم اي خدمات فى تاسيس الجمعية
وده توقيعي مهندس / صلاح خلف
موبيل / 0105411011

matrikation
06-03-2011, 01:27 PM
استاذ عمرو انا فعلا عملت كدة وبالفعل اجتمعنا ودة نتيجة الاجتماع اللى تم بنادى الزراعيين

http://f.zira3a.net/showthread.php?t=24557&p=168265#post168265

osamghobashey
13-03-2011, 03:27 PM
أولا جزاك الله خيرا
كلنا محتاجين أن نحقق حلمنا ألذى دخلنا من أجله كلية الزراعة هو أستصلاح قطعة أرض نعيش عليه ونأكل منها
ولكن الموضوع ليس سهل بل لابد من وجود أيمان بالله أولا وتخطيط جيد وأرادة حقيقية لتحقيق الحلم
أنا معك وأميلى osamghobashey[at].com
ممكن أن أجمع بعض التوقعات معكم ولكن نريد البدية

madboli
14-05-2011, 01:22 AM
السلام عليكم
تحية لكل انسان عايز يزرع ارض بلدة وياريت اكون معاكو دا حلمى من زمان وعندى استعداد اسيب كل شغلى واستصلح ارض جديدة وازرع فيها قمح وكل حاجة عايزنها

ra7il`
14-05-2011, 04:20 AM
انا معاكم و ده ايميلي ayman_hassan33[at]yahoo.com

Omar othman
08-06-2011, 10:35 PM
البحث رائع جدا جزاك الله خير انا استفدت منه جدا

rawe
17-06-2011, 02:24 AM
مشكوووور وماقصرت ***لـــك مني آجمل تحيه
.:باالتوفيق:.

أب مصرى
20-06-2011, 12:53 PM
جزاك الله خير
بريدى الالكترونى moh_said_2000[at]yahoo.com

أب مصرى
20-06-2011, 01:01 PM
و على استعداد للمشاركة الجادة سواء بالتوقيع أو الانضمام للجمعية

احمد عبد ربة
21-06-2011, 03:45 PM
انا معاك فى هذا المشروع الجميل والطموح وسأكون أول الموقعين لكن من يضمن عدم تعنت الحكومة فى المشروع خصوصا أنهم مازالو يعطون الأرض فقط للمستثمرين وذلك حتى تاريخ أمس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
aabdorabo[at]gmail.com

عبد الحميد باشا
11-08-2011, 10:49 PM
يا يريت يتم التنسيق ونجمع بعض حلم المزرعة حلم كل مصري .. وايد الله مع الجماعة ... يا ريت نبدأ بتطبيق الكلام احنا عايشين على ثلث مساحة مصر .. وباقي المساحة دي ليه ما تتعمرش بأبناء مصر

محمد متولى
29-08-2011, 04:07 PM
السلام عليكم ورحمة الله
اخوانى الاعزاء أعضاء المنتدى
نا متابع الموضوع من زمان (قراءة فقط - يعنى مشارك سلبى) والنهاردة بس قررت اشارك معاكو واكون ايجابى.
باسم الله نبدأ
أولا الحلم دة مش مستحيل ولا حاجة ولا هو ضرب من الخيال زى ما البعض بيصور لأن فى ناس بالفعل عملت كدة ومن أمثلتهم أ/ خالد ابو عيسى وهذا الرجل حكايته عنا على المنتدى بدأ فى 2009 يدعو لتأسيس جمعية من اعضاء المنتدى ليشتروا قطعة ارض ويستصلحوها وانا كلمته تليفونيا من اسبوعين علشان اشارك معاه وقالى الموضوع تم من زمان وتم تقسيم الاراضى بالفعل على المساهمين.
كمان فى شركة ابناء دمياط عبارة عن مجموعة معارف بعضهم من بعيد لبعيد، أسسوا الشركة واخدوا مساحة 5000 فدان فى منديشة بالواحات البحرية وانا اتصلت بأحد المساهمين من يومين فقط على شان اشترى منه والراجل وافق وبكل ترحاب وذهبت اليه فى الدقهلية وفطرت عنده كمان وحكالى القصة كلها بتاعت الارض.
وفى الاخ ياسر اللى اخد 300 فدان مشى شوية فى المشروع وبعدين فبوسة كلها صرفها على الارض ولم تنتج بعد واضطر يبيع جزئ من المساحة علشان يستثمر فلوسه فى باقى المزرعة وحاليا الامور مشيت كويس مهاه والحمد لله وانا اتصلت به شخصيا 3 مرات.
وهناك العديد من المحاولات منها من نجح واخذ قطعة ارض يبنى عليها حلمه ومنهم من ظل يتحدث فقط.
انا معاكم ولو عايزين نبدأ بجد يبقى نحدد ميعاد ونتقابل فيه كل اللى عايز يشارك ونشوف هل نأسس شركة أو جمعية و ممكن نشترى قطعة ارض ونقسمها على بعض ونسعى مع بعض فى اجراءات التقنين أو نوكل أحد المحاممين المخضرمين فى هذا المجال علشان يقنن لنا وضع الارضز
انا شخصيا أفضل أرض الواحات البحرية لعدة اسباب:
1- المياه قريبة مما يوفر من تكلفة حفر البئر (حتى انى سمعت من ناس انه ممكن يركب طلمبة مياه عاديه اللى هى الدويتس اللى بنشوفها على الترع اللى الفلاحين بيستعملوها) وطبعا دة لو حقيقى يبقى هنوفر ثمن طلمبة الاعماق ولوحة التحكم ومولد الكهرباء (طبعا هنحتاج مولد علشان يولد لنا كهرباء لزوم المعيشة لكن لن يكون بنفس قدرة المولد فى حال استخدام طلمة الاعماق) وكمان ملوحة المياه لا تتعدى 300 جزئ فى المليون.
2- نوعية التربة العديد من الخبراء هنا على المنتدى اشادو بجودة التربة فى الواحات البحرية.
3- سعر الارض (ممتاز بالنسبة لأماكن أخرى) بل انه خيالى.
ولكن اهم العيوب هو الوضع القانونى للأرض (وضع يد) يعنى هنشترى من العرب أو من حد شارى من العرب أو البدو
ثم نبدأ اجراءات التقنين . وأنا لا أعرف لو اشنرينا النهاردة هل ممكن نبدأ اجراءات التقنين ولا ماينفعش زى ما قال د/ التلمسانى ان هيئة التعمير لن تقبل طلبات جديدة بعد تاريخ 31/12/2010. (يا ريت لو فى حد عندة معلومة بهذا الخصوص يفيدنا)
وانا عن نفسى هتوكل على الله وهشترى سواء الناس اشتركت معايا أو لم تشترك ولكن فى الاتحاد قوة ولو الواحد له طلب و مظلمة يقولوا لك دة له طلب شخصى ولو مجموعة يقوا لك دى مطالب فئوية . طب يا عم خلينا تبع الفئات أحسن من الفردى يعنى خلينا نطالب بشئ كمجموعة وهو طلب تقنين الارض

طبعا اللى عايز يشترى معانا ويسقع الارض نقوله اتقى الله وابعد عننا احنا عايزين نعمر مش ندمر.
دة حلمى نتحد ويكون لنا كيان ماهو انا مش هكون أجير فى ارضى وفى ملكى تيجى الشركات الكبيرة والمستثمرين الاجانب يفتحوا لهم كل الابواب المغلقة اما احنا الشباب ناكل طين ونشتغل عندهم بالاجرة فى ارضنا وفى املاكنا.
قانون 148 لسنى 2006 والقوانين السابقة عليه المتعلقة بالاراضى وتقنين اوضاعها بتسمح للفرد المصرى بتملك 100 فدان من الاراضى الصحراوية أو 10 فدنة من اراضى الوادى القديم (الدلتا والنيل).
سافرنا واتغربنا واتبهدلنا علىشان لقمة العيش أنا اكلها بالزل فى حين ان الغريب مرحب به ياخد من الارض وخيرها ما يشاء اما انا المصرى لا حرام ليه تاخد 10 فدادين ولا عشرين مش هتقدر عليهم يا راجل اصل انت لسة شاب ومش فاهم حاجة. طيب انا علشان اثبتلكم انى شاب بجد وراجل بجد قمت بأعظم ثورة فى تاريخ مصرز
وانا لن انتظر رئيس جديد او دستور جديد. انا هاخد حته ارض وضع يد مثل ما الكثيرين عملوا وهزرعها ان شاء الله بأيدى واسنانى والناس اللى هتدخل وحبط فى عزيمتنا بلاش منكم اللى عايز يقول خير ويساعدنا فى طريق المشروع اهلا وسهلا واللى داخل يكسر مقاديفنا سورى ملاكش لازمة.
المشروع عبارة عن 5000 فدان مثلا تقسم بواقع 50 فدان على المشاركين (علشان العائد الاقتصادى يجون مجدى) وطبعا ممكن اقل من كدة كل واحد حسب ما يقدر وليكن اسم المشروع مثلا "حلم الواحة" (أرجو المشاركة باختيار اسم مناسب)
وعلشان ما حدش يشكك انا مش عايز اكون رئيس المجموعة انا عايز حته الارض بتاعتى اللى ازرعها بدراعى. وطبعا هشارك معاكم بخبرتى الادارية البسيطة لوجه الله وياريت يكون معانا محامى ومهندسين زراعيين وصغار المزارعيين. ويا جماعة صدقونى انا لو اتحدنا حنقدر نوفر على بعض فلوس كتير جدا.
وليكن اول اجتماع لنا يوم 15/9/2011 فى القاهرة مثلا (على فكرة انا من الزقازيق)
والموضوع مفتوح للتواصل
محمد متولى
0114403770

احمد مرسى
28-09-2011, 08:16 PM
الحلم ممكن يكون حقيقى
بس لو وصل العدد ل 1000 صوت
و انا ممكن اجاهد لغاية ما نحقق الحلم بكل ما عندى من طاقة و مال
و انا طارح مشروع مسميه مشروع ال 50 الف فدان
بس مش ها ينفع اتكلم عليه الان

ابوعيسى64
29-09-2011, 01:32 AM
موضوع قديم جدا اين كاتبة هل ماذال موجود ............الكلام دة كان قبل الثورة ام الان اكيد الامور اختلفت تحياتى لكل المجتهدين يلا نعمر الصحراء .

اسعدالفقى
29-09-2011, 07:07 AM
الاخوة والاخوات
الشباب المتحمس
انا اضم صوتى لصوتكم
لكن عندى مقوله انا اميل اليها غالبا
وهى من واقع ما رأيت ومن خلال زياراتى للمزارع
وهى ( الصحراء تحتاج الى ثلاث معجزات
المعجزة الاولى
عمر نوح
المعجزة الثانية
مال قارون
المعجزة الثالثة
صبر ايوب
) ليس هذا احباط للهمم العالية
وانما للمعلومية
وكل ما اقصدة هنا ان تدخل الدوله بتخصيص الاراضى للشباب ولو بمساحات صغيرة مع توفير البنية التحتية من مياة الرى والكهرباء من الامور التى تسهل تحقيق الحلم
واخيرا لك الله يا مصر

gamal amin amin
29-09-2011, 11:31 PM
نعم الموضوع قديم ومشاركتى الاولى فيه كانت احباط لأى حالم.ولكن الظروف الان تغيرت بعد الثوره واكتشافنا مدى الفساد فى الاعوام السابقه فى موضوع الاراضى بالتحديد
الان الحلم من الممكن ان يصبح حقيقه وتملك قطعه ارض زراعيه لكل شاب يعمل فى المجال او حتى محب للزراعه واجب على الحكومه تحقيقه ولمصلحه مصر
نحن الان فى مصر فى اشد الحاجه لزياده الرقعه الزراعيه ..ولن نجد خيرا من شباب مصر فى زياده تلك الرقعه .. الان لا يوجد الفاسد احمد نظيف ولا رئيسه اللص مبارك ولا مافيا السلطه ولصوص الاراضى
والميدان موجود ...وبرغم اننى لا احبذ المظاهرات الفئويه ..الا اننى اعتبرها من متطلبات الثوره ولصالح الوطن ..اعملوها ائتلاف واعلنوها وفى اى جمعه طالبوا بيها وخلفكم كل شعب مصر
ولكم كل الشكر

اسعدالفقى
30-09-2011, 06:51 AM
نشكر اخونا الفاضل
جمال امين على روائع كلامه وفقنا الله واياك اخى الفاضل

ابوعيسى64
02-10-2011, 12:38 AM
تحياتى للجميع
ولكن هل التفكير اتغير او حتى المنظومة اتغيرة هل هى فعلاا للصالح العام
ماذال الشباب فى حيره ا متة وامتة وامتة ..
نرجو من الله العزيز الخبير ان نغيرنا جميعا الى ما يحبة ويرضى انة ولى ذلك
التفكير فى وزراة الزراعة نتغير ويكون كأتى
1- تكوين وحدات زراعية مجمعة حيث يتوافر الماء ومرعات التقنية الحديثة فى هذة الاراضى .
( كم يتكلف نقل النيل . احسب التكلفة . مع العلم يوجد فى مصر اكثر من نهر نيل )
حبا الله مصرنا الغالية بأنهار تحت اراضيها ويوجد امثلة لذلك وماذلت ابعث فى بعض المناطن شرقا وغربا
2 نرجو عدم نقل النيل وبدل ذلك اعطونا اراضى ووفر مياة لهذة الاراضى .
مثال ( الواحات البحريه من الدخل معادن وكنوز لايعلم قدرها الا الله ولم تستغل وماذالت بكر وتقام عليها الزراعة وهذا تلف للمعادن الموجودة ولكن ان استحدمت الواحات بدل نهر النيل وتوسعت الزراعة خارج الواحات الى اكتوبر يمين وشمال الطريق هل هذة مدنية زراعية ولا )
اعلم ان يوجد اكثر منى علما هنا فى هذا المنتدى وان تكتفنا جميعا فى ذلك ننشىء هذا المشروع العملاق مدينة زراعية على مساحة 300 كليو حتى اكتوبر لو حسبنا عريض او طولا كل شباب مصر تعمل فى هذا المشروع العملاق
اكيد للموضوع بقية اثقلت عليكم
تحياتى فى امان الله

gamal amin amin
04-10-2011, 07:20 PM
الاخوه فى الوطن
شباب مصر الكبار .واعنيها بكل المفاهيم
اخوتى فى الله
لا مجال للشك اطلاقا فى ان
مصر عادت لنا
وكل شئ فى صالح الوطن الان ممكن تحقيقه
وصالح الوطن هو تملك الشباب المصرى الاراضى الزراعيه وبالذات المختصين منهم
الثوره قامت ونجحت ولن نعود للخلف مره اخرى...وان كانت هناك بعض اللمحات السلبيه تحدث فهذا شئ عادى يحدث وحدث فى كل الثورات واقلها ما يحدث فى مصر
المفيد .. اثبت وجودك شارك بأيجابيه
ان لم يكن لكم نقابه تضغطون بها بتلك المطالب المشروعه ..فطالبوا بها حالا
وان كان هناك نقابه فالاكيد انها من العصر البائد اسقطوها واجعلوا المخلصين لمصر على رأسها
ولا تنسوا ابدا ان ميدان التحرير موجود وهو المكان المثالى لتحقيق المطالب
وبكل سلميه نطالب حتى ولو سقط شهداء

محمد محمود احمد حسن
13-10-2011, 09:02 PM
30 عام وانا احاول فى الحصول على قطعة ارض ولكن دون جدوى ارغب فى الحصول على قطة ارض تبع جمعية او اى اسلوب اخر يلائم الوضع الحالى وفى اى مكان للاقامة الدائمة مع اسرتى بياناتى كالتالى :محمد محمود احمد حسن______ مهندس زراعى ______ العنوان المدينة السكنية بمصنع 18 الحربى ابوزعبل / بلوك 3 _____ ت49871173; محمول : 01510977484 اى: ان تملك الاراضى مساهمة منا للدولة فى الانتاج الحيوانى وامتصاص العمالة وفتح افاق جديدة فى الصناعة الحرفية والمهنيةالصغيرة منها والكبيرة
على الجميع التحرك اكثر من ذلك والاتصال ببعض عن طريق الفيس بوك او التليفون والبعد عن تكاسل الحكومة والوزارة

إقرأ المزيد: عدم تمليك الاراضي للشباب المصري - الصفحة 6 (http://f.zira3a.net/showthread.php?t=7712&pagenumber=#ixzz1aHCmHYfA) http://f.zira3a.net/showthread.php?t=7712&pagenumber=#ixzz1aHCmHYfA

اين يا دكتور ياوزير الزراعة فى توزيع الاراضى الزراعية والصحراوية مستنى توزعها على العتاولة وترجع ريما الى عادتها القديمة
يرجى التملك بجميع انحاء الجمهورية لكل المحافظات ولانفرق بين احد

الاتصال على الفيس بوك يوميا من الساعة الثانية عشر ظهرا اى بعد الظهر للمناقشة على هذا الصفحة

غفوا وخوقا
يقال لقد انتهى ميعاد التقدم بطلب للحصول على قطعة ارض لقد نفذ رصيدكم .........شكرا
علينا المتابعة والمطالبة بمد المواعيد لمدة شهلر لاعطاء الفرصة للمهندسين الزراعيين وخبراؤهم

الاراضى توزع دكاكينى فى محافظة بورسعيد وسيناء والوادى بدون نشر قى وسائل الاعلام والاعلان المختلفة

اين النشر على صفحة الوزارة عبر جوجل ويكون النشر لمدة شهر وليس اقل لافساح المجال للجميع على ان يكون هناك دفعات لمرات قادمة لاتاحة الفرصة للجميع

انا اعتقد ان الحكومه بطلت توزع اراضى على الخريجين من زمان و اعتقد ان الاخ ابو عمر بيفكر ياخد ارض من الحكومه ببلاش
هو حقه مش الدوله ها تمن عليه بس ازاى هايعرف ياخد ارض هى دى المشكله انا اعتقد ان ممكن يكون فيه حل فى حكايه ال 1000 توقيع ممكن يكون لها تأثير
و لكن هنا بعض المشاكل
ازاى هاتزرع الارض دى اساسا
لو ( بفرض ) ان الحكومه وزعت اراضى فى توشكى ( 10 فدان مثلا ) هاينفع تروح هناك
اما حكايه الجمعيه اللى انت بتفكر فيها فعلا دى صعبه شويتين لإنها عايزه رأس مال جامد و الشباب ( الغالبيه ) ما معهوش
انا شخصيا لو هايدونى ارض فى توشكى مش هاروح اقل من 50 : 100 فدان مش لانى معايا فلوس noooo لإن انا مش اروح اخر الدنيا عشان ماعرفش ارجع تانى :)
اهم حاجه فعلا يكون هناك ماء + كهرباء + وصله نت dsl لزوم الشئ و الله انا لو فعلا اتملكت 50 فدان هناك لازرع فيهم اقل واجب كده 5 فدادين و كل سنه ازود 5 زيهم يعنى خلال 10 سنين اكون زرعتهم و ادور على المحاصيل اللى مش بتحتاج مصاريف نقل كتير او سرعه فى النقل زى القمح مثلا
و حكايه الامكانيات ( الاستصلاح و خلافه ) دى بسيطه
انا ادور على احسن مكان فى ال 50 فدان تكون تكاليف استصلاحه بسيطه و ابدا بيه و ازرع زى ما ابويا و جدى و جد جدى زرعوا
و لا انا لازم اعمل فيها مستثمر و اجيب بيفوت او اعملها شبكه رى على اعلى مستوى
انا ابدأ بشويه قمح على برسيم على كام راس ماشيه و ها تمشى و ها تبقى فل الفل
على فكره انا مش بأقول كده عشان اخلى البحر طحينه noooo دا فعلا من واقع تجربه لى ان هاحكيها فى توبيك منفصل بإذن الله
على العموم انا ايدى مع الاخ ابو عمر و اعتبر اول توقيع من ال 1000 توقيع هو توقيعى

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:34 AM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:26 AM --||-----

السلام عليكم الشكر كل الشكر لاستاز المهندس اجمد مرسى على ما علمنا بة وان شاء الله سنجرى هذة التجربة قريبا ساحدث عما فعلنا

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 12:18 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:34 AM --||-----

30 عام وانا احاول فى الحصول على قطعة ارض ولكن دون جدوى ارغب فى الحصول على قطة ارض تبع جمعية او اى اسلوب اخر يلائم الوضع الحالى وفى اى مكان للاقامة الدائمة مع اسرتى بياناتى كالتالى :محمد محمود احمد حسن______ مهندس زراعى ______ العنوان المدينة السكنية بمصنع 18 الحربى ابوزعبل / بلوك 3 _____ ت49871173; محمول : 01510977484 اى: ان تملك الاراضى مساهمة منا للدولة فى الانتاج الحيوانى وامتصاص العمالة وفتح افاق جديدة فى الصناعة الحرفية والمهنيةالصغيرة منها والكبيرة
على الجميع التحرك اكثر من ذلك والاتصال ببعض عن طريق الفيس بوك او التليفون والبعد عن تكاسل الحكومة والوزارةاشركونى معكم وابلغونى باى تتطور

إقرأ المزيد: عدم تمليك الاراضي للشباب المصري - الصفحة 6 (http://f.zira3a.net/showthread.php?t=7712&page=6#ixzz1aeiFxjpo) http://f.zira3a.net/showthread.php?t=7712&page=6#ixzz1aeiFxjpo

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 07:54 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 12:18 PM --||-----

الاخوه فى الوطن
اخوتى فى الله
مصر عادت لنا
الثوره قامت ونجحت ولن نعود للخلف مره اخرى...وان كانت هناك بعض اللمحات السلبيه تحدث فهذا شئ عادى يحدث وحدث فى كل الثورات واقلها ما يحدث فى مصر
وان كان هناك نقابه فالاكيد انها من العصر البائد اسقطوها واجعلوا المخلصين لمصر على رأسها

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 08:02 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 07:54 PM --||-----

الاخوه فى الوطن
اخوتى فى الله
مصر عادت لنا
معاك 0249871173

محمد محمود احمد حسن
17-10-2011, 01:11 PM
0 عام وانا احاول فى الحصول على قطعة ارض ولكن دون جدوى ارغب فى الحصول على قطة ارض تبع جمعية او اى اسلوب اخر يلائم الوضع الحالى وفى اى مكان للاقامة الدائمة مع اسرتى بياناتى كالتالى :محمد محمود احمد حسن______ مهندس زراعى ______ العنوان المدينة السكنية بمصنع 18 الحربى ابوزعبل / بلوك 3 _____ ت49871173; محمول : 01510977484 اى: ان تملك الاراضى مساهمة منا للدولة فى الانتاج الحيوانى وامتصاص العمالة وفتح افاق جديدة فى الصناعة الحرفية والمهنيةالصغيرة منها والكبيرة
على الجميع التحرك اكثر من ذلك والاتصال ببعض عن طريق الفيس بوك او التليفون والبعد عن تكاسل الحكومة والوزارة

إقرأ المزيد: عدم تمليك الاراضي للشباب المصري - الصفحة 6 (http://f.zira3a.net/showthread.php?t=7712&pagenumber=#ixzz1aHCmHYfA) http://f.zira3a.net/showthread.p...#ixzz1aHCmHYfA (http://f.zira3a.net/showthread.php?t=7712&pagenumber=#ixzz1aHCmHYfA)

اين يا دكتور ياوزير الزراعة فى توزيع الاراضى الزراعية والصحراوية مستنى توزعها على العتاولة وترجع ريما الى عادتها القديمة

الاتصال على الفيس بوك يوميا من الساعة الثانية عشر ظهرا اى بعد الظهر للمناقشة على هذا الصفحة

غفوا وخوقا
يقال لقد انتهى ميعاد التقدم بطلب للحصول على قطعة ارض لقد نفذ رصيدكم .........شكرا
علينا المتابعة والمطالبة بمد المواعيد لمدة شهلر لاعطاء الفرصة للمهندسين الزراعيين وخبراؤهم

الاراضى توزع دكاكينى فى محافظة بورسعيد وسيناء والوادى بدون نشر قى وسائل الاعلام والاعلان المختلفة

اين النشر على صفحة الوزارة عبر جوجل ويكون النشر لمدة شهر وليس اقل لافساح المجال للجميع على ان يكون هناك دفعات لمرات قادمة لاتاحة الفرصة للجميع

إقرأ المزيد: عدم تمليك الاراضي للشباب المصري - الصفحة 6 (http://f.zira3a.net/showthread.php?t=7712&page=6#ixzz1b4G7OFUA) http://f.zira3a.net/showthread.php?t=7712&page=6#ixzz1b4G7OFUA

محمد محمود احمد حسن
20-10-2011, 02:47 PM
الى السيد الدكتور عصام شرف يرجى حذف شرط السن للمهندس الزراعى للحصول على قطعة ارض لعدم اتاحة الفرصة لنا خلال ال30 عام القاسية

محمد محمود احمد حسن
22-10-2011, 12:08 PM
كيف كيف ان تعمل الطلبات الفئوية بدون تنفيذ مطالبهم وكيف يمكن السيطرة على السوق وارتفاع الاسعار فى الغلاء الفاحش فى الخبز استغروا الله العظيم كيف والغلاءفى اللحوم البلديه كيف والخضار والفاكهة فى ارتفاع كيف انابيب الغاز مازالت فى مشاكل بالرغم من الدعم من البنك الدولى400مليار دولار لدخول الغاز لكل منزل فى مصر كيف وان الحد الادنى والاقصى صفر كيف وللمعاشات حقوق مهضومه كيف واللقمة البسيطة من البقالة فى ارتفاع منها منتجات الالبان واللبن كيف ووزير الزراعة ومجلس الوزراء يحدد امتلاك الاراضى بسن ( مرفوض للمهندس الزراعى) كيف ووزير الاسكان يدبح فى المقدمات والاقساط الظالمة لان الاسكان لفئة معينة كيف وهناك تمييز بين فئات الشعب فى كل ماسيق اين العدالة اين الديمقراطية انتم غاؤيين وقفات احتجاجية وثورات ومظاهرات انتم السبب فى الحاله التى تمر بها البلاد

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 02:54 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 02:48 PM --||-----

صفوت النحاس صاحب الوعود و المبررات الكدابة..... انت من الزمن ..... كفاية عليك كدة انت عندك كام من العمر وارحمنا من الكلمة والنسبة المتكررة( 10 % ايه ) ولا تفكرنا بالماضى الماضى كله جراح وارحل وحياة ابوك واشترى نفسك انت كداب كبير مثل احمد درويش وحسب الله الكفراوى

مازالوالبهوات فى اعمالهم بالرغم من تجاوز عمرهم ال60 عام وال65 وال70عام المستشارين وغيرهم .
قرار جرىء بالتقاعد لافساح الطريق للشباب وتوفير الملايين والمليارات والتى تساهم فى عمل الشباب وفى سد اموال التامينات والمعاشات وخفض الميزانية وتحسين الوضع المالى للاجور والمعاشات

اين ياوزير الاسكان العدل لمحدود الدخل فى الاراضى السكنية( الاسكان التعاونى ) هى دى مبالغ ومقدمات ده دبح بسكينة تلمة

اكمل ماتحته خط :
الوزير ........... بمدينة .............وكان وزير الانتاج.............من.فلول النظام.............السابق وهو شبطه ولسه داخل الحكومة ...........
مازال الفساد موجود وسببه الحكومة الا مش قدرة تاخذ موقف وحسبى الله ونعم الوكيل فى الحكومةالمصرية والثورة الا هى حبر على ورق
وهو حاليا مستشار للا .........

1500 دينا رليبى الحد الادنى فى ليبيا

يارجال حقوق الانسان اصحاب المعاشات المصريين نداء منهم اليكم الحقونا وساعدونا بالعدالة والحق بأرجاع الحقوق لاصحابها فى العلاوات الاجتماعية والاثر الرجعى لاصحاب المعاشات عن الاعوام من 2005 حتى 2008 بلاضافى الى النسب المخصومة والغير مضافة ل 8.5 مليون صاحب معاش لقد حرم منها اصحاب المعاشات خلال اعوام الظلم والاضطهاد لقد جاهد اصحاب المعاشات كثيرا فى الحصول على حقهم دون جدوى
النفخ فى قربة مقطوعة وهناك احكام قضائية فى الصالح ....

المعاشات عايزه حقها عليها بميدان التحرير ومعها اليفط وعدد كبير ليحس الجميع بنا وخاصة الا ما تتسمى الحكونة اكلة حقوق الغير

المعاشات : اين الحد الادنى للمعاشات لاتنسوا اصحاب المعاشات فنحنوا احياء وخريجى القطاع العام .
هل نحن اولاد البطة السوداء والمدرسون والدروس الخصوصية اولا البطة البيضاء وهل هى حسبة برما لنا اموالنا ومدخراتنا. وهل الحكومة تركتنا ولا ترعانا( المعاشات) وانا لله وان اليه راجعون المساواة فى الظلم عدل) فمصيركم جميعا مصيرنا
ونحن السابقون وانتم اللاحقون

.المعاشات تتطلب الحكومة الا عمله ودنها من طين والاخرى من زفت بلا ازرق ايام سودة نقضيها.اين اموالنا ياحكوم ..غمض عينك تاكل ملبن اين اموال المعاشات اين الاثر الرجعى من 2005 حتى 2008 اين اين .......

الفساد والظلم والسرقة والنهب فى نقابة المهن الزراعية شارع الجلاء بمصر اعضاء النقابة من المعاشات لها متجمد فى النقابة 17 شهر * 100 = 1700 ج لكل عضو على المعاش
بالاضافى الى النهب فى اراضى بالساحل الشمالى ومناطق اخرى لا يعملها الا الله والحرامية
بالاضافة الى الشقق وما خفى كان اعظم يرجى التحقيق والتحرى وصرف مدخراتنا التى عاشت عليها البلد سنين طوال وجاء الوقت لارجاعها لاصحابها ومحاسبة الفاسدين الفاسقين حسبى الله ونعم الوكيل فى مبارك وامثاله

نداء الى وزير التضامن:
400 مليون من البنك الدولى + المبلغ المدفوع من طالب الغاز المشترك + ميزانية الدولة لهذا الشروع وهو دخول الغاز الى جميع السكان بمصر ورينا الهمه وليس لك حجة غطى جميع انحاء الجمهورية اتحرك وبلاش تكاسل الهيئة وبذلك تكون تم حل احدى المشاكل وعقبال المشاكل الاخرى

الهاربين بطرس غالى رشيد راسخ حسين سالم وأين أموالنا المهربة لاتنسوا حتى تنسونا الحق

المؤهل الحد الادنى الحد الاقصى عدد المرات التطبيق على جميع فئات الشعب العاملة بالحكومة والقطاع العام والمعاشات بدون تفرقة ياحكومة ولمى نفسك وحد من المشاكل الفئوية
بدون 700 25200 36 بدون تفرقة بين فئات الشعب ولمى نفسك ياحكومة وحد من المشاكل
المتوسط 1200 25500 21
فوق المتوسط 1500 25500 17 اما المعاشات فيحد لها الاتى نظرا للصندوق الخاص بها طوال هذه الاعوام تابعا للحكونة ولم تستفيد منه المعاشات النبسبة المستحقة فيحدد لها الاتى وحيث ان هذه المبالغ فى حوزة الحكومة و
العالى 3000 25500 8.5 تابعا للحكومة ولم تستفيد منه المعاشات بالنسبة المستحقة
خلال اكثر من ال30 عام واستثمر هذا المبلغ لصالح الحكومة فيكون الحد الادنى

الحد الادنى الخدمة
بدون اكثر من 25 لا يقل عن 2000
المؤهل المتوسط اكثر من 30 لا يقل عن 2500
المؤهلل العالى اكثر من 35 لا يقل عن 3000

الانتخابات
على مرشحى الرياسة ومرشحى الاحزاب وضع البرنامج مفصلا تفصيلا واضحا بنوده مثل برنامج العار مبارك ويكون البرنامج واضح الملامح اى لا يكون ديمقراطية عدالة ...الخ تكون بنوده1 2 3 4 5 6 7 8 9 ......الخ

على جميع الاحزاب التحرك الان والبدء فى العمل والانشاء والتعمير والاصلاح واعمل الرخاء والرفاهية فى محاربة الجاشعين من التجار والعمل على عمل الشباب والاسكان وتمليك الاراضى ورفع الاجور والمعاشات ومحارة الفاسدين الباقين منهم موجود فى كل مكان ....

0هل هذا يعقل ياوزير الإسكان لمحدودي الدخل الأسعار المبالغ فيها في الحصول على ارض للإسكان التعاوني من جهة المقدم والمتبقى على دفعات 20 الف مقدمة والباقى 60 الف كل عام 15 الف غيرمصاريف البناء انت فاكر مرتبى كام انت بتحلم .(ابن بيتك )البصمة الجميلة فى مبارك ابن بيتك ولو ان المشروع به عقبات عقبات وصعوبات سوف يتغلب عليها الشباب بالصبر بس ارحم من قراراتك المجحفة هذا الاعلان لناس معينة بعينها وليس محدود الدخل ولكن لناس فائق الدخل على الاقل ان يكون دخلى 10 الف جنيه / دولار ده المغربى طلع افضل واحسن يرجى ان تتعلم منهم

ربنا يزيد من أمثال إفراد الحزب الوطني المنحل ويبارك لنا فيهم طالما الخير على أيديهم يوميا أسبوعيا شهريا سنويا مثل :
1- شنطة تموين : تحتوى على الزيت والسكر واللحوم والبقال /أسبوعيا.....الخ
2- شنطة : للخبز / يوميا
3- شنطة للمدارس والجامعات / سنويا
4- شنطة: لدفع الإيجار والفسح والرحلات ...الخ / شهريا

وهلما جر اى كل يوم وكل شهر وكل سنة معونة من الحزب الوطني المنحل للشعب المصري الفقير وانتظروهم في العلاوات والترقيات والمعاشات والإسكان والبطالة وتوزيع الاراضى الغاز ......الخ

مسرحية عادل إمام شاهد ماشفش حاجة ( الأسد خارج القفص وعادل داخل القفص ) كما يحدث ألان الشعب( الأسد) خارج القفص....
والمجرمين حسنى والعادل و....... الخ داخل القفص( السجون ) خوفا من الشعب( الأسد ) وحماية لهم حتى تهدئ الأمور ويخرجوا إلى الحياة
على كل رب اسرة و كل من له شباب لا يتركهم فى الشوارع فى وقت متأخر من الليل للحفاظ عليهم حيث اثبت ان من فى الشوارع هم البلطجية مندسين فى حالة وجود الشباب بشوارع القاهرة والمحافظات. يرجى ان يطلق كلمة شهيد على الضابط اوالعسكرى المعرض نفسه للخطورة هذا واجبه وعمله ولا يطلق اللقب على البلطجي المندس وبلطجي الليل والنهار .....

• نداء إلى المجلس الأعلى للقوات المسلحة
خاصة السيد القائد الأعلى المشير/ طنطاوي

اقر مجلس الوزراء المنتخب من الشعب
اقر رئيس الوزراء المنتخب من الشعب
اقر وزير الإسكان المنتخب من الشعب
قرار سيادته وزير الاسكان ان تملك الاراضى للبيت العائلى لمحدود الدخل ومتوسطى الدخل بدفع 20 الف جنيه مقدم حجز وكل عام 15 الف جنيه لمدة اربع سنوات
لاتنسى معاليك تكاليف البناء والنقل والمصنعية الباهظة التكاليف وما خفى كان اعظم
لاتنسى معاليك تدنى الاجور وحكومتكم اعلم بحال الشعب والدخول
لاتنسى معاليك الغلاء الفاحش وارتفاع الاسعار الجنونى بدون سيطرة على الاسواق
لاتنسى من اين نصرف على هذا المشروع فى وجود المقدمة القاسية والاقساط الظالمة على اربع سنوات كل عام 20 الف جنيه
لاتنسى معاليك ان الارض فى الصحراء الجرداء لامأوىولا وامان وهى ليست وسط المدينة او القرب منها وتحتاج الى مياة للبناء اولا ووسيلة مواصلات وسعر الارض لايتفق ولا يصل الى هذا الحد ليه ليه للشعب المصرى المظلوم دائما
لاتنسى اين هذا السعر من سعر المتر فى ابنى بيتك ماهو فى نفس المكان بالرغم من ان ابنى بيتك فى نفس المكان ولا يمر عليه من ستوات فهو مازال فى دور التشييد والبناء لما يعانيه الشباب من البناء والتشييد والبعد عن العمران وغلاء مواد البناء اضف الى ذلك الدعم المقدم من السيد/ حسنى مبارك بقيمة15 الف جنيه منحه من الدولة وان سعر المتر لابنى بيتك مايقرب من ال100 جنيه يرجى تطبيق اوتعديل ما يطبق من ابنى بيتك اين الخدمات التى تسبق المشروع للذهاب للموقع من وسيلة مواصلات وفر لنا اولا المياة للبناء بدلا من شراؤها بمبالغ باهظة اين توافر مواد البناء ويرجى ان يسند المشروع لاحدى الشركات الجادة العملاقة ذات السمعة الطيبة حتى لانكون فريسة للمقاولين ونعطى الفرصة للحكومة والقضاء والشرطة محاسبة الشركة العاملة على البناء والتشييد والقادرة على انجاز المشروع في المدة المحددة
فلماذ قامت الثورة هل لفئة معينة تجلس على الكرسى
يا اسيادة الوزير هل الاولاد القصر قادرين على العمل بإمكانياتهم المتاحة
يا سيادة الوزير هل الاب وابناؤه من الشباب قادرين على العملبات بالامكانيات المتاحة
انا ليست خليجى الدولاربستة والدينار بخمسة
انا العبد الفقير الى الله المصرى المظلوم الذى لم ينصره الا الله لا للدبح ولا الاعاقة
دخلى 1500 جنيه ادفع كل شهر للمشروع اى الارض والبناء 1000جنيه والباقى 500 للنعيشة اكل واشرب والبس واسكن
مطلوب للمشروع ان يكون دخلى على الاقل للمعيشة والبناء 5000 جنيه/شهريا

كفياكم استهزاء بنا لاحظوا معى الكذب والاستخفاف بعقولنا :
1- كيف سيعلن الوزير اليوم وفي مؤتمر صحفى وبالامس ذكرت الصحف أنه بايطاليا .
2- أعلان الصحف من قبل بالغاء شرط السن واليوم يذكر الخبر الرجوع لشرط السن 31 سنة .
3- الأولوية المطلقة للمسرحين من القوات المسلحة وأهالى سيناء وخروج الزراعيين والبيطريين وذلك لأنهم لا حيثية لهم ولا مكانة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
4- أن الاراضى للمستثمرين المصريين بالمزاد العلنى وللباشوات العرب بدون مزاد وبسعر خمسين جنيه للفدان .

وهذه هى نتيجة ضعف نقابتنا المتواطئة مع الفساد والحمد لله.

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:00 AM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 02:54 PM --||-----

صفوت النحاس صاحب الوعود و المبررات الكدابة..... انت من الزمن ..... كفاية عليك كدة انت عندك كام من العمر وارحمنا من الكلمة والنسبة المتكررة( 10 % ايه ) ولا تفكرنا بالماضى الماضى كله جراح وارحل وحياة ابوك واشترى نفسك انت كداب كبير مثل احمد درويش وحسب الله الكفراوى

مازالوالبهوات فى اعمالهم بالرغم من تجاوز عمرهم ال60 عام وال65 وال70عام المستشارين وغيرهم .
قرار جرىء بالتقاعد لافساح الطريق للشباب وتوفير الملايين والمليارات والتى تساهم فى عمل الشباب وفى سد اموال التامينات والمعاشات وخفض الميزانية وتحسين الوضع المالى للاجور والمعاشات

اين ياوزير الاسكان العدل لمحدود الدخل فى الاراضى السكنية( الاسكان التعاونى ) هى دى مبالغ ومقدمات ده دبح بسكينة تلمة

اكمل ماتحته خط :
الوزير ........... بمدينة .............وكان وزير الانتاج.............من.فلول النظام.............السابق وهو شبطه ولسه داخل الحكومة ...........
مازال الفساد موجود وسببه الحكومة الا مش قدرة تاخذ موقف وحسبى الله ونعم الوكيل فى الحكومةالمصرية والثورة الا هى حبر على ورق
وهو حاليا مستشار للا .........

1500 دينا رليبى الحد الادنى فى ليبيا

يارجال حقوق الانسان اصحاب المعاشات المصريين نداء منهم اليكم الحقونا وساعدونا بالعدالة والحق بأرجاع الحقوق لاصحابها فى العلاوات الاجتماعية والاثر الرجعى لاصحاب المعاشات عن الاعوام من 2005 حتى 2008 بلاضافى الى النسب المخصومة والغير مضافة ل 8.5 مليون صاحب معاش لقد حرم منها اصحاب المعاشات خلال اعوام الظلم والاضطهاد لقد جاهد اصحاب المعاشات كثيرا فى الحصول على حقهم دون جدوى
النفخ فى قربة مقطوعة وهناك احكام قضائية فى الصالح ....

المعاشات عايزه حقها عليها بميدان التحرير ومعها اليفط وعدد كبير ليحس الجميع بنا وخاصة الا ما تتسمى الحكونة اكلة حقوق الغير

المعاشات : اين الحد الادنى للمعاشات لاتنسوا اصحاب المعاشات فنحنوا احياء وخريجى القطاع العام .
هل نحن اولاد البطة السوداء والمدرسون والدروس الخصوصية اولا البطة البيضاء وهل هى حسبة برما لنا اموالنا ومدخراتنا. وهل الحكومة تركتنا ولا ترعانا( المعاشات) وانا لله وان اليه راجعون المساواة فى الظلم عدل) فمصيركم جميعا مصيرنا
ونحن السابقون وانتم اللاحقون

.المعاشات تتطلب الحكومة الا عمله ودنها من طين والاخرى من زفت بلا ازرق ايام سودة نقضيها.اين اموالنا ياحكوم ..غمض عينك تاكل ملبن اين اموال المعاشات اين الاثر الرجعى من 2005 حتى 2008 اين اين .......

الفساد والظلم والسرقة والنهب فى نقابة المهن الزراعية شارع الجلاء بمصر اعضاء النقابة من المعاشات لها متجمد فى النقابة 17 شهر * 100 = 1700 ج لكل عضو على المعاش
بالاضافى الى النهب فى اراضى بالساحل الشمالى ومناطق اخرى لا يعملها الا الله والحرامية
بالاضافة الى الشقق وما خفى كان اعظم يرجى التحقيق والتحرى وصرف مدخراتنا التى عاشت عليها البلد سنين طوال وجاء الوقت لارجاعها لاصحابها ومحاسبة الفاسدين الفاسقين حسبى الله ونعم الوكيل فى مبارك وامثاله

نداء الى وزير التضامن:
400 مليون من البنك الدولى + المبلغ المدفوع من طالب الغاز المشترك + ميزانية الدولة لهذا الشروع وهو دخول الغاز الى جميع السكان بمصر ورينا الهمه وليس لك حجة غطى جميع انحاء الجمهورية اتحرك وبلاش تكاسل الهيئة وبذلك تكون تم حل احدى المشاكل وعقبال المشاكل الاخرى

الهاربين بطرس غالى رشيد راسخ حسين سالم وأين أموالنا المهربة لاتنسوا حتى تنسونا الحق

المؤهل الحد الادنى الحد الاقصى عدد المرات التطبيق على جميع فئات الشعب العاملة بالحكومة والقطاع العام والمعاشات بدون تفرقة ياحكومة ولمى نفسك وحد من المشاكل الفئوية
بدون 700 25200 36 بدون تفرقة بين فئات الشعب ولمى نفسك ياحكومة وحد من المشاكل
المتوسط 1200 25500 21
فوق المتوسط 1500 25500 17 اما المعاشات فيحد لها الاتى نظرا للصندوق الخاص بها طوال هذه الاعوام تابعا للحكونة ولم تستفيد منه المعاشات النبسبة المستحقة فيحدد لها الاتى وحيث ان هذه المبالغ فى حوزة الحكومة و
العالى 3000 25500 8.5 تابعا للحكومة ولم تستفيد منه المعاشات بالنسبة المستحقة
خلال اكثر من ال30 عام واستثمر هذا المبلغ لصالح الحكومة فيكون الحد الادنى

الحد الادنى الخدمة
بدون اكثر من 25 لا يقل عن 2000
المؤهل المتوسط اكثر من 30 لا يقل عن 2500
المؤهلل العالى اكثر من 35 لا يقل عن 3000

الانتخابات
على مرشحى الرياسة ومرشحى الاحزاب وضع البرنامج مفصلا تفصيلا واضحا بنوده مثل برنامج العار مبارك ويكون البرنامج واضح الملامح اى لا يكون ديمقراطية عدالة ...الخ تكون بنوده1 2 3 4 5 6 7 8 9 ......الخ

على جميع الاحزاب التحرك الان والبدء فى العمل والانشاء والتعمير والاصلاح واعمل الرخاء والرفاهية فى محاربة الجاشعين من التجار والعمل على عمل الشباب والاسكان وتمليك الاراضى ورفع الاجور والمعاشات ومحارة الفاسدين الباقين منهم موجود فى كل مكان ....

0هل هذا يعقل ياوزير الإسكان لمحدودي الدخل الأسعار المبالغ فيها في الحصول على ارض للإسكان التعاوني من جهة المقدم والمتبقى على دفعات 20 الف مقدمة والباقى 60 الف كل عام 15 الف غيرمصاريف البناء انت فاكر مرتبى كام انت بتحلم .(ابن بيتك )البصمة الجميلة فى مبارك ابن بيتك ولو ان المشروع به عقبات عقبات وصعوبات سوف يتغلب عليها الشباب بالصبر بس ارحم من قراراتك المجحفة هذا الاعلان لناس معينة بعينها وليس محدود الدخل ولكن لناس فائق الدخل على الاقل ان يكون دخلى 10 الف جنيه / دولار ده المغربى طلع افضل واحسن يرجى ان تتعلم منهم

ربنا يزيد من أمثال إفراد الحزب الوطني المنحل ويبارك لنا فيهم طالما الخير على أيديهم يوميا أسبوعيا شهريا سنويا مثل :
1- شنطة تموين : تحتوى على الزيت والسكر واللحوم والبقال /أسبوعيا.....الخ
2- شنطة : للخبز / يوميا
3- شنطة للمدارس والجامعات / سنويا
4- شنطة: لدفع الإيجار والفسح والرحلات ...الخ / شهريا

وهلما جر اى كل يوم وكل شهر وكل سنة معونة من الحزب الوطني المنحل للشعب المصري الفقير وانتظروهم في العلاوات والترقيات والمعاشات والإسكان والبطالة وتوزيع الاراضى الغاز ......الخ

مسرحية عادل إمام شاهد ماشفش حاجة ( الأسد خارج القفص وعادل داخل القفص ) كما يحدث ألان الشعب( الأسد) خارج القفص....
والمجرمين حسنى والعادل و....... الخ داخل القفص( السجون ) خوفا من الشعب( الأسد ) وحماية لهم حتى تهدئ الأمور ويخرجوا إلى الحياة
على كل رب اسرة و كل من له شباب لا يتركهم فى الشوارع فى وقت متأخر من الليل للحفاظ عليهم حيث اثبت ان من فى الشوارع هم البلطجية مندسين فى حالة وجود الشباب بشوارع القاهرة والمحافظات. يرجى ان يطلق كلمة شهيد على الضابط اوالعسكرى المعرض نفسه للخطورة هذا واجبه وعمله ولا يطلق اللقب على البلطجي المندس وبلطجي الليل والنهار .....

• نداء إلى المجلس الأعلى للقوات المسلحة
خاصة السيد القائد الأعلى المشير/ طنطاوي

اقر مجلس الوزراء المنتخب من الشعب
اقر رئيس الوزراء المنتخب من الشعب
اقر وزير الإسكان المنتخب من الشعب
قرار سيادته وزير الاسكان ان تملك الاراضى للبيت العائلى لمحدود الدخل ومتوسطى الدخل بدفع 20 الف جنيه مقدم حجز وكل عام 15 الف جنيه لمدة اربع سنوات
لاتنسى معاليك تكاليف البناء والنقل والمصنعية الباهظة التكاليف وما خفى كان اعظم
لاتنسى معاليك تدنى الاجور وحكومتكم اعلم بحال الشعب والدخول
لاتنسى معاليك الغلاء الفاحش وارتفاع الاسعار الجنونى بدون سيطرة على الاسواق
لاتنسى من اين نصرف على هذا المشروع فى وجود المقدمة القاسية والاقساط الظالمة على اربع سنوات كل عام 20 الف جنيه
لاتنسى معاليك ان الارض فى الصحراء الجرداء لامأوىولا وامان وهى ليست وسط المدينة او القرب منها وتحتاج الى مياة للبناء اولا ووسيلة مواصلات وسعر الارض لايتفق ولا يصل الى هذا الحد ليه ليه للشعب المصرى المظلوم دائما
لاتنسى اين هذا السعر من سعر المتر فى ابنى بيتك ماهو فى نفس المكان بالرغم من ان ابنى بيتك فى نفس المكان ولا يمر عليه من ستوات فهو مازال فى دور التشييد والبناء لما يعانيه الشباب من البناء والتشييد والبعد عن العمران وغلاء مواد البناء اضف الى ذلك الدعم المقدم من السيد/ حسنى مبارك بقيمة15 الف جنيه منحه من الدولة وان سعر المتر لابنى بيتك مايقرب من ال100 جنيه يرجى تطبيق اوتعديل ما يطبق من ابنى بيتك اين الخدمات التى تسبق المشروع للذهاب للموقع من وسيلة مواصلات وفر لنا اولا المياة للبناء بدلا من شراؤها بمبالغ باهظة اين توافر مواد البناء ويرجى ان يسند المشروع لاحدى الشركات الجادة العملاقة ذات السمعة الطيبة حتى لانكون فريسة للمقاولين ونعطى الفرصة للحكومة والقضاء والشرطة محاسبة الشركة العاملة على البناء والتشييد والقادرة على انجاز المشروع في المدة المحددة
فلماذ قامت الثورة هل لفئة معينة تجلس على الكرسى
يا اسيادة الوزير هل الاولاد القصر قادرين على العمل بإمكانياتهم المتاحة
يا سيادة الوزير هل الاب وابناؤه من الشباب قادرين على العملبات بالامكانيات المتاحة
انا ليست خليجى الدولاربستة والدينار بخمسة
انا العبد الفقير الى الله المصرى المظلوم الذى لم ينصره الا الله لا للدبح ولا الاعاقة
دخلى 1500 جنيه ادفع كل شهر للمشروع اى الارض والبناء 1000جنيه والباقى 500 للنعيشة اكل واشرب والبس واسكن
مطلوب للمشروع ان يكون دخلى على الاقل للمعيشة والبناء 5000 جنيه/شهريا

كفياكم استهزاء بنا لاحظوا معى الكذب والاستخفاف بعقولنا :
1- كيف سيعلن الوزير اليوم وفي مؤتمر صحفى وبالامس ذكرت الصحف أنه بايطاليا .
2- أعلان الصحف من قبل بالغاء شرط السن واليوم يذكر الخبر الرجوع لشرط السن 31 سنة .
3- الأولوية المطلقة للمسرحين من القوات المسلحة وأهالى سيناء وخروج الزراعيين والبيطريين وذلك لأنهم لا حيثية لهم ولا مكانة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
4- أن الاراضى للمستثمرين المصريين بالمزاد العلنى وللباشوات العرب بدون مزاد وبسعر خمسين جنيه للفدان .

وهذه هى نتيجة ضعف نقابتنا المتواطئة مع الفساد والحمد لله.

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:04 AM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:00 AM --||-----

كيف كيف ان تعمل الطلبات الفئوية بدون تنفيذ مطالبهم وكيف يمكن السيطرة على السوق وارتفاع الاسعار فى الغلاء الفاحش فى الخبز استغروا الله العظيم كيف والغلاءفى اللحوم البلديه كيف والخضار والفاكهة فى ارتفاع كيف انابيب الغاز مازالت فى مشاكل بالرغم من الدعم من البنك الدولى400مليار دولار لدخول الغاز لكل منزل فى مصر كيف وان الحد الادنى والاقصى صفر كيف وللمعاشات حقوق مهضومه كيف واللقمة البسيطة من البقالة فى ارتفاع منها منتجات الالبان واللبن كيف ووزير الزراعة ومجلس الوزراء يحدد امتلاك الاراضى بسن ( مرفوض للمهندس الزراعى) كيف ووزير الاسكان يدبح فى المقدمات والاقساط الظالمة لان الاسكان لفئة معينة كيف وهناك تمييز بين فئات الشعب فى كل ماسيق اين العدالة اين الديمقراطية انتم غاؤيين وقفات احتجاجية وثورات ومظاهرات انتم السبب فى الحاله التى تمر بها البلاد

Önyargı ve Tarım adaletsizlik Aaozyr Aaris Bakanı ve insanlar tarafından bekledi ve bizim sabır zafere kadar Profesyonel Tarımsal Birliği eski ziraat mühendisi ve üye olma şartı ortadan kaldırmak için lütfen bizim sabır daha 30 yılı aşkın Tanrı geldi ve dilenmek

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:08 AM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:04 AM --||-----

tekrar ettiğim gibi ve geçmişin tüm yaralar her zamankinden düşünmek ve bırakın ve babanın yaşam ve Tanrı Kafrawi gibi, Kdab çok Ahmed Derviş gibi kendi satın

Işlerinde Masalualbhoat, bu 60 yaşından büyük ve 65 yıl ve 70 danışmanlar ve diğerleri de.
Gençler için yol yapmak ve milyonlarca ve milyarlarca sağlamak için emekli ve bu kadar cesur karar gençlik çalışmalarına katkı ve sigorta ve emeklilik fonları köprü ve bütçe azaltmak ve ücret ve emeklilik mali durumunun iyileştirilmesi

Nerede haksız ve Rima nedeniyle eski alışkanlıkları tarım arazileri ve çöl Mestany dağıtım dağıtım Doktor Aaozyr tarım
Tüm il ve bir Nfrq arasındaki tüm ülke çapında emlak Lütfen

Bölgelerde düşük gelirli konut (KKY) için Aaozyr konut adalet de tutarlar ve Dbh bıçak Tlma de tanıtımları nerede

Matanh hattı tamamlandı:
Bakan ........... Şehir ............. Bakanı üretim .............. ............. eski sistemin kalıntıları, bir Hbth Yeni ve hükümet içinde ...........
Yolsuzluk hala var ve hükümetin neden olduğu, ancak bir konum ve Tanrı'nın yeteneği çekmek ve evet Aovernmhalmusria ve devrimde ajan kağıt üzerine sadece mürekkep değil
Şu anda değil bir danışmanlık yapmaktadır .........

Biz Libya 1500 Rlaby asgari var

Emekliler Mısırlılar size Alhakohna onları arayın ve bize adalet ve 2005 yılından itibaren 8.5 milyon emekli için 2008 Bladavy oranları indirimli ve olmayan katkı için yıl boyunca sosyal yardım ve emeklilere geriye dönük olarak sahiplerine haklarını iade etme hakkına yardımcı insan hakları adaletsizlik ve baskının yıl boyunca emekli yalanladı çocuklar var Emekliler sık ​​sık boşuna haklarını almak için mücadele etti
Şişe üfleme kesiliyor, ortak iyi durumda yargı var ....

Alevt ve bizim ve herkesin çok sayıda Tahrir Meydanı'nda tarafından ve onunla Emeklilik Ayza doğru özel hisseder, ama başkalarının Aasim Gona yiyenler haklarını kullanmak

Emeklilik: emeklilere asgari emeklilik Venhanoa hayatta ve kamu sektörünün mezunları unutmayın.
Biz siyah ördek çocukları var, öğretmen ve özel ders ilk, beyaz ördek hesaplama Parma bize para, bizim tasarruf edilir mi. Hükümet bize hiçbir Traana (emekli maaşı) sol var mı ve Tanrı am ve O'na hepimiz kader) Vmasirkm eşit adaletsizlik düzenlemek dönüş
Biz eski ve bir sonraki vardır

. Hükümet emeklilik iste, ama Mavi Soda olmadan asfalt onun iş ve Danha kil ve diğer günler geçirirler. .. Paramızı Aaovernm Gamad göz Dibs yemek nerede nerede emeklilik fonları nereye 2008 nereye kadar 2005 yılından itibaren geriye dönük .......

Profesyonel Tarımsal Road Birliği'nde yolsuzluk, haksızlık, hırsızlık ve yağma Mısır tahliye, emeklilik Derneği üyelerinin birlik içinde donmuş olan 17 ay * 100 = 1700 emeklilik her üyesi için bir
Baladavy Kuzey Sahili ve diğer alanlarda ülkesinde yağma, ancak Allah ve hırsızlar tarafından işlenmemiş
Daire ve buzdağının ucu ek olarak, araştırma, soruşturma lütfen yıl içinde ülkede yaşadığı ve zaman geldi sahiplerine iade etmeyi ve bozuk ahlaksız Tanrı tutmak ve evet Mübarek ve ajan seviyor bizim tasarruf, döviz

Dayanışma Bakanı Temyiz:
400 milyon Dünya Bankası + başvuran ortak gaz + bu başlatılması için Devlet bütçesinden ilham Mısır ve Reina içinde tüm nüfus için gaz girmek ve hiçbir argüman var ödediği miktar ben seyahat ülke ve Baleish tembellik vücudun her yerinde kapalı ve böylece sorunları ve Akbal diğer sorunlarından biri çözüldü

Kaçakları Boutros-Ghali Rashid Hüseyin Salem, paramızı bize unutmak kaçak bir firma bile sağ unutmayın

Hükümet emekçilerin ve kamu sektörü ve ayrım Aaovernmh ve Luma kendinizi hizipçi sorunları ve sınırlı olmaksızın emeklilik tüm sınıfları uygulama kez Nitelikleri Minimum Maksimum sayı
Insan kategorileri ve kendinizi Aaovernmh Lama birleşik sorunları arasında ayrım yapmadan 700 25200 36 olmadan
Ortalama 1200 25500 21
Ortalamanın üzerinde 1500 25500 17 Ama emeklilik nedeniyle bu yıl Özel Fonu biçimi azalır, Gona bağlı bir emekli maaşı ödenecek Alnbesbh fayda görmemiş hükümetin sahip formu ve bu tutarlar olarak tanımlar ve
Yükseköğretim 3000 hükümetine ait 25.500 8.5 nedeniyle emeklilik fayda etmedi
30 yılı aşkın sırasında ve hükümet için bu miktar yatırım çok az

Asgari hizmet
Artık 2.000 'den az olmamalıdır 25 daha
Yeterlilik ortalama 30'dan fazla en az 2500
Fazla 35 en az 3000 Almahll yüksek

Seçimler
Başkanlık ve parti adayları Adaylar herhangi bir demokrasi net özellikleri adalet değildir ... vs 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ...... vb öğeler bir detaylı programı detaylı ve bu utanç Mübarek ve program gibi öğelerin açıktır geliştirmek

Tüccarların Gasain ve gençlerin istihdamı üzerinde çalışmak, konut, toprak mülkiyeti ve ücretlerin ve emekli maaşlarının artırılması ve bunların bozuk kalan kabuklu mücadelede tüm tarafları harekete ve işe başlamak için, inşaat ve yeniden yapılanma ve rehabilitasyon iş ve refah her yerde ....

0 20 000 Giriş ve kalan 60 000, her yıl 15 000 Garmsariv inşaat Güzel oğlunun Sen Pthelm cam Faker maaşları. (Ben geldim) ayak izi raporu ve kalan taksitler üzerinde kooperatif konut için arazi elde abartılı olan, düşük gelirli fiyatlar için bu makul Aaozyr konut yapın engeller engeller ve zorluklar ile proje haksız sizin kararların genç hasta Avatar rahmet bazı özel değil, sınırlı bir gelir insanlara bu duyuru, ama insanlar yüksek gelir ile ortadan kalkacaktır rağmen evde en azından benim gelir 10 000 Fas Rastgele en iyi ve en iyi de pound / dolar onlardan öğrenmek için lütfen var

Rab Ulusal bir ay gibi bir yıl bir hafta iyi bir gün sürece çözünmüş ve ellerinde onlarla bizi korusun iktidar mensuplarının seviyor üzerinde:
1 - Çanta Catering: Yağ, şeker, et ve bakkal / hafta vb içeren .....
2 - Gövde: ekmek / gün
3 - okullar ve üniversiteler / yıl Çanta
4 - Çanta: kira ve Glades, geziler, vb ... / ay ödemek için

Helma ve herhangi bir tüm gün sürükleyin, Mısır halkının ve ikramiye ve promosyonlar yoksul Antzerohm, emeklilik, konut, işsizlik ve toprak gaz dağıtım, vb geçersiz Ulusal Parti her ay ve her yıl yardım ......

Adel İmam oyun Mashvh kullanıcıları olarak kafes dışında şimdi insanların (Esad) oluyor, (aslan kafes dışında, sadece kafes içinde) gerek ....
Ve suçlular, adil ve Hüsnü ....... Vb insanların korkusu (Aslan) ve şeyler sakin ve hayata çıkmak kadar onları korumak için kafes (hapishane) içinde
Bir aile ve gençlik her her kafa bu sokaklarda çeteleri Kahire ve diğer valilikler sokaklarında gençlerin durumunda sızmış olduğunu kanıtlamıştır olarak tutmak için gece geç saatte sokakta onları bırakmaz. Kelime şehit subay Awalaskary çağrılabilir Lütfen bu görevin tehlikesi kendini gösterecek ve çalışmalarını kabadayı üzerinde başlık olarak adlandırılır ve kabadayı gece gündüz Almends .....

• Silahlı Kuvvetler Yüksek Konseyi hitap
Özellikle Sayın Başkomutan Mareşal / Tantavi

Konsey kişi Bakanı seçilen onaylı
Halk tarafından seçilen Onaylanmış Başbakan
Halk tarafından seçilen Onaylanmış İskan Bakanı
Karar egemenlik ve evin toprak mülkiyeti dört yıl boyunca her yıl 15.000 £ ayırtmak için 20.000 £ depozito ödemek için hane halkı gelir ve orta gelir ile sınırlı olduğunu İskan Bakanı
Inşaat maliyetleri ve taşıma maliyetleri ve yüksek işçilik ve buzdağının ucu Maalak emin olun
Hiçbir giriş düşük ücret ve hükümet ve tanıdığım insanları Maalak emin olun
Piyasadaki kontrolü olmadan deli yasaklı yüksek fiyatlar ve yüksek fiyatlar Maalak emin olun
Eğer 20.000 £ dört yıl içinde sert ve haksız taksit varlığında her sağlanan bu proje üzerinde harcama nerede unutmayın
Maalak çöl, kurak ve güvenlik Amoyola Bu arazi şehir merkezinde veya su yakınlık değildir ve bir ilk ve ulaşım ve arazi uymayan bedelini bir aracı inşa etmek gerektiğini unutmak o bulmuyor kadar les les her zaman ezilen Mısır halkının
Oğlumun evinde bir metre fiyatının oğlumun aynı yerde ev ve geçer Stewat genç inşaat ve yapı insanların ve uzak yapımı ve maliyeti inşaat malzemeleri acı yapım rolü hala olsa bile aynı yerde nedir bu destek ekle nerede unutmayın 15.000 £ Bay / Hüsnü Mübarek değeri devletten ve bu hibe yaklaşık 100 kilo, ulaşım araçlarının sitesine gitmek için önce proje için hizmet mümkün olduğunda yüksek fiyatlı alım yerine binasına ilk su bize sağlanan oğlum evine uygulanan Aotadel başvurunuz oğlumun evi için metrekare başına fiyat yapı malzemeleri, müteahhitleri bir şirket ciddi dev saygın bile LANCON av için de projeyi ve hükümet için fırsat ve inşaat ve yapı kullanma şirkete sorumlu ve belirtilen süre içerisinde projeyi tamamlama yeteneğine sahip yargı ve polis verin
Vlmaz Devrim sandalyede oturan belirli bir sınıf için mi
O usta Bakanı küçük çocuklar Bamkanyatem kullanılabilir çalışma edebiliyoruz mı
Bunu, Sayın Bakan, Baba ve imkanları mevcuttur Alamlebatt mümkün gençlerin oğulları
Ben Körfezleri ve dinarı beş Atarbsth değilim
Ben mazlum Mısır ona destek vermedi Allah, kötü köle, ama Tanrı Dbh ve sakatlık değil
1500 £ benim gelir projenin 1000 £ herhangi bir arazi ve inşaat her ay ve yiyip içecek ve giyim yaşamak için kalan 500 ödeme ve ben canlı
En azından yaşam ve bina için £ 5000 / ay benim gelir olarak proje için gerekli

Kvaakm alay Bize
Fark bana yalan ve zihnimizi için göz ardı:
1 - Nasıl Bakanı dün bir basın toplantısında bugün ilan edecek ve dedi ki İtalya'da olduğu gazete.
2 - yaş ve 31 yaşında yaş şartı geri bugünkü Küçük bir hikaye iptal etme durumuna göre gazete ilanı.
3 - için mutlak öncelik Sina ve tarım ve veteriner çıkışında silahlı kuvvetler ve insanlardan terhis ve onları, ne de itibar durumunu olmadığından ??????????????????????
4 - dönüm başına 2 / 5 kilo sorunlarını ve ihale fiyatı olmadan ihalesi Mısır yatırımc ا

ibrahimomar
24-10-2011, 01:48 PM
انا جاهز للتوقيع على 5 افدنه حتى بلدنا زراعيه اساسا مشكورين جميعا من يشغل باله باكل الشعب المصرى الاصيل

محمد محمود احمد حسن
26-10-2011, 12:46 PM
انا جاهز للتوقيع على 5 افدنه مشكورين جميعا من يشغل باله باكل الشعب المصرى الاصيل مع الغاء شرط السن باتاحة الفرصة للجميع طالما انا قادر على العطاء ت:49871173 محمول:01510977484

إ3 (http://f.zira3a.net/showthread.php?t=7712&page=6#ixzz1bukdrHE3)

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:46 AM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:39 AM --||-----

السيد وزير الاسكان يرجى ونامل ان نتعامل نحن اصحاب محدودى الدخل مع ذوى الدخول المرتفعة واصحاب النقوذ والنقود ان يكون لنا نصيب فى الاراضى السكنية مع مراعاة المقدمات والاقساط ومراعاة شراء مواد البناء ومراعاة التشييد والبناء وتكاليف البناء والمصنعية المرتفعة..........................ا لخ

The Minister of Housing, please, and we hope that we deal the owners of low-income and those with high incomes and owners Alnicoz and money that we have a share in the residential land taking into account the advances and premiums, and taking into account the purchase of construction materials and taking into account the construction and the costs of construction and workmanship of high .......... ................ etc.

الى السيد المهندس وزير الزراعة المصرية يرجى الغاء شرط السن ( ٣١) فى تملك الاراضى اسوة بمن سبقنا واسوة بمن حصل على اراضى لزراعتها لاتاحة الفرصة للجميع وللعدالة ووضع شرط ومدة تسمح بجدية العمل

Engineer to the Egyptian Agriculture Minister, please cancel the age requirement (31) to own land, similar to those who came before us and, similar to those who got the land for planting to provide an opportunity for all and justice and a requirement and allow for serious work

الى وزير المالية والى كل من يهمه الامر والى كل من لايهمه امرنا و لكل من يؤمن بالله واليوم الاخر ولكل من يساعد المعاشات فى ارجاع حقهم المسلوب فى العلاوات الاجتماعية و الاثر الرجعى ............الخ
o the Minister of Finance and to all whom it may concern and to all of Aémh hurry and
everyone who believes in Allah and the otاher and help each of their pension in return

Call of Agricultural Engineers (p .. Mohamed Mahmoud Ahmed. 01510977484-49871173) Please agree to allocate space from the ground (the County) to set up a farm of livestock production (cattle, buffalo, sheep and goats) to involve all those who have experience and love of work in the Animal Production of Agricultural Engineers and veterinarians to ease the burden on the Egyptian citizen in the expensive prices of meat and the consequent reduction of the rest of the prices of dairy products, vegetables, etc.
With the revocation of the age requirement (31) of the agricultural engineer to give the opportunity for all

الى السيد المشير والى السيد الدكتور رئيس مجلس الوزراء والى السيد الدكتور وزير الزراعة

نداء من المهندسين الزراعيين( ع ..محمد محمود احمد . 01510977484 -49871173 ) يرجى الموافقة على تخصيص مساحة من الارض( مقاطعة) لانشاء مزرعة من الانتاج الحيوانى ( الابقار والجاموس والاغنام والماعز )لاشراك كل من لديه الخبرة وحب العمل فى الانتاج الحيوانى من المهندسين الزراعيين والبيطريين لتخفيف العبء على المواطن المصرى فى غلاء لاسعار فى اللحوم وما يترتب عليه من خفض باقى الاسعار من منتجات الالبان والخضر وخلافه

مع الموافقة على الغاء شرط السن(31) للمهندس الزراعى لاعطاء واتاحة الفرصة للجميع وهذا العمل او المشروع الى عدم استهلاك المياة

محمد محمود احمد حسن
01-11-2011, 11:41 AM
الحصول على قطعة ارض للمهندس الزراعى مع الغاء شرط السن له ت49871173

محمد محمود احمد حسن
11-12-2011, 01:26 PM
لحصول على قطعة ارض للمهندس الزراعى مع الغاء شرط السن له ت49871173

إقرأ المزيد: عدم تمليك الاراضي للشباب المصري - الصفحة 6 (http://f.zira3a.net/showthread.php?t=7712&page=6#ixzz1gDjWT1TH) http://f.zira3a.net/showthread.php?t=7712&page=6#ixzz1gDjWT1TH