المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تعالوا شوفوا أساتذة جامعاتنا و مذاهبهم

شيبو
25-06-2008, 03:25 AM
المذهب التصفيري

وهو يركز على أن لا ينال الطالب أكثر من صفر في

الامتحان

المذهب الغروري
وهو المذهب الذي يتبنى فيه الدكاترة أسلوب

إثبات الذات على الطلاب والتأكيد على أن

الدكتور يفهم أكثر منك أيها الطالب ويستطيع وضع

أسئلة صعبة لا تستطيع أنت ولا

أبوك حلها ....!..؟؟

المذهب التعليمي
وهو المذهب الذي يتذكر فيه الدكتور جميع الأمور

التي نسي أن يشرحها خلال المحاضرات .. ثم يضعها على شكل أسئلة يتعلمها الطلاب

خلال

الامتحان ..!؟؟!؟

المذهب التشكيكي
وهو المذهب الذي يجعل

الطالب يشك بأن ورقه الامتحان التي بين يديه هي أسئلة لمادة أخرى وصلت إليه بالخطأ .........!؟؟

المذهب الرياضي
وهو يركز على تنميه لياقة الطلاب .. فيبدأ

الامتحان .. ويبدأ معه الطلاب بالركض بأقصى سرعة ممكنة لإجابة أكبر قدر من الأسئلة

!.؟ وينتهي الوقت والطلاب يلهثون و يتصببون عرقا دون أن يقطعوا حتى نصف أسئلة

الامتحان ....!؟

المذهب الإبهاري
وهو يهدف إلى إبهار الطلاب .. وجعلهم يذهلون من

سعة وغزارة الامتحان .. وكم به

من المعلومات التي لم يسمعوا بها قط في حياتهم

!؟؟؟؟

أما المذهب

التقييمي

الذي يركز على تقييم استيعاب الطلاب للمادة ............ فهو بدعه وخرافة ويحرم العمل به
ايه رأيكم في المذاهب دي ؟
أكيد كل واحد فينا شافها ؟
و زي ما شوفنا هل من الممكن نغير اللي بنشوفه و لا هنفضل طول عمرنا كده ؟
عايزين نتحاور مع بعض
ممكن يكون الموضوع ده بشكل ساخر بس ممكن يكون الموضوع ده نقطة نقاش و نقطه تحول
يا ريت كل واحد مننا يقول ايه رأيه في الموضوع و يقول كمان ايه الحل عشان نحل مشكلة مذاهب الدكاتره العظام دول

دبل رمانة
25-06-2008, 03:50 AM
شكرآ يا شيبو

موضوع يحتاج الى مشوارة وبحث

leo85
25-06-2008, 10:15 AM
والله ياشيبو نفس الحاله بكل مكان
كاننا اعدائهم حرام عليهم
بيطلو عين الطالب
تعرف انا لما اتخرجت كان تسلسلي 12 ومعدلي متوسط
والاول جيد
يعني حرام عليهم مابيصير هيك انا كنت حاطه ببالي جيد جدا

بس والله انهم صارو وحوش

م/ فوفو
25-06-2008, 01:34 PM
والله ياشيبو كنت أتمنى أفيدك فى الموضوع
دا بس أنا الحمد لله ماعاصرتش الناس دول أو لسة ماقابلتش حد منهم
باستثناء حاجة افتكرتها وأنا أقرأ موضوعك هذا
بس هى لاتتبع أى من المذاهب السابقة
يعنى ممكن تحطها تحت
مذهب جديد منفرد بها

وهى انه دكاترة قسم المحاصيل عندنا هم اللى يدرسو مادة الاحصاء وفى النهاية يجيبو الامتحان بدون مايحلوة

يعنى احنا نحل الأسئلة وطبعا تطلع الاجابة غلط
لانة بيانات المسألة أساسا غلط من الأول
ومش متناسقة مع بعضها
وطبعا لو فينا طالب جرىء شوية أو هم بيسموة بجح حينادى على رئيس اللجنه ويبلغة الموضوع دا فرئيس اللجنه ينادى على أساتذة المادة المحترمين طبعا وهم يجو طبعا يزعقو لنا عشان احنا متنرفزين
ويروحو يحلو الاسئلة ويرجعو لنا ببيانات تانية خالص غير اللى ف ورقة الأسئلة ونبدأ الحل من جديد طبعا
وكل دا من وقت الامتحان طبعا هم مالهومش دعوة بالكلام دا كله
المهم طبعا عشان هم استعجلو عشان وقتنا الغالى طبعا البيانات مرة تانية تطلع غلط
ويرجعو لنا تانى ويقولو لنا اية
خلاص حلو المسائل واحنا حنحط الدرجة على الخطوات مش على النتايج
طبعا ماعادش وقت أساسا عشان نكتب حتى الخطوات ولو لسة فية احنا نسيناها اساسا لانه أعصابنا اتدمرت
وكل سنة يتكرر الموضوع دا فى نفس المادة
والله دى تجربة شخصية أنا عشتها بنفسى
وسمعتها من كل الدفعات اللى قبلى

بس على فكرة عشان مانظلمش حد معانا
ودا حقهم طبعا علينا
كان فية فى المقابل دكاترة القسم عندنا ( أمراض النباتات )والله كانو يعتبرو نفسهم أولياء أمورنا وبيتعاملو معانا على هذا الاساس

والله لدرجة انه دكتور من القاهرة يغير ميعاد الامتحان النظرى للمادة بتاعتة عشان يخلية فى يوم هو بيجى الكلية فية عشان يتطمن علينا واحنا فى اللجنة لأنة سنه وصحته لايسمح انه يسافر يوم تانى
وكمان يدخل معانا الامتحان العملى بتاع مادته واللى مش عارف يحل فى التجربة بتاعتة يغيرها له بتجربة تانية عشان هو عارف مستوانا الدراسى وعارف كمان رهبة الامتحانات وظروف التجارب اللى مش كلها ثابتة زى ما احنا عارفين

حبيت أوضح الصورتين قدام الجميع للمقارنة
عشان مانظلمش حد
لأنة النوعين موجودين فى كل مكان

شيبو
25-06-2008, 06:37 PM
و الله يا رمانه كنت أتمني أنك تفيدينا و تقوليلنا ممكن نعمل ايه بس محصلش
و انتي كمان يا ليو عايزينك تقوليلنا نعمل ايه في الموضوع ده
شكراً م/ فوفو علي صراحتك و أنك قولتي أنك مش هتقدري تفيديني في الموضوع ده

ندوة
25-06-2008, 08:51 PM
ايام زمان كانت مذاهب الاساتذة تحتضن الطلبة وتوجهم وتفهمهم المادة بشكل جيد جدا وكانوا لايتركون الطالب الا بعد ان يكون قد فهم المادة بشكل كامل ..
الان ..كل شئ مختلف واسمع امور كثيرة عن الاساتذة والله يعين الطلبة .
ولكن .. لحد الان الدنيا بخير لان يوجد من الاساتذة من هو حريص على الطالب وتوصيلها الى الطالب بامانة
ولا يثقل كاهله باسألة الا مماقدمه له من مادة دراسية .

بس الله يساعد الطلبة
والله بساعد الاساتذة

شيبو
25-06-2008, 10:33 PM
و الله يا باشمهندسه ندوه الله يكون في عون الطلاب اللي بيطلع عينهم في المذاكره و طالع عينهم في الأمتحانات و من الدكاتره

شيبو
25-06-2008, 10:38 PM
ايه رأيكم في المذاهب دي ؟
و الله دي مذاهب موجوده
و في مذهب تاني موجود أن الطالب يدي الدكتور فلوس عشان ينجحه و ده حصل معايا و كنت مضطر أديله فلوس عشان أنجح بس أنا مديتلهوش عشان حطيت في الأعـتبار أن ده حرام
أكيد كل واحد فينا شافها ؟
أنا شوفت كل المذاهب دي و زوتلكم كمان المذهب الجديد ده
و زي ما شوفنا هل من الممكن نغير اللي بنشوفه و لا هنفضل طول عمرنا كده ؟
ممكن نغير المذاهب دي أننا لو حد حطنا في منصب مكان أساتذة جامعتنا الحاليين لازم نكون نعرف يعني ايه ربنا و لازم نعرف يعني ايه حرام و حلال
عايزين نتحاور مع بعض

bionano
26-06-2008, 12:27 AM
بص بقى ياسيدى الموضوع دا مهم جداا لأنه بيغير مصائر اشخاص .. التعقيد والبيروقراطيه .. وممكن نسميها قلة الادب فى بعض الاحيان .. أن اساتذة الجامعه بيوصوا المعيدين انهم يعطول درجات العملى لحد معين ولا يتعدى الطالب عن درجه معينه حتى لو كان حالل كويس دى اسمه ظلم .. ولأن استاذ الجامعه معلهوش رقيب غير ربنا فقط ومحدش يقدر يراجعه بعد كده دا الظلم فى حد ذاته .. لازم استاذ الجامعه دا يتشال من عليه الحصانه علشان الظلم ؟؟ بنسمع يوميا عن طلاب مضهدين من دكتور معين او دكتور معقد نفسيا فلا يعطى الا مقبول او جيد فى الماده .. فعلا لازم زقفه من الطلاب زى ما طلبوا اساتذة الجامعه رفع اجورهم .. لازم الطلاب يقفوا للظلم ظلم الدكاتره الواقع على الطلاب من قله من الدكاتره المعقدين نفسيا وبصراحه ربع اساتذة جامعات مصر معقدين نفسيا وذهنيا ولا يستحقوا مناصبهم .. دى حقيقه وواقع بنشوفه فى كل الكليات وبنسمع من بتوع الهندسه والطب واعلوم والزراعه ومصائر طلاب واحلام راحت على ايدين جزارين الاحلام دكاترة اجامعات ... مش كفايه اصلا ان معدتش فى تعينات كمان هيعقدوا الطالب من كليته ... فعلا لازم وقفه حاسمه..

شيبو
26-06-2008, 12:34 AM
bionano رد جميل و عبرتي فيه عن أحساس الطلاب المضطهدين و لكن ايه الحل ؟
هنقف و لو وقفنا قدامهم مش ممكن يشيلونا من طريقم أنهم ممكن يفصلونا من الكليات أو يدخلونا مجلس تأديب و ما أدراكي مجلس التأديب
بس علي فكره أنا مبسوط جداً بالرد بتاعك يا bionano

ندوة
27-06-2008, 06:33 AM
ادعو ا لطلبتنا (السادس بكلوريا) بداوا امتحاناتهم البارحة والاسئلة صعبة جدا ولا ماء قدموا لهم ولا يوجد كهرباء ودرجات الحرارة عالية بشكل غير طبيعي علما انه تم تاخير الامتحانات شهر تقريبا عن موعدها ..

شيبو
27-06-2008, 04:16 PM
ربنا معاهم و يرحمهم من المتعاب اللي هما فيها
ربنا يكرمهم يا رب

ندوة
27-06-2008, 04:34 PM
البارحة ياشيبو كان اول يوم امتحانا ت البكلوريا وفي احد المراكز الامتحانية اشتكى الطلاب من عدم وجود مقاعد لهم وما الى ذلك لشخصية مهمة وصل الموقف ان ضرب الحراس الرصاص على الطلاب واصيب البعض منهم وقام الطلاب بترك الامتحان وخرجوا المصابين الى المستشفى والآخرين يجرون خلفهم احباطهم والظلم ...
لا حول ولا قوة الا بالله

شيبو
27-06-2008, 04:44 PM
لا حول و لا قوة إلا بالله
إلي متي نتحمل الظلم ؟
سنقول حسبي الله و نعم الوكيل

منى الشريف
27-06-2008, 08:24 PM
ممكن اخوان اعطي فكرة عن الموضوع ليس كوني استاذه جامعيه سانسى هذا الشيء واتكلم بصراحه .اخواني بكل بساطه عندما تريد ان تبني قاعده او اساس لمنزل او عمارة كيف سيكون يناءها اكيد سوق يخضع لقوانين في بناء ولا تتصورو اخوان اطلاقا مهما كان الاستاذ الا اذا كان في داخله شيء من النقص عندما يتعمد ترسيب طالب والاغلب من الاساتذه يكونو في قمة الفرح عندما يرى طلابه الذي تعب عليهم قد اعطو اجابات جيدة يعني انه كان يتكلم بلغه مفهومه بحيث الكل استوعبها .انا اتكلم عن نفسي عندما اصلح اوراق الطلاب اذا رايت سؤال في بداية لم يجيبه عدد من طلبه اخاف اقول يجوز انا توهمت ولم اشرحه لهم استمر بالتصليح اذا وجدت عدد من طلبه قد اعطو اجابه مقنعه اذن الخلل في الطالب وليس بي .واضافه الى ذلك اخوان نحن نخضع لدورات تدريبيه من قبل اساتذه في علم النفس ويعطونا كل ماهو جديد ومتطور في طرق التدريس واهمها انه يجب ان نعطي سؤال او سؤالين للطلبه يكون فكري وليس حفظي كي يتميز الطالب ذو القابليه العلميه عن الطالب الذي ليس له قابليه في تفسير العلمي الذي يعتمد على قابليته الفكرية من هنا يبرز اخوان الطلبه الذين يستحقون ان ياخذو مكانه مهمه كالتدريس في الجامعات او ان يتخذ مهنه في احد دوائر الدوله انا اتكلم عن دولتي ,وثانيا اخوان الحمد لله انا ارى اساتذتي لم يصلو الى هذه المرحلة من الهبوط الاخلاقي العلمي لان الاستاذ الجامعي اذا استطاع ان يطلب من الطالب مبلغ من المال يكون قد انتهى كااستاذ جامعه وكرجل يحمل امانه علميه يجب ان يوصلها الى الجيل الذي يليه لا انكر انه يوجد من ياخذ رشوة لكن صدقوني لو دخلتم داخل المجتمع التدريسي ستجده منبوذا من كل اساتذة الكليه وغير موثوق به علميا وغير محترم .نحن جامعتنا مفتوحه لكل الطلبه حتى وان كانو من كليات اخرى يوجد تعاون علمي من كل الاطراف بصورة عامه لانه لاتخلو مكان من الانانيه .انا كطالبه دكتوراة احيانا ارى اساتذه يعطوني بحوث كانو قد سمعو اني بحاجة لها صدقوني حتى رئيس قسمي عندما يرى بحوث مهمه يسحبها وبوزعها للطلبه يقول هي مهمة اطلعو عليها يعني لم احس للحظه ان اساتذتي كانو يفكرو ان يرسبو طالب او يؤذوه وهذه نعمه والحمد لله ورغم ان جامعتنا معروفه على مستوى القطر ومستوى الجامعات العربية لكنها لاتتصف بهذه الانانيه.وفي النهاية كل واحد يتصرف على قدر مايحمل من ضمير ومسؤليه وامانه علميه التي سيحاسب بها عند ربه وهدى الله الجميع

هيما
27-06-2008, 11:06 PM
موضوعك رائع ياشيبوا
وأليم فى نفس الوقت لانة واقع نلمسة معظمنا ان لم نكن كلنا
لكن الحق يقال
رايت كل المذاهب السابقة واسوا منها
ولا اريد ان افصل لان صفحات النت بين يدى زملائى والعصافير كتييييييير
لكن ايضا رايت العديد من الاساتذة من ادين لهم بافضال كثيرة جدا
فمنهم من يبحث عن كيفية جعل الطلبة ناضجى الفكر ويسعى لافادتهم اقصى استفادة
ومنهم من يعامل الطلبة كابناءة
ومنهم من يعاملهم كاخوتة الصغار
وغيرهم الكثير ممن ادين لهم بكثير