المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال عن مواعيد زراعية

AHMED ZOZ
15-06-2008, 09:35 PM
انا دلوقتي عندي نبات المنتور القرون بتاعته اصفرت ونشفت وانا خزنتها عشان ازرعها في معادها بس ما اعرفش هي مجوز والا مفرد والسؤال لو زرعتها هتشتغل والا لا وكمان عاوز اعرف اوئل الصيف بالنسبة لتعقيل ا لدراسينا يعني شهر يونيو مثلا والا امتي بالظبط ولو مش هتقل عليكم قلي معاد زراعة بذرة الخطمية وبذرة نبات اسمه هليكريزم ونبات اسمه شري القدس ومعاد عقلة نبات الفربينيا وبذرة نخلة البرتشارديا

NADER GALAL ALI
15-06-2008, 11:57 PM
المنتور شتوى فلا يمكن زراعته الان ،الدراسينا يجب ان تعقل فى اجواء معينه ويفضل فى الربيع وتحت الصوب
اما موعد زراعة الخطميه هو شهر 3 و 4 حتى تزهر فى الصيف والهلكريزم ايضا والفربينيا

ندوة
16-06-2008, 08:19 PM
اخي نادر
بالنسبة للدراسينيا ممكن ناخذ العقل بطول 6-7 سم ونضعها في وعاء (اصيص) التربة بيتموس وتوضع بشكل افقي وتسقى مرة واحدة وتغلف بغطاء بلاستيكي تغليف جيد ومحكم ويتم اخذ العقل في الشهر الثالث او الرابع او الخامس وقد نجحت عندي وانبتت العقل.

AHMED ZOZ
17-06-2008, 12:20 PM
انا متشكر علي المساعدة ديا بس هو عقل الفربينيا مش ممكن تتاخد طول السنة والنبات البرجمان بذوره تزرع امتي وشكلها بذور صلبة والا خفيفة متطايرة وجزاكم الله خيرا

NADER GALAL ALI
17-06-2008, 07:04 PM
البرجمان حولى شتوى يعنى المفروض يتزرع فى اكتوبر عشان يزهر معاك فى اشهر الشتاء

NADER GALAL ALI
17-06-2008, 07:05 PM
الاخت ندوه مشكوره على المعلومه وانا ايضا جربتها من قبل ونجحت عندى

ندوة
17-06-2008, 08:17 PM
بذور البرجمان صغيرة جدا وصلبةوممكن يتكاثر بالعقل في الربيع وتزرع البذور كما قال اخي نادر في الشهر العاشر وعندنا نبدأ بزراعة البذور الشتوية في الشهر الثامن.