المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اصعـــــــــــــــــب حـــــــــــــــــــب

sally
11-06-2008, 02:12 AM
اصعب شىء ان ترى حبيبتك....امامك ولاتستطيع ان تقول لها بحبك.....

مع انها قريبة منك تراها وتراك...ولكن قلبها بعيدا عن قلبك .....

فتقول اذا قابلتها ساخبرها بحبى...وتجد سكوت امام عيناها لسانك....

فتتجول هنا وهناك وانت لا تدرى...ماهو شعورها تجاهك......

تسيطر الشكوك على نفسك.....وتجعلك مجحوما فى حياتك......

وتقول لنفسك هل تحبنى ام تحب...غيرى ولا تجد ردا لتساؤلاتك...

فماذا تفعل ايها القلب المسكين...وانت لاتدرى اين طريق صوابك...

هل تذهب وتقول لها ام تخاف...ان تموت على يداها احلامك...

فعيش وارضى بالمكتوب وابنى ....قصورا فقط على اوراقك ...

فهذا اصعب حب وانت تقف...مكتوف الايدى امام حب ايامك....

هيما
11-06-2008, 12:17 PM
هههههههههههههه
كلامك مؤثر جدا ياسالى
بس لازم نرضى بنصيبنا
دة الاهم
تحياتى

منى الشريف
12-06-2008, 02:04 AM
شكرا لكي ياسالي على رومانسيتك الهادئة لكن حب من طرف واحد لايعيش والحياة اصبحت صعبه ليس الحب من يجعلنا نبني قصورا في الهواء يكفي اننا عالقون في الهواء بدون حب .المسكين لايعرف يوفر لقمة العيش والا ان يحب

سالي الشيء الجميل فيكي رومانسيتك التي كانت موجودة في العصور السابقه والتي نفتقرها اليوم اصبحت الان شيء نادر

sally
14-06-2008, 04:02 AM
ميرسى خااااااالص يا هيما على مرورك وعلى ردك العسل اللى زيك وانا معاك طبعا فى رايك

ميرسى يا منى على مرورك وعلى ردك الجميــــــــــل يا عسوله

هيما
14-06-2008, 04:20 AM
الله يكرمك ياسالى ويوفقك
وشكرا ردك الجميل

م/ فوفو
14-06-2008, 02:14 PM
عارفة ياسالى بجد أصعب حب هو اية
انهم يكونو أصدقاء أو زملاء أو فية أى علاقة عمل أو دراسة أو غيرة من العلاقات الطيبة بينهم واللى وقتها بيكون خايف انه لو صرح لها بحبه ممكن تضيع منه خالص لا صداقة ولا حب فيفضل المسكين انه يكون صديق قريب منها على انه يصرح لها بحبه وتبعد عنه خالص
رغم انه منى شايفة انها رومانسية هادية وانتهى عصرها وأنا ممكن أكون معاها ف دا بس بجد احنا محتاجينها كتير خصوصا فى ظروف الحياة العملية القاتلة اللى بنعيشها دلوقت
بس اسمحى لى يامنى الحب مش بفلوس هو دا الحاجة الوحيدة اللى ماغلوهاش هم ممكن يكونو صادروها خالص
تحياتى للجميع

هيما
14-06-2008, 05:43 PM
ههههههههههه
رد رائع ومتميز بجد يافوفو
ومعلش انا ببدا الرد بالضحك
لان كل واحد بيحكى عن حالة
تحياتى

م/ فوفو
15-06-2008, 02:51 PM
معاك حق تضحك ياهيما هى فعلا تجربة شخصية واقعية جدا
ضحكتنى والله
تحياتى

منى الشريف
15-06-2008, 04:13 PM
اختي فوفو / عذرا لكلامي يمكن انا لم اوضحه بطريقه صحيحه ولكن انا احببت ان اقول الظروف الاجتماعيه الصعبه التي يعيشها المواطن العربي تجعله مشتت الذهن لايركز على شيء غير انه يفكر كيف يستطيع ان يعيش وكيف يوفر الامكانيات التي تجعله ان يكون اسرة وبيت وعائله فلنتكلم بصراحه لو تقدم شابين لخطبة فتاة معينه واحد امكانياته المادية عاليه والاخر تحبه الفتاة صدقيني اهلها سيزوجوها للمتمكن ماديا وسيقولو الحب ياتي بعد الزواج حصلت في اغنى العوائل ليست فقط الفقيرة ماذا فعل الحب هنا غير انه دمر حياة شاب اذا تعلق بها انا قلتها لاني اعرف الشباب واراهم امامي كطلبه يدخلون بعلاقات سنوات وبالاخر فشل والسبب على الاغلب ماديا والفتاة تستجيب بكل بساطة وتؤمن بالواقع لكن الخاسر هو الشاب في هذه الحالة ماهو دور الحب .وبصراحة نحن لانفهم الرومانسية بمعناها الصحيح واكثر الشباب يعبثون بها ويقولو رومانسية لذا يجب ان نوجه الاجيال بمعنى الصحيح للرومانسيه اما ان يكونو على استعداد للتضحيه والارتباط بما يرضي الله او ان لايضيعو بعلاقات مجهولة النهاية .الحب ليست مشاعر هوجاء فقط بل تفاهم بين الاثنين وتحمل الواحد للاخر في السراء والضراء شكرا لكي اختي ارجو ان تكون قد وصلت الفكرة

هيما
15-06-2008, 08:46 PM
تعليق ممتاز للغاية د منى
وانا اتفق كليا مع حضرتك
لانى انا بالجامعة ارى واشوف واسمع قصص عشق وهيام وغيرة ولكن كثيرا منها انتهى بالفشل
كما ان مايحكم تلك القصص والحالات هى الناحية المادية حاليا بمعنى صحيح( معاك كام ياابو الشباب)
حتى اليومين دول ماعادتش بتفرق اية نوع مؤهلة الدراسى الاهم ان جيبة مليان
وطبعا بيكون الضحية فى اغلب الاحيان هم الشباب الذكور لان زميلتة الى كان مرتبط بيها ومتفقين على الزواج طارت وهوة لسة ما اشتراش حتى الشقة الى هيتجوز فيها
عموما انا من راييى مانتعلقش بحبال الهواء او نبنى قصورا فى الهواء
وتمنياتى بالتوفيق للجميع

sabry_kebeish
23-06-2008, 01:53 PM
شوفي يا سالي مشاركتك جميله جدا ورمانسيه للغايه بس الظروف لها عامل كبير وان اختلفت من ماديه لاجتماعيه وهكذا بس لازم الانسان يحاول لأبعد مدى حتى يكون تأكد من انه قد عمل الى عليه وحاول فلايلوم نفسه بانه لو حاول لكانت حياته تغيرت.
ونتمنى لكي التوفيق

sally
23-06-2008, 02:36 PM
ميــــــــــــرسى كتييييييييير يا فوفو على مرورك يا عسوله _ ميرسى خاااااااااااالص د/ منى

على مرورك الجميـــــــــــــــل _ ميرسى م/ صبرى على مرورك

دبل رمانة
24-06-2008, 02:28 AM
مرسي ياسالي

انا اقول احب مين ومش ممكن اعبر عن مشاعري لية! الابا النصيحة

والكرم

الخدامة بتاعتي والله مريحاني خالص وبتسمع كلامي

وبتخاف علية من النسمة الطايرة

ولماتشوفني ابكي ولامريضة مسكينة متتركنيش ابدآ

الله يخليها ويسعدة ويدها على قد نيتها

sally
26-06-2008, 12:57 AM