المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : دراسة جدوى لتسمين العجول

sakysasa
20-04-2008, 08:56 AM
السلام عليكم
اريد ان أسأل عن الجدوى الإقتصادية لمشروع تسمين عجول الجاموس بداية من 200 كجم حاليا فى ظل الأسعار الحالية خصوصا وأنى كنت أنوى البدء فى هذا المشرةع حديثا علما بأننى ليس لدى خبرة سابقة فى هذا المجال ولدى فقط من فضل الله مساحة 10 أفدنة منزرعة محاصيل تقليدية و هذا فى ظل التضارب الواضح فى دراسات الجدوى الحالية والتى تتأرجح ما بين الرفض والتحذير وبين القبول والتشجيع
ولكم منى كل الشكر

sakysasa
24-04-2008, 07:49 AM
الاخوة الاعزاء
لا أجد من لديه رد على سؤالى ........هل من مجيب؟

sakysasa
24-04-2008, 07:53 AM
احد الاخوة فى منتدى اخر افادنى بان هذا الموضوع غير مجدى حاليا فى ظل الاسعار الحالية لان العجل الجاموسي الواحد يربح بعد 6 اشهر بالكاد مبلغ 400 جنيه - هذا طبعا غير مجدى --- هل هذا الكلام صحيح يا اهل الخبرة والعلم والممارسة ام لا؟؟ اجيبونى اثابكم الله-

هيثم عماد الدين
25-05-2008, 07:21 AM
السلأم عليكم ،
اخي العزيز يعتبر الجاموس من الماشية المقاومة وشديدة التحمل مع توفير الطبيعة الملأئمة لها خصوصا في الصيف ،حاول بقدر الأمكان توفير البيئة الطبيعية لها ،ولأتنظر فقط الي 400 جنية صافي ربح بعد6شهور ولأكن يجب ان تنظر الي العائد الثانوي في رفع جودة الترية من السماد العضوي ،في رعاية الله واعقلها وتوكل.

محمد الجيار
26-05-2008, 11:30 PM
السلام عليكم
اخي العزيز بالنسبة للعجول الجاموس ليس لدي الخبرة الكافية لاني اعمل في مجال تسمين العجول البقر منذ اربع سنوات وهي تحقق مكاسب اعلي من العجول الجاموس اعزك الله
للتواصل الاتصال/0108333763
MOHAMED_ELGIAR333[at]YAHOO.COM

Safwat Anan
27-06-2008, 09:29 PM
السلام عليكم
من المعروف ان الجاموس يعطى معدلات نمو اعلى من البقر فمعدل نمو العجل الحاموسى 800 -120 كجم اما البقرى فيكون من 400 - 1000 كجم ويذبح الجاموس على وزن حوالى 500 -550 كجم اما البقر فيذبح على وزن 400 -450 كجم عند نفس العمر .
كما ان اللوزن للعجول المولودة فى الجاموس قد يصل الى 40 كجم اما البقر فيكون اقل من ذلك بكثير هذا بالاضافة الى ان الجاموس افضل فى تحمل الظروف الجوية فى مصر والانتاج الجيد نسبيا بالمقارنة بالابقار البلدى.

اسعدالفقى
27-06-2008, 11:58 PM
لاخوة الاحباب اعزكم الله اوكة كلامى الى الاخ الحبيب ارجوك ياريت تفكر كتير كثير كثير نصيحة لوجة الله لو امكانياتك المادية محدودة وكمان حضرتك بتقول انك ما عندك الخبرة والا ما كنت الت

على حسانين
22-12-2008, 08:28 AM
السلام عليكم اخى الكريم ابعد عن المشروع ده وخليك فى اى شى اضمن كل مايقال عن التسمين من مكاسب كذب فى كذب والاخ اللى ذكر لك المشروع غير مجدى حاليا هو الصح يعم احنا كنا بنعلف لغايه 200 راس فى االسنه وبعد كده قلنا(يانى يانى بطلنا نعمل كده تانى)هههههههههه العلف اصبح خراب بيوت انجو ونفسك وفلوسك من الخساير وربنا يوفقك

الابراهيم
22-03-2010, 11:46 AM
ممكن دراسة من ذي الخبرة عن تسمين 10 جاموس تكلفة وغداء في فترة التسمين
بمعدل اسعار اليوم

IBRAHIM.KORTOBI
23-03-2010, 02:51 PM
اخواني الاعزاء انا من حوالي ست او سبع اشهر وانا عمال اقرأ واتناقش مع ناس ذو خبره في هذا الموضوع والكل بيجمع علي انه مشروع جيد وربح العجل في 9 شهور او اقل شويه في حدود 1500 جنيه والحسبه كانت علي اساس تأجير عدد 2 فدان ب5000 جنيه في السنه وزراعتها برسيم وطبعا زراعة البرسيم مشمحتاجه غير تقاوي وميه وقلنا تكلفة زراعة الفدان تكون 1000 جنيه يعني كده يبقي 7000 جنيه وقلنا واحد عامل براتب 700 جنيه في الشهر يبقي 8400 في السنه انتاج 2فدان برسيم يأكل 14 رأس يعني 7 روس علي كل فدان احنا كده صرفنا 7000 علي الارض و 8400 علي العامل يعني 15400 جنيه نقسمهم علي 14 رأس يطلع نصيب الراس 1100 ونضيف مبلغ 400 جنيه علي كل رأس للتبن ولأي مصروف اخر يبقي 1500 علي الراس في الدوره ثمن شراء العجل 200 كيلو 4000 جنيه 20 جنيه الكيلو المفروض الفترة ده توصله ل400 كيلو هنقول 380 كيلو في 20 جنيه يبقي ثمن البيع 7600 جنيه يبقي ربح العجل = 7600 - 4000 + 1500 = 2100 الي ناقص في المصاريف هي تكاليف السكن وده من الاصول الثابته يمكن احتسابها علي 10 سنين والتأمين علي المواشي لدي رابطة الجاموس او شركة تأمين تابعه للرابطه ود 2 % من ثمن العجل وبس ياعم . المهم في المشروع ده وحسب افادة جميع الناس الي اتكلمت معهم انك لازم تكون علي رأس المشروع وانت الي تشغل الناس مش الناس الي تشغلك وتقولك تعمل ايه . وعلي فكره انا عندي ارض في الصف وزرعتها قبل كدة برسيم وناوي انشاء الله اعمل المشروع ده عل 5 فدان والي عايز يجي معي واديله 5 فدان ري غمر وذي ماقلنا البرسيم مشمحتاج خبره يجي يأجر مني ولو لاقدر الله ماحققش مكسب مرضي انا متنازل عن الايجار ويكفي ان يكون معي جار يعمل في نفس المشروع . ويارب يكون الكلام الي انا كاتبه والارقام صحيحة او قريبه من الصح وبدعو اخونا المهندس اسعد والاخوه المختصين بالمداخله وتصحيح الاخطاء وجزا الله الجميع خير

الابراهيم
27-03-2010, 09:30 AM
شكرا ابراهيم علي الافادة والصراحة هو موضوع يستحق المناقشة

kimo kimo
28-03-2010, 12:29 AM
يا جماعة بجد الواحد اتخنق نفسى اعمل المشروع ده وخايف ميكسبش على العموم هو المكان موجود وتمن العجول موجود بس حد يقلى مكسبها كويس ولا لاء يعنى هل العجل بعد تسمين 4 شهور ممكن يجيب 2000 جنيه مكسب ولا مش هيجيب ياريت حد يفدنى اعزكم الله

kimo kimo
28-03-2010, 12:32 AM
فين فى الصف بالظبط يا استاذ ابراهيم وتمن الفدان كم وانا سمعت ان اراضى الصف اراضى رمليه ومعرضة للسطو والسرقه من قبل الاعراب اللى بيقطنو حوالين الارض ياريت تقلنا اى حاجه عن الاراضى دى

IBRAHIM.KORTOBI
28-03-2010, 01:47 PM
اخي كيمو الارض بقرية الغمازة الكبري مركز الصف محافظة حلوان والمشكله هناك مش ذي مابتقول المشكله هناك ان الغالبيه بتبور الارض وبترفع منسوب الارض عن الترعه وتقسمها مباني وبتباع بالمتر الفدان من 10 سنوات كان ب6000 جنيه دلوقتي الفدان ب80 الف جنيه اما عن موضوع العرب والسطو احنا موجدين هناك من 15 سنه وكل الجيران بتزرع وبتربي وحالات السرقه كلها حالات فرديه ذي اي مكان والعرب الي حوالينا هم عرب العرايضه واحنا بنعتبرهم اهل لنا ومافيش مشاكل غير البلوه الي جت لنا بتقسيم الاراضي طبعا الكهرباء تدخل مافيش مشكله وهانحفر بير للمياه الشرب للبهايم . دلوقتي الي عايز يشتري ارض فدان الرمل من غير ميه 30 الف امال احنا حال الزراعة ادهور ليه من الغلاء الفاحش لاثمان الاراضي الزراعيه . اما عن مشروع تسمين العجول لومعندكش ارض تزرع لهم اكلهم يبا بلاش لان ذي ماقلت لك هاتزرع فدان برسيم او ذره سكريه يبقي انت امنت اكل 7 عجول خلينا نقول 5 احسبها علي هذا الاساس وربنا يوفق الجميع

kimo kimo
28-03-2010, 08:16 PM
ربنا يخليك على الرد يا استاذ ابراهيم بس هل عشان تطلع ترخيص لامياه والكهرباء هتاخد وقت ولو انا مثلا معنديش ارض وهعتمد فقط على الاعلاف الجافه يبقى كده المشروع هيخسر

IBRAHIM.KORTOBI
29-03-2010, 12:03 PM
مافيش تراخيص ولا حاجه الميه للشرب بنعمل قيسون والكهرباء موجوده في القطع المجاوره انا هامدد عواميد لغاية بدايه الارض وهادفع تكاليف التمديد فقط اما عن الاعلاف الجافه مافيش خساره ولا حاجه بس المشكله انك هاتبقي مربي صغير والحصول علي العلف بسعر جيد يتوقف علي الكميه ده غير ارتفاع الاسعار المفاجئ اوقلة العلف . جاري كان عنده 30 عجل قال لي العجل يأكل في فترة التسمين 1طن علف وحوالي برضة 1 طن تبن وحوالي نصف طن دريس وكده العجل يكسب حوالي 1200 جنيه تزيد او تقل شويه لكن الي حصل مع جاري انه طلع برأس ماله فقط وماكسبش غير السباخ بتاع العجول والسبب ان العمال كانت بتحط الاكل بالزياده وهو كان بيشتري بزياده خوفا من انقطاع العلف اوزيادة سعره فمربحش حاجه هو دلوقتي عامل نفس المشروع مع واحد جايب عامل بدون اجر وهو العامل عليهم الرعايه وتقديم الاكل العلف والنظافه والحراسه وبعد المده يطرح ثمن العجل وثمن العلف ويقسم المكسب بالنصف بين الطرفين صاحب العجول والعمال وهو دلوقتي في الشهر الثالث وحسب مابيحكي لاخي ان كمية العلف تكاد تكون نصف ماكان يشتريه قبل كده ومن هنا جت الخساره .

temoo
23-04-2010, 03:39 PM
السلام عليكم
اريد ان أسأل عن الجدوى الإقتصادية لمشروع تسمين عجول الجاموس بداية من 200 كجم حاليا فى ظل الأسعار الحالية خصوصا وأنى كنت أنوى البدء فى هذا المشرةع حديثا علما بأننى ليس لدى خبرة سابقة فى هذا المجال ولدى فقط من فضل الله مساحة 10 أفدنة منزرعة محاصيل تقليدية و هذا فى ظل التضارب الواضح فى دراسات الجدوى الحالية والتى تتأرجح ما بين الرفض والتحذير وبين القبول والتشجيع
ولكم منى كل الشكر
تسمين العجول مشروح ناجح بكل المقاييس ولكن مع مراعات بعض الامور التي تحتاج الي بعض الخبرات مثل استخدام المولاس -استخدام اليوريا تركيب الاعلاف الجيدة

temoo
23-04-2010, 03:42 PM
من يريد خبرات في مجال التسمين او يريد مدير مزرعة انتاج خيواني زو خبرة والحساب بالارباح عليه الاتصال بالبريد الالكتروني temoo000[at]yahoo.com

tahamal
05-05-2010, 01:40 AM
عزيزى طالب السؤال المشروع له جدوى اقتصاديه وصافى الربح لايق عن 1000جنيه وكمان بتغذيه اعلاف جافه بشرط القطيع بقرى مجنس والاوزان حدود220كجم وتركيبه اعلاف صح! وتحت امرك لاى استفسار

اسلام ريان
04-06-2010, 11:41 AM
الاخ الكريم بداية أرجو لسيادتكم كل التوفيق ان شاء الله
ان بدء دورة تسمين عجول سواء جاموسى أو بقرى هى من المشروعات المربحة جدا جدا ومعامل الخطر قليل اذا ما قورنت بالمشروعات الاخرى وحتى لا أطيل ,فانه يوجد أكثر من نظام لتربية عجول التسمين أفضلها نظام تسمين 280 كج مدة الدورة 4 أشهر باجمالى عدد دورات 3 وعلى فرض ان الحيوان الواحد يربح 400جنية / دورة فهذا يعنى أن ثمن العجل الواحد (8400) تقريبا يحقق 400جنيه صافى/دورة أى 1200جنيه سنوى بنسبة 14.2%.........!! ولكن لتحقيق هذا الربح الادنى يجب الاستعانة بأهل الخبرة فى مجال التربية و العلاج [at]