المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حسبي الله

الناصر
16-03-2008, 10:35 PM
حسبى اللة ونعم الوكيل فى من اراد ان يزل الشعب المصرى ايها الاخوة لقد نجحت الحكومة فى تنفيز المخطط الاستعمارى الزى يقضى بتجويع الشعب انظر للناس بالشوارع ان الناس من كثرة الغلاء اصبحو يكلمون انفسهم كالمجنانين والمصيبة الكبرى ان الناس لايجدون رغيف الخبزابسط مقومات الحياة انظر للشباب الزى لحق بهم الدمار واصبحو مجوفين لاهدف لهم وانا واحد من هولاء الشباب ندعى اللة ان يرحمنا من هؤلاء الظلمة شاركونا فى كيفية ايجاد مخرج للشعب المسكين الزى لاحول لة ولا قوة

bent-masr
17-03-2008, 03:15 AM
شاركونا فى كيفية ايجاد مخرج للشعب المسكين الزى لاحول لة ولا قوة

والله الاحوال بتسوء كل يوم عن ا للى قبله والعالم دى مش حاسة بالشعب ولا المجاعة اللى وصلنا ليها كانهم فى بلد واحنا فى بلد ودا كله بسبب سياستهم اللى وديتنا فى داهية
اما الحل ؟ مش عارفة هل ممكن يحصل انقلاب عسكرى من الجيش بس دى حاجة انا مستبعداها لكن فى حل تانى سلمى وهو العصيان المدنى بس هل ممكن ان كل فئات الشعب تقوم بالعصيان المدنى دا ؟؟؟
ربنا هو العالم باللى مخبيه المستقبل بس مهما كان ان شاء الله هايكون احسن من دلوقتى لانى اعتقد ان مفيش اسوأ من الفساد اللى احنا فيه دلوقتى

gamal amin amin
17-03-2008, 01:04 PM
شكرا اخى ناصر
موضوع فى غايه الاهميه الذل والغلاء للشعب المصرى
ما يعجبنى بالموضوع ان الشباب بدأ يتفاعل مع سياسه البلد وبدأيتفاعل مع الاحداث فيها
يا اخى الفاضل اسوأ فتره مرت بتاريخ مصر كله هى تلك الفتره وأسوأ نظام حكم مصر هو هذا النظام
ومميزات هذا النظام هو العدل فى الظلم ف 99% من الشعب المصرى سيتساوى فى الفقر والذل و1% هو من سيمتلك مقدرات وثروات هذا الشعب
وبالنسبه لاختى الفاضله بنت مصر الحل صعب فيما قالت فالنظام الحاكم على استعداد للتضحيه بالشعب ليظل قائما على الكرسى الحل فقط فيكم انتم شباب مصر
الله يهب الملك لمن يشاء وينزع الملك ممن يشاء ودقه القرأن يهب الملك وينزع الملك
وشكرا للموضوع واتمنى ان يتفاعل كل الشباب معه دون خوف فلا امل الا بكم ايها الشباب ليس فى مصر فقط ولكن فى الوطن كله

سامح سليم
17-03-2008, 07:20 PM
السلام عليكم جميعا

العصيان المدنى بس هل ممكن ان كل فئات الشعب تقوم بالعصيان المدنى دا ؟؟؟

العصيان المدنى هو دة الحل الوحيد مع النظام الفاسد

ندوة
17-03-2008, 07:21 PM
قلوبنا معكم
كل بلد عربي فيه ابتلاء
لا حول ولا قوة الا بالله
لقد ابتلينا من ايدينا كثرة الذنوب ابعدت البركة
وزادت الفقر .انا لله وانا اليه راجعون.

سامح سليم
17-03-2008, 08:12 PM
وماتنسوش حضرتكم ان احنا السبب فى اللى بيحصل دة

ايوة احنا احنا اللى ضربونا فى اكل عيشنا وسكتنا احنا اللى انضربنا فى صحتنا ودخلو لنا كل ماهو خطر على صحتنا وسكتنا اقول لكم اااية ولا اااية واااااية

تيجو نرجع بالزمان لفترة بعيدة شويا اياام ماكان المصريين عندهم كرامة ايوة كرامة
ايام حكم السادات اندلعت مظاهرات وطبعا اكيد معظمك ماشفهاش زايى بس قريتو عنها منددة بارتفاع الاسعار و فيما عرف ب(انتفاضة الحرامية) و كانت مظاهرات عاتية و مخربة لبعض الممتلكات العامة و الخاصة و كان كل هذة المظاهرات العاصفة من اجل قرش صاغ زيادة في سعر كيلو السكر و زيادة اسعار السلع و اللحوم حتي كان المتظاهرين يرددون"يا جيهان قولي للبيه كيلو اللحمة بقي بجنيه!" فعلا انني اتعجب لذلك .اليس الشعب المصري الان هو نفسه الذي قام بهذه المظاهرات من قبل؟

دة كلة التاريخ سجلة ايااام ماكان المصرى عندة كرامة ؟!

انما احنا الاسف التاريخ هسيجل لنا اسواء فترة عار علينا والله اللى بيحصل فينا دة واحنا ساكتين وواقفين محلك سر:wall: اة يادماغى

كما قالو
الشارع دة رحنا فيه المدرسة ..اللي باقي منه باقي و اللي مش باقي اتنسي كنسوه الكناسين بالمكنسة بدموعي في لحظة اسي انا برضة كمان نسيت صلاح جاهين.

mesry
18-03-2008, 01:23 AM
طاطي راسك طاطي طــــاطي
انت ف وطن ديمقراطـــــــي
انت بتنـــعــــم بالحــــــــــرية
بس بشرط تكون مطاطــــــي

لما تكون شغــال بذمــــــــــة
خايف على مصــلحة الأمــة
شغلك يطلع من غير لازمــة
علشان مبيعلاش غير واطي
طاطي راسك طاطي طاطـــي
انت ف وطن ديمـــــقراطي

لما حاميها يكون حراميــها
وبلاده ورا ضهره رامـيـها
طالع نازل واكل فيـــــــــها
مسنود بالبدلة الظباطــــي
طاطي راسك طاطي طاطـــي
انت ف وطن ديمـــــقراطي

لما شــقاك يصــبح مش ليك
فقرك سد السكة علــــــــــيك
تتلفّت تلــــقى حـــوالـــــــيك
إما حرامي و إما عقــــاطي
طاطي راسك طاطي طاطــــي

لماتلاقي بـــــلاد الـدنـيـــــــا
فيها البني آدم حــــاجة تانية
وانت في الطبقات الـــــــدنيا
قرد مسلسل أو وطواطــــي
طاطي راسك طاطي طاطـــي
انت ف وطن ديمقراطــــــي

لما الجهلة يبــــــقوا أمــامــك
أو فوقك ماسكــين ف زمامك
ويسوقك ع الهــلكة إمامك
تشرب م السم السقـــــراطي
طاطي راسك طاطــــي طاطي
انت ف وطن ديمقـــــــراطي

لمــــا الكلـــمة تكون بتدينـك
لما تخبي ف قلـــــــبك دينــك
لما الذل أشوفه ف عيـــــــنك
هات إحباطك على إحباطــــي
طاطي راسك طاطي طاطـــي
انت ف وطن ديمقراطــــــي

للشاعر احمد فؤاد نجم

ندوة
18-03-2008, 03:27 PM
آدي مصر ..آدي مصر

mesry
19-03-2008, 09:15 AM
السلام عليكم
تحياتى للأخت ندوة و لكل شعب العراق
نعم أختى ندوة ،،آدى مصر
لكن اطمنك اننا طاطينا حتى لامست جباهنا الارض
و حان موعد رفع الرأس و سيرفع ان شاء الله

الناصر
21-03-2008, 10:25 PM
:angry:
الاخت العراقية ما معنى كلمتك ادى مصر احب ان اقول ان مصر هى الوحيدة التى تفتح ابوابها لكم وللعرب عند الازمات هزا كلام غير لائق

ندوة
23-03-2008, 08:45 AM
السلام عليكم
تحية طيبة
وا اسفاه انك فهمتني خطا ولكن اخي mesryهو الذي فهمني صح .
كيف استشهد بقول الشاعر احمد فؤاد نجم الشاعر المصري الوطني
لآتهكم عليكم فانتم اخوتي وهمنا واحد ومصائبنا واحدة وتاريخ مصر تاريخ نضالي عريق كما العراق فكيف انتقص منكم وانتم اخوتي وبالعكس انا كنت احيي الاخوة المصريين على عدم رضاهم على هذا الواقع المرير ومشاركتهم آلامنا ونحن في العراق ورغم امعاناة والمآسي التي نحن بها لاننسى اخوتنا في كل مكان ولاننسا المعاناة في فلسطين والسودان وفي مصر. ارجو ان اكون قد وضحت لك الامر وتستطيع ان تبحث عن ما اكتب و آرائي وبطاقتي الشخصية ودمت .....

mesry
23-03-2008, 09:59 AM
السلام عليكم
تحياتى لأخى الناصر و للأخت ندوة
اولا أعرف اخى الناصر انى مصرى ، و بالرغم من كدة فأنا غير راضى عن احوالنا و آسف على وضعنا الحالى ليس فقط على مصر و لكن على كل بلادنا العربية
ثانيا اذا كانت مصر تفتح ابوابها للعرب ، فهذا واجب على مصر تجاه اشقائها ، كما هو واجب على كل البلاد العربية ، و لا يصح ان ادخل اخى الى بيتى ضيفاً كريماً ثم امن عليه بذلك
ثالثا كما نقاسى نحن من النظام الموجود كذلك يقاسى اشقائنا من انظمتهم و أيضاً من نظامنا ، و أسئلو اهل غزة الذين اشتروا احتياجاتهم الاساسية عند دخولهم لمصر بأضعاف الثمن الاصلى
و أرجو ان نرى قريباً الانسان العربى يركب سيارته من المغرب و يتجه الى الكويت بدون تأشيرات دخول و خروج
فهمنا واحد ، و نجاح اخى نجاح لى
حفظ الله شعوبنا و حررها من الظلم و الاحتلال
و تحياتى لكل مقاوم

الناصر
23-03-2008, 10:42 PM
حصل خير يا اختى واسف على سوء الفهم الزى حدث وكلنا عرب واخوة فى العروبة والعراق الشقيق الاصغر لمصر ومصر دائما تفتح ابوابها وترحب بابنها من الاقطار العربية الشقيقة واسف مرة اخرىيا اختى