المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طريقه حفظ ابصال التوليب

تغريد حلمي
14-02-2018, 02:57 PM
كنت عايزة اعرف طريقه حفظ ابصال التوليب ودرجه الحرارة والرطوبه المناسبه ليها ايه . مع الشكر

محمد سكر
15-02-2018, 03:22 PM
غالبا يعامل المصدرين لازهار التيوليب الابصال بطريقة ما تجعل البصلة لا تصلح للزراعة الا لعام واحد فقط حتى نضطر دائما للاستيراد من عندهم ولكن بشكل عام
ليس لنا إلا رفعها وتعقيمها ولفها بأوراق الجرايد وحفظها في مكان جاف و بارد
لحين انتهاء فصل الصيف فعلينا عندها وضعه بالثلاجه ثم في درجة التجميد على الأقل اسبوعين ثم إلى الثلاجة من الاسفل لاسبوع وثم نزرعه...
هذا العمل والانجماد ثم دفء الأجواء
يكسر عند التيولب فترة السكون لينطلق بنشاط وروعة...

شيمو حنه
16-02-2018, 12:10 AM
السلام عليكم اضيف على كلام ا محمد اني يحفظها ازي بعد ما تنتهي من الازهار ا احفظها فحجره جوه حلوه زي شبكه كده وجيدة التهوية زي ما بتحتفظي بالبصل الاكل يحببتي جوه مش رطب وجيد التهوية بعمل انا كده وشكرا

تغريد حلمي
18-02-2018, 10:06 AM
غالبا يعامل المصدرين لازهار التيوليب الابصال بطريقة ما تجعل البصلة لا تصلح للزراعة الا لعام واحد فقط حتى نضطر دائما للاستيراد من عندهم ولكن بشكل عام
ليس لنا إلا رفعها وتعقيمها ولفها بأوراق الجرايد وحفظها في مكان جاف و بارد
لحين انتهاء فصل الصيف فعلينا عندها وضعه بالثلاجه ثم في درجة التجميد على الأقل اسبوعين ثم إلى الثلاجة من الاسفل لاسبوع وثم نزرعه...
هذا العمل والانجماد ثم دفء الأجواء
يكسر عند التيولب فترة السكون لينطلق بنشاط وروعة...

جزاك الله خيرا
ولو ممكن اعرف طريقه التعقيم ازاي لاني دورت على موضوعات مفصله عن التجفيف والحفظ مالقيتش

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

السلام عليكم اضيف على كلام ا محمد اني يحفظها ازي بعد ما تنتهي من الازهار ا احفظها فحجره جوه حلوه زي شبكه كده وجيدة التهوية زي ما بتحتفظي بالبصل الاكل يحببتي جوه مش رطب وجيد التهوية بعمل انا كده وشكرا

جزاكي الله خيرا
لو تسمحيلي اتواصل مع حضرتك عشان اعرف معلومات اكتر عن الحفظ والزراعه