المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تحت الربع والنصب

lo2lo2a82
11-07-2017, 02:20 PM
السلام عليكم
ذهبت اليوم ﻷشتري بذور من تحت الربع كنت اتمنى اجد حشيشة الليمون والمليسا والريحان الفرنساوي

واول محل سألت فيه الراجل اداني 3 اكياس بذور مكتوبة بالفرنسية على انها هذه الثلاثة

لما رجعت الى المنزل وقمت بعمل بحث عنها طلعو كلهم غلط

نصيحة قبل ما تشتري بذور جمع معلومات كويسة عن الحاجة اللي بتشتريها وماتثقش في حد وما تشتريش من اول محل يصادفك

الاحسن تشتري من حد ثقة او حد كلمك عنه

اللي بيبيعو بذور غريبة او اعشاب اللي لقيتهم المحل دا وطلع نصاب والمحل التاني بس ع الاقل دا الحاجة فيه كانت بالانجليزي وربنا يستر

قدر الله وما شاء فعل .. يارب ماحدش يحصلو اللي حصل معايا

حد من مصر يقدر يقولي اجيب الحاجات اللي انا نفسي فيها دي منين ؟ شتلات

انا كنت بفكر انزل المعادي بس مش عارفة هلاقي الحاجات دي أصلا ولا لا وبالذات حشيشة الليمون لاني نفسي في النوع اللي بيتحط في الاكل لسه عندي امل الاقيه

محمد سكر
11-07-2017, 04:31 PM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

قدر الله وما شاء فعل - الكثير وقع في نصب الكثير من محلات تحت الربع وانا منهم في بداية التعامل معهم كشراء بذور منتهية الصلاحية تماما وزيت نيم تالف واسمدة متحجرة لم تعد صالحة غير زيادة الاسعار المتفاوتة لنفس الصنف من محل للاخر -

حشيشة الليمون الافضل ان تقتنى شتلات وليس بذور لا اعرف مشتل بعينه في القاهرة لديه حشيشه الليمون ولكنها متوفرة في مشاتل كثيرة كانت عارضة منتجاتها بمعرض زهور الربيع بحديقة الاورمان هذا العام يمكن سؤال اقرب مشتل والمشاتل المجاورة لعلكم تجدونها لديهم . اما المليسا والريحان الفرنسي لم اتعرف عليهم قبل ذلك

شيمو حنه
12-07-2017, 12:38 AM
السلام عليكم قدر الله وماشاء فعل حببتي وشكرا عالنصيحيه ان شاءالله تجدي ما تريدي اشتري من المواقع

lo2lo2a82
12-07-2017, 09:51 AM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

قدر الله وما شاء فعل - الكثير وقع في نصب الكثير من محلات تحت الربع وانا منهم في بداية التعامل معهم كشراء بذور منتهية الصلاحية تماما وزيت نيم تالف واسمدة متحجرة لم تعد صالحة غير زيادة الاسعار المتفاوتة لنفس الصنف من محل للاخر -

حشيشة الليمون الافضل ان تقتنى شتلات وليس بذور لا اعرف مشتل بعينه في القاهرة لديه حشيشه الليمون ولكنها متوفرة في مشاتل كثيرة كانت عارضة منتجاتها بمعرض زهور الربيع بحديقة الاورمان هذا العام يمكن سؤال اقرب مشتل والمشاتل المجاورة لعلكم تجدونها لديهم . اما المليسا والريحان الفرنسي لم اتعرف عليهم قبل ذلك

طيب الحمدلله اني مش لوحدي وأدينا بنتعلم
اللي موجود في المشاتل من حشيشة الليمون هو النوع المستخدم في الشاي انا كان عندي اتنين وماتو عشان ماعرفتش اهتم بيهم واتضح انهم بيحتاجو ماية كتير كنت عرفت المعلومة دي هنا في المنتدى لما كنت بجمع معلومات عنها
لكن كان نفسي في النوع اللي بيتحط في الاكل
Cymbopogon citratus
ودا ساقه بتكون تخينة مش زي النوع العادي بتبقى رفيعه

https://modernbotanicals.org/category/lemongrass-cymbopogon-citratus/

المليسا كنت قرأت انها موجودة عند العطار كعشب لكن ودي تكون
الريحان الفرنساوي مش هتلاقي كتير بيزرعوه بالذات في المشاتل لكن في البيوت انا شفته
أنا اشتريت حاجة اسمها سويت بيزل يمكن يطلع هو لان دا بيتحط في الاكل

معرض زهور الربيع دا انا بقالي 5 سنين مارحتش وللاسف بيبقى محتاج يبقى معاك عربية عشان تشيل براحتك .. اخر مرة شلت كام حاجة مواصلات وكان نفسي آخد أكتر من المشتل اللي صاحبه من المنوفيه
ياريت المعرض دا يتكرر أكتر من مرة في السنة كنت بحس اني هلاقي كل حاجة فيها لان العارضين بيبقو من كل مكان