المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارجو المساعدة بخصوص الاراضي

zxcvbnm55
20-02-2008, 04:00 PM
ارجو ان تساعدونى فانا اريد ان اشارك مجموعة من الاصدقاء فى شراء ارض جديدة رخيصة الثمن و زراعتها بالفواكة كمشروع استثمارى صغير فوجدت تباين فمثلا هناك اراضى صحراوية الفدان ب 150 جنية و اخرى ب 5000 فما الفرق بينهم و ما رايك فى الاراضى على طريق العلمين من خلال مشاهدة صور الاقمار الصناعية وجدت ان الاراضى المستصلحة تزحف عليةمن جهة غرب الدلتا كما يوجد فى بدايتة مزارع كثيرة من ضمنها شركة اسمها المباركة باختصار عشان ملخبطكمش اية الاحسن نشترى 10 فدادين فى طريق اسيوط الغربى فى المنطقة الصحراوية المحصورة بين وادى النيل و منخفض الفيوم الفدان يتراوح من 7000 الى 15000على بعد 50 ك من ميدان الرماية ونعملها مزرعة مانجو ولا ناخد 100 فدان فى طريق العلمين من الى ب 150 جنية الفدان و نبدا نستصلحهم على حبة حبة المحاصيل المناسبة

حامد عبدالله
20-02-2008, 10:10 PM
الاخ الفاضل/zxcvbnm55 تحيه طيبه
بخصوص شراء ارض زراعيه انصحك بالاتى من حيث التجربه
1-مصدر المياه حيث ان مصدر الرى اهم شيئ للمشروع
من حيث العمق الدى توجد فيه المياه الازمه للرى فكلما زاد العمق زادت التكلفه
هل المياه المستخرجه عدبه صالحه للرى ام مالحه لاتجود معها الزراعه ويمكن معرفة دالك من الابار
الموجوده بالمنطقه التى حول الارض التى تريد شرائها.
2-جودة التربه ودلك باخد عينات من الارض المراد زراعتها وتحليلها .
3-توافر المواصلات للمنطقه التى ستستصلحها.
ادا كانت المنطقتين المراد الشراء فيهما متساويتان فى مستوى الجوده وتوافر العناصر السابقه
فالافضل انك تشترى المائة فدان فهما افضل لك فى المستقبل
وتقبل تحياتى
حامد عبدالله:grin:

ezz eldin youssef
27-02-2008, 03:11 AM
ارجو ان تساعدونى فانا اريد ان اشارك مجموعة من الاصدقاء فى شراء ارض جديدة رخيصة الثمن و زراعتها بالفواكة كمشروع استثمارى صغير فوجدت تباين فمثلا هناك اراضى صحراوية الفدان ب 150 جنية و اخرى ب 5000 فما الفرق بينهم و ما رايك فى الاراضى على طريق العلمين من خلال مشاهدة صور الاقمار الصناعية وجدت ان الاراضى المستصلحة تزحف عليةمن جهة غرب الدلتا كما يوجد فى بدايتة مزارع كثيرة من ضمنها شركة اسمها المباركة باختصار عشان ملخبطكمش اية الاحسن نشترى 10 فدادين فى طريق اسيوط الغربى فى المنطقة الصحراوية المحصورة بين وادى النيل و منخفض الفيوم الفدان يتراوح من 7000 الى 15000على بعد 50 ك من ميدان الرماية ونعملها مزرعة مانجو ولا ناخد 100 فدان فى طريق العلمين من الى ب 150 جنية الفدان و نبا نستصلحهم على حبة حبة المحاصيل المناسبة
انا على فكرة اخد فى المنطقتين بس ولو عايز اى استفسار ايميلى ezzeldinyoussef[at]hotmail.com

ezz eldin youssef
27-02-2008, 03:11 AM
ارجو ان تساعدونى فانا اريد ان اشارك مجموعة من الاصدقاء فى شراء ارض جديدة رخيصة الثمن و زراعتها بالفواكة كمشروع استثمارى صغير فوجدت تباين فمثلا هناك اراضى صحراوية الفدان ب 150 جنية و اخرى ب 5000 فما الفرق بينهم و ما رايك فى الاراضى على طريق العلمين من خلال مشاهدة صور الاقمار الصناعية وجدت ان الاراضى المستصلحة تزحف عليةمن جهة غرب الدلتا كما يوجد فى بدايتة مزارع كثيرة من ضمنها شركة اسمها المباركة باختصار عشان ملخبطكمش اية الاحسن نشترى 10 فدادين فى طريق اسيوط الغربى فى المنطقة الصحراوية المحصورة بين وادى النيل و منخفض الفيوم الفدان يتراوح من 7000 الى 15000على بعد 50 ك من ميدان الرماية ونعملها مزرعة مانجو ولا ناخد 100 فدان فى طريق العلمين من الى ب 150 جنية الفدان و نبا نستصلحهم على حبة حبة المحاصيل المناسبة
انا على فكرة اخد فى المنطقتين بس ولو عايز اى استفسار ايميلى ezzeldinyoussef[at]hotmail.com

alyhaby
27-02-2008, 12:20 PM
نصيحة اخى العزيز
ان سمحت لى اخى طبعا ارض العلمين افضل بكثير وانا شفتها بنفسى لكن
1- طريق العلمين خطر جدا من حيث الامان ( الحل تعيين عدد من البدو هناك )
2- الاراضى تعانى من مشكلة ملوحة ( طبعا مشكلة سهلة بس الامكانيات )
3- انا رجحت المكان دة علشان فية مزرعة تجريبية لجامعة القاهرة
4- طريق العلمين بة العديد من المزارع من جميع النواحى سواء الساحل الشمالى او الصحراوى او حتى مدينة الحمام
على بركة الله اخى العزيز

moatazelkashef
28-02-2008, 07:03 PM
ارجو ان تساعدونى فانا اريد ان اشارك مجموعة من الاصدقاء فى شراء ارض جديدة رخيصة الثمن و زراعتها بالفواكة كمشروع استثمارى صغير فوجدت تباين فمثلا هناك اراضى صحراوية الفدان ب 150 جنية و اخرى ب 5000 فما الفرق بينهم و ما رايك فى الاراضى على طريق العلمين من خلال مشاهدة صور الاقمار الصناعية وجدت ان الاراضى المستصلحة تزحف عليةمن جهة غرب الدلتا كما يوجد فى بدايتة مزارع كثيرة من ضمنها شركة اسمها المباركة باختصار عشان ملخبطكمش اية الاحسن نشترى 10 فدادين فى طريق اسيوط الغربى فى المنطقة الصحراوية المحصورة بين وادى النيل و منخفض الفيوم الفدان يتراوح من 7000 الى 15000على بعد 50 ك من ميدان الرماية ونعملها مزرعة مانجو ولا ناخد 100 فدان فى طريق العلمين من الى ب 150 جنية الفدان و نبدا نستصلحهم على حبة حبة المحاصيل المناسبة
السلام عليكم
اولا : بالنسبه لارض طريق العلمين
هذا السعر مشكوك فيه مما يدل على قلة المعرفه و الدرايه بالمكان مما يؤدى لاتخاذ قرار غير صائب و احذركم من الوقوع ضحايا عمليات نصب او اراضى وضع اليد بدون علم.
ثانيا : هذا القرار يحدد على اساس الامكانيات ومنها مدى بعد مكان المزرعه عن المتابع على العمل فاى المكانين اقرب واسهل فى الوصول اليه ومدى قرب المكان من المناطق الخدميه
عليكم التعمق فى دراسة الامر ودراسة امكانياتكم لتوضيح امور المقارنه فمثلا ارض طريق اسيوط غالبا بها مصدر الرى مما يرفع من سعر الوحده اما ارض طريق العلمين فهى بدون مصدر رى والابار هناك مكلفه فسعر الوحده يتضاعف عدة اضعاف بعد اضافة تكلفة مصدر الرى وبالتالى فالمقارنه حتى الان غير صحيحه.
وفقكم الله
لمزيد من التواصل:
moatazelkashef[at]yahoo.com
20105868180+
M.A.S انشاء مزارع نمزذجيه-خدمات زراعيه

gamal amin amin
17-04-2008, 03:23 PM
اخى الفاضل انا اتفق مع الاخ معتز الكاشف من انه نصب حتى ولو كانت ارض بور ..150 ج للفدان مشكوك فيه .. اما عن راى الدكتور على فليست الارض كلها مالحه انه جزء بسيط شمال طريق وادى النطرون العالمين ومستغل كمزارع اسماك اما عن نوعيه الاراضى فى معظمها فهى خصبه ولكن تحتاج الى مصاريف كتير..فى عمق المياه وتسويه الارض وتسميدها وزرعها
ولكم كل الشكر