المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عناكب النعناع

yassien
12-05-2016, 11:48 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عندى اصيص به نعناع بلدى و نعناع سعودى أصيب بالعناكب و حاولت مكافحتة برش ماء به صابون ثم ملاثيون ولم تأتى نتيجة ثم قصيت النعناع البلدى كله و كنت قد قرأت بالمنتدى أن علاج العناكب كبريت فذهبت لوزارة الزراعة فقال لى المهندس خسارة تدفعى مبلغ كبير عشان زرعة دة للأراضي و كدة ... اوفرلك ارمى الزرع وهاتى غيره ..
فهل فى حل للعناكب غير الكبريت و المبيدات ولا فعلا ارمى الزرع

جندي الطبيعة
12-05-2016, 02:42 PM
السلام عليكم ربما لا تكون أفة زراعية

yassien
12-05-2016, 10:32 PM
بس انا شفت الخيوط بتاعة العنكبوت انا قصيته كله يارب يطلع كويس بس لو طلع كدة اعمل ايه

HaZeM007
12-05-2016, 10:40 PM
لو فاضل عناكب وممكن تصوريها كويس ارفعي الصورة لتحديد اذا كانت افه زراعية ام لا

محمد سكر
13-05-2016, 02:05 AM
الكبريت الزراعي مادة طبيعية ولا ضرر منها ومنفر لغالب الحشرات تقريبا فهو نوع من الوقاية قبل حدوث الاصابة وهو ليس غالي الثمن الكيلو ب5ج ويتم التعفير على اوراق النباتات مرة واحدة كل اسبوعين وبالشتاء كل اسبوع -- اما الملاثيون فهو مبيد ضار جدا جدا بالصحة ويسبب مشاكل كثيرة فلا يستخدم نهائيا مع النباتات التى تؤكل ربما نقوم بإستخدامه مع النباتات التى نقتنيها لاجل الزينة فقط

yassien
13-05-2016, 08:03 AM
انا مش لاقيه كبريت خااااالص لو حد يعرف مكان أجيب منه لو سمحتم يقولى عشان فالزراعة قالولى أرمى الزرع وحاليا لاحظت خيوط عناكب فى نبات الفراولة �������� و حاسة أن الزرع بيبوظ منى

عاشق الكاسيا ندوزا
13-05-2016, 11:22 AM
انا مش لاقيه كبريت خااااالص لو حد يعرف مكان أجيب منه لو سمحتم يقولى عشان فالزراعة قالولى أرمى الزرع وحاليا لاحظت خيوط عناكب فى نبات الفراولة �������� و حاسة أن الزرع بيبوظ منى
من المشاتل الزراعية

محمد سكر
13-05-2016, 03:18 PM
الكبريت الزراعي متوفر بمنطقة باب الخلق خلف مديرية امن القاهرة اقرب محطة مترو محطة محمد نجيب فى اول اربع محلات على الشمال تجدي الكبريت سعر الكيلو 5 جنية