المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله الباميا الغريبه-والشاطر يحلها !!

phytopathology
16-01-2008, 01:36 AM
موضوع مهم جدا وغريب جدا يا رجاله علي فكرة
نزلت غيط باميا في نص سبتمبر اللي فات ولاقيت مرض منتشر بشدة عالاوراق الكبيرة اعراضه تماما البياض الدقيقي -بس الاوراق الكبيرة بس:rolleyes:
علي فكرة النبات مكنش فيه اصفرار ولا اي حاجه من اللي بتصاحب اعراض البياض ولا موت ولا حاجه كده ومفيش تهدل ولا مناطق ميته-
قلت انه بياض دقيقي والفطر بيحافظ علي العائل
فحصت الفطر- ملقيتش اي حاجه- وكذا مرة واتاكدت ومفيش اي فطريات خالص
والاغرب اني عالجته باني رشيته بمبيد حشري اسمه الملاثيون - وجت بالصدفه
واكدت الرش علي نباتات تانيه مصابه وجاب نفس النتيجه:donnoz:
................................... ....................ز
مفيش تعليق او رد او تفسير عندي
والي الان مش عارف افسر الظاهره دي
ولا حتي عرفت اجاوب السؤال...هل هو مرض فطري- البياض الدقيقي- ولا حشري- وبيعالجه الملاثيون!!
ايه رايكم يا بشمهندسين؟؟؟:thinking:

د/ احمد حسام الدين
16-01-2008, 12:53 PM
طيب ممكن تاخد عزله من العرض ده وتفحصها تحت مجهر وتشوف اذا كانت حشره ولا فطر

phytopathology
17-01-2008, 12:09 AM
ما هو انا فحصت ولم اجد اي فطريات
ومفيش اثار لتغذيه حشرات او بيض او اي حاجه كده

الابلج
17-01-2008, 12:28 AM
السلام عليكم ورحمة الله
اهلا بيك أولا في منتدى زرعة نت
ممكن ترفع لنا على الموقع صورة لهذا المرض وإن لم تستطع ذلك ( لعدم توفر الصورة)
إرسل لنا العرض بالتفصيل وراعي في الوصف ما يأتي :
1- مناطق ظهور العرض
هل ظهر على الأوراق العليا أم السفلى أم الأثنين معاً
2-عمر النبات عند ظهور هذا العرض
3- هل كان هناك رش لأي سبب من الأسباب قبل ظهور هذا العرض ؟
وصف العرض بالتفصيل
هل هو بقع دائرية أم بيضاوية وما لونه تحديداً ؟
4- هل كان النبات يعاني من أي إصابة قبل ذلك أم لا ؟
5- وضح بدقة مكان وجود العرض على الورقة نفسها
هل كان في المنتصف أم على الحواف الخارجية وماذا كان يصاحب الإصفرار على الجانب الآخر من الورقة ؟
6- هل هناك أي أعراض أخرى على باقي أجزاء النبات ؟
وشكراً

د/ احمد حسام الدين
17-01-2008, 04:15 PM
على فكره فى حشرات مش بتضع البيض بتاعها فى النبات ممكن تحطه فى التربه وبعد ما يفقس يروح للنبات وايضا مش شرط تلاقى الحشره على النبات طول الوقت فلازم تراعى معاد اخذ العينه لانه الذبابه البيضاء مثلا من بعد الساعى 12 الظهر لا تجدها على النبات وايضا كل اليرقات القارضه نفس الشئ فى اوقات الذروه تختفى تماما ولا يبقى منها الا اعراض الاصابه وانا مستنى اجاباتك على الاسئله اللى سالها الاخ الابلج علنا نجد تفسيرا لما هو حادث

phytopathology
17-01-2008, 11:55 PM
يا جماعه عرفوني ارفع الصور ازاي وانا ارفعها
حالا
انا دايما معايا كاميرا وبصور اي ظاهره بتقابلني
هحاول ارفعها وهرد عليكم

phytopathology
18-01-2008, 04:17 PM
الصور اهي يا جماعه واسف عالتاخير بس علي اما عرفت ازاي اعمل كده

phytopathology
18-01-2008, 04:19 PM
الصورة التانيه اهيhttp://img258.imageshack.us/img258/1246/48936974tn8.jpg

phytopathology
18-01-2008, 04:22 PM
الثالثه والاخيرة

phytopathology
18-01-2008, 04:25 PM
اهو المرض اللي فوق ده اتعالج بمبيد حشري مع انه يبان من بعيد انه فطري (بياض دقيقي)
بس ملحوظه: لو كبرت الصورت وتفحصت البقعه هتلاحظ وكانها دهان مش نموات فطريه

د/ احمد حسام الدين
18-01-2008, 06:42 PM
لا بجد الموضوع يحير وعاوز بحثانا هحاول اقابل اساتذة امراض النبات عندنا واعرض عليهم المشكله علنا نجد العله فى ذلك

م / محمد بدر
21-01-2008, 10:36 PM
السلام عليكم

تقريبا اخى الكريم انا هذا مش فعلا اى فطريات ولا حشرات
تقريبا هذه الاعراض بفعل عدم انتظامك فى التسميد يعنى مش مرض وفى فتره انتظامك فى التسميد وقفت الاعراض وفى نفس الوقت انت رشيت ملاثيون وبالتالى ظهرلك انه من تاثير الملاثيون واظن انه نقص عنصر البوتاسيوم الشديد هو الذى يظهر التجيير ده مع زياده عنصر النيتروجين

alfallah
21-01-2008, 11:40 PM
السلام عليكم ولحمة من اللهة.حسب الصورة اعتقد ان الامر يتعلق بمرض البياض الدقيقي وهو يتطلب ادوية خاصة.ومن الادوية المستعملة لدينا بالمغرب فهناط //الانطراكول.او بايفدان او طوباز وغيرها من الادوية الاخرى.وهو مرض فطري وليس بمرض تسببه الحشرات وكثيرا ما يضهر عند غمر الغلة بالماء مع وجود شمس حارة . اليس الامر كدلك يا مهندس .وشكرا.
موضوع مهم جدا وغريب جدا يا رجاله علي فكرة

نزلت غيط باميا في نص سبتمبر اللي فات ولاقيت مرض منتشر بشدة عالاوراق الكبيرة اعراضه تماما البياض الدقيقي -بس الاوراق الكبيرة بس:rolleyes:
علي فكرة النبات مكنش فيه اصفرار ولا اي حاجه من اللي بتصاحب اعراض البياض ولا موت ولا حاجه كده ومفيش تهدل ولا مناطق ميته-
قلت انه بياض دقيقي والفطر بيحافظ علي العائل
فحصت الفطر- ملقيتش اي حاجه- وكذا مرة واتاكدت ومفيش اي فطريات خالص
والاغرب اني عالجته باني رشيته بمبيد حشري اسمه الملاثيون - وجت بالصدفه
واكدت الرش علي نباتات تانيه مصابه وجاب نفس النتيجه:donnoz:
................................... ....................ز
مفيش تعليق او رد او تفسير عندي
والي الان مش عارف افسر الظاهره دي
ولا حتي عرفت اجاوب السؤال...هل هو مرض فطري- البياض الدقيقي- ولا حشري- وبيعالجه الملاثيون!!
ايه رايكم يا بشمهندسين؟؟؟:thinking:[/quote]

phytopathology
22-01-2008, 10:45 PM
هو رايك ده جديد واوكي
بس لو سمحت لو عندك مراجع بتقر صحه كلامك ده بليز
ان نقص عنصر البوتاسيوم ممكن يسبب كده

phytopathology
22-01-2008, 10:48 PM
مستر الفلاح اشكرك علي المشاركه
بس احب اوضحكلك: حضرتك لما تدقق في الصورة هتلاقي ان سطح البقعهمختلف عن سطح بقعه البياض الدقيقي القطيفي او الزغبي المظهر لوجود ميسيليوم الفطر
وبعدين انا فحصت ولم اجد اي فطريات

mohamad_ali
28-01-2008, 01:08 AM
مرضين على الورقة موزيك ونكروزس واعتقد ان الفطر المسبب لعرض النكروزس هو اللى كان حامل لفيروس الموزيك ودا التفسير لختفائه بزوال العائل host

عمروالعيسوى
06-08-2008, 05:36 PM
صح جميع الاراء مظبوطة بس ممكن فعلا يكون نقص عناصر وعند الانتظام فى التسميد ممكن تحصل على نتيجة افضل

yasernor
06-08-2008, 06:00 PM
انا فى راى ان دا مش مرض فطرى ولاحشرى ولكن ده نموات بتنمو مثل الاعفان على الاوراق وخاصة بتكون من حبوب اللقاح بعد وقوعها على الاوراق مع الرطوبه بتعمل الشكل ده من الاصابه ولكنها مش اصابه فطريه ولا حشريه
وممكن انك بعد مارشيت زالت هذه الاعراض باثر ضغط الرش مش باثر المبيد

العراقي انا
07-08-2008, 02:04 AM
السلام عليكم: ما شد انتباهي ان اخي يقول ان الاوراق كبيرة وقد لا حظت وجود ظل على الاوراق فهل هناك اشجار قريبة من المحصول لان الظل يدفع النبات الى زيادة حجم الاوراق للحصول على الضوء الكافي وقد تكون الاشجار هي السبب كذلك نقص التسميد كما اشار بعض الاخوة.
تحياتي اخوكم ابو عبد الله

هشام محمد احمد الشافى
07-08-2008, 08:30 AM
بااخى الفاضل الواضح من الصورة ان الاعراض مش فطر اوحشرى
وسيادتك مش مقتنع انها فعلا اعراض نقص عنصر
ممكن ويكون احتمال ضءيل مرض فيروسى:roll:

أبو مالك
28-12-2009, 01:04 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الأعراض هي للبياض الدقيقي Oidium caricae; Sphaerotheca humili

حيث أنها تظهر جلية على الأوراق القديمة .
ويمكن ان تكون الورقة او الاوراق التي عليها المرض قد سقطت بعد استخدام المبيد وخاصة انها تكون ضعيفة وعند استخدام المبيدات أو الاسمدة الورقية وخاصة اذا كان تركيزها زائد قليلا فان النباتات تتخلص من الاوراق الضعيفة بتشكيل طبقة الانفصال .

rosa damascena
18-02-2010, 02:57 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الأعراض الواضحة هي للبياض الدقيقي

أبو النصر
26-09-2010, 10:09 PM
السلام عليكم ورحة الله تعالى وبركاته,

أعتقد - والله أعلم - أننا نتكلم عن حالة غير مرضية, والسؤال التالي يبين الحقيقة - بإذن الله -:
الامراض الفطرية كالبياض تبدأ الإصابة ببقع بيضاء تتطور لنموات مشيجية تعطي لوناً أبيضاً وعند اشتداد الإصابة قد تصاب الأوراق باليباس أو تتحول مناطق الإصابة الأكثر قدماً للون الأسود وعند المكافحة تتماوت الأجزاء المصابة من الاوقراق وتحمل لونأ أصفراً أو أسوداً أو يابساً أو تتساقط

طبعاً كل ذلك لا ينطبق على حالتك, كما أنني فهمت مما كتب أن الإصابة على عامة النباتات بالتالي فالمسبب غير مرضي, أي إما ظاهرة فيزيولوجية ولم يسبق لي رؤية او السماع عن هكذا ظاهرة - وهذا لا يعني أنه لا يوجد هكذا ظاهرة - أو وهو غالب الظن أن رش احد المبيدات بتركيز خاطئ أو باستخدام مرش غير صالح للاستخدام هو السبب ومن الدلائل على ذلك ان البياض يميل لكونه زوالاً للون كما أن التنقرات الحمراء هي أشبه بنقاط تركيز كما أنك تلاحظ أن النموات الحديثة سليمة بالكامل ولا يوجد مبيد يقضي على مرض أو آفة بطريقة الاستئصال وبكل بساطة..... والله أعلم

دمتم في حفظ الله

بسام صالح
27-09-2010, 09:51 AM
اخوانى اعتقد ان الامر ببساطة هو عبارة عن بعض الترسيبات الملحية على الورقة نظرا لمساحة الورقة الكبيرة واعتقد ان الظاهرة دى منتشرة جدا فى الاراضى القديمة عندنا فى مصر واللة اعلم واحب اوضح ان دى مش اعراض نقص تسميد لان الواضح ان الورقة سليمة لكن عليها طبقة تشبة البوية واللة اعلم

مهندس بشار
27-09-2010, 11:12 AM
اعتقد انه هناك اعراض تسمم بالصوديوم اولا وثانيا يمكن ان يكون هناك تسمم بالرش بماده معينه وبتركيز عالي وشكرا

omarprogramer
04-09-2014, 12:28 AM
اسمدة كيماوية تضاف لتحسين خواص التربة والاسراع من تحلل الاسمدة العضوية بواقع 250ك سوبر فوسفات الكالسيوم (5 شكارة ×50=250ج)+نترات نشادر 100كجم (2شكارة ×160ج=320جنية )+50ك كبريت زراعى