المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اسئلة حول الجورى

ميجو2000
18-06-2015, 11:03 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كل عام وانتم بخير
عندى شجرة جورى مزروعة فى اصيص على السطح هل يمكن قص افرع منها هذه الايام وحفظها بطريقة ما لزراعتها فى الوقت المناسب لان فى مثل هذا الوقت من العام الماضى واللى قبله ماتت عندى شجر الجورى بسبب الشمس ولم اعرف الحفاظ عليها وخاصة ان بدأت تظهر اعراض الاحتراق على النبات بقدر حبى للجورى اتعقدت منه
وتوجد بعض البذور على نبات الجورى كيف اعرف انها نضجت وكيف احتفظ بها ومتى اقوم بزراعنها

ميجو2000
19-06-2015, 11:10 PM
ايه ياجماعة 15 مشاهدة ومافيش ولا رد

فيفي نشاد
21-06-2015, 07:25 PM
السلام عليك اخي ميجو كل سنة و انت طيب من الافظل ان تعمل لها شمسية حتى لا تحترق من الشمس و ترش حواليها ماء حتى تلطف المنطقة المحيطة بها و ما تزعلش من اخوانك انت عارف رمضان و دوخة و الجلوس على الكمبيوتر قليل مش كيف ايام الافطار تشرفت بمعرفتك عزيزي افطار شهي الى اللقاء

ميجو2000
22-06-2015, 01:32 PM
شكرا لكى ياأستاذة فيفى انا بالفعل عملت لها شمسية
لكن زعلى مش من اعضاء المنتدى الكرام واللذين تعلمت منهم كثيرا ولكن زعلى على وردتى وخاصة لان ماتت عندى اثنان قبل ذلك

شيمو حنه
22-06-2015, 05:52 PM
السلام عليكم اخى ميجو رمضان كريم شكرا حبببتى فيفى ع ردك رمضان كريم حببتى اخى ميجو انا بموت فى الورد البلدى وياااامااا مات منى وحتى الان وبتعلم لاحظت ان الشمس المباشر ضره له ويحب يعتش بسمش لدرجه الموت ربنا يبارك لك اصل كنت حطه وحده فوق السطح ع الشمس المباشر وكانت هتموت ونزلتها البلكونه والحمدالله بخير وبينحطلع ورده ىرب تكمل هتكون اول ورده ليه ف حياتى من الورد البلدى وسمده بسماد متوازن وخير