المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اول خسه من انتاجي

شيمو حنه
03-04-2015, 03:35 PM
السلام عليكم زرعتها من البذور ف شهر10 سماد كل اسبوع مع السفيه متوازن رايكم
http://s28.postimg.org/7gx1zrx71/DSC_1068.jpg (http://postimg.org/image/laleotps9/full/)

المهندس خليل العسكر
03-04-2015, 03:50 PM
الله يبارك للك في ثمارك اختي الغالية شيموووووووو

شيمو حنه
03-04-2015, 10:56 PM
السلام عليكم الله يبارك لك اخى خليل شكرا ع المشاركه

زهرة السلفيوم
04-04-2015, 02:01 AM
حببتي شيما , النبات مو طبيعي و اصبح شكلو مثل cicla , مين قال انو التسميد كل اسبوع !!
السماد المتوازن يستخدم مره في الشهر او مره كل اسبوعين , ويجب انو تتوقفين عن التسميد قبل الحصاد بفترة ,مشان انو المواد الكيمياءية تخرج من النبات ,
بعد في نقطة ثانيه , انتي قطعتي النبات من الجذور , ااحنا بنقطع الاوراق الخارجية وبنترك الاوراق الداخلية الصغيرة مشان انو تكبر ,

محمد سكر
04-04-2015, 09:33 AM
ما شاء الله لا قوة الا بالله مبارك عليك اختى شيمو الخس

أختى زهرة السلفيوم توقيت التسميد يختلف إختلاف كلى حسب نظام الزراعة المتبع والتربة المستخدمة ففى الحقل المفتوح غير الاصص غير الزراعة المائية بالتربة البديلة فمثلا عند إستخدام البيتموس والبيرليت كتربة بديلة للزراعة المائية فى الاصص يكون التسميد بشكل يومى ليس كل اسبوع وكل أسبوع نروى بماء فقط لغسيل التربة من أثار الاملاح ثم نعيد نفس العملية بالتسميد اليومى وهكذا وقد يصل بعض الاوقات الى مرتين فى اليوم الواحد لان التربة فى هذه الحالة ما هى إلا مثبت للجذور فهى تربة خاملة وكذلك الحال لو كانت التربة رمل بنفس الكيفية بالضبط أما لو التربة خليط ما بين البيتموس والكمبوست والرمل فتزداد فترة التسميد عن الطريقة الاولى ففى بداية عمر النبات تكون مرة بالاسبوع ومع تقدم النبات تكون مرتين بالاسبوع أما لو التربة طينية فيتغير التسميد بشكل مختلف لتطول الفترة أكثر لان التربة الطينية تحتفظ بالعناصر لفترة اطول أما فى الحقل فالوضع يختلف تماما عن كل هذا فيكون التسميد على ثلاث دفعات او أربع دفعات توزع على عمر النبات بالحقل

زهرة السلفيوم
04-04-2015, 12:52 PM
استاذي محمد شكرا علي الشرح و كلامك صحيح بس احنا الحين محتاجين نعرف شي ؟

يا شيما إزا تسمحين ممكن تتكلمين وتشرحين لنا التربة المستخدمه في زراعه هالخسه !!
لو سمحتي تتكلمين عن نسبة التربة والرمل و نسبة السماد الطبيعي ونوعه ونسبة المواد العضوية الموجود في الاصيص ؟
اتمني يكون الشرح دقيق من اجل اننا نكتشف ايه السبب انو شكل الخسه كذا
إذا كانت التربة عندك يا حببتي شيما تربة غنية مو فقيرة بالعناصر الغذائية , هالشي معناتو انك مو محتاجه تستخدمين تسميد كل اسبوع
و اسفه بس النبات بجد شكلوا مو طبيعي

هدى نوفل
04-04-2015, 02:10 PM
مرحبا شيماء

اولا مبروك على وصول الخس لمرحلة اكتمال النضج و عمل السلاطة

و دائما تزرعين و تجربى كل التجارب الزراعية .

و كانت العزيزة زهرة السلفيوم تريد ان تعرف كل ما يخص التجربة من نوع التربة

و نوع السماد ان كان سماد طبيعى أو NPK و هل وضعتى فى التربة من البداية

أى اسمدة حيوانية .

و نحن ايضا نريد أن نعرف كل شىء عن تجربتك حتى نستفيد منها

تحياتى لك

شيمو حنه
04-04-2015, 11:28 PM
السلام عليكم اولا شكرا جميعا الله يبارك لكم وشكر ع النصائح وثانيا هههه شيما انا الشيماء وبعتز بشيمو برده ثالثا ى زهره حكايتى مع الخس جبت البذوره بالعافيه وجبت ليه البذور طالبه عندى ف المدرسه المهم زرعته فاول الشتا ف تربه طينيه غنيه بالمواد الغذائيه بلدى الشرقيه تربتها غنيه وخاصا بلدى ملاحظ زرعت الخس عن تجربتى انا يعنى بجرب محدش علمنى والسماد 20 20 20 زرعته فوق السطح ف الشمس بقول كده ليه لانى عرفت بعد زراعته وكبر انه لازم رطوبه علشان كده هو لو مصفر شويه زهره حبببتى ودى اول تجربه المره الجايه نتعلم ونستفيد منك والتجارب شكرا لكم

زهرة السلفيوم
05-04-2015, 12:34 AM
حببيتي انا احكي علي شكل النبات مو طبيعي , اقصد انو الخس بيكون فيه لون ابيض بس النبات في الصورة عندك بالكامل لونه اخضر , حتي العروق الموجودين بالاوراق لونهم اخضر , بجد البنات اصبح مثل اوراق نبات cicla
بالنسبة للاوراق الاصفراء انا اقول انو بسبب زيادة السماد النبات المسكين احترق مو قادر يتحمل من 6 اشهر كل اسبوع سماد , ويمكن كلامي يكون خطأ

محمد سكر
05-04-2015, 09:57 AM
جزاكم الله خيراً أختى زهرة السلفيوم على هذا النقاش المثمر بارك المولى لكم

أعتقد أن مشكلة خس شيمو التأخر قليلاً فى الزراعة أو تعرضه للعطش فترة كبيرة لان النبات يخرج منه مادة بيضاء وهى تزداد عند إرتفاع درجات الحرارة على الخس أو تعرض النبات للعطش فترات كبيرة وأيضا الاصيص الموجود به النبات ربما يكون له دور فى هذه المشكلة كيف كان حجم الاصيص شيمو اما التسميد لا أظن أن به مشكلة لان الاصيص صغير الحجم وعملية الرى الدائمة تجعل أى أسمدة زائدة تنزل مع ماء الرى الزائدة ولا تتراكم داخل الاصيص

شيمو حنه
05-04-2015, 11:09 PM
السلام عليكم حببتى زهره فهمت قصدك حبببتى تقصدى رائسها من تحت اصلى الخسه صغيره وكمان انا لم اقصها قطعت الجذور كده ع طول وصورتها ف الشمس الحارقه والله اعلم هى عمله كده له بس لو شفتيها ع الطبيعه حلوه عن نفسي اعطيك والله اخى محمد الاقصيص من النوع الاسود الكبير البلاستيكى وادينا بنتعلم وشكرا لكم ع المشاركات والنصائح ي رب يبارك لكم اتفضلوا منه وشكرا

زهرة السلفيوم
05-04-2015, 11:38 PM
جزاك الله كل خير استاذي محمد و صحتين حببيتي شيمو
بس اعذروني و للاسف انتم ما فهمتم قصدي , باللون الابيض انا اقصد العروق الموجودين في الاوراق
العروق يلي انا اتكلم عنهم لونهم ابيض في هالصورة وانا رسمت عليهم باللون الاصفر واتمني تكونوا فهمتم قصدي

ليه النبات الموجود عند شيمو لون العروق اخضر ؟

شيمو حنه
05-04-2015, 11:54 PM
السلام عليكم اه فهمت حببتى لا بيضا او ميله للحضار بس مش اوووى حبببتى والخس انواع حبببتى وكمان الشمس كانت قويه وهو ابيض دققى ف الورقه كويس هتلقيه ابيض حبببتى واكيد هتشوفى عيونى لكى ىقمر

ابو الزهر
06-04-2015, 12:06 AM
مشءالله كتير روعة الف مبروك هذه التجربة الرائعة

محمد سكر
06-04-2015, 10:27 AM
فهمت قصدك زهرة السلفيوم ولا استطيع ان احكم على هذه المشكلة

شيمو حنه
06-04-2015, 11:49 PM
السلام عليكم شكرا اخى ابو زهر وشكرا اخى محمد ع التفاعل حبببتى زهره ممكن الان الاوراق الداخليه اكثر بيضا من الخارجه والله اعلم بس هى والله بيضا ف الطبيعه وشكرا حبببتى ع تفاعلك شكرا جميعا ىرب الخير لكم

AdMur
14-04-2015, 07:12 PM
ماشاء الله ربنا يبارك لك وان شاء الله
وياريت تحكيلنا عن البدايات و عملت ايه منذ البدايه من اول شراء البذور من اين و متى و بعد اد ايه بدأت ظهور النبته و ايه الصعوبات الي وجهتك واوصفلنى مكان الزراعه
تتابعينى بكل التطورات

Ehab Salem
14-04-2015, 10:06 PM
ماشاء الله اختى شيمو ربنا يباركلك الخس شكله حلو وفرحه انباته وحصاده فرحه كبيره لانها تمثل نجاح فى تحدى الله يباركلك فى نباتاتك

شيمو حنه
15-04-2015, 12:09 AM
السلام عليكم شكرااخى ادمير واخى ايهاب الله يبارك لكم ىرب القصه انى جبت البذور احد الطالبات عندى بالمدرسه جبت لى منه لم اجده عندنا فى المدينه وهى تباع ف محلات بيع البذور والمبيدات زرعته فى شهر 10 تقريبا وزرعت فى تربه طينيه كتير مطلعش الى 3 شتلات المهم ودى اول مره ازرعه الحمدالله ان طلع منه وفرحت بيه حتى بوحده المشاكل التى وجهتنى انه بيحب رطوبه التربه ولم اكن اعرف وكنت بعطش اوبالاصح بيعطش غصب عنى والحمدالله تعلمت وكنت بسمده سماد 20 20 20 الانتاج ف شهر 3 وشكرا لكم رب يسعدكم