المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الايس كريم (مساحيق الأيس كريم سريعة التحضير)

DMA
27-02-2015, 01:27 AM
السلام عليكم
مانسب المكونات الجافة لعمل بودرة الايس كريم؟؟
السكر واللبن المجفف والكريم شانتيه والمثبت والمستحلب

م.اكرامى حسن
03-03-2015, 07:38 PM
السيد المحترم/DMA
بخصوص الاستفسار عن نسب مكونات الآيس كريم البودر. يسعدني مساعدتك بهذا الشأن حيث أن هذا هو مجال تخصصي في إنتاج الاغذيه سريعه التحضير.وتختلف النسب حسب الجوده المطلوبة للمنتج والسعر الذي سوف يطرح به للبيع وهامش الربح المطلوب. وبالطبع تختلف من نوع لآخر.
وهذا مثال لخلطه ايس كريم فانيليا بودر
سكر. 70%
كريم شانتيه. 17%
مثبت قوام. 1%
لبن بودر. 12%
فانيليا خام. 0.125%

ولأي استفسار عن نوع الكريم أو المثبت أو اللبن اوطريقه التصنيع تسعدني إجابتك
والسلام عليكم ورحمه الله

شيمو حنه
04-03-2015, 12:27 AM
السلام عليكم شكرا ع الموضوع وع من رد ربنا يسعدكم ومنكم نستفيد شكرا

مصطفى المصرى
05-03-2015, 06:42 PM
مهندس اكرامى/ السلام عليكم
بالنسبة حضرتك للنسب اللى حضرتك ذكرتها سابقا دى تخص الايس كريم المنزلى....ولا اللى فى المصانع

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

مهندس اكرامى/ السلام عليكم
بالنسبة حضرتك للنسب اللى حضرتك ذكرتها سابقا دى تخص الايس كريم المنزلى....ولا اللى فى المصانع

مهندس اكرامى السلام عليكم / حضرتك تعمل فى مصتع ايس كريم

م.اكرامى حسن
05-03-2015, 08:58 PM
الأخ الفاضل /م.مصطفى
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

النسب المذكورة تخص الأيس كريم البودر الذي يتم تحضيره في المنزل باضافه اللبن المثلج والخفق حتى الحصول على القوام المطلوب

أما مجال عملي فهو الأغذية سريعه التحضير (عصائر بودر _كاكاو _نسكافيه _ايس كريم _جيلي _كريم كراميل _............)
ويسعدني إجابتك على أي سؤال في هذا المجال

دمت في رعاية الله.
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته.

منصور الصافى
14-03-2015, 06:11 PM
السلام عليكم مهندس اكرامى انا بدأت فى عمل مشروع صغير وهو عمل ارز باللبن فرن وبالمكسرات وتوزيعها على المحلالت وكان فيه شوية حاجات كنت عاوز اعملها كمان زى المههلبيه بالجيلى والايس كريم والكرييم كراميل بس فى عندى شوية مشاكل انى مش عارف اعمل كده بطريقه تجاريه بمعنى انى بعمل المنتج كانى بعمله لينا فى البيت مثلا وده بيقلل الربح جدا وبصراحه علشان انا لسه فى البدايه معنديش امكانيات كبيره وفيه مشكله كمان وهى اللبن بالاضافه لسعره العالى فانا مش بعرف اذا كان اللبن ده سليم 100*100 ولا لأ لانه مجمع من اكتر من مكان ففكرت باستخدام اللبن البودره بس معرفش ايه احسن نوع فيه وهل بيتعامل زى اللبن السائل ولا ايه وكمان فكرت علشان اخلى المنتج دسم احط عليه لبن مكثف فهل فيه طريقه لتصنيعه او لو فيه طريقه تانيه توصل لنفس الغرض اكون شاكر ليك لو قلتلى عليها ومعلش انا طولت عليك بس اخر حاجهه السكر هل ينفع استخدم مكانه عسل جللوكوز مثلا او اى طريقة للتحليه تكون ارخص شويه وجزاك الله خيرا واسف على الاطاله

احمد عطيه احمد
17-03-2015, 10:31 AM
م اكرم السلام عليكم
ممكن خطوات صناعة العصير البودره والكاكاو
وشكرا

م.اكرامى حسن
17-03-2015, 10:44 PM
م/احمد
سلام الله عليك ورحمته وبركاته
بالنسبه للعصائر البودر فانها تتكون من السكر والمالتوديكسترين وحامض غذائي عاده مايكون حامض الستريك ومواد نكهه ومغلظات قوام ومواد عكاره ومنظمات حموضه والوان غذائيه طبيعيه اوصناعيه مصرح بها ومواد مانع للتكتل
ويتم التصنيع باضافه جميع المكونات السابقه ماعدا اللون وامكسب الطعم في ميكسر الخلط والتقليب 10دقايق ثم اضافه اللون والتقليب 5دقايق ثم يتم اضافه مكسب الطعم والتقليب 5دقائق اخري
وهناك انواع من العصائر البودر يستحدم فيها المحليات الصناعيه حسب النسب المسموح بهادوليا .
ويمكن تصنيع عصائر بودر بمواد كلها طبيعيه حتي المحليات يمكن استخدام محليات طبيعيه مثل الاستيفيا ولكنها في هذه الحاله ستكون مرتفعه التكلفه.

السيد المحترمDMA

يتم استخدام كريمه نباتية الدهن لتصنيع الكريم شانتيه
ويوجد لدى شركه لاكتومصر عده أنواع مختلفه في نسبه الدهن تلبي احتياجاتك وبأسعار مناسبة
بالنسبه للمالتو فأنت يمكنك تصنيع الكريم شانتيه بدون المالتو وباستخدام السكر المطحون بدل المالتو
ونسبه الباز في الكريم شانتيه في حدود 25%كريمه نباتية الدهن نسبه الدهن بها في حدود 50%

تمنياتي بالتوفيق
م. اكرامي حسن

م- عمرو نجيب
18-03-2015, 01:58 PM
السلام عليكم ...
الموضوع جميل جدا وشكرا مهندس أكرامى على فتح الموضوع

من أراد التوسع تقنيا فهاكم جملة الطرق المستخدمة بمسطلحاتها الفنية التالية

The way of producing instant food

coating

Top spray coating
Bottom spray coating
HP spray coating
Drum coating

Granulation

Spray agglomeration
Spray granulation
High shear granulation

Pelletizing

Extrusion / Spheronization
Layering
Spray granulation
Direct pelletizing

Spray encapsulation
Fluidized bed drying
Sieving and milling
Blending

نعتذر لضيق الوقت

م.اكرامى حسن
18-03-2015, 03:51 PM
شكرا م. عمرو نجيب
في الحقيقة أن مجال الأغذية السريعة التحضير مجال ممتع ولكن المعلومات المتوفرة عنه قليله
وفي الفتره القادمه بإذن الله سأحاول كتابه عدد من المشاركات في هذا المجال عسى أن يجعلها الله في ميزان حسناتنا من باب مشاركه العلم
شكرا والسلام عليكم ورحمة الله

منصور الصافى
18-03-2015, 07:05 PM
انا عارف انه ممكن تكون شايف الموضوع او السؤال هايف علشان كده مش عاوز ترد عليه بس بالنسبه ليا دى حاجه فى غاية الاهميه انا سبت شغلى علشان اتفرغ ليه وعموما جزاكم الله خيرا

م.اكرامى حسن
18-03-2015, 09:33 PM
أستاذ منصور
انا في غاية الأسف لتاخري في الرد على حضرتك وسوف أقوم بالتواصل مع حضرتك في أسرع وقت أن شاءالله.

DMA
18-03-2015, 10:23 PM
ممكن اعرف مكونات بيز الكريمة ؟ وهل يمكن استبداله بمادة اخرى ؟
وما نسبة الهاي فوما في الكريمة ؟ وما نسبة المواد الصلبة اللادهنية في الكريمة؟

منصور الصافى
19-03-2015, 02:42 AM
انا اسف على انفعالى بالطريقه دى وانا عارف انكم ببتعملوا العمل ده ابتغاء الثواب لانه مفيش بخل بمعلومه على اى حد اعذرونى لتسرعى

م.اكرامى حسن
19-03-2015, 05:57 PM
أستاذ منصور الصافي
حاولت كثيرا الاتصال بك ولكن ركن هاتفك دائما غير متاح

عز الدين خليل
20-03-2015, 03:00 PM
المحترم / مهندس اكرامى
عندى مصنع صغير لإنتاج الآيس كريم وأواجه مشكلة فى حجم الريع .. حيث لا يزيد بأى حال عن 5 % .. برجاء مساعدتى .
سيادتك نشرت رقم تليفونك المحمول .. فهل تأذن لى بالاتصال بكم .. وما هو الوقت المناسب لكى لا أزعجكم .

م.اكرامى حسن
20-03-2015, 06:18 PM
أستاذ /عز الدين خليل
يمكنك الاتصال بي بعد الساعه التاسعه مساء يوميا
واتمنى من الله أن أستطيع افادتك
والسلام عليكم ورحمة الله

مصطفى المصرى
20-03-2015, 06:26 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الرجاء من الاخ الفاضل المهندس / اكرامى التكرم ونشر بعض خلطات الايس كريم وتحديدا الشيكولاتة / المانجو / الفراوله / الكنتالوب.....ولمعاليكم جزيل الشكر

الأخ الفاضل / م .اكرامى
السلام عليكم وبعد التحية.........
النسب اللى حضرتك ذكرتها بخصوص ايس كريم الفانيليا 70 % سكر هل هذة النسبة ليست كبيرة جدا...

م.اكرامى حسن
20-03-2015, 09:19 PM
م.مصطفى
السلام عليكم

الخلطه المذكوره تعتبر متوازنه من حيث الطعم والسكر والقوام والتكلفه حيث أنها متوسطه التكلفة وبالمناسبه يتم استخدام هذه الخلطه بنسبه 80جرام من الخلطه على 200 مل لبن مثلج والخفق حتى الحصول على القوام المطلوب وفي حالة انك عملت منها عينه ورأيت انها مسكره زيادة عن اللازم يمكنك استبدال كميه من السكر بمالتو ديكيسترين منخفض الDE للحصول على الطعم المناسب من وجهة نظرك

ودمت في رعاية الله

عز الدين خليل
25-03-2015, 10:36 PM
أستاذ /عز الدين خليل
يمكنك الاتصال بي بعد الساعه التاسعه مساء يوميا
واتمنى من الله أن أستطيع افادتك
والسلام عليكم ورحمة الله

الفاضل المحترم / مهندس إكرامى
حاولت الاتصال بكم ولكن لم ترد على مكالمتى .. لعل المانع خير بإذن الله