المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هو انا احطت البمبو ف ايه

شيمو حنه
02-02-2015, 12:38 AM
السلام عليكم ي جماعه لو سمحتوا عوز اعرف اضع البمبو ف ايه ايناء زجاجى او معتم وشكرا طبعا فيه ماء سزوء ده او ده وشكرا ارجو التوضيح

mohi12
02-02-2015, 06:40 AM
ان شاء الله يكون المعتم افضل من الشفاف ياشيمو
علشان يمنع تكون وتكاثر الطحالب والفطريات

محمد سكر
02-02-2015, 10:05 AM
فعلا كما ذكر اخى محي الوعاء المعتم أفضل كثيراً وهو الصحيح حتى لا يتوفر مكان مناسب لنمو الطحالب على جذور البامبو وعلى جدران القنينة او العبوة من خلال تجربتى لم اكن أغير الماء فقط الماء الذى ينقص أقوم بتعويضه وكانت فى حالة رائعة وكنت أضعها تحت مصباح نيون داخل الشقة حتى تجد إضاءة جيدة

ام اسامة
02-02-2015, 10:44 AM
اخ محمد الفاضل انا جاني غصن بامبوا هديه وخليته في اناء شفاف في وسط الصاله ويجيه ضوء والماء من الحنفيه بس بعد اسبوع ا
اصفرت اوراقه العليا وحتى الغصن فغيرت مكانه قلت احتمال البرد وخليته غي غرفة لاولاد وفي ضوء وكمان جبت معرفش قطره من المشتل هي خاصه لنبات البامبوا اضع قطره كل عشرة ايام هل هناك سبب اخر لاصفرار النبات وهل صحيح ماء الحنفيه غير جيد بسبب الكلور وهل اغير ماءه ام اضيف ماءالذي ينقص فقط وشكرا جزيلا واسفه على كثرة الاسئله بس نستفاد من خبرة حضرتك

محمد سكر
02-02-2015, 03:04 PM
عوداً حميدا اختى أم اسامة للاسف بعض الاوقات يكون عود البامبو به مرض فطرى يتسبب فى إصفرار العود بعد أيام من شرائه ولا نستطيع تحديد هذا المرض اثناء الشراء - ماء الحنفية نتركه يوم كامل قبل وضعه بالنبات وانا اقوم بوضع ماء من زجاجة معبئة منذ ايام حتى تكون خالية من الكلور لانه يؤذى النبات فعلا ويمكن التغلب على شفافية الوعاء بوضع بعض الحصى او الزلط داخل الماء وعلى فكرة انا اضع البامبو عندى فى وعاء شفاف منذ عامين وهو بحالة جيدة ولكنى اضطر لغسل الجذور جيداً من الطحالب الخضراء التى تنمو على الجذور وعلى جدار الزجاج كل شهر تقريبا مرة ولا اغير الماء فقط أقوم بتعويض الفاقد الذى يتبخر

ام اسامة
02-02-2015, 07:30 PM
شكرا جزيلا اخ محمد ولاتوجداي اضافات ممكن اضيفها تفيد النبات

شيمو حنه
02-02-2015, 11:09 PM
السلام عليكم اولا شكرا لكم جميعا اخى محى واخىمحمد وام اسامه ربنا يبارك لكم انا لم اشترته حطيته ف اناء شفاف وماء الحنفيه ولقيته العقله الاول اصفرت قطعتها ووضعدته ف اناء غامق وماء معدني كده صح الاضاءه ف النهار جميله وقويه ممكن الشمس تزوره 5 اخر النهار يعنى مغيرش الماء الى كل شهر واغسل العقله ولاناء يعنى مشترى كاس له انا كنت نويه اشترى كاس له واضع حصى يعنى الافضل غامق كما قلتم طيب استفسارى عن الباقى كده صح ولا ايه وشكرا