المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سماد طبيعي بدره رايكم

شيمو حنه
24-01-2015, 06:45 PM
السلام عليكم جات في فكره عوزه اخذ رايكم فيها باقيه قشر الخضر والفاكهة هنشفه جيدا الفاكهة بدره واضعه ع النباتات ان شء الله رايكم شكرا

mohi12
24-01-2015, 07:42 PM
حلوه الفكره يا شيمو
انا خايف من ان الفاكهه اثناء التجفيف راح تجذب الذباب والحشرات !!! يعني انتي اختي شيمو فكرتك حلوه بس ممكن هذه الفكره محتاج منك انك تهتمي بنظافة الاشياء التي سيتم تجفيفها , ممكن راح ينجح معاك في هذه الطريقة اشياء مثل قشور الرمان لأنها تتصلب بعد التجفيف ويمكن طحنها ونثرها فوق الاصيص
---------------------
بس من رأي , انك لو عندك اصيص فارغ تقومي ان تقومي بوضع القليل من التراب كطبقة اولي
ثم وضع طبقة من قشور الخضروات ثم تغطيته بطبقة ثانية من التراب
وبعد ذلك تقومين مباشرة بإستخدام الاصيص للزراعة

محمد الحسينى
24-01-2015, 08:47 PM
الفكرة كويسة بس متمش كدة
انا بعملها عندى بدل ما ارمى بقايا الفواكة والخضراوات بقوم بوضع سماد عضوى وبضع عليها بقايا الفواكة والخضراوات وكدة بتحلل لصورة بسيطة يستفيد منها النبات ام الحالة اللى حضرتك بتقولى عليها وهى التجفيف مش هتنفع لانها هتكون فى صورة صعبة الامتصاص للنبات

شيمو حنه
24-01-2015, 11:36 PM
السلام عليكم اولا شكرا اخى محى ع التعليق والنصيحه وفكره حلوه اخى محى وشكرا محمد ع التعليق طيب ليه صعب امتصاصه واخى محى الموز ايضا بينشف جامد وجربته ايضا وقشر البرتقال واليوسفى السفندى عندنا بينشف اوى
وىرب اخى محمد ترد علينا ليه صعب الامتصاص مش هيبقى بدره وان شء الله ننتظر التعليق لحضرتك وشكرا لك انت واخى محى

محمد الحسينى
25-01-2015, 10:52 AM
النبات يقوم بامتصاص العناصر الغذائية من ماء واسمدة فى صور سائلة ام قشر اليوسفندى والبرتقال فيكون فى صورة صلبة ولو تم تحللها هيكون اخد فترة طويلة فى عملية التحلل يبقى الاساس فى العناصر اللى بيتغذى عليها النبات ان تكون سائلة سريعة التحلل كالاسمدة العضوية وليست صلبة يارب تكون وضحة الفكرة

شيمو حنه
26-01-2015, 12:37 AM
السلام عليكم الف شكرا وضحت خالص شكرا وىرب يجعله ف ميزان حسناتك شكرا طيب البدره دى متزبش ف الماء وكده يعنى بس وضحت الفكره وشكرا

محمد الحسينى
26-01-2015, 07:06 AM
تقصدى البذور تذوب فى الماء لا تذوب فى الماء لو كانت الكمية معقولة ولو زاد نسبة الماء بحصل عفن للبذور
بالنسبة لفكرة البذور فتتكون البذرة من ثلاث اشياء القشرة الخارجية والجنين وغذاء الجنين فعند اضافة الماء تنتفش القشرة الخارجية وتصبح لينة فيخرج الجنين ويكون الجذير والاوراق وهى دة فائدة الماء للبذور( انتفاش القشرة الخارجية )

um hawraa
27-02-2015, 03:38 PM
طيب سؤال ممكن نجفف بواقي المطبخ و نطحنهم و نغليهم بالماي مثل الشاي و نسقي بيهم النباتات

المهندس خليل العسكر
27-02-2015, 04:54 PM
اخت شيمو مشكوره لمجرد الفكره ممتازه بس اختي يجب البواقي الغذائيه تاخد فتره من الزمن لتتحلل وبعدين مثل ما اخبرك الاخوه محيي والاخ الحسيني في قشور تتصلب وتحللها بطيء بس فكره حلوه اختي جربي لحاللك تستفيدي معليش بيجوز مره نخرب ومره مانستفيد بس بالاخير لازم نصل لنتيجه زراعة مباركة وتمره هنيئه انشاء الله اختي