المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عضو جديد يحتاج المساعدة تسميد

محمد بولعبيدى
07-01-2015, 02:09 PM
السلام عليكم اخواتى
اطلب المساعدة منكم انا عضو جديد فى موقعكم المميز
انا عندى اشجار الزيتون واريد تسميدها
والسماد الموجود عندى هو روث البقر والغنم
فما الطريقة الصحيحة فى التسميد
انا احفر بجوار الشجرة حفرة مستطيلة عمق 30 سنتى واخاف انا ازيد الحفر للاقطع الجذور هذة الطريقة صحيحة استمر بة لباقى الاشجار و لا
افيدونى اخواتى الكرام
اليكم الصور
Download (http://www.4up.com/elnqrr0nmslt)
Download (http://www.4up.com/nc7cmqqwv0qh)

محمد الحسينى
07-01-2015, 10:24 PM
تمام زى ما انت شرحت بالظبط ولاتفحر بعمق دايما تفحر حاجة بسيطة وتضع السماد العضوى مع قليل من سماد السوبر فوسفات للعمل على تحلل السماد العضوى ثم تقوم بالتغطية ومتخفش على الجذور لو اتقطع جزء فى غيرة هيسد
بالنسبة للسوبر ياتى من محلات المبيدات والاسمدة او من الجمعيات الزراعية

محمد بولعبيدى
07-01-2015, 11:02 PM
شكرا على التوضيح استاذ محمد ماهى كمية السوبر فوسفات للشجرة الواحدة ومكلف ياريت تقولى على سعرة

شيمو حنه
08-01-2015, 12:02 AM
السلام عليكم ربنا بيارك بك اخى لو سمحتوا عوز اعرف هى حفره وحده فى جه وحده من الشجره يس ونضع السماد والسماد الجذور تمتصه يسئل انا كده صح حفره وحده وشكرا

محمد بولعبيدى
08-01-2015, 12:54 AM
السلام عليكم ربنا بيارك بك اخى لو سمحتوا عوز اعرف هى حفره وحده فى جه وحده من الشجره يس ونضع السماد والسماد الجذور تمتصه يسئل انا كده صح حفره وحده وشكرا
والله انا زيك فى ناس قالو لى سمد حانب من الشجرة والعام القادم الجانب الاخر وناس تانية قالت حوالين الشجرة كاملة ياريت لو حد يفيدنا

محمد الحسينى
08-01-2015, 07:24 AM
عملية امتصاص الجذور للعناصر الغذائية تتم بالخاصية الشعرية (فكرة امتصاص الاسفنجة للماء) فلو تم وضع السماد فى اى مكان فانها سوف تمتصة ويفضل وضعة حول الشجرة ان امكن لكن المعمول بة حفرة يمين السنة والسنة الجاية فى عكس الاتجاة
بالنسبة للسوبر فكلما زاد لا يضر قم بوضع 2 كجم للشجرة فالزيادة لاتضر
سعر الشكارة 50 كجم للناعم 50جنية والمحبب 55 جنية

المهندس خليل العسكر
08-01-2015, 10:30 AM
شرح الاخ محمد الحسيني كافي ووافي جزاك الله خير وفقك الله اخي

ned(11)ved
12-01-2015, 04:45 PM
ماهو السوبر فوسفات

لدي معلومه بس مدري صحيحه او لا

الجذور التي تقول اخاف اقطعها هي جذور تثبيت للشجره فقط او الجذور التي تتغذي عليها الشجره هي البيضاء الصغيره التي مثل الشعيرات الصغيره

يقولي احد الاشخاص لو تشاهد الاشجار في الزراعه المائيه تجد انها بيضاء دائما لا يوجد جذور تثبيت والله اعلم

هل هذا المعلومه صحيح او لا

وشكرا

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

ودي اعرف كيف تسقي هذه الاشجار ماشاء الله كبيره الله يبارك لك فيها

محمد الحسينى
13-01-2015, 10:30 AM
سوبر فو سفات سماد معدنى
بالنسبة للجذور يوجد نوعين جذر رئيسى ويتفرع منة الجذور العرضية والشعيرات الجذرية
بالنسبة لالاشجار مفيش زراعة اشجار مائية