المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسارات لو سمحتوا

شيمو حنه
15-12-2014, 03:41 PM
السلام عليكم هو النبته الصغيرة لازم شمس لها وكمان بري ساعات انبوب وسط النباتات خاصا الظل وأيضا حصي و ليه توضع عليه او تحت وشكرا يرب حد يدلني

mohi12
15-12-2014, 04:06 PM
اختي شيمو الكثير من الاشخاص يضعون الحصي بهدف الزينة فقط
ولكنه مفيد عندما يكون لون الحصي ابيض في ان يقوم بعكس اشعة الشمس عن جذور النباتات وعن التربة إذا تم استعماله في المناطق المشمسه او العكس ان يقوم بامتصاص اشعة الشمس إذا كان لون الحصي اسود إذا تم استعماله في المناطق البارده

تحيتي

سلمى المعبدى (تسبيح الورد)
15-12-2014, 04:44 PM
والحصي لما بتكون الوانه مختلفة بيعطي منظر جميل جداااا للنبات مثلا يكون (اخضر _ ازرق _ عسلي _ احمر _ بمبة )
عندي حصي ملون جميل جدا اشتريته من معرض الزهور في مصر
انا كمان اسبوع وارجع مصر يا شيمو ان شاء الله وهبقي اصورهولك هنا
وهبعتلك منه كام كيس هدية مني ليكي

شيمو حنه
16-12-2014, 12:29 AM
السلام عليكم شكرا اخى محى الف شكرا ع التعليق الف شكرا والمعلومه جميله التى اضفتها الف شكرا شكرا حببتى سلمى طيب هتبعتيها ازى ابعت العنوان من الان والبريد بتاعنا هيفتكره ايه شكرا حببتى يريت يكفينى انها منك والله شكرا طيب بشوف اسطوانه ف قبل الزرع ليه زى المسوره الصغير ه ليه ومقولتوش ليه النباتات الصغيره التى لسه منبته لازم شمس لها شكرا

mohi12
16-12-2014, 01:35 AM
بشوف اسطوانه ف قبل الزرع ليه زى المسوره الصغير ه ليه
ومقولتوش ليه النباتات الصغيره التى لسه منبته لازم شمس لها شكرا

بالنسبة للماسورة يلي تحكين عليها اختي شيمو والله ما اعرف بس الصراحه لم اري اي مشتل يقوم بما ذكرتي
بس يمكن علشان زيادة التهوئية في التربة او يمكن احتمال ضعيف جدا انه يريد ابعاد مياه الري عن الساق لمنع حدوق التعفن في الساق
يعني هو يسقي الماء داخل المساورة والماسورة واصله إلي نصف عمق الاصيص (الري تحت سطح التربة )
--------------------
اكيد يا شيمو النباتات تحتاج للضوء وايضا تحتاج لفترة تكون في الظلام لترتاح
ولو عندك مشكلة في الحصول علي اشعة الشمس لفترة كافية حاولي استخدام الاضاءة الاصطناعية

شيمو حنه
18-12-2014, 12:21 AM
السلام عليكم ربنا يزيد من علمه اخي محي