المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيفية زراعة هذة البذور

memo_memo
28-11-2014, 05:45 PM
لو سمحتوا انا عاوز اعرف الطريقة الصحيحة لزراعة تلك البذور لاني فشلت كذا مرة في انباتها وكمان عاوز اعرف معاد زراعتها بالظبط :

1- استر

2- سلنا حمراء

3- مرجريت

4- منثور

5- بسله زهور

6- عالية

7- اقحوان

8- بتونيا

ودية صورة علشان في اسمعاء مش عارف اقراها من الخط الجميل دة :heyu::thinking:

http://im89.gulfup.com/3CP5gB.png (http://www.gulfup.com/?MBFfgk)

ندوة
28-11-2014, 05:54 PM
السلام عليكم ورحمة الله

كل الانواع المذكورة ماعدا رقم 2 ورقم 6..تزرع الان في خليط من البيتموس والرمل او البيرلايت ان وجد ..

وتوضع تحت غطاء بلاستيكي لتوفير الحرارة والرطوبة للانبات السريع ..

ممكن ان تكن السلنا الحمراء هي السلفيا الحمراء .

تحياتي

memo_memo
28-11-2014, 06:00 PM
اعرضها للشمس ولا لا ؟ واضع البذرة علي عمق اد اية و اقوم بريها باستمرار ؟

memo_memo
09-12-2014, 06:36 PM
اعرضها للشمس ولا لا ؟ واضع البذرة علي عمق اد اية و اقوم بريها باستمرار ؟

شيمو حنه
09-12-2014, 11:43 PM
السلام عليكم اخى حطها ف ضوء يستحسن مش شمس لاترويها حتى ترى الانبات من خلف الطبقه البلاستكيه التى تضعها ع الاصيص بص اخى لو عندك بتموس ازرعهم فيهم واسقيه وغطيه بشنطه بلاستك وحطهم ف ماكن دافئ جوه البيت بس فيه ضوء يعنى وان شء الله تنبت بالنسبه ولما ينبت شيل الكيس والرى حسب الحاجه الاقحوان الان ازرعه زرعت وانبت الان الحمد لله

memo_memo
10-12-2014, 01:58 PM
شكراا علي الرد بس كنت عايز اعرف مدة الانبات اد اية بقالهم اسبوع و مفيش حاجة طلعت الا شوية حشائش

شيمو حنه
10-12-2014, 11:24 PM
السلام عليكم ممكن تقول عملت ايه يمكن يكون فى حاجه غلط ونشوف خير

memo_memo
12-12-2014, 02:58 PM
اولا انا جبت شالية و حطيت فيها شوية رملة + بيتموس + طمي + كمبوست و تم خلطهم وحطتهم في الشالية بعد كدة حطيت شوية بذور بعد كدة حطيت طبقة صغيرة من الخليط فوق البذور بعد كدة قمت ب ريها بالماء حتي نزل الماء الزائد بعد كدة غطيتها بكيس بلاستيك ووضعتها في مكان يصلة الضوء جزئيا

mora_227
22-03-2015, 09:54 AM
هذه طريقتى فى زراعة البذور و ريها :
الافضل رى التربة قبل زراعة البذور حتى لا تتحرك و تطمس البذور خاصة لو كانت البذور دقيقة الحجم
بعد ذلك ننثر البذور و تغطى بطبقة من التربة تماثل سمك البذرة المزروعة ثم تروى بخفة جدا باليد نقاط قليلة
بعد ذلك و حتى الانبات و تثبيت جذورها الافضل ريها بوضع الاصيص فى اناء به ماء حتى يمتص احتياجاته من الماء ثم يزال اناء الماء حتى لا تسبب كثرة الماء اى مشكلة