المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : موضوع لكل الاستفسارات

mosta12
22-08-2014, 07:33 PM
السلام عليكم
انا كنت عايز انزل موضوع علشان استفسر منه على كل حاجة وكمان كلوا يستفسر برضو اصلى انا زارع حاجات متعددةى فمكسل اعمل موضوع لكل حاجة
وانا زارع ريحان بالبذر اخدتوا من الجنينة الى جمبينا ونبت بس انا حطيت سماد بودرة كتيرة عليه فجاى ادلقها لقيتها اتدلقت كلها بس الى باقى زرعة واحدة بس انا مش هزرع غيرها علشان لما تكبر ما تزنقش على بعض
.
.
تانى حاجة الليمون قريت مواضيع كتير ليه ولقيت انى امتص مراتو ببقى بس انا حطيتوا فى مايه يومين وشلت حتة من الغلاف وحطيتو فى طينة (همة11 بذرة)
.
.
تالت حاجة العنب جبت بذرة وحطيتهم فى قطن يوم وبعد كدة فى مندبيل لحد دلوقتى
.
.
زرعتها وسقيتها و عدا اسبوع بعد كدة طلعتها لقيتها عاملة زى المسلوقة
.
.
.وفى زرعة غريبة طلعت ورقها حوالى10 ورقات لما جيت من السفر كانت كدة كان فظى واحد بيسقيهالى وكبرت بس بعد كدة ورقها لقيتو بينشف من الاطراف ودلوقتى فى زهرة بتطلع منها وانا لقيت سماد يورا عندى حطيت نش معلقة على لتر ماية ودوبتها و سقيت بيها الزرعة
تنصحونى بايه

وما اعلش على انى زودتها

شيمو حنه
23-08-2014, 01:08 AM
السلام عليكم اخى ربنا يبارك لك فيهم ممكن صور احسن ليهم لندلك اكتر بص حسب تجربتى والريحان بيطل الان ربنا يبارك لك بس السماد كتير وهى صغيره ممكن يقتلها اما العنب والليمون ازرعهف وقتهم يعنى العنب الان طارح ازرع وحده هتطلع ان شاء اللهالى لقتها كانها مسلوقه تشبعت من الماء وومكن ع خير تنبت لان وقته الان ا مش فهم انت عملت ايه وزرعته ممكن توضيح اكتر شكرا والاخوه يدلوك

mosta12
28-08-2014, 03:18 PM
ايه ما فيش حد تانى ولا ايه هيرد فى موضوع الزرعة الغريبة اصلى هى طلعت حبل غريب و بتزهر دلوقتى

mosta12
29-08-2014, 03:44 AM
دلوقتى انا وبدور فى النت شفت زرع البطيخ لقيته نفس الزرعة الكبيرة اللى بتزهر عندى يمكن فى حد رمى بذرة بطيخ بس انا فرحان المهم فى الحاجة اعملها ليها مع العلم ان عمق العلبة 20 سنتى والعرض 18 اعمل ايه فى حبل ملفوف على بعضو طلعلى يمكن البطيخ قرب يطلع بس احنا داخلين عالشتا هل اسيبها تثمروعلى فكرة انا قريت انا هتطلع كذا زهرة ولازم القطع منها كل الزهرات ماعدا واحدة لانو بياثر على حجم الثمرة وماعنها صغيرة يعدى طولها مش جايب ال10 سنتى وفيها تلات ورقات كبار والباقى نشف وفى ورق صغير طالع من تحت وفى مشكلة انى رميت بذرتين عنب فى لعلبة وواحدة نبتت اسيبها ولا اقطعها وانااسف على انى طولت