المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : زراعة الاراضى الجديدة

omar.a
27-07-2014, 05:10 AM
انا الصراحة كنت محتار اكتب الموضوع فى قسم ايه و اتمنى لو كان فى قسم غلط يتنقل للقسم الصحيح و ارجو ان اى حد عندو ولو معلومة صغيرة فى اى حاجة انا بسال يشارك بالمعلومة

1- انا كنت بقرأ عن استصلاح الاراضى و غيرو و قريت ان الحكومة المصرية بتقوم ببيع الاراضى القابلة للزراعة مقابل اسعار قليلة الى حد ما و بالتقسيط هل الكلام دا صحيح؟ و ياريت لو حد يعرف سعر الاراضى فى المناطق الزراعية الجديدة المناسبة لزراعة القمح يفدنا
2- زراعة القمح بتكون فى الشتاء فى نص شهر نوفمبر بس فى الصيف اىه اكتر حاجة بتكون مناسبة و برضو يكون انتاجها عالى زى القمح ؟
3- ايه افضل منطلقة من الاراضى الزراعية الجديدة يعنى توشكى ولا الداخلة ولا تنصحونى بايه ؟
4- غالبا بتكون تكلفة الفدان من العمال و التقاوى و الاسمدة و المبدات قد ايه فى الموسم ؟
5- انا مش فى لية زراعة و معرفض اى حاجة خالص عن الزراعة بس شايف انو استثمار كويس هل تنصحونى بيه:thinking: ؟؟؟
ياريت اى حد عندو اقتراح يقولو :)

omar.a
28-07-2014, 05:52 AM
يعنى معقول مفيش اى حد معندوش ولو اجابة واحدة !!

م جمعة عطا
29-07-2014, 09:03 PM
انا الصراحة كنت محتار اكتب الموضوع فى قسم ايه و اتمنى لو كان فى قسم غلط يتنقل للقسم الصحيح و ارجو ان اى حد عندو ولو معلومة صغيرة فى اى حاجة انا بسال يشارك بالمعلومة

1- انا كنت بقرأ عن استصلاح الاراضى و غيرو و قريت ان الحكومة المصرية بتقوم ببيع الاراضى القابلة للزراعة مقابل اسعار قليلة الى حد ما و بالتقسيط هل الكلام دا صحيح؟ و ياريت لو حد يعرف سعر الاراضى فى المناطق الزراعية الجديدة المناسبة لزراعة القمح يفدنا
السؤال يكون فى وزارة الزراعة بالدقى فى الهيئة العامة للتعمير والتنمية الزراعية
2- زراعة القمح بتكون فى الشتاء فى نص شهر نوفمبر بس فى الصيف اىه اكتر حاجة بتكون مناسبة و برضو يكون انتاجها عالى زى القمح ؟
الفول السودانى - فول الصويا - بطيخ اللب - الاعلاف الحولية مثل الذرة لعمل السيلاج وحشيشة السودان
3- ايه افضل منطلقة من الاراضى الزراعية الجديدة يعنى توشكى ولا الداخلة ولا تنصحونى بايه ؟
الداخلة افضل
4- غالبا بتكون تكلفة الفدان من العمال و التقاوى و الاسمدة و المبدات قد ايه فى الموسم ؟
التكلفة 5000 جنيه للفدان والايراد من الفدان من 8000 - 10000 جنيه
5- انا مش فى لية زراعة و معرفض اى حاجة خالص عن الزراعة بس شايف انو استثمار كويس هل تنصحونى بيه:thinking: ؟؟؟

ننصح بالاستثمار الزراعى على ان يكون معك مهندس زراعى ذو خبرة كبيرة ويضع لكم الخطة كاملة للاستغلال السليم من حيث وضع التركيبة المحصولية المناسبةلاستغلال الارض مع الاخذ فى الاعتبار التنوع فى مصادر الدخل من المزرعة مع عمل جدوى اقتصادية لكل محصول قبل زراعته مع مراعاة الاستغلال الامثل للمزرعة على ان تكون التكاليف حدية والحصول على اقصى انتاج باقل التكاليف
ياريت اى حد عندو اقتراح يقولو :)

omar.a
29-07-2014, 10:29 PM
شكرا جزيلا م\جمعه عطا :) .............

reeta
13-09-2014, 10:52 AM
شكرا لهذه المعلومات، وأنا أحب هذا كثيرا.؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
لطيف جدا