المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : انا في ورطة

بسمة حسن
06-06-2014, 12:12 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

من شدة حبي للنباتات والزرع قمت بشراء عدة شتلات وفرحت بها واصبحت تاخد من وقتي وفكري الكثير ملات حياتي واصبح لي هدف اصحو لاجدما اهتم به واسعد برؤيته

لكن للاسف اكتشفت انني بذلك كتبت علي نفسي ان ابقي اسيرة في المنزل - فكيف اترك نباتاتي وابيت عدة ايام عند احد ابنائي او اخواتي

عرض علي اخي السفر معه الي الاسكندرية ولكن كيف ومن يعتني باحبائي خاصة وان بعض الايام تكون شديدة الحرارة واقوم بادخال بعض النباتات للداخل

الخلاصة انني اصبحت اسيرة المنزل​

Ehab Salem
06-06-2014, 12:28 AM
عندى اقتراح ان كان غيابك لعده ايام فقط وكان لكى جاره او صديقه مقربه تسكن معك بالبيت لم لا تتركى لها المفتاح على ان تطلبى منها فقط ان تروى الزرع يوم بعد يوم كحل وسط

شيمو حنه
06-06-2014, 01:39 AM
السلام عليكم لستى اسيره بااميره حديقتك ممكن تضعى تحتهم اطباق مبلله بها ظلط يرتطب اوضعيهم فمكان بعيد عن الشمس وياتىلهم الضوء واسقيهم قبل متمشى بالسلامه وتتمتى بالف خير مع الماء والهو

بسمة حسن
06-06-2014, 10:05 PM
عندى اقتراح ان كان غيابك لعده ايام فقط وكان لكى جاره او صديقه مقربه تسكن معك بالبيت لم لا تتركى لها المفتاح على ان تطلبى منها فقط ان تروى الزرع يوم بعد يوم كحل وسط

اشكرك اخي ايها ب علي فكرتك
انا فكرت في هدا الامر اخي ايهاب ولكن خشيت ان تنسي ​

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

السلام عليكم لستى اسيره بااميره حديقتك ممكن تضعى تحتهم اطباق مبلله بها ظلط يرتطب اوضعيهم فمكان بعيد عن الشمس وياتىلهم الضوء واسقيهم قبل متمشى بالسلامه وتتمتى بالف خير مع الماء والهو

وعليكم السلام ابنتي الحبيبة - اشكرك علي فكرتك ​

سلمى المعبدى (تسبيح الورد)
08-06-2014, 01:12 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أختى وحبيبتى بسمة

طبعا أفكار جميلة اللى عرضوها عليكى أخى إيهاب واختى شيمو بارك الله فيهم

لكن

أنا لما سافرت السعودية لزوجى لمدة شهور وكان عندى نباتات كتيرة عرضت عليا أختى أن أترك النباتات عند صاحب المشتل اللى اشتريتها من عنده ... وفعلا ....

عرضت على صاحب المشتل رعاية نباتاتى مقابل مبلغ من المال وجه أخدهم وسافرت وبعد ما رجعت جابهوملى لحد البيت وكانوا فى منتهى الروعة والجمال .. حتى النباتات اللى كانت بتحتضر شدت حيلها وبقت زى الحصان ههههههه

لكن حضرتك هتسافرى لمدة أيام بسيطة فأى حل من حلول أخى ايهاب واختى شيمو أفتكر انه هيبقى مناسب اكتر بالنسبالك

سافرى يا بسمة بسلامة الله واستمتعى بحياتك وبأولادك ربنا يباركلك فيهم يىحافظلك على نباتاتك

بسمة حسن
08-06-2014, 04:49 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الله عليكي وعلي افكار​ اختك حبيبتي سلمي هده الفكرة تنفع فعلا عند السفر للعمرة او الحج مثلا اشكرك حبيبتي

وكدلك فكرة احي ايهاب واختب شيمو عملية جدا

واشكركم جميعا لمشاركتكم اهتماماتي ومشاكلي وهدا هو المتوقع من اصدقاء باخلاكم الكريمة