المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حديقتي المتواضعة

بسمة حسن
31-05-2014, 07:19 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اقدم لكم بعض الصور لحديقتي المتواضعة

855185518552

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اقدم لكم بعض الصور لحديقتي المتواضعة

855185518552

احمد عزيز
31-05-2014, 08:46 PM
الله يعمرها لك
بس لو نبتة يوكا في نهاية البلكونه راح تنطيهه شكل ثاني

Shexoy
31-05-2014, 09:01 PM
ما شاء الله يا اخت بسمة تشكيلة نباتات رائعة, ادامها الله فى صحتها وجمالها واسعدك بها...

*هناك طريقة اخري يمكنكى ان تجربيها فى ترتيب الحديقة وتقارني المظهر, وهي وضع النباتات الكبيرة فى الخلف وامامها النباتات الصغيرة, ووجدت هده الطريقة على المنتدى فى مشاركات الاعضاء الكرام, وربما هناك طرق وتشكيلات غيرها على المنتدى لكن ليس لدي خبرة فى ترتيب الحدائقة لاني لا اجد مكان كافي...

وترتيبك الجميل هدا يضيف تشكيلة جديدة باعتبارة ممر نباتى فى منزللك وايضا لتسهيل الري والاعتناء بالنبات... تحياتي

بسمة حسن
01-06-2014, 12:00 AM
الله يعمرها لك
بس لو نبتة يوكا في نهاية البلكونه راح تنطيهه شكل ثاني

اهلا بك اخي الفاض احمد عزير ضيفا علي حديقتي المتواضعة -عندك حق في تبات البوكا وانا مازال عندي امل في اضافة ضيوف جدد لحديقتي

ما شاء الله يا اخت بسمة تشكيلة نباتات رائعة, ادامها الله فى صحتها وجمالها واسعدك بها...

*هناك طريقة اخري يمكنكى ان تجربيها فى ترتيب الحديقة وتقارني المظهر, وهي وضع النباتات الكبيرة فى الخلف وامامها النباتات الصغيرة, ووجدت هده الطريقة على المنتدى فى مشاركات الاعضاء الكرام, وربما هناك طرق وتشكيلات غيرها على المنتدى لكن ليس لدي خبرة فى ترتيب الحدائقة لاني لا اجد مكان كافي...

وترتيبك الجميل هدا يضيف تشكيلة جديدة باعتبارة ممر نباتى فى منزللك وايضا لتسهيل الري والاعتناء بالنبات... تحياتي

اشكرك اخي الكريم علي زيارتك لحديقتي المتواضعة ورايك صائب في الترتيب - ولكني قرات كلمتك عن عدم وجود المكان الكافي فممكن استغال الشرفات وهناك النباتات الداخلية​

tama299
01-06-2014, 12:12 AM
ماشاء الله اخت بسمة حديقتك روعة ماشاء الله ربنا يزيد ويبارك وتملئيها اكثر وأكثر نباتات وأزهار تسرك شكرًا لمنحنا فرصة زيارة حديقتك وبالتوفيق ان شاء الله ومنتظرين كل ماهو جديد منكم ان شاء الله

بسمة حسن
01-06-2014, 12:04 PM
ماشاء الله اخت بسمة حديقتك روعة ماشاء الله ربنا يزيد ويبارك وتملئيها اكثر وأكثر نباتات وأزهار تسرك شكرًا لمنحنا فرصة زيارة حديقتك وبالتوفيق ان شاء الله ومنتظرين كل ماهو جديد منكم ان شاء الله

لقد سعدت جدا بريارتك لحديقتي الصغيرة والمتواضعة اخي الكريم واشكرك علي مجاملتك الرقيقة​

Ehab Salem
01-06-2014, 12:45 PM
ماشاء الله اختى بسمه نبتات جميله ويظهر زوقك واعتنائك بهم ربنا يباركلك فيهم- اقترح عليكى عمل موضوع الرفوف مثل الذى عملته ببلكونتى سوف يعطيكى مساحه اكبر لنباتات اخرى وسوف يظهر بشكل فيه تنسيق وسهوله للمتابعه عن قرب ولن يكلفك شيئا
ربنا يحميلك نباتاتك وتفرحى بيهم وتزوديهم

aaly70
01-06-2014, 01:13 PM
ما شاء الله بارك الله لك فيها وامتعك بها سنين عيدة اختى الكريمة

دمت بالف خير

بسمة حسن
01-06-2014, 01:57 PM
اشكرك اخي ايهاب واشكر اخي علي علي زيارتكم لحديقتي التي اسعدتني كثيرا

اخي ايهاب فكرة الرفوف موضوعه في الحسبان ​

رجاء
01-06-2014, 02:44 PM
ما شاء الله جميلة بس عندي تعديل و النهاية المووع لك و هو وضعها علي شكل مدرج خشبي او بلاستيكي اعتقد يكون شكلها اقضل لك تحياتي

بسمة حسن
01-06-2014, 06:48 PM
اهلا اختنا رجاء نورتي حديقتي - فعلا فكرة جميلة جدا - تنم عن دوق رفيع ​

زهرة الصبار
02-06-2014, 12:47 AM
:salam:

ماشاء الله ركن جميل ونباتاتك جميلة

وعجبني لون الجارونيا اللي عندك

تعرفي لو عملتي مدرج خشبي هتحسي بشكل متناسق لنباتاتك

وهيتجمعوا بمساحة أقل ومتخافيش إن الخشب هيتأذى من ري النباتات

أنا عندي مدرجات خشبية لنباتاتي

ولم يتأذى الخشب من ري النبات

كوني فقط حريصة بالري ويمكنك وضع كل إصيص بطبق صغير

ليستقبل الماء الزائد

ربنا يباركلك فيهم

بسمة حسن
02-06-2014, 06:14 AM

ماشاء الله ركن جميل ونباتاتك جميلة

وعجبني لون الجارونيا اللي عندك

تعرفي لو عملتي مدرج خشبي هتحسي بشكل متناسق لنباتاتك

وهيتجمعوا بمساحة أقل ومتخافيش إن الخشب هيتأذى من ري النباتات

أنا عندي مدرجات خشبية لنباتاتي

ولم يتأذى الخشب من ري النبات

كوني فقط حريصة بالري ويمكنك وضع كل إصيص بطبق صغير

ليستقبل الماء الزائد

ربنا يباركلك فيهم

اهلا بك حبيبتي زهرة الصبار انا سعيدة جدا بمداخلتك وسعيدة باعجابك بنباتاتي - فكرة المدرج فكرة جميلة لكن هل تنفع مع بلكونة عرضها 80 سنتيمتر​

ايام
02-06-2014, 06:54 AM
بارك الله في نباتاتك...
المكان صغير ومحتاج تنسيق فمثلا الاصايص الكبير خليها في الخلف والصغيره في المقدمه وممكن تستغلي الجدران بان تضعي اصايص معلقه...
همسه صغيره...
يعجبني في محبي النباتات انهم حتى لو ماكان عندهم مساحه للزراعه او ارض تلقى سكنهم لازم فيه نبات ...

بسمة حسن
02-06-2014, 08:34 AM
بارك الله في نباتاتك...
المكان صغير ومحتاج تنسيق فمثلا الاصايص الكبير خليها في الخلف والصغيره في المقدمه وممكن تستغلي الجدران بان تضعي اصايص معلقه...
همسه صغيره...
يعجبني في محبي النباتات انهم حتى لو ماكان عندهم مساحه للزراعه او ارض تلقى سكنهم لازم فيه نبات ...

سرتت جدا بزيارتك وسعيده برايك

ملحوظة - هل انت من هواة الزراعه وماهي نباتاتك - فقط للتعارف​

محب الداليا
02-06-2014, 11:03 PM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

بسم الله ماشاء الله ..... هداك الله تقديمن لنا تلك الصور....

انا اعتبر انك اهديتنا تلك الصور لنباتاتك .... اللهم بارك لك بهم ...

وانا اضم صوتي اخيتي لصوت من اشار لك بتنسيقهم وعدم تركهم هكذا فسيكون المنظر اجمل ان شاء الله

استخدمي بعض الطوب او بعض الكراسي الصغيرة لرفع البعض واتركي البعض الاخر على الارض ..

الهمك الله تنسيقهم بالوجه الذي ترضينه ان شاء الله

شيمو حنه
03-06-2014, 12:15 AM
السلام عليكم ما شاء الله امى بسمه نباتات جميله عندك لافندر ربنا يبارك لكى فيهم اه لو عملتى فعلا كما قال الاخوه حتى لا يخدوم مساحه من البلكونه وسكون المنظر رائع ان شاء الله بارك الله لكى حضرتك ممكن تعملى للصغيرمنها رافف على الحيطه هيكون المنظر جميله ولو كمتدرج اجمل ان عمله كده وتحطى الى نحيه الشمس القويه الذى يستحملها شكرا

بسمة حسن
03-06-2014, 12:46 AM
اشكرك اخي محب الداليا جدا علي زيارتك وعلي نصائحك

واشكر ابنتي شيمو اللي اخيرا زارت حديقتي

والله ياجماعه انا لسة في دور الاعداد ولم ابدا التنسيق بعد - انا في نيتي ان اجهز مكان للزهور والنباتات العطرية واخر للطماطم والفلفل والخيار اللي ناوية ازرعهم - اما الجرجير والبقدونس فمانهم ان شاء الله شباك المنور بعيدا عن الشمس الحارقة

واشكركم جميعا علي الزيارة والاهتمام ​

هبة محمد
03-06-2014, 02:55 AM
ماشاء الله. نباتتك رائعة وجميلة .وحلو فكرة المدرج الخشبي وومكن تضع على الارضية نجيل صناعي يعطى جمال للمكان .

ايام
03-06-2014, 04:14 PM

وانا ايضا سعيده بزيارتي لحديقتك الجميله ،،
نعم اختي انا من هواة الزراعه وعملت نفس الطريقه لحديقتي حتى اكسب اكبر عدد من النباتات....
في الوقت الحالي لدي الياسمين البلدي والاصفر والاحمر وياسمين مثل البلدي بس حجم الزهر صغير بس فواح ومورايا والفل والرازقي والورد البلدي والهولندي والعطره ....ح

نعم اختي انا من هواة الزراعه وعملت نفس الطريقه لحديقتي حتى اكسب اكبر عدد من النباتات....
في الوقت الحالي لدي الياسمين البلدي والاصفر والاحمر وياسمين مثل البلدي بس حجم الزهر صغير بس فواح ومورايا والفل والرازقي والورد البلدي والهولندي والعطره ....ح

زهرة الصبار
03-06-2014, 04:44 PM

اهلا بك حبيبتي زهرة الصبار انا سعيدة جدا بمداخلتك وسعيدة باعجابك بنباتاتي - فكرة المدرج فكرة جميلة لكن هل تنفع مع بلكونة عرضها 80 سنتيمتر​

أهلاً عزيزتي بسمة

عرض بلكونتي أقل بقليل
لان تدرج المدرج هيكون على طول البلكونة

فمش مهم العرض حتى لو أقل

وهنا بلكونتي

ولو ان بهذه الزاوية التنظيم غير واضح

لاحظي النباتات المرتفعة بالخلف والأصغر بالأمام

بسمة حسن
03-06-2014, 06:58 PM
ماشاء الله. نباتتك رائعة وجميلة .وحلو فكرة المدرج الخشبي وومكن تضع على الارضية نجيل صناعي يعطى جمال للمكان .

اهلا بك ياهبة في مزرعتي المتواضعه - الله علي فكرة النجيلة - البساط الاخضر - تضفي شاعرية ورومانسية - ي​ا سلام ياسلام لو البلكونة واسعه شوية الواحد كان يتعشي فيها علي اضاءة خفيفة

ايام جميلة برائحة الياسمين والورد والفل - ماشاء الله في انتقائك لنباتاتك تجمع بين المنظر المبهج ورائحة العطور - متعك الله بنباتاتك وحمظها لك

:salam:الله اكبر - رائعة والصبار تحفة - متعك الله بهم وخفظهم لك من كل سوء - مش عارفه نوع الزهور الجميلة اللي في اسفل الصورة

أهلاً عزيزتي بسمة

عرض بلكونتي أقل بقليل
لان تدرج المدرج هيكون على طول البلكونة

فمش مهم العرض حتى لو أقل

وهنا بلكونتي

ولو ان بهذه الزاوية التنظيم غير واضح

لاحظي النباتات المرتفعة بالخلف والأصغر بالأمام

زهرة الصبار
03-06-2014, 10:11 PM

الله اكبر - رائعة والصبار تحفة - متعك الله بهم وخفظهم لك من كل سوء - مش عارفه نوع الزهور الجميلة اللي في اسفل الصورة

شكراً بسمة

أما الزهور البيضاء بأسفل الصورة

فل مفرد

شيماء
04-06-2014, 01:48 PM
زهورك جميله اوى ما شاء الله ﻻ قوة اﻻ بالله

بسمة حسن
04-06-2014, 07:39 PM
اشكرك ياشيماء - انا سعيدة جدا بزيارتك ​

محمد الصارف
06-06-2014, 03:21 PM

الاخت زهرة الصبار و كمان بلكونتك جميلة جدا
ارجو افادتنا باسم الزهور الموف فى الوسط على ساق طويل

بسمة حسن
06-06-2014, 05:20 PM
فلا يا زهرة بلكونتك رائعه وزهو​ر جميلة جدا ماشاء الله كما قال اخي محمد الصارف

الحكم الزهيري
14-06-2014, 05:54 AM
اهلا اخت بسمة ..
طبعا الحديقة سر جمالها بساطتها اما اناقتها فتكتمل بترتيبها حسب كبرها او لونها..
حديقتك جميلة وحلوة واعجبتني والاهم تكونين مرتاحة بيهة ومقتنعة.
اتمنالك الموفقية وحياة جميلة مع نبتاتك..
تحياتي.

بسمة حسن
14-06-2014, 12:11 PM
اهلا بك اخي الحكم
اشكرك جدا وعندك حق فيما قلت كما اشكر لك اهتمامك​

واشكر جميع الاخوة علي مشاركتهم التي حق امتعتني وسعدت بها

ام اسامة
14-06-2014, 09:07 PM
ربنا يبارك في نباتاتك حبيبتي وفعلا الافكار الي اقترحوها الاخوان كلها جميله ومفيده وفعلا فكرة استغلال حتى السقف بتعليق بعض الاصص وخصوصا الي تطول بحيث تتدلى من الاصص