المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تجربتي في زراعة الفلفل والطماطم

بسمة حسن
02-05-2014, 11:49 PM
قمت امس بزراعة شتلات فلفل وطماطم من البدور
حيث قمت بخلط البيتموس مع الطين وقلبتهم ووضعتهم في اكواب بلاستيك مخرمة من اسفل وسقيتها بقليل من الماء ثم وضعت البدور وغطيتها بطبقة رقيقة من الخليط
اليوم بللتهم بقليل من الماء

هل اقوم بسقايتهم يوميا او مادا افعل​

Ehab Salem
03-05-2014, 12:08 AM
انا فعلت مثلك اختى بسمه من اسبوع او عشر ايام واسقى كل يوم قطرات بسيطه لاحافظ على رطوبه التربه وبالفعل نبتت بذور الطماطم بعد خمس ايام وقد صورتها لكى - انافى انتظار ا تنبت الاوراق الاصليه للطماطم يعى يكون ندى اربع ورقات قبل ان انقلها الى الاصيص الكبير لذى ستعيش فيه

الحكم الزهيري
03-05-2014, 12:27 AM
السلام عليكم..

بعد زراعة البذور يفضل ترطيب التربة بما يكفي لترطيبها ويستمر الترطيب كلما دعت الحاجة فقط لان فترة انبات البذور تحتاج الى ضروف بيئية ملائمة من الدفى والرطوبة..
عند الانبات يبدا السقي اليومي..
تحياتي لك..

بسمة حسن
03-05-2014, 01:40 AM
انا فعلت مثلك اختى بسمه من اسبوع او عشر ايام واسقى كل يوم قطرات بسيطه لاحافظ على رطوبه التربه وبالفعل نبتت بذور الطماطم بعد خمس ايام وقد صورتها لكى - انافى انتظار ا تنبت الاوراق الاصليه للطماطم يعى يكون ندى اربع ورقات قبل ان انقلها الى الاصيص الكبير لذى ستعيش فيه

سلمت يداك الشتلات جميلة اللهم بارك لك فيها وتاكل من ثمارها

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

السلام عليكم..

بعد زراعة البذور يفضل ترطيب التربة بما يكفي لترطيبها ويستمر الترطيب كلما دعت الحاجة فقط لان فترة انبات البذور تحتاج الى ضروف بيئية ملائمة من الدفى والرطوبة..
عند الانبات يبدا السقي اليومي..
تحياتي لك..

اشكرم اخي الحكيم علي المعلومة ودعمك ومساعدتك

Ehab Salem
03-05-2014, 01:42 AM
شكرا اختى بسمه وعقبال يارب لما تنجح بذورك وتاكلى منها انتى واسرتك ان شاء الله

بسمة حسن
03-05-2014, 03:44 PM
اليوم لاحظت جفاف التربة فقمت ببلها بالماء وعطيتها ببلاستيك كي تحتفظ بالرطوبة وهده المعلومة اخدتها منكم

لو نجحت التجربة خير والحمد لله اسنفدت معلومات

Ehab Salem
03-05-2014, 08:09 PM
اليوم فمت بزراعه بذور الريحان حصلت عليها من براعم النبات الذى اشتريته من المعرض- وهذا هو ثالث تحدى لى مع الريحان لاستنباته من البذور وقمت بتغطيته ايضا بالبلاستيك- وايضا زرعت بذور الفلفل كنت قد اشتريتها من المعرض ولكن زرعتها فى كوبايات وبدون تغطيه مثل بذور الطماطم- وسوف انقل لكم التطورات

بسمة حسن
03-05-2014, 10:25 PM
اليوم فمت بزراعه بذور الريحان حصلت عليها من براعم النبات الذى اشتريته من المعرض- وهذا هو ثالث تحدى لى مع الريحان لاستنباته من البذور وقمت بتغطيته ايضا بالبلاستيك- وايضا زرعت بذور الفلفل كنت قد اشتريتها من المعرض ولكن زرعتها فى كوبايات وبدون تغطيه مثل بذور الطماطم- وسوف انقل لكم التطورات

ما اجمل الارادة والتحدي - ربنا يوفق وتثمر جميع زراعاتك وتاكل منها انت واسرتك وتوزع عل الجيران

جمال من الجزائر
04-05-2014, 12:07 AM
للاشارة بدور الطماطم تنبت بسرعة , 8 ايام تقريبا , لكن بدور الفلفل تاخد وقت اطول بكثير , تفوق الشهر اجمالا , اما عن حماية البدور و توفير الرطوبة و الحرارة لها , انا لا احبد الحماية بالبلاستك, استعمل الواح زجاجية على هيكل خشني مخصص للبدر , chassis de semis سهل الصنع و عملي يمكن تهوية البدور برفع الزجاج ,كما يمكن حماية البدور من الضوء قبل الظهور بتغطية الزجاج , ان لم تستطع صنع صندوق البدر , استعمل زجاجة تضعها على فوهة الاصيص مع الحرص ان يكون حجمه كبير ليسهل الاضاءة و مستوى التربة به منخفضة حتى لا تلمس النبتات اللوحة الزجاجية مباشرتا بعد ظهورها

بسمة حسن
04-05-2014, 12:18 AM
للاشارة بدور الطماطم تنبت بسرعة , 8 ايام تقريبا , لكن بدور الفلفل تاخد وقت اطول بكثير , تفوق الشهر اجمالا , اما عن حماية البدور و توفير الرطوبة و الحرارة لها , انا لا احبد الحماية بالبلاستك, استعمل الواح زجاجية على هيكل خشني مخصص للبدر , chassis de semis سهل الصنع و عملي يمكن تهوية البدور برفع الزجاج ,كما يمكن حماية البدور من الضوء قبل الظهور بتغطية الزجاج , ان لم تستطع صنع صندوق البدر , استعمل زجاجة تضعها على فوهة الاصيص مع الحرص ان يكون حجمه كبير ليسهل الاضاءة و مستوى التربة به منخفضة حتى لا تلمس النبتات اللوحة الزجاجية مباشرتا بعد ظهورها

اشكرك استاد جمال
انا اغطيهم بنايلون خفيف - لكن هل ضوء الشمس ضار بمعني اني ممكن اضعهم داخل الشقة حتي الانبات

جمال من الجزائر
04-05-2014, 12:33 AM
ممكن ان يكون ضار طبعا ادا كانت بدورك مزروعة في اصيص صغير , مغطى بكيس بلاستك موضوع تحت شمس قوية لعدة ساعات ستكون النتيجة هو طهي البدور لا زرعها , البلاستك سيرفع درجات الحرارة داخل الاصيص, قبل نبات البدور لا تطلب الضوء , تطلب الحرارة المعتدلة و الرطوبة الدائمة , الضوء يصبح لازمابعد ضهور النبتات , و الضوء لا يعني الشمس الحارقة , اي و, يمكنك انبات بدراتك في اصيص داخل البيت , ثم حين بدء ضهورها اخراجها لمكان به ضوء كافي تمسه اشعة الشمس بعض الوقت من اليوم , ثم لما يشتد عود النبتات و اعادة غرسها و تاقلمها تعرض للشمس في مكان زرعها النهائي , البلاستك او الزجاج هو خاصتا للحفاظ على الرطوبة و الزجاج هو اكثر عمليتا لامكان التهوية لتخفيض الحرارة ان ارتفعت داخل الاصيص

بسمة حسن
04-05-2014, 02:30 PM
اشكرك استاد جمال علي تكرمك بالمعلومات المفيدة

اليوم عاينت الشتلات فوجدتها محتفظة بالرطوبة اعطيتها قطرات قليلة من الماء وغطيتها بالنايلون وسانقلها داخل الشقة بادن الله حتي لا تطهي البدور كما قال اخي جمال​

بسمة حسن
07-05-2014, 12:08 AM
بشري - اليوم طهرت نبتة باحد شتلات الطماطم اما الشتلة الاخري فلم تطهر بعد​

ارجو الدعاء لشتلاتي بالنمو والازدهار

Ehab Salem
07-05-2014, 01:14 AM
مبرووووووووك وعقبال باقى الشتلات احس بمدى فرحتك وادركها لانى احسست بها ايضا عندظهور شتلاتى

بسمة حسن
07-05-2014, 11:33 PM
مبرووووووووك وعقبال باقى الشتلات احس بمدى فرحتك وادركها لانى احسست بها ايضا عندظهور شتلاتى

الله يبارك فيك - والله انا مبسوطة ان في حاجة بتسعدنا رغم ظروف البلد

طمنا علي شتلاتك اخبارها ايه​

شيمو حنه
08-05-2014, 12:05 AM
السلام عليكم الله يبارك لكى ان شاء الله فيهم ونشوف الخير ان شاء الله انا زرعت خس وكوسه وخيار وقته وبذنجان الحمد لله طلع البذنجان والقته لسه الباقى ع خير شكرا

Ehab Salem
08-05-2014, 11:50 AM
صباح الفل والياسمين بسمه وعلى كل الاعضاء الكرام - فعلا الزرع بيسعدنا جدا ورعايته والاهتمام بيه بتدخل علينا السرور خصوصا مع ظهور شىء جديد كتفتح ازهار او نمو بذور- الحمد لله شتلاتى بحاله جيده بس لسا ماطلعتش اربع اوراق وانا فى انتظارها لانقلها الى اصيص اكبرز

بسمة حسن
09-05-2014, 12:11 AM
السلام عليكم الله يبارك لكى ان شاء الله فيهم ونشوف الخير ان شاء الله انا زرعت خس وكوسه وخيار وقته وبذنجان الحمد لله طلع البذنجان والقته لسه الباقى ع خير شكرا

اللهم بارك لك فيهم ويثمروا كلهم وتاكلي منهم

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

صباح الفل والياسمين بسمه وعلى كل الاعضاء الكرام - فعلا الزرع بيسعدنا جدا ورعايته والاهتمام بيه بتدخل علينا السرور خصوصا مع ظهور شىء جديد كتفتح ازهار او نمو بذور- الحمد لله شتلاتى بحاله جيده بس لسا ماطلعتش اربع اوراق وانا فى انتظارها لانقلها الى اصيص اكبرز

هو ايه نوع شتلاتك - ربنا يبارك لك فيهم

تصوروا انا لما بافتح البلكونة الصبح بصبح علي الزرع وارشه بالبخاخة وباحس انه جزء مني واصبح عندي هدف اعيش علشانه

Ehab Salem
09-05-2014, 12:38 AM
انا زارع بذور طماطم وبذور فلفل وبذور قرنفل وبذور ريحان- وكمان بعمل اكثار للروز مارى بالتعقيل - انا بحس ان الزرع زى البيبى وعارف كمان انوا بيحس بصاحبه

بسمة حسن
09-05-2014, 07:58 PM
فعلا يا استاد ايهاب الزرع بيحس بصاحبه وبيتاثر بيه
ربنا يبارك لك في كل مزروعاتك وتفرح بيهم

واشكرك واشكر كل اعضاء المنتدي زملائي الاعزاء لدعمهم المعنوي والعلمي وامدادينا بخبراتهم

Ehab Salem
09-05-2014, 09:35 PM
شكرا ليكى بسمه ولكل اصدقائى وكل اعضاء المنتدى على روحهم الجميله ومساعدتهم العظيمه

بسمة حسن
16-05-2014, 09:14 PM
لاحظت ان ستلات الطماطم وقفت عند اخراج ورقتين فقط لمدة اسبوع - فقمت باخراجها ووجدت ان الجدور اكبر من عمق الطين المزروعه فيه مما عاق نموها وفصلتها عن بعضها وزرعت كل واحدة في قصيص ولكنها ضعيفة واخشي ان تموت

فهل اقوم بتغطيتها ام اتركها كما هي في الشمس والهواء​

Ehab Salem
17-05-2014, 12:37 AM
لاحظت ان ستلات الطماطم وقفت عند اخراج ورقتين فقط لمدة اسبوع - فقمت باخراجها ووجدت ان الجدور اكبر من عمق الطين المزروعه فيه مما عاق نموها وفصلتها عن بعضها وزرعت كل واحدة في قصيص ولكنها ضعيفة واخشي ان تموت

فهل اقوم بتغطيتها ام اتركها كما هي في الشمس والهواء​
اظن انك استعجلتى باخراجها لانها عندى بدات فى اخراج الورقه الثالثه بعد الاسبوع اللى ذكرتيه واعتقد انك شتلاتك مزروعه كما ذكرتى فى كوبايات زى اللى انا زراع فيها

بسمة حسن
17-05-2014, 01:13 AM
اخي ايهاب انها زرعتها في اكواب زبادي دانون والطين كانت تملا نصف الكوب فقط - انا نادمة اشد الندم وربما احاول اعادةالتجربة مرة اخري فما زلنا في شهر مايو

Ehab Salem
17-05-2014, 01:25 AM
اختى العزيزه بسمه لا تندمى على شئ لاننا طول حياتنا نخوض التحارب لنتعلم - والمحاولات الفاشله دائما هى مفدمه للنجاح- خاولى مره اخرى وانا واثق بانك ستتلافى اخطاء التحربه السابقه وايضا اتركى شتلاتك القديمه وارويها ولنرى ما سيحدث لها واتمنىىى لكى التوفيق

بسمة حسن
17-05-2014, 01:52 AM
اختى العزيزه بسمه لا تندمى على شئ لاننا طول حياتنا نخوض التحارب لنتعلم - والمحاولات الفاشله دائما هى مفدمه للنجاح- خاولى مره اخرى وانا واثق بانك ستتلافى اخطاء التحربه السابقه وايضا اتركى شتلاتك القديمه وارويها ولنرى ما سيحدث لها واتمنىىى لكى التوفيق

اشكرك جدا اخي ايهاب - كم هو جميل ان يجد الانسان من يدعمه وينصحه ويمد له يد العون

التحرير للاسثتمار
25-05-2014, 12:43 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
مشكورين على المعلومات المفيدة وبالتوفيق

Ehab Salem
25-05-2014, 01:08 PM
الحمد لله اختى بسمه شتلات الطماطم عندى طلعت اول ورقتين حقيقيتين ومتتظر ان الساق تكبر حتى افردهم وانقلهم فى المكان الدائم- كمان كنت زارع بذور فلفل فى الكوبات وبدات فى الظهور وللاسف حصلهم حادث ووقعت الكوبايات ولكن قدرت انقذ ثلاث شتلات وزرعتهم مباشره فى اصيص كبير بدلا من الكوبايات لتكون مكانهم الدائم كمان زرعت بذور جرجير وشبت وظهروا كما فى الصور

بسمة حسن
25-05-2014, 10:17 PM
بسم الله ماشاء الله - ربنا يبارك لك فيهم وتاكل منهم

انا الحمد لله الطماطم طلعت ثلاث ورقات فقط واملي تطلع الرابعة
وانا كمان زرعت جرير وفرحانه بيه جدا بس اصغر من جرجيرك لانه ابن 9 ايام
وزرعت مقدونس زهر منه جزء بسيط جدا وباقي القصيص فاضي - وزرعت فجل ولسة بدور وعلمت انه مش اوانه - اما الفلفل فلم ينجح معي ​

Ehab Salem
26-05-2014, 01:07 PM
بسم الله ماشاء الله - ربنا يبارك لك فيهم وتاكل منهم

انا الحمد لله الطماطم طلعت ثلاث ورقات فقط واملي تطلع الرابعة
وانا كمان زرعت جرير وفرحانه بيه جدا بس اصغر من جرجيرك لانه ابن 9 ايام
وزرعت مقدونس زهر منه جزء بسيط جدا وباقي القصيص فاضي - وزرعت فجل ولسة بدور وعلمت انه مش اوانه - اما الفلفل فلم ينجح معي ​

ربنا يباركلك فى كل مزروعاتك وتكبر وتفرحى بيها اكتر- بالنسبه للفلفل جربى تشترى بذور لان انا الاول حاولت ازرع من بذور فلفل كنت شاريه ومطلعش ولما اشتريت بذور من المعرض بعد اسبوعين بالظبط طلعت وربنا يوفقك ان شاء الله
الجرجير بتاعى ابتدا يصفر الصوره دى من اسبوع بس هو دلوقت بدا يصفر ويدبل مش عارف السبب والنص التانى اللى فاضى فى الطبق انا زارع فيه شبت وكبر وبقى طوله حوالى عشره سم وهابدا انقلوا فى حوض اكبر

بسمة حسن
26-05-2014, 02:19 PM
اصفرار الاوراق ربما يكون تقص في العناصر الصغري الزنك والحديد والمنجنيز ​
وانا لاحظت اصفرار ورقة جرير فقمت برشه لطرطيبه وبعدته عن الشمس المباشرة

بسمة حسن
27-05-2014, 04:48 PM
نتيجة لشدة الجرارة اليوم بدء نبات الجرير يذبل ويميل بعد ان كان مستقيم - كيف احميه بالله عليكم​

Ehab Salem
27-05-2014, 10:47 PM
انا الجرجير والشبت اللى زرعتهم كلهم ذبلوا وتقريبا بيموتوا ومعرفتش اعمل حاجه انقذهم بيها