المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لبن السرسوب / اللبأ colostrum

abdin
24-04-2014, 10:53 PM
الأخوة الأفاضل ... أعزكم الله بخبراتكم وعلمكم الغذير

ارجوا الإفادة , من أين أحصل على لبن السرسوب / اللبأ colostrum

فى صورة مجففة أو محلول أو أى صورة صيدلانية مقننة ذات مرجعية علمية
الحاجة والدتى تحتاجه جداً بشكل علاجى موصى به من طبيب المانى , وقد أفاد إنه متوفر فى مصر فى صورة بودرة

أشكر مقدماً حسن وسرعة تلبيتكم

أخيكم مهندس سامى

م- عمرو نجيب
26-04-2014, 11:42 AM
سلامتها ست الحبايب ربنا يشفيها ويبارك لك فى عمرها ، كنت عاوز أنصحك لو ليك حد فى الارياف بس يكون ثقة بس خليك بعيد عن السكة دي طالما للعلاج المقصد أنك مستحيل تلاقية فى الصيدليات فى مصر لو ممكن تدور فى الصيدليات الكبيرة ممكن حد يجيب لك عن طريق البريد او أمازون الأفضل طالما أنت بتروح المانيا جيبة من هناك بالتأكيد موجود فى الصيدليات MILK COLOSTRUM POWDER 450g green can (http://www.deepbluehealth.co.nz/Milk-Colostrum-Powder-greencan)

abdin
28-04-2014, 02:15 AM
ماشاء الله عليك أخى عمرو نجيب
تسلم وربنا يبارك فى اسرتك.....اتمنى أشتريه من مصر .

.هل تعتقد ان شركات توفير مكونات انتاج الاجبان لديها
مثل شركات توفير الواى برو تين ومركز بروتين اللبن فى مصر

أتمنى مساعدتى ببعض من تلك الشركات فى مصر ..سأقوم بالتواصل معها

دوماً لك كل إحترامى على إيجابيتك

م- عمرو نجيب
29-04-2014, 09:32 AM
لا يمكن أستخدام هذا النوع من الحليب فى الصناعة ، يقتصر فقط على المستحضرات الطبية ، المنتج موجود فى شكل كبسولات جيدة جدا لو تحب كلمنى على الهاتف وأنا أرسلهولك بواسطة DHL

abdin
30-04-2014, 04:32 AM
ماشاء الله عليك أخى عمرو...ربنا يجعل مجهوداتك فى ميزان حسناتك...آمين بجد ألف شكر .... ممكن مشكورا أعرف التكلفة بالجنيه المصرى ومايقابلها بالكمية الإجمالية بالجرام وياريت بعد إذنك رقم تليفونك أشكر كرمك وذوقك

شيمو حنه
02-05-2014, 11:38 PM
السلام عليكم اخى يرب اشفى الوالده وشكرا للاخوه سبحان الله لو حد تعرفه ف الاريف فعلا ثقه قله وىب اشفيها ىرب وسبحان الله اول مره اعرف انه منه كبسولات شكرا

Eyad Hayel
04-05-2014, 05:13 PM
بسم الله الرحمن الرحيم :
جزاكم الله كل خير على الجهود المبذولة في هذا المنتدى .
عندي استفسارين اذا في مجال الجبنة المطبوخة :
الاول : نحن نعلم ان الجبن الاولي (الشيدر مثلا ) تختلف مو اصفاته حسب المنج المطلوب (جبنة دهن , بلوك , سلايدات ) وكذلك املاح الاستحلاب .
ومايهمنا بالشيدر نسبة الكازين السليم التي تتناقص مع ازدياد عمر الشيدر ,وفي الجبن المثلثات مثلا يجب ان تكون نسبة الكازين السليم اقل من البلوك والسلايدات اي الشيدر يجب ان يكون اكثر نضوج في المثلثات .
السؤال : هل تعتمد شركات الاجبان على تحليل البروتين لتقدير درجة نضوج الجبن ,ام تعتمد على تحليل ياتي مع الشيدر ,وفي كلا الحالتين هل يوجد امكانية لتقدير الزيادة في نسبة الكازين المنحل (انخفاض الكازين السليم ) مع تقدم الوقت مع احترام شروط التخزين .؟

ثانيا : بالنسبة ل SOW هل يوجد تفسير علمي لهذه النقطة ؟

مع كل الشكر والاحترام للجميع .