المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أستفسارات بخصوص التربة و الصوبة

Aih14
20-03-2014, 04:49 PM
كان عندي شوية أسفسرات بخصوص التربة لأني نويت أعمل موضع زراعة الأسطح ده مشروع بيسيط و صغير ليا

هل حد جرب الزراعة في الكموزيت و الرمل ؟؟؟
و ما هي نسبة تكويس الإثنين ؟؟
و إيه المواد الإضافية الي بتضع عليه لظبط ملوحة الكموزيت ؟؟؟

و سؤالي الثاني ... هل بدرة البلاط الي بنضعها على البتموس و الرمل أو البرليت ... هي هل الأسبداج الي موجود عند بتوع الحدايد و البويات ؟؟؟

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــ

و بنسبة للصوبة دلوقتي أنا لو عزت اعمل صوبة
هي هيبقى غرضها هو حماية النبات من الطيور ولا حميتها من الشمس و لا لحبس الحرارة و زيادتها

أنا نويت أعمل الصوبة هتبقى عبارة على شكل منزل و هتبقى أعمدتها من الخشب و القوائم بتعتها من الأسفل خشب
بس أنا محتار أغلفها بإيه ؟؟؟؟

يعني أغلفها ببلستك شفاف سميك ؟
ولا أغلفها بقماش أبيض خفيف زي ما البعض بيعمل ؟

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـ

يا ربت يا جماعة حد يجاوب على أسالتي أكون شاكر جداً
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـ

محمد سكر
20-03-2014, 11:02 PM
السلام عليكم ورحمة الله

يفضل أخى ان يكون الخليط مكون من البيتموس والكمبوست والرمل بنسب متساوية ويتم وضع كيلو بودرة بلاط على كل 100 لتر بيتموس لمعادلة حموضة البيتموس وبودرة البلاط غير السبيداج فهى تباع بأسم بودرة بلاط عند الموانيين وهى التى توضع بعد عملية التبليط لسد المسامات الموجودة بين البلاط أسال عليها باسم بودرة بلاط وتسمى كربونات كالسيوم -- بالنسبة للصوبة الان يتم عملها ووتغطيتها بالسيران وليس البلاستيك فيكون البلاستيك فى الشتاء لتوفير الدفئ للنباتات اما فى الصيف فتكون من السيران وهو أشبه ما يكون بالشبكة ذات الفتحات الضيقة تختلف حسب نسبة التظليل المطلوبة وهى تحمى النباتات من الطيور والحشرات وتقلل من شدة الحرارة وتكون مناسبة للطماطم والخيار فى هذا التوقيت من العام -- فيمكنك تغطيتها الان بهذا السيران البلاستيكى ولا تغطى بالبلاستيك او المشمع نهائيا فى هذا التوقيت من العام او يمكنك تغطيتها يستارة خفيفة عندك

Aih14
24-03-2014, 04:32 PM
طب دلوقتي أنا مش لاقي بدرة البلاط
و حسب خبرتي بالمقاولات
أن الي بيسقو بيه البلاط أو السراميك ده بيبقى جبس أبيض و بيحطو عليه لون

لكن معدش حد بيستخدم بدرة البلاط دي و بالتالي محدش من الموانين بيشتريها

فهل لها بديل تاني ؟؟؟

محمد سكر
25-03-2014, 12:33 AM
لا ياأخى بودرة البلاط تستعمل فى سد الفراغات بين السيراميك او البلاط وممكن الاسمنت الابيض يبقى بديل لها بس هى الاساس وممكن تجدها عند بائعى الاسمنت والجبس والرمل والطوب بيبقى عندهم برضو بودرة البلاط فى شكائر وزن الشيكارة 10 كيلو أكيد متوفرة عندكم بس مش عند كل بائعى الاسمنت والجبس وعلى فكرة انت لو هتستعمل الرمل فى الخليط بكمية كبيرة لن تحتاج الى بودرة البلاط لان الرمل قلوى قوى وهيقلل من حامضية البيتموس العالية ولكن الافضل طبعاً أن تجد بودرة البلاط

Aih14
25-03-2014, 11:16 PM
ممممممممممممممم خالص هدور عليها .. مع أني سالت أغلب الناس عندي لو ملقتش هزود الرمل في خليط البتموس