المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تجربتى الثانية من زراعة الاسطح

afasmm
19-03-2014, 05:48 PM
سوف اعرض عليكم تجربتى فى زراعة الاسطح وهى زراعة طماطم زراعة بالمواسير

https://www.youtube.com/watch?v=5kL5YtA73W8&feature=youtu.be (http://f.zira3a.net/ext.php?url=https%3A%2F%2Fwww.youtu be.com%2Fwatch%3Fv%3D5kL5YtA73W8%26 feature%3Dyoutu.be)

Fragrant Flower
19-03-2014, 06:34 PM
شكراً لك اخي على هذا الموضوع الجميل .. زراعة الاسطح زراعة حديثة واتمنى ان اعمل المشروع لكني منشغلة بحديقتي الصغيرة ، تمنياتي لك بالتوفيق

Fragrant Flower
19-03-2014, 06:54 PM
شكراً لك على هذا المشروع الرائع .. زراعة الاسطح تحتاج الى الصبر والمراقبة .. وهذه الفكرة تعجبني انشاء الله كل التوفيق

Aih14
19-03-2014, 09:43 PM
تمام جداً أنا متابع حضرتك و هتابع كل فديو أن شاء الله
و شكرا أن حضرتك ضيعت و قت و جهد في التصوير و رفع الفيديو على شان تفيد غيرك يا أستاذ أحمد

بس أنا كنت بسال حضرتك على شوية حاجات فقط ... القماش أو الشاش الي حضرتك عامل بيه الصوبة ده أسمو إيه ده و سعرو كام ؟؟؟ و ممكن ألقيه عند مين ؟؟؟

afasmm
19-03-2014, 11:51 PM
الله يبارك فيكى يا اخت فرجينت واتمنى ان تنال اعجابك الافكار زراعة الاسطح

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

اسمة السيران ودى المتر بتاعوا 3 جنيها فى منها نسب ولكن الانسب للخضار 67 % ابيض ودى نمرة المصنع اللى يبيع السيران فى شبرا الخيمة 01005003692
او من الطريق الصحراوى

waleedss
20-03-2014, 02:52 AM
احييك اخ احمد ماشاء والى الامام ....

Aih14
20-03-2014, 04:40 PM
طب لاني بعيد جداً عن شبرة الخيمة هي في أي بديل له ؟؟؟ غير السيران ده و بيعطي نفس لنتيجة ؟؟؟
و بعدين أنا عندي سؤال تاني .. دلوقتي أنا لما بدخل صوبة الي بيعملو فيها الشجر و الظهور بلقيها معمولة من البلستك و بلقيها حر جداً من الداخل
و غالباً من كتر التراب الي فوق الصوبة بلاقي الرئية بقت معدومة و الشمس ضعيفة في الداخل

فأنا دلوقتي عاوز اعرف غرض الصوبة هو حبس الحرارة بالداخل ولا تخفيف الشمس ؟؟؟

محمد سكر
20-03-2014, 11:41 PM
ما شاء الله أنا كنت متواجد منذ يومين فقط عند الاستاذ سامح بشبرا الخيمة الذى يقوم ببيع هذا السيران فعلا المتر ب3ج ويشمل هذا السعر عمل تلبيسه للصوبة الموجودة عندك فتشتريها منه جاهزة والسيران فى هذا التوقيت يحمى النباتات من الطيور والحشرات وتقليل الحرارة العالية وامتصاص بعض التيارات الهوائية

ما شاء الله لا قوة الا بالله بارك الله لك أخى الكريم مهندس afasmm على هذا العمل الرائع المتقن ما شاء الله أستغلال أمثل لما هو متاح نتابع معك بشغف كبير اخى فلا تحرمنا من كل جديد بتجربتك الرائدة بارك الله لك كنت أريد أن أستفسر منك اخى عن المكان الذى أشتريت منه المضخة وسعرها وأيضا التايمر من اين وسعره وهل عندك مقياس ph والملوحة لتعرف نسبة الملوحة والph فى المحلول فإن كانوا عندك فمن أين حصلت عليهم وكم سعرهم ايضا وكيفية زيادة المحلول على الماء ومن أين حصلت على الشتلات وما نوعها هل هى غير محدودة النمو التى تنمو على السلك ام انها شتلات عادية ومن أين تحصل على المحلول المغذى

هدى نوفل
20-03-2014, 11:42 PM
مرحبا بالاخوة الاعزاء

و تحية للاخ afasmm على هذا الجهد و عمل هذا الفديو للافادة لكل من عنده

فكرة زراعة الاسطح أو القيام بتنفيذ الصوبة فى أى مكان لزراعة النباتات المناسبة

أو التى تحتاج الحماية .

و لكن كنت أريد أن أسألك هل أنت مغطى الصوبة بالبلاستيك كما شاهدت أم أن

هذا سيران ؟

و سؤالى أيضا للاخ محمد سكر عن مكان بيع السيران فى شبرا الخيمة ؟

و لكم تحياتى

محمد سكر
21-03-2014, 12:42 AM
السلام عليكم

ألاحظ ان الصوبة مغطاه بالسيران الابيض الخفيف أستاذة هدى --واما عن مكان بيع السيران فهو فى فى 23ش القاهرة امام مسجد كريستال عصفور بشبرا الخيمة على ناصية الشارع شركة القاهرة والشقة فى الدور الثانى

afasmm
22-03-2014, 06:54 PM
اهلا بك يا اخى بالنسبة للسيران فهو افضل وومكن توصى علية احد من اقرب مشتل بجوارك حضرتك منين

طب لاني بعيد جداً عن شبرة الخيمة هي في أي بديل له ؟؟؟ غير السيران ده و بيعطي نفس لنتيجة ؟؟؟
و بعدين أنا عندي سؤال تاني .. دلوقتي أنا لما بدخل صوبة الي بيعملو فيها الشجر و الظهور بلقيها معمولة من البلستك و بلقيها حر جداً من الداخل
و غالباً من كتر التراب الي فوق الصوبة بلاقي الرئية بقت معدومة و الشمس ضعيفة في الداخل

فأنا دلوقتي عاوز اعرف غرض الصوبة هو حبس الحرارة بالداخل ولا تخفيف الشمس ؟؟؟

اخى محمد سكر بالنسبة للطلمبة الغاطسة من شركة فى شارع الجمهورية فى القاهرة العتبة والتايمر فى العتبة عند ادوات الكهرباء خلف المظافى المضخة 150 جنيها والتايمر 35 جنيها

شكرا يا اخت هدى الصوبة مغطى بالسيران

هدى نوفل
22-03-2014, 07:24 PM
شكرا للاخوة الاعزاء على التوضيح

أتمنى لك زراعة ناجحة أخى afasmm

و شكرا للاخ محمد سكرعلى ما توصلت اليه .

م جمعة عطا
22-03-2014, 10:04 PM
الله ينور عليك يابشمهندس احمد
ومن نجاح الى نجاح ونشوفك فى زراعة مساحة اكبر من الصوبة دى
مع تحياتى.................