المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أيه حكاية النوم ؟؟؟؟؟؟؟

nona
03-12-2007, 04:34 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حاجة غريبة بجد
أيه حكاية النوم ؟؟؟؟؟
لازم يكون فى حل أن شاء الله
عشان كده لازم كلنا نفكر مع بعض ونقول نصائح للموضوع ده

دلؤاتى توكلت على الله يلا حذااااااااااااااااااكر ........ لا لا لا لا لا مش قادره أنا عايزه أنام
خلاص انا حنام دلؤاتى و أضبط المنبه وأصحى أن شاء الله الساعة .......
المنبه ..... لا لا طيب أوك هصحى كمان نص ساعة ... المنبه بيرن تاااااااااااانى ... لا لا مش قادرة كمان نص ساعة كمان وهكذا....... وفى الأخر مفيش مذاكرة .....

حد يقولى أيه الحل ؟؟؟؟ كل ما أفكر أذاكر بكون عايزه انام مش عارفة ليه ؟؟؟؟ حتى لو كنت لسه صاحية ....
نفكر مع بعض بأه بالله عليكم أكيد فى كتير كده عشان كده حبيت أناقش الموضوع ده معاكم

أوك يلا هستنى الردود والأراء والنصائح
:thinking: :thinking: :thinking:

aouniat
03-12-2007, 05:03 AM
السلام عليكم أختي نونا. أعتقد أن المسألة ليست غريبة لأن هذا يحصل معي دائما. فكلما أمسك بكتاب للقراءة أشعر بالنعاس, لكن في المقابل لو كنت أطالع على الكمبيوتر مواضيع شتى أستطيع أن أبقى لأكثر من 4 ساعات دون نعاس. بل و 6 و 7 ساعات أيضا. هل المشكلة في الكتاب؟ بالرغم أنني تعودت عند القراءة على الحاسوب أن أضع سماعات في أذني وأسمع أناشيد وهيك ... ربما هذا ما يوقظني .. حل آخر هو أنه عندما أشعر بالنعاس وأنا أقرأ من الكتاب, أقوم للنوم لساعتين مثلا ثم بعد أن أستيقظ أفتح الكتاب .. وعندها لا أشعر بالنعاس بعد ذلك بالتأكيد.

هذا ما عندي وأنا متأكد أن لزملائك في المنتدى معلومات أخرى وأساليب أخرى لحل المشكلة.
في أمان الله.

ango
03-12-2007, 02:51 PM
هههههههههه دائما الست الوالدة تقول لى مثال عند المذاكرة ((( فراش الثراء شواك وفراش الفقر حرير))) بمعنى لما تكون مش عاوز تذاكر وعاوز تفشل تلاقى سرير جميل ونوم لذيذ بس الى عاوز يذاكر ويجتهد كل ما بينام يلاقى سرير شواك مش ادر ينام يقوم يذاكر على طول

مريم يوسف
03-12-2007, 03:55 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
معاكى حق كلنا فعلا مرينا بالموضوع ده وافتكر انه الحاله دى كانت بتزيد عندى فى فترة الامتحانات بالذات بس اللى كان بيصبرنى انى كل ما كنت اطاوع نفسى وانام اصحى على كابوس مزعج وهو انى فى وسط الامتحان والكل بيحل وحاله ماشى وانا الخايبه الوحيده اللى فيهم فاصحى مفزوعه واذاكر بس دى تجربتى الشخصيه

nona
03-12-2007, 05:35 PM
شكراااا لمروركم

شكرا على مروك أستاذ عونى... أنا كمان لو أمام الكمبيوتر لا أشعر بالنوم ... بجد نفسى أعرف أيه السر ؟؟؟ مش عارفه
بالنسبة لموضوع أن أنا أنام ساعتين و أستيقظ لكى أذاكر .. فهذا الموضوع صعب جداااا بالنسبة لى لان أنا لو نمت هصحى على الامتحان ....
انا لما بيكون عندى أمتحان مش بنام خااااااااالص و أذهب للأمتحان بدون نوم ... لأنى لو نمت مش حصحى تاااااانى حتى لو كنت مش ذاكرت خااااااااالص ... بس المشكلة أن ده بيأثر على مادة الأمتحان القادمة ...

شكرا م / أنجو على مرورك وعلى المثل ... بس لا أظن أن فى أنسان عايز يفشل ... كل أنسان يتمنى الوصول الى أحسن شئ ... فأنا عندما أنام ذلك يكون رغم أرادتى لا لأنى أتمنى الفشل وعدم المذاكره .. الأحساس بالفشل صعب جدااااااااااا ...

شكراا على مرورك م / مريم ... فعلا الموضوع ده بيزيد أيام الأمتحانات ... الحلم على الرغم من أنه مخيف فأنه مفيد جداااااا يجعلك تذاكرى ...

ربنا يوفقكم جميعا

Citrus
03-12-2007, 05:55 PM
سلام عليكم
اهلا م / نونا ربنا يوفقك فى امتحانات وتحصدى اعلى التقديرات ان شاء الله
الهروب الى النوم وسيله للهروب من المذاكرة والاحساس بالجفون المتثاقلة والتثاؤب كلها اعراض تحدث بمجرد التفكير فى المذاكرة...وكلنا نمر بهذه الحالة عند التفكير بضرورة المذاكرة
كان الله فى عون جميع الطلبه والطالبات فى الامتحانات
وانصحك بالاستعان بالله وكلما احسستى بالنوم توضأى بماء بارد وصلى
وادعى الله
وابداءى بالمرور على محتويات المادة حتى تدخلى فى الموضوع وان شاء الله
ربنا يوفقك فيها
واعطى بدنك حقه من الراحه حتى ذهنك يكون قادر على الاستيعاب
تحياتى

nona
03-12-2007, 06:47 PM
شكرا م / سيترس ...
على النصائح ... و دعوتك الجميلة .... ربنا يخليكى يارب ..
جزاك الله كل خير ... ربنا بوفقك يارب .. ويبارك فيك يا حبيبتى فى الله ... انا بجد حبيتك من غير ما أعرفك خاااااااالص غير من مواضيعك .. بس شخصيتك واضحة جدااا فى مواضيعك و أسلوبك ...

تحياتى وتقديرى لك

ربنا يوفق الجميع يا رب ... و يارب كلنا نتقرب من الله أكثر ... اللهم أمين

ALais
03-12-2007, 11:14 PM
اختى الكريمه والله الحاله دى مش بتفارق حد فينا خالص بس تعرفى انا اقولك على حلجه جميله جربيها
حاولى لما تيجى تذاكرى يكون مكانم المذاكره ده بعيد عن اماكن الا سترخاء يعنى زى السرير
كرسى مريح حبتين . كمان حاولى تكونى ف مكان ذات هواء متجدد بالاضافه لان تبدائى مذاكره بذكر الله واوعى تنسى ادعيه الاستذكار
وربنا يوفقك

gamal amin amin
04-12-2007, 08:07 PM
عموما نونا اى شئ فيه جهد يحتاج الى قوه عزيمه
فعليك سؤال نفسك هل انت ضعيفه العزيمه ام العكس
وسأضرب لك مثلا صلاه الفجر اعرف ناس كتير بتنام قبل صلاه الفجر بنصف ساعه وعند سؤالهم يكون السبب قله العزيمه منهم من يقول خلاص مش قادر اسهر اكتر من كده والنوم كبس والشيطان شاطر وانا ساصحو بدرى وغيرها من اسباب واهيه
والحقيقه ان فعلا الشيطان اتشطر وهزم عزيمتك اذن هى معركه سهله لان الشيطان عمره ما كان ذكى والا ما تكبر على امر الله
المهم ركعتين لله وطلب المعونه منه وشوفى عزيمتك هتبقى ايه
جربى وادعيلى

Citrus
07-12-2007, 12:10 AM
شكرا م / سيترس ...
على النصائح ... و دعوتك الجميلة .... ربنا يخليكى يارب ..
جزاك الله كل خير ... ربنا بوفقك يارب .. ويبارك فيك يا حبيبتى فى الله ... انا بجد حبيتك من غير ما أعرفك خاااااااالص غير من مواضيعك .. بس شخصيتك واضحة جدااا فى مواضيعك و أسلوبك ...

تحياتى وتقديرى لك

ربنا يوفق الجميع يا رب ... و يارب كلنا نتقرب من الله أكثر ... اللهم أمين

سلام عليكم
احبك الذي أحببتني فيه بارك الله فيك وجزاكى الله كل الخير
شكرا لك اختى نونا ... كلامك اسعدنى جدا وان احبك فى الله واتمنى لك مزيد من النجاح والتفوق فى الحياه كلها...
والتوفيق واعلى التقديرات فى الامتحانات
ان شاء الله
تحياتى

nona
07-12-2007, 07:38 PM
اختى الكريمه والله الحاله دى مش بتفارق حد فينا خالص بس تعرفى انا اقولك على حلجه جميله جربيها
حاولى لما تيجى تذاكرى يكون مكانم المذاكره ده بعيد عن اماكن الا سترخاء يعنى زى السرير
كرسى مريح حبتين . كمان حاولى تكونى ف مكان ذات هواء متجدد بالاضافه لان تبدائى مذاكره بذكر الله واوعى تنسى ادعيه الاستذكار
وربنا يوفقك

شكرا م / ALais على مرورك .. وعلى نصائحك ..
.... عندك حق ذكر الله أهم حاجة ..
فالدعاء هو قمة الراحة النفسية للعبد .. فيكفى العبد أن يعرف أنه اذا قال (( ياااااا رب )) ناده المولى عز وجل قائلا (( لبيك عبدى ))
والدعاء هوقمة العبودية بين العبد و ربه ..
والدعاء هو سهم الله النافذ فى قدره ...
وفى الحقيقة ... نحن مقصرون فى هذه العبادة ..
قال صلى الله عليه وسلم : (( الدعاء هو العبادة ))
وقال أيضا : (( لايرد القدر الا الدعاء ))

ربنا يوفقك يااااااااا رب .. تحياتى لك

nona
07-12-2007, 07:56 PM
عموما نونا اى شئ فيه جهد يحتاج الى قوه عزيمه
فعليك سؤال نفسك هل انت ضعيفه العزيمه ام العكس
وسأضرب لك مثلا صلاه الفجر اعرف ناس كتير بتنام قبل صلاه الفجر بنصف ساعه وعند سؤالهم يكون السبب قله العزيمه منهم من يقول خلاص مش قادر اسهر اكتر من كده والنوم كبس والشيطان شاطر وانا ساصحو بدرى وغيرها من اسباب واهيه
والحقيقه ان فعلا الشيطان اتشطر وهزم عزيمتك اذن هى معركه سهله لان الشيطان عمره ما كان ذكى والا ما تكبر على امر الله
المهم ركعتين لله وطلب المعونه منه وشوفى عزيمتك هتبقى ايه
جربى وادعيلى

شكرا لمرورك م / جمال ... جزاك الله كل خير على كلامك ونصائحك .. بارك الله فيك

فعزيمة الأنسان تقوى أكثر و أكثر بالتقرب من الله ...
وطاعة الله تضئ نور القلب وترزقك البصيرة والعزيمة..

و لابد أيضا ان يعلم الأنسان لماذا يريد المذاكرة و التفوق ...
لله : فالمبذاكره أعبد الله .. ولابد أن أجتهد فى هذه العبادة حتى أتحصل على رضاه ...

لنفسى : فما أقرب أن ينال المتفوق حلمه و ما أعجز أن يحقق الكسول هدفه ...

لأبى وأمى : فما أسعد لحظات نجاحى لهم ... فالبمذاكرة أرد جزءا صغيرا جدا من ما يفعله أبى و أمى من أجلى .. لذلك لابد أن يكون الأنسان حريصا على بر الوالدين ..

ربنا يوفقنا يااااااا رب ....

nona
07-12-2007, 07:58 PM
شكرا م / سيترس .... ربنا يخليك يار ب و يوفقك ياااااا رب ..

nona
20-12-2007, 07:46 PM
كل عام وانتم بخير
happy feast
فين النصائــــــــــح من باقى الأعضاء ... الأمتحانات النهائية قربت خاااااااااااااااااااااااااالص ...
ربنا يوفقكم

شيبو
21-12-2007, 02:29 AM
يا جماعه السر أننا مش بنام قدام الكمبيوتر و بنام قدام الكتاب أننا تعودنا علي السهل و مش عايزين الصعب محدش يفتكر أني بذاكر و لا حاجه أنا زيكم بالظبط و الله بس المشكله اللي عندي زياده عن اللي عندكم أني عارف مشكلتي و حلها و مش عارف أعمل الحل بس كده

nona
29-12-2007, 02:50 AM
شكرا شيبو لمرورك .. بس على فكره كله عارف المشكلة ومش عارف الحل .. بس أحسن حل هو الدعاء و التقرب من الله أكثر ..