المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الى خبراء الزراعه و استصلاح الاراضى

dr_jojo
01-12-2007, 06:34 AM
عندى قطعه ارض تقع فى محيط محافظه الاسماعيليه
عملت ليها تحليل تربه وجدت انها من التربه القلويه و ارتفاع نسبه الصوديوم فيها
زرعت فيها السنه اللى فاتت بنجر سكر و كان محصول بنسبه 60 فى الميه و زرعت بطيخ اللب و ده كان محصوله 250 كيلو لب من مساحه 6 فدادين
عاوز استفسر عن طرق الاستصلاح السليمه مع العلم ان اضفت ليها الجبس الزراعى بكميات معقوله و اضفت ليها الكيماوى السوبر
و عاوز اعرف ايه التحليل اللى ممكن اعمله و فين علشان يعملى بروفايل كامل للتربه يخدمنى لو سالت عنها و مكان التحليل فين
و ايه اهميه زراعه البامبو مع التربه القلويه و مدى توافر زراعته فى مصر

dr_jojo
05-12-2007, 08:44 AM
اين الردود يا اصحاب الخبرات
ارجوكم المساعده

شاكرالشمري
06-12-2007, 06:43 PM
السلام عليكم 000000000000000
اخي العزيز كل ما استطيع ان افيدك بة هو استخدام اسمدة معينة للموازنة بين الحامضية والقاعدية (PH) وذلك بستخدام حامض الفسفوريك اوسماد الماغنوم 0000000000000000000
وزرع محاصيل ذات مقاومة للترب القاعدية000000000000000000:love:

dr_jojo
06-12-2007, 07:26 PM
حضرتك انا مش زراعى علشان اعرف الاسماء انا عاوز امثله
ياريت تساعدونى و قولو اسماء معينه

mnarh
16-02-2008, 12:15 PM
اخي يوجد معامل تحاليل لوزارة الزراعه وهي خاصه بالتربه والمياه وتقريبا كل ماتريده ومكانه تقريبا ناحية جامعة القاهره

م / محمد بدر
25-02-2008, 12:29 AM
السلام عليكم يادكتور / dr_jojo
فى حاله الاراضى القلويه ننصح بستخدام التسميد المائل للحامضيه
مع استخدام الجبس الزراعى بكميات مناسبه قبل الزراعه
ومن امثل انواع التسميد المقترحه
1 - حامض الكبريت المركذ / وذلك لمعادله BH التربه ويعمل ايضا على تيسير امتصاص العناصر الغذائيه من التربه بسهوله للنبات وايضا يعمل على تقليل نسبه الملوحه فى الارض
2 - حامض النيتريك / فهو هام جدا للنبات وذلك لما يحتويه ايضا من كميه من عنصر الازوت ويعمل على معادله الBH
3 - حامض الفوسفويك المصرى او الاردنى او الصينى / وانا انصحك بستعمال الاردنى - واذا استعملت المصرى يستعمل بضعف الكميه وحامض الفوسفوريك يمد النبات ايضا بعنصر الفوسفور
وعند استعمال هذه الاحماض انشاء الله النبات هيستفيد باكبر كميه من العناصر الاخرى التى تضيفها باى شكل
وعند نقص العناصر الشديد فى حاله عدم امتصاص العناصر عن طريق التربه يمكن استخدام التسميد الورقى كل اسبوع بتركيز متوازن مثل 19 / 19 / 19 او 20 / 20 / 20 مع اضافه العناصر الصغرى التى غالبا ما تكون معدومه فى تلك الارض
بالتوفيق دائما
واذا احتجت ى شىء راسلنى على الايميل التالى bader_200007[at]yahoo.com

م / محمد بدر
25-02-2008, 12:31 AM
اخى هناك معامل تحاليل كثيره
يمكنك عمل تحليل هناك فى كليه زراعه عين شمس فى شبرا
وايضا فى الجامعه الامريكيه بمدينه السادات
ايضا كليه زراع جامعه القاهره
وايضا فى وزاره الزراعه بالدقى

mahmoud mizo
12-03-2009, 10:17 PM
أخي العزيز

- بالنسبة لمكان التحليل أقرب مكان لك هو جهاز تحسين الأراضي بالإسماعيلية ومكانه تقريباً بمدخل مدينة الإسماعيلية من ناحية (قرية نفيشة) من عند طريق الزقازيق،وهم عندهم معامل ويقومون بالتحليل لعدد من القطاعات والعينات حسب المساحة ويوفرون العلاج المناسب لأرضك بإذن الله(من حيث إضافة الجبس بكميات محسوبة من3-5 طن للفدان بناء على التحليل والحرث تحت التربة حرث عميق والغسيل)

- أو جهاز تحسين الأراضي بالزقازيق بجوار مديرية الزراعة ويقوم بنفس الوظيفة.

- هناك سؤال بالنسبة لأرضك ما حالة الصرف لها؟ وما ملوحة مياه الري المستخدمة سواء كانت بحاري

(من ترعة الإسماعيلية مثلاً) أومن مياه آبار؟

حسب معلوماتي القليلة الموضوع له علاقة بنوعية مياه الري - مدى جودة الصرف - إضافة المصلحات الكيماوية مثل الكبريت الزراعي والجبس الزراعي وحامض الكبريتيك - إضافة المادة العضوية مثل الكمبوست والسماد البلدي حتى يتم إصلاح الآثار السيئة للصوديوم على بناء التربةوالنفاذية والتهوية وحالة العناصر المغذية وتيسرها بالتربة.

مع خالص تمنياتي بالتوفيق

محمود طالب زراعة
18-02-2010, 08:33 PM
انا محمود فى 1زراعة عندى شوية اسئلة يا ريت حد يجاوبنى عليها 1-تكلفة استصلاح فدان من كام لكام جنية 2- انا سمعت ان الفدان ممكن يجيب من 18 الى 20 الف جنية فى السنة صافى ربح فما هى مدى صحة هذة المعلومات ارجو الافادة

د/ابراهيم
24-02-2010, 03:35 AM
الاخ العزيز
ا/محمود
تكلفة استصلاح الفدان تختلف على حسب التربة وطبوغرافيتها ومصدر الماء ونظام الرى ..فهذه عوامل حاكمة فى الاستصلاح
اما عائد الفدان فليس بهذه الصورة اللهم الا اذا كان يزرع بمحاصيل تصديرية ذات مواصفات معينة
ونسال الله جل وعلا لك بالتوفيق....

شركة ثمار
12-03-2010, 11:30 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اختى الكريم افضل جواب على سؤال هوة شوف جرانك وتعلم منهم كل مكان لهو خصوصيه خاصه فى الاستصلاح والزراعه فى مصر وهذا شيىء مجرب 100 مرة ومشاء الله ناجح والحمد الله الان كل اهل منطقه اعلم بارضهم والله اعلم مع التمنيات للجميع بالتوفيق يارب فى الدنيا والاخره