المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لو حد بيزرع مشروم يساعدنى

ساره خالد
14-10-2013, 03:37 PM
لو فى حد بيزرع مشروم يساعدنى لانى عايز ابدأ زراعته وده اول مره ازرعه انا فى كليه علوم وممكن الدكتور يساعدنى بس مش هعتمد عليه اوى لانه ممكن قولى معلومه او اتنين وخلاص فياريت لو حد زرعه ينصحنى اعمل ايه

محمد عثمان يوسف
14-10-2013, 05:05 PM
اهلا بك اختى العزيزة
بما انك ف كليه علوم هتلاقى كتب كتير بتتكلم عن زراعته ورعايته وطبخه وحفظه
انصحك ف البدايه تكون بكيس واحد او كيسين وان تكون دقيقه ف ملاحظتك
المكان يكون جاف ونظيف ومعقم ولا يكون فيه حشرات
ونحن ف الخدمه فلقد كنت من عشاق تربيته وسميت باسير المشروم

ساره خالد
14-10-2013, 05:17 PM
شكرا اخى الكريم
بس انا بنظر اليه كمشروع اقتصادى وخايفه افشل فيه وبعدين كل الكتب فى الكليه انجليزى وهل هو مشروع اقتصادى ولا هضيع وقتى

fatendyab
14-10-2013, 07:38 PM
http://www.youtube.com/watch?v=ayhZNR_vhdc

كالاديوم
03-11-2013, 03:29 PM
لو فى حد بيزرع مشروم يساعدنى لانى عايز ابدأ زراعته وده اول مره ازرعه انا فى كليه علوم وممكن الدكتور يساعدنى بس مش هعتمد عليه اوى لانه ممكن قولى معلومه او اتنين وخلاص فياريت لو حد زرعه ينصحنى اعمل ايه

السلام عليكم
عزيزتي ساره بالنسبه لزراعة المشروم كمشروع فهو مشروع جيد جداً أقتصادياً ومربح ولكن ذلك يأتي بعد ان تكتشفي السوق لبيع هذا المشروم يعني قومي بزيارة محلات بيعه وتأكدي بأنه لو توفرت لديهم كميةمنه فهل يأخذونه منك أم يحتاجون الى شهادات؟ وأسئلي ما هو سعر البيع حتى تستطيع معرفة إن كان مجدي معك ام لا ؟

وبالنسبة لزراعته أنا كان لدي هذا المشروع وعملته في المنزل وكان مشروع مربح جداً بالنسبة لي ولكنني بعد سنتين من زراعته اصبت بحساسية منه فلم اقدر على دخول غرفة الفطر بعد ذلك لذلك توقفت عن زراعته ولو محتاجه اي معلومات عن المشروع فالخاص مفتوح لك لإي إستفسار.
كل الشكر والتقدير

emadent
15-11-2013, 02:58 AM
ياريت الحوار يبقى على الغام غلشان الكل يسفيدمنة

MAGDY ABD RABO OSSELY
15-11-2013, 04:42 AM
أشكر كل من يسارع فى مساعدت أختنا العزيزة سارة خالد
كما أشكر أخونا عماد على لفت انتباهنا بأن يكون الحوار هنا ليستفاد منه الجميع
أختنا الكريمة أنا قمت بزراعته بغرض الأكل منذ أكثر من 30 سنة
ويوجد فى مركز البحوث الزراعية قسم الإرشاد كتب قيمة وأيضا فى مركز بحوث البساتين قسم الثقافة الزراعية
يمكنك أختنا زيارتهم وهتستفادى جدا
أتفق فى الرأى مع الأستاذ ياسر (مشروم) كما أطلق على نفسه فى أن تبداءى بعدد بسيط من الوحدات بهدف
التركيز فى الدورة -
التعليم على عدد قليل
- معرفة مواعيد الجمع
- معرفة إنتاج كل وحدة فى كل قطفة
- التسويق
والله الموفق

Tamerifm
07-12-2013, 10:58 AM
الاخت سارة
مشروع زراعة المشروم من المشاريع عالية الربحية بشرط عدم حدوث اى مشاكل خلال دورة الانتاج
ويوجد اكثر من صنف للمشروم والصنف الاكاريكس هو اكثرهم طلبا للسوق واعلاهم سعرا واصعبهم انتاجاً وبالتالى يحتاج الى شخص ذو خبرة فى زراعة المشروم
لذلك يفضل ان تستعينى بشخص ذو خبرة فى هذا المجال حتى تكون البداية سليمة لكى ومشجعة لكى للاستمرار
وشكرا

redgee34
07-03-2015, 02:00 PM
اذا كنت انت من قام بطلب التسجيل ، فعليك بالضغط على الرابط التالي لإكمال التسجيل

شيمو حنه
07-03-2015, 11:21 PM
السلام عليكم كان لى تجربه معه بسللاسف لم تنجح بسبب ان من حاولى اقالوا لى انه لم ينبت وجعلونى اتخلص منه سبحان الله ومن ساعتهالم استطيع ان اجده مره اخرى لاجرب وشكرابس بده صبر بس الى مخلينى اندم انى اصلا صبوره سبحان الله يله تجربه وشكرا يجب معرفه كل جوانبه جيدا وشكرا