المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لقيت عنكبوت ابيض على زرعة اللبلاب

ehab amer
16-09-2013, 03:51 PM
السلام عليكم

انا زارع لبلاب عندنا وفجاءة لقيت عنكبوت ابيض اوووى انا افتكرتة حته قطنة لكن لما دققت فيه لقيته عنكبوت روحت قتلته بس انا خايف انه يجى تانى وياذينا او ياذى الزرعة
فعايز حل عشان العناكب دى ماتجيش تانى

وجزاكم الله كل خير

aahmed0055
16-09-2013, 10:20 PM
اخى الكريم العنكبوت حشرة من المفترسات وهى من الطبيعى الرجوع ثانى طلما لم يوجد برنامج وقائى وان تم العلاج وتم وضع برنامج وقائى ان شاء الله لم يأتى للنبات وهو نوع من انواع العنكبوت واشد العناكب ضرار وهو العنكبوت الاحمر لابد من ان تبدء الرش اى مبيد عناكب مثل مبيد الفرتيمك او رومكتين ويتم الرش وقت الظهيرة تحياتى ليك اخى ايهاب

ehab amer
17-09-2013, 04:08 PM
شكرا لحضرتك وللمعلومة اللى فدتنى بيها بس اعذرنى اصلى اول مره اتعامل مع حاجه زى دى وكمان اول مره ازرع واللبلاب كبر وبقى شكلة جميل وخايف عليه
لما اجيب المبيد ده ارشة على ورق البلاب ولا على الطين

وجزاك الله كل خير

aahmed0055
18-09-2013, 12:04 AM
شكرا لحضرتك وللمعلومة اللى فدتنى بيها بس اعذرنى اصلى اول مره اتعامل مع حاجه زى دى وكمان اول مره ازرع واللبلاب كبر وبقى شكلة جميل وخايف عليه
لما اجيب المبيد ده ارشة على ورق البلاب ولا على الطين

وجزاك الله كل خير السلام عليكم الرش بيكون ان شاء الله على جميع اجزاء النبات حتى الامكان الخالية بجوار النبات من جميع الجهات حتى يتم التطهير كاملا" تحياتى ليك

ehab amer
20-09-2013, 10:50 AM
شكراااااا يا استاذ احمد................

م/السيدرفاعى
13-11-2013, 01:06 PM
حضرتك العناكب مفترسات لبعض الحشرات الضارة سواء للحشرة الكامله او احد اطوارها وهى لا تتغذى على النباتات سوى العنكبوت الاحمر وجودها نافع الا ان حضرتك غير متقبل للوجود من الوجهه العامه يمكنك مكافحتها باى مبيد من مبيدات العناكب( فيرتيمك- اورتس )