المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن الورد الجوري المتسلق

alnsourj
15-09-2013, 04:13 PM
مساء الخير عندي خارج شقتي مساحة 75 م ومافيها ارض كلها بلاط صرت اجيب اصيص بلاستيك وازرع فيها للاسف كتير اشياء ما زبطت معي متل الورد الجوري مشكلتي بعد زراعتها تساقطت كل الاوراق وبعدها رجعت طلعت ورق بس قبل ما يكبر الورق بصير يابس و برجع بتساقط طبعا هادي المشكلة عانيت فيها بالورد الجوري العادي و الورد المتسلق طبعا انا زرعتهم بالربيع ولهلا نفس المشكلة ....استفسار تاني لو سمحتو ايش بقدر ازرع باصيص بحديقتي لانه زي ما قلتلكم مافي ارض شكرا كتير

ياسمينه
15-09-2013, 04:25 PM
طيب ايه هو السبب المؤدى لسقوط الاوراق ؟؟؟؟؟؟؟؟

الرعايه للنبات ايه ظروفها ؟؟؟؟؟؟؟؟ السقى بيكون كل قد ايه ؟؟؟؟ المكان شمس ولا ظل

ومده الاضاءه بتكون كام ساعه !!!!!!!!! السماد يا ترى بيكون قليل ولا كتير ؟؟؟؟

النبات فيه عوامل كتير مؤثره فيه يمكن حاجه منهم ناقصه ياريت لو ممكن تشرحى لنا ايه الظروف المحيطه بالنبات

بالنسبه للنباتات الى تقدرى تزرعيها فى اصيص كل النباتات سهل جدا زراعتها فى الاصيص مفيش مشكله خالص

ممكن مثلا جهنيمه وعطر وياسمين وفل وهبسكس وريحان ونعناع ورزو مارى

اى نبات سهل جدا زراعته لو توفرت ليه كل العوامل اصيص فى حجم مناسب

اضاءه قويه لو محتاج او ظل لو برضه محتاج ظل

مياه بكميه كافيه سماد بكميه معقوله

اتمنى انى اكون قدرت افيدك

alnsourj
15-09-2013, 05:21 PM
يسلمو حبيبتي والله انا مفكرة اجيب جهنمية و ياسمين المكان الي انا حاطة فيه الورد الجوري المتسلق بتضربه الشمس الصبح بكير و بتروح عنه وبترجع بتضربه العصر بيتي اتجاهه غربي منطقتي رياح كتير وانا خايفة يكون هاد سبب لضعف الجوري و الري تقريبا كل يومين و مزروع باصيص حجمه كبير بس مو عارفة القياس بصراحة

شيمو حنه
15-09-2013, 09:56 PM
السلام عليكم اختى يا كم احبه هذا الورد الجورى البلدى ولكن للاسف لا يعمر لى كلما اشتريت شجره وكانت جميله تقف عندى واكتشفت ان الرى هو السبب اختى االرى هو السبب عندك لانك ترويهاا كل يومان والاصيص كبير وانت اختى لا تعرفى ان اسفل الاصيص لسه رطب لذلك حدث لها ذلك ان قلت لكى ذلك عن تجربه ولكن اكتشفت ذلك بعد موتها انصحك تقليل الماء وتنظيمه وان الورد لا يحب الماء الكثير اما ماذا تزرعى كما تفضلت اختى ياسمينا شكرا

ياسمينه
16-09-2013, 12:55 AM
اى نبات لو اصيصه كبير بتسقى يوم بعد يوم فى الصيف

والورد واى نبات بيطلع زهور بيكون محتاج شمس مباشره كل يوم من 5 ل 6 ساعات

الجهنميه عاوزه شمس والورد والياسمين وشمس قويه جدا ومباشره مش اقل من 5 او 6 ساعات

والشمس مهم لعمليه تكوين الزهور الى بتدى للنبات شكل

الورد من اصعب النباتات على حسب علمى لانه بيكون محتاج تقليم ورعايه كتير اوى اوى

الرياح معتقدش ان هى مؤثر قوى يذى النبات الا لو كان هواء سخن جدا

وانت فى البيت مش هتتعرضى لهواء سخن فى فصل الربيع

ممكن يكون فيه عيب فى المشتل

وانتى بتشترى النباتات لازم تشترى من كذا مشتل علشان ساعات ممكن مشتل يكون زرعه مريض او فيه فطريات

جربى تشترى ورد تانى من مشتل تانى وحطيه فى نفس المكان وشوفى ايه هيحصل

وحاولى تتابعى الاصيص بانك تحطى ايدك تشوفى التربه جافه ولا لا وبرضه السماد مهم اوى فى اوقات نمو النبات

موفقه ان شاء الله

شيمو حنه
20-09-2013, 12:44 AM
السلام عليكم شكرا اختى ع النصيحه سبحان الله كما قلتى افعل ف الشمس المشكله عندى الرى وان شاء الله لما اشترى سافعل شكرا