المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة في الياسمين

ابو الزهر
07-07-2013, 01:01 AM
عندي شجرة ياسمين صغيرة اشتريتها منذ شهر لكنها لم تنمو لها اوراق جديدة رغم انه تزهر عدة ازهار مع الاشارة انه كانت مزروعة بتربة سماد ونقلتها الى اصيص اكبر مرزوع بتربة طينية مخلوطة برمل وبتيموس وايضا بدات تشهد يباس وسقوط اوراق منها فما المشكلة وكيف اعالجها

زينب الشعيبي
07-07-2013, 09:27 AM
السﻻم عليكم
وأنا أيضا اشتريت نبتة ياسمين منذ شهر تقريبا ولدي اﻵن نفس مشكلة اﻷخت لم تنبت أوراق و فيها اﻷن أربع براعم صغيره
مع العلم أنني أمس قمت بنقلها إلي اﻷرض الدائمه
فأرجوأ المساعده من أصحاب الخبره
وشكرا....

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

السﻻم عليكم
وأنا أيضا اشتريت نبتة ياسمين منذ شهر تقريبا ولدي اﻵن نفس مشكلة اﻷخت لم تنبت أوراق و فيها اﻷن أربع براعم صغيره
مع العلم أنني أمس قمت بنقلها إلي اﻷرض الدائمه
فأرجوأ المساعده من أصحاب الخبره
وشكرا....

ابو هيثم
07-07-2013, 09:35 AM
اخي الكريم الرجاء تبيان كميه الري لهذا النبات و المكان الموجود به النبات .

ابو الزهر
07-07-2013, 10:39 AM
هي موجودة على الشرفة عندي وتتعرض لحوالي 3 ساعات من اشعة الشمس يوميا وارويها كل 3 ايام مرة

flower of chaos
07-07-2013, 10:43 AM
قلب وش التربة يمكن انت كبست الطيين والنبات لاقى صعوبة فى شقها ! ولو سمحت بص على البراعم وتاكد ان مفيش اى حشرات او حاجة مش طبيعية على سطح او ضهر الورق بتاعوا !

ابو هيثم
07-07-2013, 12:57 PM
هي موجودة على الشرفة عندي وتتعرض لحوالي 3 ساعات من اشعة الشمس يوميا وارويها كل 3 ايام مرة

اخي ابو الزهر عليك تعريض النبات الى اشعة الشمس فتره اكثر والمحافظه على رطوبة النبات دون الافراط في ذلك .

ابو الزهر
14-07-2013, 01:27 AM
للاسف لقد يبست الياسمينة وماتت كلها

mohamed.salah
14-07-2013, 04:16 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ارجو معرفة كيفية الاعتناء بشتلة الياسمين انا لسة شارى شتلة من يومين صغيرة

راوي الجرح
14-07-2013, 12:03 PM
|[

لايصلح النقل بهذه الأجواء الحاره

وان شاء الله تنجح زراعتها عندك مره اخرى

; كـــــل الشكُر والتقدير لـــك ;

باالتوفيق

ياسمينه
15-07-2013, 01:21 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ارجو معرفة كيفية الاعتناء بشتلة الياسمين انا لسة شارى شتلة من يومين صغيرة

عادى جدا
اهتم بالسقى يوم بعد يوم والاهتمام بالتعرض للشمس فتره كافيه طول النهار
الياسمين من النباتات المحبه للشمس جدا

ولو توفر سماد مركب معلقه على لتر ميه كل 15 يوم

mohamed.salah
16-07-2013, 11:16 PM
شكرا ا/ ياسمينة على التواصل والرد بارك الله فيكى بس فى استفسار ينفع الكيماوى اللى بيستخدمة الفلاح فى الارض انا قولت لواحد صاحبى يجبلى شوية وكمان امتى انقل الشتلة فى قصرية اكبر لان القصرية الموجودة صغيرة وشكرا ولك جزيل الشكر

ياسمينه
17-07-2013, 03:54 PM
شكرا ا/ ياسمينة على التواصل والرد بارك الله فيكى بس فى استفسار ينفع الكيماوى اللى بيستخدمة الفلاح فى الارض انا قولت لواحد صاحبى يجبلى شوية وكمان امتى انقل الشتلة فى قصرية اكبر لان القصرية الموجودة صغيرة وشكرا ولك جزيل الشكر

هل يا ترى الجذور ظاهره من اسفل القصريه ولا لا ؟؟؟؟؟ لو مش ظاهره يبقى بلاش نقل دلوقتى

انتظر لشهر 9 او 10 علشان يكون الجو مائل للدفئ اكتر والنبات يتعود على الجو الجديد

بالنسبه للسماد الكيماوى معرفش حضرتك تقصد اى نوع لان ده انواع فيه يويريا وفيه سلفات بوتاسيوم وفيه الnpk وفيه غيرهم كتير

الافضل انك تستعمل سماد يحتوى على العناصر الكبرى والصغرى ويكون بسيط جدا لان ده نبات حساس اوى

ال npk سعره 15 ج وعلبه كيلو ممكن تقعد عندك سنه واكتر

المهم انه تراعى الكميه تكون بسيطه جدا ويكون التسميد بعد انكسار الشمس وانحسار درجه الحراره العاليه يعنى وقت المغرب او قبل الشروق بفتره كفايه علشان النبات مش يتحرق

موفق ان شاء الله

mohamed.salah
17-07-2013, 10:36 PM
الف شكر على ا/ياسمينه على تعاونك وروحك الطيبة ومعاونتك بالنسبة للجذور انا مشفتهاش لسة من تحت وانشاء الله هسال على موضوع السماد هسال علية واجيبة من اقرب محل جنبى وشكرا مرة تانية على معلوماتك القيمة ومساعدتك جعله الله فى ميزان حسناتك