المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الأرنب ينزف الدم من الفتحة التناسلية

arabian horse
16-05-2013, 07:39 PM
عندى أرنبه بتنزل دم من الفتحه التناسيه والفتحه التناسليه بتاعتها لونها نبيتى مش وردى ياترى ايه السبب وكان عندها قبل كده انفاخ فى العضو التناسلى بتاعها وعلاجته بالجنتاميسين ودوش مهبلى والحمد لله خفت .بس هيه بتاكل كويس ورغم كده خفت فى الوزن مع النزف ده هل ممكن يكون بسبب بلل الفرشه مع انها جافه ونادرآ ما أتركها مبلله عندى أو نقص فيتامين كاف ؟ وعندى ارنبتين تانى الفتحه التناسليه لونها نبيتى مش وردى بس الحمد لله مش بينزفوا ياترى ايه السبب ؟وعندى تساؤل تانى إذا سمحتوا فى تساقط فى شعر الأرنب معاه قشر احده صغيره مكان تساقك الشعر انا عاللجتها بالإيقوماك والبنزيل بنزوان مع انو التساقط ده بظهر الأرنب مش حوالين فتحه الفم ولا الأرجل وبيبخف بس بيرجع تانى والأرانب الحمد لله حالتها جيده عندى وبتاكل ومهتمه بنظافتهم ومش عارفه ده سببه ايه ياريت تساعدونى وعندى ارانب صغيره عمر 25 يوم اتصابت بالليستريا وعالجتها بالحقن السلفا ديميدين ووكسى تتراسيكلين كويل المفعول بس لفيت افرازات بنيه من الفم والشرج افتكرتا دم بالأول بس طلعت افرازات بنيه مش عارفه سببها ايه وعاوزه اعرف الرغاوى اللى بتطلع من الفم سببها ايه كوكسيجيا معويه والا ايه ارجو الرد علشان انا تعبت

اسعدالفقى
23-06-2013, 10:55 PM
اختى الفاضله الحاله التى لديكى هى كوكسيديا نتيجة تلوث الطعام والفرشة وعدم جفافها يفضل علاجها بالامبروليم او السلفا كينوكسالين الصوديوم

arabian horse
25-07-2013, 11:09 AM
متشكره جدآ لرد حضرتك بس مشجاوبتنى عن نزول دم من الفتحه التناسيه والقشور بالظهر كده انا عالجتهم صح علشان نزو الم ده اا اعتبرته التهاب بالرحم بسبب الليستريا اللى مصابه بيها الأرنبه

راوي الجرح
05-08-2013, 03:51 AM
انا اعرف ان الارنب االانثى تأتيها الدوره الشهريه مثل الانسان

وممكن تكون كوكسيديا معويه او كبديه

وهناك علاجات كثيره اعرضيها على الطبيب ولاكن لابد من عزلها حتى لا تنتقل العدوى لبقية الارانب