المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اشتريت مبيد طبيعى للذبابة البيضاء و اخر طبيعى لطرد العصافير و الفئران

هدى نوفل
12-05-2013, 12:36 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اشتريت اليوم مبيد للذبابة البيضاء .هذا المبيد اسمه Nimbecidine و كنت بأسأل عن أقوى شىء

يخلصنى منها و هى فى البدايات هذا الموسم . فقال لى صاحب المحل أن هذا مبيد طبيعى من شجرة

النيم و هو يقضى أيضا على المن و التربس و العناكب . و يعتبر ثمنه غالى . يمكن لانه مستورد ,

ثمنه للنصف لتر 60 جنيها يعنى حوالى 9 الى 10 دولار و اما بيتم رشه أو فى الحقول بيوضع مع ماء الرى .

و هو طبيعى 100 بالمائة حتى انه لا توجد له فترة أمان قبل جنى محصولات الخضر و الفاكهة .

و مادام هذا المبيد مستورد من الهند ، اذا ممكن يباع فى البلاد العربية الاخرى و يكون بيتم استيراده .

و يوجد مقال هنا فى المنتدى لمهندس زراعى من السعودية كان بيتكلم عن استخلاص زيت النيم

و استخدامه كمبيد .

و بيتم رشه فى حالة الاصابة كل خمسة ايام و للوقاية كل 13 يوم

و ياريت الاخوة المختصين بالمبيدات يفولوا رأيهم فى هذا الموضوع .

و اشتريت ايضا طارد أو منفر للفئران لانه احاينا يزور مكان الزرع عندى بعضهم فذكر لى نفس البائع انه

يوجدهذا المركب الطبيعى و ليس كيماوى ايضا منفر للفئران و العصافير و الغربان و القوارض

و اسمه V.P.SCUD و المادة الفعالة فيه اسمها Sylvinite & Polyphenolic

و هو ليس له تأثير على طعم و رائحة المحاصيل و فترة ما قبل الحصاد 0

و هو يستخدم فى الزراعات العضوية و هو مستخلص نباتى من نبات الفانيليا مع قاعدة عضوية عطرية

و هذه القاعدة لها تأثير طارد قوى ضد الطيور و الفئران و الارانب و الغربان

و يتم وضع 2 سم منه على قطعة من الاسفنج و توضع على قطعة ورق فويل لمنع تسربها على الارض و توضع قطع مماثلة على مسافة متر و نصف حتى تكون مؤثرة .

المهم ان كل مشتريات اليوم امنة و تنفع للزراعة العضوية . و على فكرة ثمن هذا الطارد 20 جنيها

مع تمنياتى للجميع بنباتات و محاصيل نظيفة و امنة

اشرف جعفر
12-05-2013, 01:22 AM
السلام عليكم
--- مبروك اختى هدى المشتروات الجديده والرائعه , ومشكوره على هذه المشاركه وتعريفنا بنوعيات هذه المبيدات الطبيعيه وغير الضاره صحيا .
--- حفظ الله لكى نباتاتكى من كل سوء .
تحياتى

Shexoy
12-05-2013, 09:57 PM
مبيدات طبيعية للقضاء على العصافير اخيرااااااااااااااا,,,يا اختى الكريمة من اين اشتريتى هذه المبيدات الطبيعية وخاصة من اين مبيد منفر العصافير والفأران رجاءا...
وشكار جزيلا اختى حفظ الله نباتاتك...

هدى نوفل
13-05-2013, 12:28 AM
مرحبا لأخ shexoy

من محب يسمى الجعار فى شارع أحمد ماهر جانب مديرية الامن

فى باب الخلق . و هو المستورد لهذه المبيدات ، و ثمنه 20 جنيه

Shexoy
13-05-2013, 03:24 AM
شكرا جزيلا لكى اختى على وصف المكان وسوف اشترية ان شاء الله اذا تعرضت مرة اخرى لهجوم العصافير لكن اعتقد ان الفأران لا تأكل الزرع !! ,,,بس لما حضرتك جربتية هل لقيتى انه فعال فى طرد العصافير وايضا هل رائحتة (قبيحة)؟؟؟

هدى نوفل
15-05-2013, 02:03 AM
مرحبا أخى

أنا فقط اليوم جربته ووضعت 3 سم على قطعة سفنج صغيرة

و هو بالفعل له رائحة و لكن ليست منفرة لنا بل للعصافير و الاشياء الاخرى .

و اذا كان بيوضع فى حالة المحاصيل فى التربة مع النبات ، يعنى مع ماء الرى

فاعتقد أنه ممكن يوضع فى تربة الاصيص .

Shexoy
15-05-2013, 03:08 AM
طيب يا اختى الكريمة مشكورة لكن هل لكى ان تقربى لى الرائحة من شئ مثلا صابون او فواكه ام ماذا يعنى اقصد اانها الرائحة هتكون داخلة على المنزل فهل ستكون جيدة ام انها لا تنفع ؟؟؟

وتحياتى لكى اخت هدى...

هدى نوفل
17-05-2013, 02:30 AM
هذه المادة ليس لها رائحة نفاذة نشمها نحن

و حتى هذه الرائحة البسيطة المنبعثة منها فانها لا تشبه المبيدات

walidabc
18-05-2013, 06:04 PM
مبروك و ان شاء الله بالفايدة ... كنت عايز اسآل لو في حد يعرف حاجة تبعد القطط عن الزرع (غير الكلاب)؟

Shexoy
19-05-2013, 02:26 AM
والله يا اخى لا اعلم كيف تبعد القطط لكن ممكن تضع لها طبق اكل به عيش وماء او لبن يبعد قليلا عن الزرع حتى تترك الزرع وتاكل الاكل,,,والله اعلم

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

اختى الكريمة هدى نوفل تحياتى لكى...
انا كنت اليوم عند المديرية وسالت على مبيد للعصافير ولم اجد احد عنده فقط وجدت مبيدات حشرات ونمل,,,فهل عندما جربتية ابعد العصافير فعلا ام انه غير فعال...؟؟؟

**وللعلم يا اختى الكريمة يمكنكى استخدام (خيال المأته) وهو فعال اكثر من الاسطوانات واشرطة الفيديو وانا مجربة الان وقد ابعد العصافير الحمد لله :) فيمكنكى عمل خيال ماته انه سهل وغير مكلف وهذه صورة خيال المأته الى صنعه :) :

هدى نوفل
23-05-2013, 02:47 AM
ألاخ Shexoy

الحقيقة هو لازم يخوف العصافير و كمان أنت تضعه أمام الجيران فممكن

يكونوا غير متوقعينه .

عموما هو جميل فعلا و ان شاء الله يخلصك من متاعب العصافير

تحياتى

flower of chaos
24-06-2013, 04:37 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اشتريت اليوم مبيد للذبابة البيضاء .هذا المبيد اسمه Nimbecidine و كنت بأسأل عن أقوى شىء

يخلصنى منها و هى فى البدايات هذا الموسم . فقال لى صاحب المحل أن هذا مبيد طبيعى من شجرة

النيم و هو يقضى أيضا على المن و التربس و العناكب . و يعتبر ثمنه غالى . يمكن لانه مستورد ,

ثمنه للنصف لتر 60 جنيها يعنى حوالى 9 الى 10 دولار و اما بيتم رشه أو فى الحقول بيوضع مع ماء الرى .

و هو طبيعى 100 بالمائة حتى انه لا توجد له فترة أمان قبل جنى محصولات الخضر و الفاكهة .

و مادام هذا المبيد مستورد من الهند ، اذا ممكن يباع فى البلاد العربية الاخرى و يكون بيتم استيراده .

و يوجد مقال هنا فى المنتدى لمهندس زراعى من السعودية كان بيتكلم عن استخلاص زيت النيم

و استخدامه كمبيد .

و بيتم رشه فى حالة الاصابة كل خمسة ايام و للوقاية كل 13 يوم

و ياريت الاخوة المختصين بالمبيدات يفولوا رأيهم فى هذا الموضوع .

و اشتريت ايضا طارد أو منفر للفئران لانه احاينا يزور مكان الزرع عندى بعضهم فذكر لى نفس البائع انه

يوجدهذا المركب الطبيعى و ليس كيماوى ايضا منفر للفئران و العصافير و الغربان و القوارض

و اسمه V.P.SCUD و المادة الفعالة فيه اسمها Sylvinite & Polyphenolic

و هو ليس له تأثير على طعم و رائحة المحاصيل و فترة ما قبل الحصاد 0

و هو يستخدم فى الزراعات العضوية و هو مستخلص نباتى من نبات الفانيليا مع قاعدة عضوية عطرية

و هذه القاعدة لها تأثير طارد قوى ضد الطيور و الفئران و الارانب و الغربان

و يتم وضع 2 سم منه على قطعة من الاسفنج و توضع على قطعة ورق فويل لمنع تسربها على الارض و توضع قطع مماثلة على مسافة متر و نصف حتى تكون مؤثرة .

المهم ان كل مشتريات اليوم امنة و تنفع للزراعة العضوية . و على فكرة ثمن هذا الطارد 20 جنيها

مع تمنياتى للجميع بنباتات و محاصيل نظيفة و امنة

ممكن مكان طارد العصافير دة عشان انا مبهدلة زرعى مفيش وردة فلفل ولا طماطم بتنجوا من تحت مناقيرهم

هدى نوفل
26-06-2013, 04:46 PM
مرحبا Flower Choas

هذه المبيدات من شارع أحمد ماهر فى باب الخلق من محل ( جعارة )

تحياتى

flower of chaos
26-06-2013, 05:22 PM
شكرا لحضرتك :) فعلا محتاج طارد العصافير :) اشكرك وبشدة

Shexoy
27-06-2013, 05:59 PM
ممكن مكان طارد العصافير دة عشان انا مبهدلة زرعى مفيش وردة فلفل ولا طماطم بتنجوا من تحت مناقيرهم

اختى الكريمة يمكنك ان تستخدمى خيال المأته وهو فعال فى مقاومة العصافير الحمد لله

walidabc
06-07-2013, 02:01 PM
سؤال للاستاذه هدي ... انا امبارح اشتريت زيت النيم زي اللي حضرتك اشترتيه و بعد ما رجعت البيت لم اجد مكتوبا علي العبوة مقدار التخفيف ... برجاء الافادة

هدى نوفل
08-07-2013, 01:22 AM
مرحبا أخ وليد

البائع فى المحل أوصى بوضع 2.5 سم على اللتر

بالتوفيق ان شاء الله

flower of chaos
09-07-2013, 02:18 AM
^^ شكرا لرد حضرتك بس تصحيح انا اخ مش اخت :) و انا فعلا جربت طرق كتير مع العصافير بس يظهر ان العصافير عندى عاوزة مدفع رشاش عشان مش بتخاف حتى لو فتحت البلكونة وقفت لازم تقربى منها عشان تطير :)

flower of chaos
10-07-2013, 04:56 AM
تصحيح ^^ سعر الطارد 40 جنية ويتم رشة كل 10 ايام على الزرع نفسوا