المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن الورد البلدي

Nehal
05-05-2013, 11:43 AM
السلام عليكم
أنا عضوة جديدة بالمنتدي
عندي ورد بلدي أحمر و بمبي و برتقاني
مع العلم اننا في اوائل شهر مايو 5 حاليا
هل ينفع تعقيل الورد البلدي الآن؟
مع العلم اني عقلت قرنفل بلدي في شهر ابريل 4 وينجح حاليا
وحاولت مع عقلة ورد بلدي مكسوره من النبات وكونت جذور صغيره ، كانت المحاولة في اخر شهر ابريل 4 لكن انا موتها لما حاولت استكشافها فاخرجتها من التربة و عرضت الجذور فالهوا فماتت
احاول تعقيل ورد بلدي؟ بدل من تقطيع عقل واشوه النبات بدون فايدة

ابو هيثم
05-05-2013, 12:18 PM
السلام عليكم
أنا عضوة جديدة بالمنتدي
عندي ورد بلدي أحمر و بمبي و برتقاني
مع العلم اننا في اوائل شهر مايو 5 حاليا
هل ينفع تعقيل الورد البلدي الآن؟
مع العلم اني عقلت قرنفل بلدي في شهر ابريل 4 وينجح حاليا
وحاولت مع عقلة ورد بلدي مكسوره من النبات وكونت جذور صغيره ، كانت المحاولة في اخر شهر ابريل 4 لكن انا موتها لما حاولت استكشافها فاخرجتها من التربة و عرضت الجذور فالهوا فماتت
اختي العزيزه هذا الرابط فيه معلومات عن الورد الجوري

http://f.zira3a.net/t6660

Nehal
05-05-2013, 01:00 PM
أشكرك عالرابط
بارك الله فيك

اللهم وفق قاريء هذه الرسالة، و أعنه على ذكرك و شكرك و حسن عبادتك، اللهم وفقه لما تحب و ترضى، اللهم أحسن خاتمته، و أجعل قبره روضة من رياض الجنات،
اللهم ارحمه و ارضى عنه، و ارزقه الجنة التي وعدت عبادك الصالحين

ابو هيثم
05-05-2013, 01:07 PM
أشكرك عالرابط
بارك الله فيك

اللهم وفق قاريء هذه الرسالة، و أعنه على ذكرك و شكرك و حسن عبادتك، اللهم وفقه لما تحب و ترضى، اللهم أحسن خاتمته، و أجعل قبره روضة من رياض الجنات،
اللهم ارحمه و ارضى عنه، و ارزقه الجنة التي وعدت عبادك الصالحين

بارك الله فيكي وجعله الله في ميزان حسناتك

روحي الورد
05-05-2013, 06:39 PM

إقرأ المزيد: استفسار عن الورد البلدي (http://f.zira3a.net/t36730#ixzz2SQujzc9i) http://f.zira3a.net/t36730#ixzz2SQujzc9i
ما المقصود بالتعقيل هنا

Nehal
05-05-2013, 11:55 PM
ما المقصود بالتعقيل هنا

أقصد الأكثار بالعقل
فاتني موسم اكثار النبات غالبا يكون حتى شهر مارس
فالسؤال هل ستنجح في شهر مايو؟

شيمو حنه
06-05-2013, 12:30 AM
السلام عليكم اخت نيهال ازيك ان شاء الله تنجح فشهور الربيع من 21 مارس الى 21 7 فانا جربت فىبعض العقل الورد ولكنى زرعتها فى بتموس ولكن ابقيتها فى الداخل عفوا فى الحمام فهو جوه رطب وعندنا جيد التهويه واعلمى طالما لسه خضراء العقله فى ان شاء الله بخير انا عندى لسه بخير احمد الله جربى اخت شيمو

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

السلام عليكم اخوانى فانا محبه للورد البلدى جدا وكلما اشتريت مات منى ولكن بفضل الله مع التجربه ومساعه الاخوه اكتشفت عده اشياء اولا لايحب الماء كثيرا ويحب السماد البلدى والضوء من6الى7 وينصح الاتى 1 الضوء الشبه ظليل 2ماءتنقيط ليس الغمر كل اسبوع مره اوحسب الحاجه للماء وحسب الجو ويتصح الرى ليلا اوالصباح الباكر وان يوضع فى الناحيه الشرقيه افضل اذا كانت هناك بلكون اما العقل فقمت الان بزرعت عقل لازهار اشتريتها من المشتل لورده بيضاء موف برتقالى ووضعتهم فى بتموس ووضعتهم بالداخل عندى فى الحمام عفوا لانه جو رطب وبه تهويه جيده واحمد الله لسه خضرا سقيتهم ماء مسمد بسماد وانتظر اان شاء الله النتيجه وكل كلمى عن تجربه يعلم الله وارجو الاستفاده شكرا

Nehal
06-05-2013, 12:33 AM
السلام عليكم اخت نيهال ازيك ان شاء الله تنجح فشهور الربيع من 21 مارس الى 21 7 فانا جربت فىبعض العقل الورد ولكنى زرعتها فى بتموس ولكن ابقيتها فى الداخل عفوا فى الحمام فهو جوه رطب وعندنا جيد التهويه واعلمى طالما لسه خضراء العقله فى ان شاء الله بخير انا عندى لسه بخير احمد الله جربى اخت شيمو

اشكرك جدا، انا محتاجة أمل فيهم ، لان عقل الجارونيا النهردة دلبت الحمد لله
وهحاول جدا الاقي بتموس لاني في مركز ولما بسال محلات المواد الزراعية الي عندنا بيبصولي بصة استغراب واستعجاب، وتقريبا نفسهم يقلولي امشي يا بت من هنا
طبعا هتكلف نقل بس ان شاء الله هجيبه

وشكرا جدا عالأمل الي ادتهولي

شيمو حنه
08-05-2013, 12:27 AM
السلام عليكم اختى نيهال لاتياسى فانا كنت مثلك كنت اسمع على البتموس ووواى حاجات الزراعه وعندما اسئل عنها يفعلوا ايضا معى مثلك فانا اسكن فى مركز وانا مزلت اشترى البتموس من عاصمه المحافظه على الرغم من وجود مشاتل بى مزكزى اختى جربى رمل مع تراب و وضعيه فىمكان رطب وان شاء الله يبارك لكى فيها اسعد والله عند اساعد اخت واخ وبلغى بالتطورات شكرا