المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حمص الشام

bakynam
08-01-2013, 01:10 AM
نظرا للبرد الشديد هذه الايام فلابد من عمل مشروبات ساخنة وذات سعرات حرارية عالية حتى نشعر بالدفء وربنا يستر على الاوزان كده لكن الاعتدال جميل فى كل حاجة
المقادير:
كيلو حمص شام حجم كيبر تنقى وينقع فى ماء مغلى مدة حوالى 2ساعة
بصلة كيبرة مقطعة ارباع
2حبة طماطم مقطعة ارباع
كم فص ثوم
كمون
الطريقة :
نضع ماء يغلى على الناروفيه البصل والطماطم والثوم وكذلك الكمون ثم ننزل بالحمص المنقوع الى ان يستوى تماما ونضع الملح عليه وبعد ذلك نصبه فى الاكواب ونعصر عليه الليمون وطبعا البيحب الشطة يضع عليه وبالهنا والشفا

زهرة الصبار
08-01-2013, 01:26 AM
:salam:

أهلاً باكينام كنتِ فين مختفية

شكراً على حمص الشام

بعمل طريقتك بس لما الطماطماية تستوي

أضربها ببعض من ماء السلق

وأضيفها تاني على الحمص

كويس فكرتينا نعمل حمص شام

فيه ليه إسم تاني بس :makefun:يضحك

bakynam
08-01-2013, 01:36 AM
اختى العزيزة زهرة الصبار كل سنة وانت والاسرة بخير الحقيقة كانت فى ظرف صحى صعب شوية لكن الحمد لله الان احسن طبعا الا
سم التانى لطيف بس مش الكل عرفه حلا بسةصح بالنسبةللطماطم هتكون دابت عند التسوية وبالهنا والشفا

norhan
09-01-2013, 12:46 AM
اسعد الله اوقاتكم

وان شاءاللـه تكوني بصحه افضل عزيزتنـا باكينام

نحن عندنا بالعراق في اول الشتاء يقترن مع الحمص ونسميه بــ البلبي ولاتزال عربات الباعه المتجولين والكل يتهافت عليها لان طعمه لذيذ

لكن بدون بصل ولا ثوم ولا طماطه وبعد ان يستوي وعندما نريد ناكله نضيف له عصير الليمون وممكن الشطه

شهيتيني ياباكينام هههههههههههههههههههههههه

احب الزرع
09-01-2013, 12:59 AM
الله لايحرمنا من تواجدك و من وصفاتك الرائعة اختنا باكينام انا كنت بخرج من المدرسة منذ الصغر اكل منة بس صراحة مهما عملنا فى المنزل الا الدقة فى الشارع مختلفة ياريت تقولى لى طريقة الدقة مثل مايعملوها بالخارج

norhan
09-01-2013, 01:41 AM
اؤيدك ياأحب الزرع في اكلات من الشارع الذ واطعم مهما عملنا ومهما ضبطنا الوصفات

احيانا اضحك واقول لان في البيت خاليه من الميكروبات وفي عربة البائع او المحل اكيد تتواجد ميكروبات ((( عذرا منكم على هذا التصريح الحقيقي)) مثلا الفلافل مع اننا جميعا نعملها تجنن لكن طعم من المحل طعم ثاني

تحياتي لكم

احب الزرع
09-01-2013, 01:45 AM
حقيقى اختى نورة الكشرى والطعمية وحمص الشام وكنتاكى دول بلأخص مهما نعمل فى البيت فى الخارج طعم مختلف سبحان الله اكيد الله يحلل لهم الرزق
الف هنا وشفا عليكى وعلى الاسرة
تحياتى وتقديرى

روحي الورد
09-01-2013, 02:30 PM
حمص الشام يعني اللبلبي بالعراقي هسه عرفته
مشكورة حبي اليوم كنت ناوية اطبخه في وفاة الرسول الاكرم
بس نطبخه مع العظام الدسمة او الدجاج ونضيفله الفلفل الحار والليمون
تحياتي
اخي احب الزرع ياريت في يوم تعمل لنا والدتك الكوشري من ايدها الطيبة