المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل فكرة المولد الكهربائى موفرة علما بانى اريد الشجر يعيش فقط ؟

momtaztalaat
18-12-2012, 01:36 PM
انا املك 8 فدان بارض بالاسماعيلية واجمالى الارض 100 فدان مقسمة الى اجزاء يجمعنا جميعا بئر بمحول كهربائى ولكل مساحة بتاخد حصتة من ساعه الى 3 ساعات حسب المساحة لكن البعض منا عمل ابار خاصة وبياخد من نفس محول الكهرباء ويتيجى الفاتورة نار يعنى معدية400ج فى الساعتين بحيت اللى عامل بير وعندة عداد فرعى بيدفع 40ج فقط انا زهقت وقررت اعمل بئر وعملت بالفعل لكن الكهرباء بعيدة جدااااااا وان عامل وصلات تنفع للاضاء او تشغيل طلمبة 2 حصان وبالفعل جبت طلمبة لكن الكهرباء مش منتظمة بتتلف الماتور وبفكر اجيب مولد واستغنى عن البير الكبير واشغل البير بتاعى لان شراكة البير الكبير فيها سرقة من الكل وغير كل شوية تعطل وبيدفعونا فلوس كتير والمقابل انتاج الزيتون عندى ضعيف لانى مش متفرغ ومش طبيعى اخد ساعتين ادفع 400ج وغيرى مشغل البير طول اليوم بيدفع 40 ج
ممكن حد يقولى وصل كهرباء 3 فاز وجيب طلمبة كبيرة واشتغل مثلهم هقولك انا ظروفى صعبة جدااااا ومش معايا الا مبلغ يجيب حاجة صغير
السوال بقا الحالى والمهم هل فكرة المولد الكهربائى موفرة علما بانى اريد فقط الشجر يعيش يعنى مش منتظر منها انتاج لانى مش متفرغ ولا اهملها واسقعها ولا اجيب عربيا ت مياة وانا عندى خزان مساحتة فارغ كبير ةجدا كنت بسقى بى لما الطلمبة كانت عندى
ارجو الافادة

علاءالمهندس
19-12-2012, 09:45 PM
اخي الكريم بالذي ذكرته من سعر الساعتين تشغيل مرتفع جدا افضل فكرة المولد الكهربائي رغم عدم علمي بسعر زيت الغاز عندكم كم لكن بعتقادي سوف يكون ارخص مما ذكرت لكن لم تقل لي كم هي المسافة بين محول الكهرباء والبئر الذي عملته لك ودي وتقدير بالتوفيق اخي

تنويه لو كانت سعر منظومة طاقة شمسية رخيصة لنصحتك بها وتتجنب كل هذه المشاكل لكن على ما ذكرت من امكانيات من الصعب شراءها

محمد سعيد
24-12-2012, 11:36 PM
فكره المولد احسن كتير جدا و اوفر

و فكر حضرتك تجيب واحد يمسك المزرعه حتى لو هياخد نسبه من الانتاج على اساس انه يوقفلك المزرعه على رجلها لانك هتحتاجها بعدين

و ممكن تعمل 100 فكره تستفاد من الارض و كذا مشروع انتاج حيوانى و زراعى ينفع ينمي الانتاج