المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عمل البسيسة

bakynam
10-12-2012, 07:35 PM
البسيسة من انواع الكيك لكنها تصنع من دقيق الذرة ولها طعم لذيذ ومعظم الناس بيحبوها وهى سهلة الاعداد
المقادير :2كوب دقيق ذرة
كوب دقيق قمح :thumb2:
كوب سمنة اوزيت حسب الرغبة
كوب عصير برتقال
5بيضات +1/2 ملعقة صغيرة فانيليا
1.5كوب سكر
باكو بينكج بودر
بشر برتقال خشن اوبشر ليمون حسب الرغبة
الطريقة :
ضرب السكر +السمنة لاعطائه القوامى الكريمى الهش ثم اضافة البيض وحدة وحدة مع الاستمرار فى الضرب واضافة الفانيلياوالبشر
ثم اضافة الدقيق بالتبادل مع العصير حتى الانتهاء من المقدار ونصبها فى الصنية وندخلها فى الفرن الساخن مدة التسوية (30 ____________40 )دقيقة اوعلامة التسوية ادخال الخلة وعند خروجها تكون نظيفة وبالهنا والشفا

احب الزرع
10-12-2012, 10:10 PM
السلام عليكم
بارك الله فيكى اختى باكينام من الاصناف الذى احبها وبالهنا والشفا عليكى وعلى الاسرة
وطمنينى هل عملتى الفايش ونجح عملة ام لا
تحياتى وتقديرى

fatma98
10-12-2012, 10:22 PM
شكرا لك اخت باكينامعلى هذه الوصفة
البسيسة فى ليبيا مسمى لاكلة اخرى عبارة عن
حلبة وكسبرة حب وكمون وحمص وقمح ومكسرات تحمص المقادير السابقة باستثناء الحلبة والكمون ثم تطحن وتغربل ويضاف اليها سكر ناعم
تخلط بالزيت ويفضل زيت الزيتون وتؤكل بالتمر او الرطب تحياتى

جمال عبد العظيم
10-12-2012, 11:15 PM
البسيسة جميلة وانا بحبها ولكني عملتها لاول مرة بناء علي توجيهات ام ضياء زوجتي نفس الكميات التي كتبتيها بس كمية البيض كثيرة وتؤدي الي ظفارة المنتج انا اضفت بيضتين فقط وكانت جميلة جدا بالرغم اول مرة اعملها بارك الله فيك سيدة المطبخ باكينام

bakynam
11-12-2012, 01:17 AM
الاخ الفاضل احب الزرع مساء الخير الحقيقة عملته بس بدقيق الحمص وطلع ما شاء الله اكثر من رائع سلامى وتحياتى للوالدة​

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

الاخ الفاضل الاستاذ جمال انا اجربها ب2حبة بيضة وانا واثقة انها تطلع لذيذةبس على فكرة ب4 بيضات مش فيها اى ظفارة وسلامى لزو​جة حضرتك وشكرا على اللقب ا