المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال لأهل الخبرة؟

محمد سليمان
03-12-2012, 04:09 PM
انا من الناس الى دخلت مجال الزراعة من كام شهر انا معنديش ارض وبزرع فى قصار على السطوح والقصة حصلت لما واحد اخدنى مشتل وحسيت انى فى الجنة من الروايح الجميلة وقلت لبتاع المشتل انا اول مرة ازرع فقالى خد نعناع وريحان وبالفعل الحمد لله طول فترة الصيف والخريف النبات كان زى الفل والموضوع زاد وجبت روز مارى وبردقوش معلشى طولت المهم لما دخل الخريف واحد نصحنى انى اغطى النبات عشان الساقعة فنزلت جبت مشمع خفيف وغطيط النباتات كلها بس بدأت الاحظ ان نمو الريحان مش زى الاول والنعناع بردك وبحث ان الاوراق كانت فى الاول واقفة وجميلة فجأة لقتها زى متكون نزلة لتحت مش مرفوعة وجبت سماد خضرى نوع امريكى عضوى بس الاواق فترة وفترة بحس ان هيا زى موقلت مش واقفة فأنا عامل حاجة غلط ولا ده طبيعى عشان الشتا
معلشى سؤال كمان انا لما جبت النبات فى الاول كنت بغرقة مية كنت لسة مبتدا والحمد لله الفترة عدت على خير لحد ما واحد قالى الجزور ممكن تعفن فبدأت اظبط الرى بس جيت بحط صبعى فى التربة من مده فصبى مدخلشى فكنت قريت ان التربة كده ممكن تكون محتاجة تتغر بس انا جبت سكينة وقعدت اغرسها فى التربة على اساس ان كده اهويها وافكها شوية من تماسكها فهل ده يموت النبات ولا انا بعك وبهبل؟

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

سؤال تانى معلشى انا مبتدأفية حاجة عضوية احطها فى التربة تزود نمو النبات بسرعة سماد مثلا بس يكون عضوى يمد النبات بالغذاء يعشان يكبر بسرعة وينمو بسرعة ؟

هوه التسميد الخضرى ده ارشة كل قد اية انا تقريبا اسبوعيا برشة ده صح ولا غلط

معلشى هوه لية الريحان الاحمر ورقة بعد ما كان احمر اخضر؟

aaly70
03-12-2012, 04:20 PM
اخى العزيز

اولا لبرد الشتاء تاثير على نمو النبات وحماية النبات ضرورة كما فعلت بالتغطية ولكن بدون حجب كامل للتهوية وايضا السماح الاشعة الشمس

ثانيا يحب ملاحظة الاتى

الرى فى الشتاء اقل من الصيف بدون اغراق التربة او جفافها وممكن الكشف على التربة بالاصبع وغرسة فىها فان خرج بدون تعلق على الاصبع فالتربة تحتاج الى الماء

استخدام الشوكة او سكينة لتهوية التربة يجب ان يتم بحرص شديد لتلافى تقطع الجذور ويجب ان يتم بعيدا عنها

التسميد اما ان يكون عضوى او كميائى ، التسميد العضوى كان تستخدم سماد حيوانى كامل التحلل او نباتى ايضا كامل التحلل ويوضع مع التربة مرة اول الشتاء و مرة اخرى اول الربيع فقط والحرص عند وضعة فى اصص بها نبات بحيث يكون بعيدا عن الجذور عن طريق حفرة صغيرة بعيدا عن الجذور ووضع كمية من السماد ثم وضع تربة فوقها

اما السماد الكيميائى وعادة ما يسمى npk فيستخدم مع ماء الري مرة كل اسبوعين او ثلاثة من الربيع الى الخريف ثم مرة كل شهر او شهر ونصف من الخريف الى الربيع

وبارك اللة لك فى نباتاتك

ندوة
03-12-2012, 04:49 PM
اهلا بك اخي الكريم

*يوجد سماد عضوي سائل وهو( الهيومك) ..بستخدم كل اسبوعين ما رش او اضافة للتربة

* الريحان الاحمر يحتاج الى اشعة الشمس المباشرة .

محمد سليمان
03-12-2012, 05:07 PM
الف الف شكر على الردود الجميلة وجزاكم الله كل خير
معلشى حكاية الى بيحصل لأوراق الريحان ده طبيعى
وانا اشتريت نعناع سعودى بس قريت مقال ان هوه لقو فية ماده مسرطنة الكلام ده صحيح واعمل فية اية لو صحيح ارمية ولا اية

الاخ ندوه انا نزلت اجيب الهيومك لقيت حاجة اسمها هيومنال مش عارف كام فى المية وملاقتشى مكتوب علية غير انة بيزود نمو الجزور فأنا صراحتا مجبتوش وبيباع بالكيلو بس والكيلو بيكفى كام فدان وانا عندى 10 قصريات حاجة تضحك معلشى مفيش حاجة تانية

ندوة
03-12-2012, 07:11 PM
اخي الكريم

تختلف العبوات من شركة لاخرى .. وارجو من الاخوة المصريين ان يوضحوا لك المكان الذي ممكن ان تحصل منه على عبوات صغيرة من الهيومك ..علما ان الاسماء التجارية عديدة ..

محمد سليمان
04-12-2012, 03:44 PM
يا ريت يا اخ ندوه وكمان الاسعار
استاذ ندوه انا رحت لمحل للمنتجات الزراعية من فترة وادانى ده وقالى ده هيخلى النبات ينمو بسرعة وهيزود النمو الجدذرى والخضرى
المتحدون للتنمية الزراعية .. أسمدة - منظمات نمو - مبيدات (http://www.uad-eg.com/products/Super_Vigro-X.aspx)
انت اية راى حضرتك الكلام ده صح ولا الراجل اشتغلنى

استاذ ندوه اية راى حضرتك فى سماد اسمة كريستالون واحد صحبى قالى علية هوه ده سماد عضوى ولا اية لانى باكل من النبات ده ومش عايز احط علية اى سماد كماوى

ندوة
04-12-2012, 04:58 PM
اخي الكريم ..

لاادري مدى تاثير منظمات النمو على الخضر .. ولهذا اتحاشى بالوقت الحاضر استخدامها ..

اما الكريستالون فنرجو من الاخوة الذي يستخدموه ان يقدموا لك النصح ..

مهندس معماري /احمد
04-12-2012, 05:13 PM
مؤشرات عامه متفق عليها
حينما....تذهب الوان النبات الي الاخضر ....فاعلم انك...تحتاج اللي الشمس و الاضاءه
حينما....تكون مبتدا فابتعد عن السماد الورقي....حتي لا تفقد اغلي نباتاتك قريبا
يوجد في محلات الزراعه بمصر و مراكز ديكور الحدائق اسمده علي هيئه محلول و هناك منطقه تحت الربع تعلمتها من اخي ا- محمد سكر ستجد بها كافه مستلزمات الحدائق
تضاف بمعدل قليل لمياه الري و تظهر نتائج طيبه
انا شخصيا لم ينجح معي السماد العضوي- المستخدم فلي الاراضي الواسعه
بخصوص المياه فاكثارها حقا مع سوء تصريف الشليه يؤدي الي عفن و زياده قابليه الاصابه بحشرات و فطريات
واخيرا الشتاء هو موسم تساقط الاوراق و ضعف النباتات كافه وهذا شيء ستلمسه تدريجيا بمرور الايام و الخبره فالهوايه
اهلا بك فهوايه راقيه محترمه و لتجدد نيتك دائما و انت تسقيها لتجعل منها ثواب و متعه و هوايه فنفس الوقت
دمت بخير

محمد سليمان
05-12-2012, 05:07 PM
الف شكر يا مهندس احمد بس بالنسبة سوبر فيجرو - إكس انت اية راى حضرتك فية ومتعرفشى هوه فايده اية بالظبط

محمد سليمان
30-12-2012, 02:34 PM
الريجان الاحمر كلة مات مع انى حطيطه فى الشمس لاسف خسرتة

اسامه فتحي (بورسعيد)
30-12-2012, 06:11 PM
اولا انا اعتقد ان حتي لو الشتاء ممكن تسيب النبات انا عامل كده عندي وبالنسبه للري تقليل الري مش زي الصيف وبالنسبه للسماد عندي حل جميل وسهل ممكن تروح لاي محل يبيع الطيور وتاخد منه سماد حمام من عنده بس خالي بالك متحطش كتير عشان سماد الحمام شديد

محمد سليمان
21-01-2013, 05:01 PM
الف شكر يا استاذ اسامة على النصيحة انا بالفعل عملت كده